جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

آمریکا امنیت اروپا را به گروگان گرفته است

پنجشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۲۵
کد مطلب: 673631
وزیر خارجه روسیه در سخنانی با موضوع شرایط جاری در روابط میان کشورش با اتحادیه اروپا گفت: آمریکا امنیت اروپا را به گروگان گرفته است.
آمریکا امنیت اروپا را به گروگان گرفته است
به گزارش جهان نيوز به نقل  از اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم اکنون در حال سخنرانی درباره شرایط جاری در روابط میان کشورش با اتحادیه اروپا است.

وزیر خارجه روسیه در این سخنرانی با انتقاد از روسیه هراسی برخی کشورها تصریح کرد: امنیت اروپایی ها توسط آمریکا به گروگان گرفته شده است. روسیه کماکان معتقد است که اروپا شریک راهبردی برای این کشور بوده و لذا به گسترش همکاری های دو جانبه در همه عرصه ها معتقدیم و در این راستا نیز تلاش می کنیم.

سرگئی لاوروف در این خصوص ادامه داد: اروپا را به عنوان شریکی راهبردی و مستقل تلقی کرده و خواستار مشارکت با کشورهای عضو این اتحادیه هستیم.

وی در ادامه با انتقاد از اِعمال برخی تحریم ها علیه کشورش، تلاش ها در این زمینه را در راستای اهتمام به منظور گسترش روسیه هراسی در جهان دانست.

لاوروف تصریح کرد: تحریم ها را آنهایی وضع کردند که پس از همه پرسی «کریمه» در تلاش بودند تا در این منطقه به کودتا دست بزنند. به رایزنی های طولانی مدت با اروپا ادامه دادیم تا به لغو روادید و یا تسهیل آن دست یابیم؛ اما تا کنون این هدف محقق نشده است. ما آمادگی خود را بارها اعلام کرده ایم؛ اما اتحادیه اروپا استقبال زیادی در این راستا نکرده و شروطی را نیز در این راه گذاشته است. اکنون تصمیم گیری بر عهده بروکسل است. برخی از کشورهای حوزه بالتیک برای اولین بار در این مسیر سنگ اندازی کرده اند. در حال حاضر در حال انجام مذاکراتی منظم در این خصوص هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در پاسخ به سئوالی درباره روند رو به کاهش مناسبات کشورش با اروپا و آمریکا گفت: آنچه در این مسیر در حال روی دادن است، برای ما رضایت بخش نیست. مشکل آمریکا با خودش است. در دوران اوباما رویه نادرستی درباره موضوع اوکراین در پیش گرفته شد. وقتی موضوع «اسنودن» نیز پیش آمد؛ ما در خواست کردیم که وی را به کشور خود بازگردانید و آنها مخالفت کردند. در مسائل مشابه نیز آمریکایی ها با ما هیچ همکاری نکردند.

وی در ادامه گفت: موقعیت کنونی مایه تأسف است. وقتی اوباما در حال تَرک کاخ سفید بود؛ ما را از اموال دیپلماتیک خودمان محروم کرد؛ اقدامی که کاملاً غیرقانونی بود.

دموکرات ها تلاش کردند که از کارت روسیه برای مقابله با دولت کنونی در کاخ سفید سوء استفاده کنند. در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در این کشور، قوانین این کشور نیز در خصوص کشور روسیه زیر پا گذاشته شد. پس از 18 ماه تحقیق و تفحص و تعیین رابرت مولر برای کمیته تحقیق در این زمینه، کوچک ترین نشانه از دخالت مسکو در انتخابات آمریکا پیدا نشد. رئیس جمهور پوتین نیز در بوئنوس آیرس اعلام کرد که ما همواره آماده گفتگو با آمریکا هستیم. ما برای همکاری با واشنگتن برنامه داریم؛ ولی آنها نیز باید در این مسیر حرکت کنند.

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: تاکنون واکنش سازنده و مثبتی را از طرف آمریکا برای مذاکره و همکاری دریافت نکریم. پیشتر نیز گفته ایم که نمی توانیم برای مذاکره و همکاری، بر در بسته آمریکایی ها بکوبیم. واقعیت این است که برای بازار و مصرف کنندگان تحریم های متقابل روسیه بر اتحادیه اروپا سخت است؛ ولی واقعا ما چه کار می توانیم بکنیم؟ آنها تحریم هایی را علیه نظام بانکی، صنعت و برخی دیگر بخش های ما وضع کرده اند. آنها ادعا کرده اند تحریم هایی که مثلاً علیه ایران و سوریه وضع کرده اند، علیه مردم آن کشور نیست، بلکه علیه دولت های متبوع است. آیا واقعاً این طور است. باید تحریم ها و وضع آنها منع شود. اروپا باید علیه گروه هایی که از سلاح شیمیایی استفاده می کنند؛ تحریم وضع کند. اروپا باید در خصوص تحریم ها و وضع آنها به صورت مستقل عمل کند. اتحادیه اروپا نیز باید به تبعات اقدامات و تحریم های اعمالی خود بیشتر دقت کند.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *