سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۲۲

تابوشکنی‌های «لحظه گرگ و میش»

پنجشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب: 673485
چند وقتی است سریال «لحظه گرگ و میش» به کارگردانی همایون اسعدیان از شبکه ۳ پخش می‌شود. مجموعه‌ای ملودرام که زندگی یک خانواده متوسط ایرانی را از دهه ۶۰ تا سال‌های اخیر نمایش می‌دهد.
تابوشکنی‌های «لحظه گرگ و میش»
به گزارش جهان نيوز،چند وقتی است سریال «لحظه گرگ و میش» به کارگردانی همایون اسعدیان از شبکه ۳ پخش می‌شود. مجموعه‌ای ملودرام که زندگی یک خانواده متوسط ایرانی را از دهه ۶۰ تا سال‌های اخیر نمایش می‌دهد. تا اینجای مجموعه اشکالی نیست، بلکه به تصویر کشیدن زندگی آن دوران برای نسل کنونی که جنگ و اتفاقات پس از آن را درک نکرده بسیارخوب است. اصلاً رسالت رسانه یادآوری و تکرار تاریخ جمعی و شفاهی کشورمان است تا هیچ‌گاه فراموش نکنیم این عزت و اقتدار ملی و جهانی را از فداکاری‌های خانواده‌های ایثارگر زمان جنگ داریم؛ آن‌هایی که از جگرگوشه‌های خود گذشتند تا مبادا دشمن یک وجب از خاک کشورمان را اشغال کند؛ بنابراین لزوم به تصویر کشیدن چنین دورانی با چاشنی رومانتیک خوب است، اما در کنار همه این‌ها باید مراقب بود تا سلیقه و نگاه شخصی نویسنده در چنین داستان‌هایی باعث کج‌فهمی یا خط‌شکنی‌های غلط نشود، زیرا مجموعه‌هایی اینچنینی که روتین هستند به مراتب در ذهن مخاطب اثرگذاری بیشتری دارند.

متأسفانه تناقضات زیادی در همین چند قسمت سریال دیده شد که مشخص نیست موضع و هدف نویسنده دقیقاً چه بوده است؛ مثلاً از همان ابتدا در قسمت اول احسان برادر بزرگ‌تر خانواده که خودش پزشک بود خطاب به برادر کوچک رد شده در کنکور با تمسخر گفت: «قرار نیست همه به دانشگاه بروند، این کشور حمال هم می‌خواهد!» (و بعد همگی زدند زیر خنده) این توجه بیش از اندازه به رشته پزشکی و تحقیر افراد بر اساس نرفتن به دانشگاه یا کارشان در سریال اصلاً زیبنده نبود. در حالی که اوایل انقلاب تب دانشگاه رفتن مثل امروز داغ نبود و دانشگاه‌ها وسعت پذیرش زیادی نداشتند.

در طول داستان از انقلابی‌گری‌های پدر مرحوم آن‌ها گفته می‌شود و اینکه آن‌ها مانند برخی از خانواده‌های مرفه و تحصیلکرده آن زمان، با مفاهیم اسلامی و انقلابی غریبه نبوده‌اند، اما زمانی که پدر سیما و مادر هادی درباره فرزندانشان با هم صحبت می‌کنند پدر دختر می‌گوید: من دلخوشی به این حکومت ندارم و مادر با تکان دادن سر حرف‌های او را تأیید می‌کند! یا آن زمان که عمه بچه‌ها از جبهه رفتن یوسف ناراحت است با اعتراض به مادر می‌گوید: می‌خواهی این هم مثل احسان تلف بشه!

نکته بعدی عادی‌سازی روابط بین دختر و پسر‌ها است؛ آن هم در دهه ۶۰ که تعهدات و تقیدات افراد به نسبت امروز خیلی بیشتر بود؛ یاسمن دختر خانواده و دکتر حامد دوست برادرش بهم علاقه‌مند شدند و نامه‌های عاشقانه برای هم می‌نوشتند. حامد هر وقت از جبهه مرخصی می‌آمد سراغ یاسمن می‌رفت و با هم گشت و گذار داشتند. برای او گردنبند طلا خرید و دختر به گردن انداخت. هیچکس هم نپرسید چنین طلای گرانی از کجا آمده است؟! زمانی هم که خبر شهادتش را دادند دختر به ستاد رفت و خودش را نامزد او معرفی کرد (دوستی دختر و پسر به نامزد بودن تعبیر شد). مادر با تعجب از یاسمن پرسید نامزدش بودی؟! او هم در کمال خونسردی و بدون حیا گفت: آره نامزد بودیم؛ در حالی که مادر اصلاً در جریان این رابطه عاشقانه پنهانی نبوده، اما به جای اینکه دخترش را متوجه کار اشتباهش کند با آب و تاب خواستگاری خودش از پدر را برایش تعریف کرد و برادرش هادی که او هم جداگانه با دختری ارتباط داشت، خواهر را دلداری داد که کارش اشتباه نبوده فقط عاشق شده و اگر اینطور نبود باید تعجب می‌کردند! حنانه دوست یاسمن در خانه آن‌ها که دو پسر جوان و مجرد دارند است؛ حتی بعد از ازدواج یاسمن همچنان خیلی راحت زندگی می‌کند. مادر تنها می‌گوید من به پسرانم اعتماد دارم! هادی در محل کار با دختری که معاونت آنجا را دارد در اتاقی دربسته با هم ناهار می‌خورند و خیلی راحت مراوده دارند انگار محرم همدیگر هستند و...

این چنین تابوشکنی‌هایی در روابط بین افرادی که محرم هم نیستند شاید در سبک زندگی غربی عجیب و نامعقول نباشد، اما در جامعه اسلامی ما اولاً به هیچ وجه عمومیت نداشته و ندارد و رسانه ملی هم نباید آن را عادی و ساده نشان بدهد، ثانیاً در آن برهه تاریخی حجب و حیای خانواده‌ها و جوانان خیلی بیشتر بود و تلویزیون حق ندارد به بهانه توجه به مسائل مهم‌تر، این ارزش‌های دینی و اعتقادی را کمرنگ و بی‌اهمیت نشان بدهد؛ متأسفانه عمدتاً در ارائه چنین مجموعه‌های تلویزیونی‌ای نگاه شخصی و محدود نویسنده و کارگردان بر محتوا غالب می‌شود و هرطور که دوست دارند رمان‌سازی می‌کنند و این سؤال پیش می‌آید که آیا چنین فیلمنامه‌هایی قبل از تولید مورد نظارت و نقد قرار نمی‌گیرند؟! گاهی یکسری جزئیات کوچک کل فیلم یا رمان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ هرچند برخی از موارد فوق جزئیات کوچک و ساده‌ای هم نبودند لذا انتظار می‌رود رسانه ملی بستر فرهنگ‌سازی درست باشد و سبک زندگی اسلامی را در جامعه تقویت کند نه اینکه خودش هم به حواشی گرفتار بشود و تابوشکنی اخلاقی و اعتقادی کند.
 
منبع:روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجتبي
Iran, Islamic Republic of
يكي از موارد تاريك سريال بازگشت حامد از اسارت بود با ريش و موهاي بلند و پوتين نو ، كه بدون هيچ گونه مراسم استقبال و اطلاع رساني بدون هيچ پلاكارد و خوش آمد گويي و حتي تو محله اي كه سالها زندگي ميكردند هيج همسايه اي خبر نداره اينو مقايسه كنيد با فيلم بوي پيراهن يوسف!!!
تناقض زیاد داره ولی خب بعضی مواقع خوب آدم و با خودش همراه میکنه از لحاظ احساسی. سریال بدی نیست.
حسین
Iran, Islamic Republic of
حتی خانواده وی نیز خبر ندارند. فرهاد، داماد خانواده که خود را پیگیر آزادی حامد می داند نیز خبر ندارد. ما که زمان آزادی آزادگان را به یاد داریم چنین موردی را مشاهده نکردیم که فرد آزاده چنین غریبانه به خانه باز گردد.
Iran, Islamic Republic of
همینجوری سرشو بندازه پایین بیاد تو مرز ویه ضرب بهشت زهرا بره !!آیا مبادله اسرا به همین کشکی بود!!
رضا
Iran, Islamic Republic of
واقعا واستون متاسفم. چقدر شما ضعیف نفسین. توی اتاق در بسته ناهار میخوردن؟؟؟ دختره عاشق شده گناه کرده؟؟؟ مادر و برادرش اگه به باد کتک میگرفتنش از نظر شما اکی بود. خیلی بدبختین
Iran, Islamic Republic of
مشخصه که از فهم تو خارج ه
Iran, Islamic Republic of
کسی نگفته که کتکش بزنن، باید بهش میگفتن که مساله ی به این مهمی باید زیر نظر بزرگترا انجام بشه تا این همه توی جامعه شاهد سیل طلاق نباشیم
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
خوبه
Iran, Islamic Republic of
تو سریال همه عاشق هستند ازدواج میکنند. ده شصت تقریباً همه ازدواج با واسطه ی صورت می گرفت نه اینکه اول دختر و پسر صحبت کنند بعد خانواده اطلاع پیدا کنند.
الته تو تهران اتفاق افتاده و فک مبکنم تو تهران اون زمان همچین چیزایی عجیب و غریب نبوده و خانواده همه تحصیل کرده و پزشک هستند و فکرشون بازه.
Iran, Islamic Republic of
اونایی که ادعا میکنن فکرشون بازه این چیزا نه تنها براشون عجیب غریب و زشت نیس که سند افتخارشونه
Iran, Islamic Republic of
تعجب بوددرآن زمان هرکس یه دوست داشت که دخانواده از ان بی اطلاع بودن دارن دوستی ودختر وپسر راطبیعی می کنندواقعانظارتی درصداوسیمانیست
Iran, Islamic Republic of
...
United Arab Emirates
تابو شکنی سرتاسر سریال بسیار ناشیانه انجام شده است ... مثل سریال بچه مهندس .... اصلا توجه نمیکنند که صحنه سازی و تحقیق در مورد تاریخ وقوع داستان فیلم باندازه موضوع فیلم مهم است ، راستش کمی مردم را ساده لوح فرض میکنند و این نوعی توهین به شعور مردم حساب میشود !!! ظاهرا دنبال پر کردن زمان و شارژ کردن سیما بر اساس دقیقه هستند تا رسالت فرهنگی !!!؟؟
Iran, Islamic Republic of
این چه فیلمیه واقعابده ایایاسمن وحامدبهم میرسن؟
Iran, Islamic Republic of
به قول روحانی به سرخه ایی می دانم نمی گم !!
حامد
Iran, Islamic Republic of
سریال خوبی اش این است که همه نظرات را اعم از مخالف و موافق را نشان میدهد . این فضا که شما میبینید خیلی سالم تر از اون زمونهاست . بین مجاهدین خلق روابط گسترده تری بود اون زمونها . دوست دختر و پسری که چیزی نیست .... زیاد سخت نگیرید . همین که صدای پزشکان درنیومده که این سریال هم وسطهاش قطع بشه باید خدا رو شکر کرد .
Iran, Islamic Republic of
به اسم دینو مذهب و جنگ و جبهه هر چیزی میخواستند تو سریال به خورد مردم دادند آنچیزی که الان اثر میذاری اینه که ممکنه خانواده های مذهبی فکر کنند روابط آزاد دختر و پسر ایرادی نداره وگر نه بقیه خاطره و سرگرمی هست
Iran, Islamic Republic of
من کاری ندارم که این سریال کارش در مورد دوستی دختر و پسر درست بوده یا نه ،فقط میدونم باید در مملکت خودمان سریالهای عاشقانه حسابی ساخته بشه که جوانان مملکت به سمت فیلم های خارجی بدون فیلتر و رسانه های غربی جذب نشن،این سریال تا قسمت ۱۳، عاشقانه زیبایی را به نمایش گذاشت تا میل جوانها را به اینگونه فیلمها ارضا کند حالا کاری ندارم که ممکنست در دهه ۶۰ چنین روابطی نبوده، باید قبول کرد که زمانه نیازها را تغییر داده و خوبست جوانها عاشقانه هایی از دیار خودشان ببینند نه رسانه های غربی
Iran, Islamic Republic of
واقعا براتون متا سفم با این فیلم ساختنتون قسمت های پایا نی چرا اینقدر رابطه سروش ویاسمن باهم خوب شد فکر کنم چند قسمت دیگه یاسمن از حامد طلاق بگیره بره با سروش دوباره ازدواج کنه اخه حامد بیچاره چه گناهی کرده که باید پنهانی زندگی کنه اصلا چرا اینقدر حامد ویاسمن با هم خوب نیستن . متاسفم اه اه اه اه
Iran, Islamic Republic of
مطمئنا هیچ سریالی بدون ایراد نیست اما نکته ای که خیلی خوب نشون داده شده بود خانواده بود هر چی بود همه خانواده با هم و برای هم بودند چ.