سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۴

چراغ سبز اسد و پوتین به نبرد ادلب/ جنگی تمام عیار در راه است

پنجشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۲۲
کد مطلب: 673626
شواهد از جمله مواضع مقامات روسی و سوری و نیز نقل و انتقالات گسترده نیرو و تجهیزات ارتش سوریه گواه آغاز قریب الوقوع نبرد آزادسازی ادلب است.
چراغ سبز اسد و پوتین به نبرد ادلب
به گزارش جهان نيوز، همه نگاهها به ادلب و سرنوشت گروههای تروریستی در آن دوخته شده است در این میان رسانه ها از تدارکات گسترده ارتش سوریه و لشکرکشی آن به جبهه های شمال این کشور خبر می دهند.

تجهیزات بیشتری به حومه ادلب ارسال شده است و نیروهای تحت فرماندهی ژنرال معروف یعنی سهیل الحسن در حومه ادلب مستقر هستند. این تجهیزات شامل تانک و ادوات نظامی است و ارتش سوریه خود را مهیای نبرد احتمالی ادلب یا گشودن محور جدید در منطقه می کند.نیروهای زیادی در پادگان جورین در حومه شمال غربی حماه در نزدیکی استان ادلب و نیز در الجبل در روستای الجب الاحمر در حومه لاذقیه و ادلب مستقر شده اند.

سهیل الحسن از معروف ترین فرماندهان میدانی در سوریه به شمار می رود که گفته می شود در هیچ جنگی شکست نخواهد خورد.سهیل الحسن تکنیک های سختی دارد و فرودگاه نظامی کوبرس در شمال سوریه را آزاد کرده و به موفقیت های مهمی در میدان نبرد با گروه های مسلح در سوریه دست یافته است. ژنرال سهیل الحسن معروف به ببر با استفاده از بلندگوهای بزرگی که پیام های رعب و وحشت را پخش می کنند، روش های جنگ روانی را با موفقیت مورد استفاده قرار داد.

ادلب کجاست؟
استان ادلب از شمال به ترکیه، از شرق به حلب و از جنوب به استان حماه و از غرب به استان لاذقیه محدود می شود. ادلب هفتمین استان سوری از نظر مساحت است و تعداد ساکنان آن قبل از ۲۰۱۱ حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر بود.
 

مسیحیان در این استان به ویژه در جسرالشغور حضور داشتند. شهرهای مهم این استان ادلب، معره النعمان، جسرالشغور، اریحا و حارم هستند. این استان باغات زیتون زیادی دارد و بخش اعظم زیتون سوریه در این استان است. ادلب از تنوع جغرافیایی برخوردار است کوههای حارم، الاربعین و الزاویه و نیز دشت های حاصلخیزی دارد که دارای منابع آبهای زیرزمینی است.

گروههای تروریستی که در ادلب حضور دارند
گروههای تروریستی مختلفی در ادلب حضور دارند که مهمترین گروهها عبارتند از هیئت تحریر الشام که جبهه النصره نامیده می شود و نامش را به هیت التحریر الشام تغییر داده است این گروه به ویژه از جولای ۲۰۱۷ بیشترین نفوذ را در ادلب به دست آورده است.

از دیگر گروهها در ادلب جیش البادیه و الملاحم است که دو گروهی کوچک هستند که در جنوب ادلب می جنگند. در ۱۱ ژانویه ۲۰۸ جیش الملاحم با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در کنار جیش البادیه در جنوب ادلب می جنگد.

حزب الترکستانی الاسلامی از دیگر گروههای تروریستی وابسته به القاعده است که شکل گیری آنها در استان شینجیانگ در شمال غرب چین است اما در سوریه حضور دارند. این گروه دارای ابزاری رسانه ای مانند شبکه ویژه تلگرامی هستند که بیانیه ها و فعالیت خود را از این طریق منتشر می کنند.
 

گروه تکفیری داعش که بر روستاها و شهرکهایی میان حماه و ادلب مسلط است و آنها را از هیئت تحریر الشام گرفت است.

همچنین گروههای دیگری مانند احرار الشام، که هیئت تحریر الشام در جولای ۲۰۱۷ بر مناطق آنها مسلط شد، جنبش موسوم به نور الدین زنگی، جیش الاحرار، فیلق الشام، جیش العزه(بخشی از ارتش آزاد سوریه) و برخی گروههای کوچکتر در ادلب حضور دارند.

آنگونه که از مواضع دمشق و مسکو برمی آید نبرد با تروریستها در ادلب قریب الوقوع استآنگونه که از مواضع دمشق و مسکو برمی آید نبرد با تروریستها در ادلب قریب الوقوع است. بشار اسد رئیس جمهور سوریه در سخنانی گفت: «کل سوریه آزاد خواهد شد و ما با نیروهای خارجی موجود در اراضی مان به مثابه نیروهای اشغالگر برخورد خواهیم کرد».

«سرگئی ورشینین» معاون وزیر امور خارجه روسیه هم اعلام کرد:« موضع اصولی روسیه این است که هر گونه توافق با تروریست ها در ادلب سوریه غیرممکن است و آن ها باید از بین بروند. ۹۰٪ ادلب به وسیله جبهه النصره کنترل می شود. ادلب یک مشکل جدی است که احتمالا تمرکز اصلی تروریست ها در منطقه و شاید فراتر از مرزهای آن است. موضع ما منع هرگونه سازش با تروریست ها است و آنها باید حذف شوند. از بین رفتن تروریست ها باید به گونه ای انجام شود که هیچ شهروندی آسیب نبیند و هیچ نگرانی امنیتی، همانطور که ترکیه اعلام کرده است، نباید ایجاد شود».

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم در نشست امنیتی مونیخ گفت: «پوتین بیش از این صبر نخواهد کرد و اجازه مسامحه با تروریستها در ادلب را نمی دهد».

پس از مدت طولانی از لجاجت بین المللی و منطقه ای که در راس آن لجاجت آمریکا و ترکیه، شاهد آن هستیم که دولت سوریه و با حمایت متحدان تصمیم به اتخاذ گامهای مهم و سرنوشت ساز گرفته است و این از تقویت نیروها و تجهیزات ارتش سوریه در حومه شمال حماه و جنوب ادلب مشخص می شود.

سئوالی که ذهن تحلیلگران را به خود مشغول کرده، این است که آیا سوریه و متحدانش تصمیم نهایی برای مقابله با تروریستها در ادلب را گرفته اند به ویژه که حق مشروع و حاکمیتی سوریه آنرا طلب می کند و ترکیه همانند همیشه از تعهدات خود سرباز زده است؟

آیا از حرفهای لاوروف در نشست امنیتی مونیخ می توان به مثابه پیامی به ترکیه و آمریکا یاد کرد؟ راهبرد ارتش سوریه برای ممانعت از وارد شدن تلفات به غیرنظامیان چیست؟ آیا نبرد ادلب در صورتی که شروع شود آسان خواهد بود؟ تبعات داخلی، منطقه ای و بین المللی چگونه خواهد بود و  ترکیه چه اقدامی انجام خواهد داد؟

نگاه کارشناس نظامی
ژنرال «سهیل یونس» کارشناس امور راهبردی و اقتصاد نظامی در این باره به اسپوتنیک گفت: «برای اینکه در این باره توضیح بدهیم باید به توان نظامی ترکیه به عنوان طرف معادله در مقطع کنونی اشاره کنیم. ترکیه وضع خاص خود را در ادلب دارد. افکار عمومی از ترکیه به عنوان کشوری قوی و باوزنه یاد می کنند اما واقعیت این است که ترکیه کشوری بحران زده از حیث اقتصادی، اجتماعی است و قدت نظامی اش قدرتی تناسبی است. ترکیه قادر به انجام ماموریت های خود نیست. بحران آن به دلیل تفاوت زیاد میان اهداف و امکانات لازم برای اجرای آن است. ترکیه و متحد آمریکایی اش خواهان بیشترین خسارت ارتش سوریه و روسها در ادلب هستند و به دنبال کشاندن روسیه و سوریه به باتلاق از طریق جنگ طولانی در ادلب هستند.

موضوع نبرد ادلب در تحقق معیارهای پیروزی در ادلب است و سوریه و روسیه و محور مقاومت به دنبال تحقق پیروزی با کمترین خسارت و ویرانی هستندسوریه و روسیه و محور مقاومت به دنبال تحقق پیروزی با کمترین خسارت و ویرانی هستند اما طرف دیگر خواهان نبردی است که به ویرانی گسترده و از بین رفتن ساکنان و زیرساختها منجر شود. در ادلب بر اساس اطلاعات موجود در رسانه ها بیش از بیست هزار خارجی هستند که اوضاع را هدایت می کنند و برایشان معیارهای جنگی اهمیتی ندارد و آنها خواسته های مشخصی که بیشترین فایده را برای آنها به دنبال داشته باشد دنبال می کنند و به معیارهای خسارت و تلفات توجهی ندارند.

 اما درباره راهبردی که ارتش سوریه برای ممانعت از قربانی شدن غیرنظامیان در پیش می گیرد باید گفت که ما و متحدانمان به ساکنان توجه خاصی داریم. ما مایل هستیم که به دشمنان و به ویژه ترکها و آمریکایی ها را بفهمانیم که توان پیروزی در ادلب را ندارند. در حال حاضر جبهه النصره در ادلب پایگاه مردمی ندارد و به محض شروع عملیات ارتش سوریه و متحدانش در ادلب، مردم در ادلب حامی ارتش سوریه خواهند بود و من از این کاملا مطمئن هستم و این بر اساس اطلاعات است نه احتمالات و فرضیه ها. به هر حال جنگ شرایط خود را دارد در بحث نابودی استحکامات و مواضع دشمن مشکلی نیست اما تضمین عدم ویرانی از سوی تروریستها وجود ندارد».

آنچه آمریکا با از تسلط دمشق بر ادلب از دست خواهد داد
اما آنچه می توان گفت این است که  ایالات متحده آمریکا نگران این است که ارتش سوریه همه نقاط تمرکز نظامی و میدانی که آمریکا و متحدان منطقه ای می توانند از آن برای فشار بر دمشق استفاده کنند از دست آنها خارج کند به ویژه که نبرد ادلب مرحله آخر از مراحل آزادسازی کل جغرافیای سوریه از لوث تروریسم خواهد بود.

با آزادسازی ادلب برگه برنده و عامل فشار ضد ارتش سوریه از دست گروههای مسلح و حامیان آنها خارج می شود. با آزادسازی ادلب، دولت سوریه به شرایط قبل از بحران باز می گردد و مفهومش این است که کسانی که جنگی چند ساله علیه سوریه را به راه انداختند دست خالی باز خواهند گشت و دمشق پیروز از این جنگ خارج خواهد شد و این را آمریکایی ها نمی خواهند و از همین رو به همه سناریوها و از جمله سناریوی شیمیایی روی می آورند.

روسیه در این میان متوجه موضوع است و به گفته تحلیلگران امور به شکل مستقیم به حمایت ارتش سوریه در مقابل حمله احتمالی آمریکا خواهد پرداخت. واشنگتن از این هراس دارد که پس از بازپس گیری ادلب از سوی ارتش سوریه، دمشق با فراغ بال در راستای بیرون کردن نظامیان آمریکایی در منطقه التنف حرکت کند و این خواسته آمریکا نیست.

سرانجام تروریستها در نبرد ام المعارک چه خواهد شد
اما درباره سرانجام کار باید گفت که تروریستهایی که تسلیم نشوند دیگر گزینه ای پیش رو ندارند. بر اساس گزارش رسانه ها؛ همه نگاهها به راههای اصلی یعنی حماه-ادلب و حلب و لاذقیه-حلب است. همه اقدامات برای نبردی سخت در منطقه ای است که هزاران تروریست عرب، ترکستانی، چینی و ازبکی حضور دارند، مهیا شده است.

برخی از نبرد ادلب به عنوان ام المعارک نام می برند و برخی دیگر از واکنش ترکیه در صورت هر گونه اقدام نظامی ارتش سوریه سخن می گویند. عده ای می گویند که با توجه به گروههای تروریستی شرور و جنگنجوی در ادلب هستند از آن به عنوان نبرد سخت یاد می کنند اما برخی دیگر بر این باورند که با توجه به اینکه تروریستها و گروههای مسلحی که در ادلب هستند به مثابه فراریان و شکست خوردگان جبهه های دیگر بوده اند از این رو ارتش سوریه کار سختی در پیش ندارد. تروریستها پس از رقم خوردن نبرد جنوب به نفع ارتش سوریه سخت در وحشت و هراس به سر می برند.

به اعتقاد این دسته آخر؛ تروریستهایی که در ادلب هستند همخوانی با یکدیگر ندارند و ارتش سوریه طی عملیاتی برق آسا می تواند طومار آنها را در هم بپیچد به ویژه که ارتش سوریه اینبار در جبهه های دیگر مشغول نیست و با تمام توان می تواند ضربه مهلک را به آنها وارد کند.

از نگاه ناظران امور سوریه باید نبرد ادلب با آتش سنگین همراه باشد و پرونده جنگ سریعا بسته شود. برخی با اشاره به واکنش احتمالی ترکیه نیز بر باورند که احتمالا ترکیه کار خاصی انجام ندهد به ویژه که رژیم صهیونیستی در هنگام نبرد جنوب جرات نکرد مداخله کند و فقط بر خط آتش بس میان سوریه و این رژیم تاکید کرد.

جنگ در سوریه که از حلب و القلمون در حدود دو سال قبل شروع شده بود به پایان راه خود در ادلب یعنی آخرین مناطق تحت کنترل گروههای تروریستی نزدیک می شود. دمشق آماده نبرد بزرگ در ادلب و بستن پرونده مناطق شمال سوریه هم مرز با ترکیه می شود.

ادلب پایگاه شورشیان و تروریستهایی است که از همه مناطق در آن گرد آمده اند. ادلب با پیچیدگی های بسیاری نسبت به جبهه های قبلی همراه است و پیشگویی درباره روند تحولات میدانی دشوار است و باید منتظر روزهای آتی ماند اما عزم دمشق بر سیطره بر همه مناطق سوریه است.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
محمد بهرامی
Iran, Islamic Republic of
سهیل الحسن از معروف ترین فرماندهان میدانی در سوریه به شمار می رود که گفته می شود در هیچ جنگی شکست نخواهد خورد.سهیل الحسن تکنیک های سختی دارد
این ژنرال سوری شاگرد ی از بزرگ مردان تاریخ معاصر ایران هم چون شهید چمران شهید همت شهید صیاد شیرازی شهید باکری شهید زین الدین شهید علی هاشمی شهید باقری و شهید همدانی و بزرگ مردانی چون سلیمانی علی فضلی جعفری و... می باشد هر کدام تاریخی از دلاوری و شجاعت هستند
Iran, Islamic Republic of
خداوند این ژ نرال را با اولیاء محشور کند .
شهید چمران: وقتی شیپور جنگ نواخته شود فرق بین مرد و نامرد، تشخیص داده می شود
....
Iran, Islamic Republic of
آنجا که بزرگ آرزویت را بودن در کنار یتیمان دیاری به نام لبنان قرار داده بودی و از آرزوهایت نوشتی، یادمان دادی: که زیباست در راه معشوق، تحمل درد و رنج کردن، زیر سنگ‏هاى آسیاب حیات خردشدن، در دریاى غم فرورفتن، به‏ خاطر حق متهم شدن، و نفرین و لعنت شنیدن، و از همه جا رانده و از همه کس مطرود شدن.... آرزو داشتم که در معرکه‏ هاى سخت و طوفان‏ زاى حوادث، در نبرد مـرگ و زندگـــى بیـن حـق و باطـل، پرچـم خــونین حسیــن را به دوش بکـشـم و با فـداکـردن هسـتـى خــود یک حلقه به زنجیر دراز شهداى راه حق بیفزایم و انسانیت را یک قدم به کمال نزدیک‏تر کنم . چه زیباست توکل به خداکردن و در میان طوفان‏ها با اطمینان قلب پرواز نمودن و در عمق گرداب‏هاى خطرناک عاشقانه غوطه‏ خوردن، و در معرکه حیــات و ممات بی پروا به آغــوش شهادت رفتن و در قربان‏گاه عشق همه وجود خود را به قربانى خـــدا دادن، و از همه چیز خود گذشتن و به آزادى مطلق رسیدن. چه زیباست که به ارزش‏هاى خدایى ملتزم ماندن و به خاطر خدا رنج بردن و به خاطر حق پافشارى کردن و زیان‏دیدن، و از همه چیز خود صرف‏نظر کردن و فقط و فقط به خدا اندیشیدن و به سوى خدا رفتن. چه زیباست شمع‏شدن و سوختن و راه را روشن کردن و کفر و جهل را به مبارزه طلبیدن و هیولاى ظلمت را به زانو درآوردن و وجود خود را شرط اساسى براى پیروزى نور بر ظلمت کردن. چه زیباست که فقط با خداماندن و از همه عالم بریدن، مطرود همه مردم‏شدن، به‏کلى تنهاماندن و هیچ پناه‏گاهى جز خدا نداشتن و به‏کلى از همه جا و همه کس ناامید شدن و هیچ امیدى و آرزویى و روزنه نورى جز خدا نداشتن.
چه زیباست مرگ را در آغوش کشیدن و به ملاقات خدا شتافتن، و بر همه مظاهر وجود مسلط شدن، و بر همه عالم و قوانین دنیا حکومت‏کردن و جبر تاریخ را به خاک کشیدن، و مسیر تاریخ را دگرگون کردن، و شیطان قوى‏پنجه و سخت‏جان را شکست دادن، و زیبایى انسان را در بزرگ‏ترین تجلى تکاملى خود نشان دادن.(1)
و حالا این نسل به دنبال چمران ها و همت ها و باکری ها و کسانی می گردد که نامشان و یادشان به تنهایی راهگشای بن بست های اکنون مان است