پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۵

گوشت وارداتی ۴۰ هزار تومان، تولید داخل ۹۷ هزار تومان

سه شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب: 674553
یک مقام دولتی در وزارت جهاد ضمن تکذیب این موضوع که سهامدار و فعال بخش خصوصی است، اظهاراتی را که چندی پیش با موضوع گوشت در رسانه ملی مطرح شد، تکذیب کرد و مدعی شد رانتی در حوزه مجوز واردات گوشت وجود ندارد و قیمت گوشت ۱۲۰ هزار تومان نیست؛ چراکه قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی وارداتی ۴۰ هزار تومان و گوشت گوشفندی تولید داخل نیز به گواه آمار‌های رسمی ۷۵ تا ۹۵ هزار تومان است.
گوشت وارداتی ۴۰ هزار تومان، تولید داخل ۹۷ هزار تومان
به گزارش جهان نيوز، در حالی که متولیان دولتی و بخش خصوصی مرتبط و غیر مرتبط با حوزه تنظیم بازار گوشت با ابزار آمار و ارقام به تأیید و تکذیب اظهارات یکدیگر می‌پردازند، مردم زیر بار فشار معیشت و افزایش قیمت‌ها باید سر درد‌های ناشی از تشویش ذهن و کاهش روزانه قدرت خرید در بازار‌ها را نیز تحمل کنند، در این میان اختلاف قیمت کالا‌های وارداتی و کالا‌های تولیدی در داخل با بازار جهانی این پرسش را مطرح کرده‌است چرا قیمت در بازار ایران در هر شرایط بالا است.
 
ذهن افکار عمومی زیر بار آمار‌ها و اظهارات متناقض که تلاش می‌کنند افزایش قیمت در بازار‌ها را امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر جلوه دهند، مشوش شده‌است و به نظر می‌رسد سیاست و نهاد کنترل قیمت‌ها صرفاً در بخش دستمزد نیروی کار موفق بوده‌است که این نیز امروز باعث ضعف طرف تقاضا در اقتصاد، برهم خوردن تناسب تقاضا در دهک‌های مختلف و انباشت دارایی و ثروت در دهک‌های بالای جامعه شده‌است. هفته‌های اخیر بود که تعدادی از فعالان بخش خصوصی با حضور در رسانه ملی بنا به رصدی که از بازار‌های منطقه‌ای و جهانی کالا و خدمات دارند، با انتقاد از قیمت در بازار گوشت، مدعی شدند که بهای گوشت وارداتی در ایران باید در حدود ۳۰ هزار تومان در هر کیلو باشد و در ادامه انحصار در واردات گوشت و اخلال در صدور مجوز برای واردات گوشت را در شکل‌گیری وضعیت نابسامان گوشت مؤثر دانستند.

اظهارات فوق در شرایطی که مردم از ناحیه فروش نفت، مالیات و استقراض مالی شاهد پرداخت بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان در هر ماه تحت عنوان هزینه‌های جاری در کشور هستند و تشکل‌های بخش خصوصی و تعاونی مرتبط با اتاق‌های بازرگانی ایران و استان‌های فعال در بخش صادرات و واردات با سرمایه‌های ملی این مرز و بوم شکل گرفته‌اند، نشان از مشکل در تنظیم بازار توسط دولت و اتاق‌های بازرگانی دارد، زیرا در هر شرایط کالای تولید داخل و کالا‌های وارداتی گران به بازار عرضه می‌شود و مردم به واسطه رشد قیمت‌ها و ثبات دستمزد‌ها ارتباطشان با بازار در حال کاهش است و امروز مسئله بهداشت، سلامت و درمان مردم در خطر است.

در همین راستا، یک مقام دولتی از وزارت جهاد که به اعتراف خودش گویا پیش از قبول پست دولتی با دوستانش در حوزه واردات گوشت فعالیت داشته‌است، سخنان فعالان اقتصادی را که در رابطه با بازار گوشت اظهار‌نظر کرده‌بودند، تکذیب و از رسانه ملی برای حضور این افراد انتقاد کرد و حال آنکه امروز اقتصاد و قیمت کالا‌ها در بازار موجب شده تا سخنان اقتصادی نقل فضای مجازی و حقیقی باشد. علی اکبر مهرفرد، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی یک‌شنبه شب در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه زنده پایش شبکه یک سیما، با غیرمتخصص خواندن مهمان هفته گذشته این برنامه در حوزه گوشت، اظهار‌نظر وی را نادرست عنوان کرد و افزود:بر خلاف ادعای مطرح شده مبنی بر وجود انحصار در صدور مجوز واردات، تاکنون به ۲۷۴ شرکت برای واردات حدود ۳۰۰ هزار تن گوشت مجوز داده شده‌است.

قبلاً فعال بخش واردات بودم
در حالی که در دنیا بر پایه سیاست در‌های گردان و تعارض منافع معمولاً تحت شرایط خاص نهاد سیاستگذاری و فعالیت عمومی را در اختیار بخش خصوصی می‌گذارند، مهرفرد در پاسخ به سؤال مجری برنامه در خصوص فعالیت در زمینه واردات گوشت تصریح کرد: من در حال حاضر هیچ سهامی و مدیریتی در هیچ شرکت خصوصی ندارم؛ البته وقتی از گردونه دولت خارج بودم، فعالیت‌هایی را با برخی دوستان داشتم، ولی وقتی چنین مسئولیتی را پذیرفتم ابداً کار تجاری در حال حاضر ندارم.

مهرفرد، موضوع مجوزفروشی واردات گوشت را نیز تکذیب کرد و با اشاره به اقدامات بدخواهان برای عدم دسترسی ایران به منابع ارزی خود اظهار داشت:مقداری گوشت در بنادر کشور موجود است، اما هنوز نتوانسته‌ایم آن را ترخیص کنیم.

گوشت ۱۲۰ هزار تومانی نداریم
وی با اشاره به اینکه قیمت ۱۲۰ هزار تومانی نیز برای لاشه گوشت گوسفند داخلی اشتباه است، ادامه داد: بر اساس آمارنامه بانک مرکزی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، میانگین قیمت هر کیلوگرم لاشه گوسفند داخلی بین ۷۵ تا ۹۷ هزار تومان متغیر است و قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی وارداتی بین ۳۳ تا ۴۰ هزار تومان متغیر است.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بر اساس نظر دولت، تأمین گوشت وارداتی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و توزیع آن بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است، اذعان کرد: با توجه به اختلاف قیمت گوشت‌های وارداتی و داخلی و ایجاد صف، توزیع گوشت وارداتی هدفمند خواهد شد.

وی درباره پرسش دیگر مجری مبنی بر مشخص نبودن نشانی کشتارگاه‌ها در سامانه ثبت سفارش گفت که کشتارگاه‌هایی که سازمان دامپزشکی معرفی می‌کند، همه کد دارند و بر اساس این کد مشخص است که کشتارگاه مربوط به کدام کشور می‌باشد. معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با رد ادعای مجری برنامه مبنی بر صدور مجوز توسط انجمن واردکنندگان فرآرده‌های خام دامی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی به منظور تشخیص صلاحیت و اهلیت داشتن شرکت متقاضی واردات گوشت از سازمان دامپزشکی، شرکت پشتیبانی امور دام و انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی استعلام می‌گیرد و این انجمن مجوز صادر نمی‌کند، بلکه به عنوان یک تشکل تخصصی به ما مشورت می‌دهد.

منبع: جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ببخشید دیدید مردم چرا از تولید ملی حمایت نمی کنند. وقتی تولید ملی فقط به فکر سود بیشتر است اصلا مردم براشون مهم نیست همین میشه. ...
Iran, Islamic Republic of
وقتی غربی ها میگن ما با ژن ایرانی مشکل داریم بهترین راه برای تغییر اینکه اول از تغذیه شروع کنن و قشنگ معلومه که نفوذ خوب کردند در بدنه نظام
Iran, Islamic Republic of
صنعت دامداری هم شده مثل خودروسازی .
مردم باید تاوان حفظ این صنایع را بدن .
صادق
Iran, Islamic Republic of
ای گوشت کجایی / دقیقا کجایی؟
سفره ها- گوشت= سوء تغذیه چند صباحی دیگر
علی برکت الله
Iran, Islamic Republic of
چگونه مبشودگوشت ازخارج کشور واردشود وباکلی هزینه 40تومان میشود اما گوشت داخلی بدون هزینه واردات120 هزار تومان است وای بحال مدیران کشور!