جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ارتباط بی‌خوابی با افسردگی و بیماری‌های قلبی

سه شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب: 674685
بررسی‌ها نشان می‌دهد که بی‌خوابی با افسردگی و بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است.
ارتباط بی‌خوابی با افسردگی و بیماری‌های قلبی
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، بررسی‌های دقیق روی ژنوم‌های انسان حاکی از آن است که بی‌خوابی با افسردگی، بیماری قلبی و دیگر بیماری‌های فیزیولوژیک ارتباط نزدیک دارد.

"فیلیپ گرمَن" از دانشگاه پنسیلوانیا با بیان اینکه در دو مطالعه انجام گرفته به دقت به ارتباط بی‌خوابی با افسردگی و بیماری‌های قلبی عروقی پرداخته شده، اظهار داشتند: با این وجود لازم است پیش از آنکه بتوان پیوندهای ژنتیک را به روش‌های درمانی جدید تفسیر کرد و مورد استفاده قرار داد، مطالعات بیشتری انجام شود.    

در یکی از این دو بررسی گروهی از متخصصان علوم پزشکی در آمستردام مطالعه هم‌خوانی سراسر ژنوم (GWAS) را انجام دادند که به ارتباط بین توالی مشترک DNA و رفتارها یا علائم بالینی به خصوص می‌پردازد. این گروه از متخصصان ژنوم‌های بیش از یک میلیون نفر را مورد ارزیابی قرار دادند.

متخصصان در نهایت به ۹۵۶ ژن دست یافتند که میزانی از خطر بی‌خوابی را پیش‌بینی می‌کند. پیش از این ارتباط بسیاری از این ژن‌ها با افسردگی، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی شناخته شده بود. در این بررسی ارتباط بین بی‌خوابی و ژن موسوم به MEIS1 که به سندرم پای بی‌قرار مرتبط است، کشف شد.

همچنین در بررسی دیگری یک تیم تحقیقاتی آمریکایی به مطالعه هم‌خوانی سراسر ژنوم روی بی‌خوابی پرداختند. آنان ۴۵۳ هزار و ۳۷۹ ژنوم را مورد ارزیابی قرار دادند و به ۵۷ نقطه کروموزومی دست پیدا کردند که حاوی حدود ۲۳۶ ژن است که با علائم بی‌خوابی ارتباط دارد. ژن MEIS1 یکی از آن‌ها بوده که تاکید کننده ارتباط بین بی‌خوابی و ژن‌های مرتبط با افسردگی و بیماری عروق کرونری است.

به گزارش ساینس مگ، علاوه بر این بررسی‌های این تیم تحقیقاتی نشان داد که بی‌خوابی می‌تواند موجب بروز علائم افسردگی و بیماری قلبی در برخی از افراد شود.   
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *