سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱۳
۶۷
یک نکته از دو فیلم؛

ظریف پس از شش سال به جلیلی رسید +فیلم

سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب: 673137
مواضع خاص ظریف در روزهای آغازین دوران وزارتش که به عنوان نمونه معتقد بود آمریکا با یک بمب تمام تجهیزات نظامی ایران را از کار می اندازد، با اظهارت و مواضع امروز او چندان قابل تطبیق نیست.
ظریف پس از شش سال به جلیلی رسید +فیلم
گروه سیاسی جهان نيوز: دور دوم مذاكرات ايران و 1+5 در 26 فروردین سال 91 پايان يافت. در پايان اين دور از مذاكرات که در استانبول برگزار می شد دو طرف توافق کردند چهل روز بعد در بغداد با دستور کار گفت‌وگو برای تدوین یک مدالیته جامع مذاکره کننند. تیم ایرانی به ریاست سعید جلیلی و  1+5 هم با نمایندگی کاترین اشتون در این نشست ها گفتگو می کردند.

اما چهل روز بعد، سعید جلیلی رئیس تیم مذاکره کننده ایرانی در ابتدای گفتگوها خطاب به نمایندگان 1+5 گفت: «خانم ها و آقايان! مي دانيد امروز چه روزي است»؟ سوال غيرمنتظره بود و اعضا و نمايندگان تيم هاي مذاكره كننده 1+5 كه نمي دانستند اين سوال چه ربطي به موضوع مذاكرات دارد، با تعجب پاسخ دادند «امروز چهارشنبه 23 مي 2012 است» و دكتر جليلي گفت «و سوم خرداد، يعني دقيقا همان روزي كه 30 سال پيش خرمشهر را از اشغال عراق دوران صدام آزاد كرديم» و سپس توضيح داد كه چگونه در آن جنگ 8 ساله كشورهاي متبوع گروه 1+5 و همه قدرت هاي ريز و درشت در دنياي بلوك بندي شده آن روزها، با تمامي تجهيزات و ماشين هاي جنگي و سياسي و تبليغاتي خود به حمايت از صدام وارد كارزار شده بودند، تانك هاي لئو پارد آلماني، چيفتن هاي انگليسي، موشك هاي اگزوسه و جنگنده هاي ميراژ و سوپراتاندارد فرانسوي، هواپيماهاي ميگ و موشك هاي اسكادبي روسي، بمب هاي شيميايي آلماني و انگليسي، موشك هاي سايدبايندر و هواپيماهاي آواكس آمريكايي، دلارهاي سعودي و كويتي و اماراتي و... در اختيار رژيم بعثي صدام بود و ما به قول حضرت امام راحلمان(ره) تنهاي تنها بوديم ولي مي بينيد كه آن عقبه سخت و نفس گير را با پيروزي پشت سر گذاشته ايم و امروزه صدام كجاست؟ و ما در كدام نقطه ايستاده ايم؟... امروز در سالروز آزادي مقتدرانه خرمشهر و درحالي كه حاكميت عراق به مردم مظلوم آن و دوستان استراتژيك ما بازگشته است در قصر صدام با شما به مذاكره نشسته ايم»
 
ظریف چگونه بعد از شش سال به مواضع جلیلی برگشت؟
کار ظریف به عنوان وزیر خارجه اندکی پس از روی کارآمدن دولت روحانی در سال 92 آغاز شد و پرونده هسته ای ایران از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه رفت تا ظریف بار دیگر شانس خود را همچون مذاکرات هسته ای ابتدای دهه هشتاد و البته این بار به عنوان رئیس تیم مذاکره کننده بیازماید. مواضع خاص ظریف در روزهای آغازین دوران وزارتش که به عنوان نمونه معتقد بود آمریکا با یک بمب تمام تجهیزات نظامی ایران را از کار می اندازد، با اظهارت و مواضع امروز او چندان قابل تطبیق نیست.

ظریف 97 با 92 قابل مقایسه نیست و او هم ظاهرا علی رغم طعنه ای که سال ها درباره «بیانیه خوانی» به جلیلی میزد، در این مقطع بیانیه خوان شده است. همچنان فیلمی که از اظهارات روز یکشنبه ظریف در کنفرانس مونیخ پخش شده و ظریف به تشریح مواضع جمهوری اسلامی در موضوعات مختلف می پردازد، نشان می دهد این شباهت بیشتر هم شده است. در بخشی از این برنامه، ظریف در پاسخ به سوالات مجری برنامه پاسخ های جالبی داد که شاید نشان دهد ظریف بعد از چندسال، پی به حقایقی برده که فهم دیرهنگام آنها برای کشور هزینه زا بود.

«مسئله این است که صد میلیارد دلار سلاح به [مناطق همجوار] ایران صادر می‌شود. هیچ‌کس به ما حتی یک جنگنده نمی‌فروشد. هیچ‌کس. چطور باید خودمان دفاع کنیم؟ زمانی که با موشک‌های «اگزوسه» فرانسوی، تسلیحات شیمیایی آلمانی، با جنگنده‌های «میگ» روسی، با تانک‌های بریتانیایی، با «آواکس‌های» جاسوس آمریکا، چه کسی به کمک ما آمد؟... چرا زمانی که عراق مردم ما را موشک‌باران می‌کرد، هیچ‌کس کوچکترین ابزار دفاعی در اختیار ما نگذاشت؟ نه پدافند هوایی و نه موشکی برای پاسخ. هیچ‌کس. باید برایش التماس می‌کردیم. الان، من به خاطر جلب رضایت دوستم وزیر خارجه [ژان ایو] لودریان [وزیر خارجه فرانسه] یا هرکس دیگری، مردم خودم را بی‌دفاع نمی‌کنم تا صدام حسین بعدی منطقه برخیزد و مردم مرا بکشد، بی‌آنکه ما ابزاری برای دفاع داشته باشیم...ما همین الان کسانی را در ایران داریم که به خاطر تسلیحات شیمیایی که از سوی اروپا در اختیار [رژیم بعث] عراق قرار گرفت، نمی‌توانند نفس بکشند. اگر قرار بود مذاکره‌ای در مورد جنگ‌افزارها صورت گیرد، اروپا باید در مورد خیلی چیزها پاسخ می‌داد. [در آن صورت] اروپا در جایگاه بازجویی و پرسش نبود، بلکه از اروپا سؤال می‌شد چرا از صدام حسین حمایت کرد؟»

دریافت فیلم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کلاه گشاد برجام
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه ظریف بعد از تخریب صنعت هسته ای 30 میلیارد دلاری کشور و تشدید تحریم ها به غیرقابل اعتماد بودن شیطان بزرگ رسید اما حالا خیلی دیر است .
Iran, Islamic Republic of
باور نمیکنم هنوزم رسیده باشه !چون به دنبال تصویب اف ای تی اف وپالرموست ورسما هم میگه تضمین نمیده فایده ای داشته باشه !
Iran, Islamic Republic of
به قول وحید یامین پور" کسیکه بعد از برجام ،دنبال تصویب سی اف تی است ،.......هیچ ،برایش دعا کنید!
Iran, Islamic Republic of
♦رسانه‌های آمریکایی و یک مامور سابق سازمان «سیا» و «اف‌بی‌آی» افشا کرده‌اند که «عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان به مدت 24 سال برای موساد جاسوسی می‌کرده است.

🔺یادی کنیم از آن اظهارنظر تاریخی ظریف که گفت: «خبر خوب این بود که دوست من عادل الجبیر به مذاکرات وین بیاید.»
Iran, Islamic Republic of
واقعن بنظرتون رسیده؟! پس چرا هنوز بند اروپاییان!
جلیلی کجا اینا کجا؟! اون در واقع چیزی که اینها در آینه نمی بینن در خشت خام میدید. و از قبل می دونست اینها نامردن و وایساد سر منافع ملی اما اینها بعد از دادن همه چی وایسادن و زار میزنن ! هر دو وایسادن اما این کجا و آن کجا!
Iran, Islamic Republic of
شش سال که سهله ! شش هزار سال دیگه هم به درک جلیلی نمیرسه/....
Iran, Islamic Republic of
من جلیلی را دوست دارم ولی فکر می کنم ظریف هم می فهمه ولی تفاوت در این که جلیلی به فهمش ایمان داره اما ظریف نه!!!!!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
ظریف را با جلیلی مقایسه نکنید جلیلی شافت دارد خاک جبهه و جنگ را خورده وبرای وطن پایش را داده آن موقع که ظریف در خک آمریکا دوستانی مانند کری و... داشت.
جلیلی ارزش خاک و وطن را می داند چون پای آن خونش را ریخته در حالی که ظریف تمام خیرش تحمیل برجام وپالرمو و هرآنچه که کشور را به زحمت بیاندازد.
Iran, Islamic Republic of
بع د از 6 سال كه كشور را ذليل كرديد حالا ديگر چه نقشه اي براي نابود كردن آن داريد.
البته با ظرافت و پنبه سر مردم را مي برند و ژست روشنفكر مابانه به خود مي گيرند.
سید هادی
Iran, Islamic Republic of
دورد بر آقای دکتر ظریف و دفاع جانانه ایشان از حقوق دفاعی ، نظامی مردم ایران : با صلابت ، محکم ، بدون مترجم و مسلط به زبان انگلیسی . ا
Iran, Islamic Republic of
این ظریف با صلابت صنعت هسته ای رو همراه با اقتصاد مملکت با این برجام نابود نکرده بود به انگلیسی تلسط نداشت مهم نبود
United States
شما هم حرف نداری مهم نیست. اصلا تویی که طرفدار جلیلی هستی حرف زدن بلد نیستی حرف نزدن هم بلد نیستی.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
تو چه حرف مهمی داشتی ؟
Iran, Islamic Republic of
زبان انگلیسیش خیلی مهم نیست. اصل حرفش مهمه.
عل
Iran, Islamic Republic of
کسی که شش سال خود را سردار مذاکرات میداند و هنوز هم معتقد است برجام قرارداد. خوبی است محال است بتوان به وی و حرفهای وی اعتماد کرد . مردم گول نخورند .
مطلع
Iran, Islamic Republic of
به زبان انگلیسی هم کامل مسلط نیست و گرنه اجازه نمی داد طرف مقابل کلمه تعلیق را بجای لغو در برجام بگنجاند.
Iran, Islamic Republic of
شاید مسلط است اما میداند اغلب ما مردم مسلط نیستیم

بنابراین می تواند به جای لغو بگوید تعلیق و تصویب بگیرد که گرفت
Iran, Islamic Republic of
مسلط به زبان انگلیسی!!!
برجام خفت بارتر از ترکمانچای !!!
چرا ؟؟؟
چون متن فارسی نداره!!!
چون خیلیا نخونده تصویبش کردن !!!
اون آقا که میگفت MPT که یادتونه خخخخخخخخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
هموطن عزیز،
سالها قبل یکی از مدیران وزارت خارجه که از قضا در دار و دسته همین افرادی که الان در آنجا هستند بود به من یاد داد که هر چند ممکن است دیپلماتی به زبان بیگانه مسلط باشد (که من بشخصه در مورد ظریف شک دارم که باشد)، در هنگام صحبت کردن با خارجیها باید از مترجم استفاده کند. به چند دلیل: و یکی از آنها این است که اگر سوء برداشتی از گفته های یکدیگر داشته باشند می توانند به وجود واسطه ای (مترجم) مرتبطش کنند.
حالا سالها بعد می بینیم که ادعای «بلدم، بلدم» آقایان مانع از استفاده از مترجم می شود و برای مملکت پر خسارت هم هست!
Iran, Islamic Republic of
...
صادق
Iran, Islamic Republic of
حالا خیلی جالب است که آقایان اصلاح طلب به دنبال این هستند که همین آقای ظریف را که حاضر نبود تجربه دیگران را (چون انقلابی بودند) بپذیرد ، برای ریاست جمهوری بعدازروحانی وارد میدان کنند.

....!!!!!
Iran, Islamic Republic of
هر عاقلي اينو ميدونه كه تمام عالم حتي همين كشورهاي بظاهر مسلمان چشم ديدن ملت مارو ندارن همانطور كه ما چشم ديدن اسرائيل نداريم چطور اونوقت ما پا پس بذاريم و باج بدهيم و زماني از اين دشمني ها كم ميشه كه گاو شيرده باشيم
Iran, Islamic Republic of
ظریف نماینده دیپلماسی بود و تصمیمات نظام را در مذاکرات مطرح میکرد و الا با یک تلفن او را برکنار می کردند .تصمیمات برجام هم با نظر مقام معظم رهبری اتخاذ شد بنابراین با چنین گفتمانی چه خواسته ای در ذهن نگارنده است نمیدانم اما ان چه مسلم است شروع مذاکرات برجام بعلت بی پولی مملکت بود و فروش نفت ما عملا مقدور نبود نمونه اش فروش نفت بوسیله افراد متفرقه بود تا بلکه تحریم را دور بزنند و تعدادی از ان ها نفت و دکل نفتی را بردند پولش را هم ندادند .
Iran, Islamic Republic of
بعد 9شرطی که رهبری گذشاتند رو کجای برجام دیدی ؟! در ضمن بعد از برجام هم که سیف رسما گفت "دستاورد تقریبا هیــــــــــــچ برای ایران داشت " اونو کجای دلت جا دادی؟
امید
Iran, Islamic Republic of
فروش نفت ایران از 2 سال قبل از برجام به میزان 1/5 میلیون بشکه در روز ثابت مانده بود برجام فقط باعث کاهش قیمت نفت شد و دیگر هیچ !
شهروند طبری
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
باید به این کامنت ها شک کرد بعضی ها بنام ایرانی کامنت می گذارند.
Iran, Islamic Republic of
مرغ یک پا دارد متاسفم نرود میخ آهنی در سنگ
United States
امور مملکت، اقتصاد، معیشت مردم، امنیت یک مملکت که نباید محل آزمون و خطا و ملعبه دست یک عده بی عرضه بشود...
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف هرچی به اینها چواب بدی فایده نداره. هرچی هم بپرسی باز هم فایده نداره. اروپا و آمریکا فقط ظاهر اتو کشیده و با اخلاق داره. وگرنه از انصاف و انسانیت در زمینه سیاست پوک و پوچ هست.
Iran, Islamic Republic of
بشنوید و باور نکنید...
Iran, Islamic Republic of
....
ترکمنچای
Iran, Islamic Republic of
دکتر جلیلی از موضع قدرت و عزت و مصلحت مذاکره می کرد اما ظریف بجای مذاکره با طرف مقابل مسامحه می کرد !
United States
دکتر جلیلی تون چی برای ما آورد؟ جز حرف حرف حرف . به قول دکتر ولایتی خامی و بی تجربه گی باعث بیهوده گی مذاکراتی که اقایان متولیش بودند شده بود
Iran, Islamic Republic of
الان که ته اظهار نظرهای جناب ولایتی هم در اومده.. واقعا چنین تفکری جای دفاع کردن نداره
عمار
Iran, Islamic Republic of
...
امیرحسام
Iran, Islamic Republic of
مقاومت جانانه دکتر جلیلی باعث شد تا به 19000 سانتریفیوژ و غنی سازی 20 درصدی دست یافتیم که البته با برجام از دست رفت .
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اقایی که با پرچم امریکا کامنت زدی سئوال کردی جلیلی برای ما چه آورد. د پاسخ واضع است عزت واقتدا
عمار
Iran, Islamic Republic of
...
مجید
Iran, Islamic Republic of
....
United States
....
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
جنگ طلبان خوشحال باشيد !
Iran, Islamic Republic of
شما مطمئنی ایرانی هستی ؟
Iran, Islamic Republic of
بعد چند سال اصول گرا ها هم فهمیدن که میر حسین پیش بینیش برای احمدی نژاد درست بود وهر جه گفت همان شد
Iran, Islamic Republic of
ما از زمان تروز شهید آیت در مورد میرحسین موسوی پیش بینی داشتیم که در فتنه ی ۸۸ درستیش مشخص شد. بعدشم مهم زمان ریاست جمهوری محمود بود
خخ
Iran, Islamic Republic of
....
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
خواهشاً کسی مثل ظریف اصلأ قابل مقایسه با کسی مثل جلیلی نیست و نخواهد بود!!! نتیجه مذاکرات به اصلاح نفس گیر آقایان غرب شناس را با برجامشون دیدیم!!؟؟ برجامی که قرار بود بیکاری. مشکل آب و نان. مشکل آلودگی هوا. مشکل مسکن. مشکل ترافیک. مشکل ارز و ارزش پول ملی. مهمتر از همه مشکل پاسپورت ایرانی و... حل کنه!!! و دیدیم که چطور سر آقایون دولتمرد ما کلاه گشاد رفت!!!؟؟؟ ولی در مدت ریاست جلیلی هیچ قراردادی که منافع مملکت را به باد فنا بده امضاء نشد. آقایون مدعی فهم و کار بلدی با برجامشون کاری کردند که نه راه پس دارند نه را پیش!!!؟؟؟
عمروعاص ها هم بروز شده اند
Iran, Islamic Republic of
مشکل ما اینه که راحت با زبان فریب می خوریم در حالیکه قبلا همین بازی رو اردوغان در اجلاس داووس با شیمون پرز اجرا کرد

اردوغان جلوی همه دروبین های جهانی اسرائیل رو جنایتکار معرفی کرد و حتی یک کشتی کمک برای فلسطین فرستاد که مورد حمله قرار گرفت و بعد هم گفت باید اسرائیل رسما ار ما عذرخواهی کنه و همه ما ذوق مرگ شدیم که ایول اردوغان

قافل از اینکه همین آقا در پشت پرده با اسرائیل قرارداد مالی و اقتصادی و سیاسی دارد و بعدا هم دیدیم هم سوی اسرائیل از حامیان قوی داعش بود
محمد
Iran, Islamic Republic of
...
خود فریبی
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف در حالی امروز حرف های انقلابی میزند و از توان موشکی و حق ایران برای دفاع سخن می گوید که علی رغم مخالفت رهبری برای مذاکرات موشکی و منطقه ای با فرانسه نشست داشته

آقای ظریف در مجلس از حامیان قوی اف ای تی اف بود در حالیکه خودش هیچ دلیلی برای دفاعش نداشت یعنی الفاتحه!

حالا چه چیزی را باید باور کرد؟ قسم حضرت عباس یا دم خروس را ؟
همش بازی جدیده
Iran, Islamic Republic of
سر ما رو به حرف های به ظاهر انقلابی گرم می کنند تا مجمع پالرمو رو تصویب کنه

تصویب که شد نیروهای مسلح شامل خود تحریمی می شوند و باید بودجه نظامی قطع شده و برای نظارت بر تعطیل شدن توان نظامی باید کلیه اطلاعات به ناظران داده شود که دست بر قضا این دو ناظر هم عربستان سعودی و اسرائیل هستن!

با پالرمو و سی اف تی ، نه تنها ایران توان نظامی خود را از دست میدهد که اطلاعات موشکی و نظامی دانشمندان ایرانی موجب تقویت توان نظامی آمریکا و اسرائیل خواهد شد
Iran, Islamic Republic of
اگر خواسته یا ناخواسته گرا به دشمن نمی دادند و از موضع قدرت با طرف مقابل مذاکره می کردند اینقدر توقع انها بالا نمی رفت ....
Iran, Islamic Republic of
راه رفته را دوباره باید می رفت تا باورکند؟
Iran, Islamic Republic of
نمیدانیم با این رفتارهای ظریف چه کنیم؟ اینهمه گفتند تاره بعد از 5 سال او خودش به این نتیجه رسید .مبارک حامیانش باشه
Iran, Islamic Republic of
جلسه مجلس با این دو نفر و قول های برجامی ظریف را یادتون می آید؟
Iran, Islamic Republic of
شکر خدا رسید اما باور اینکه از راه غلط رفته برگردد برای من که مشکل است
علی
Switzerland
کامنت گذاران عزیز. سایت جهان نیوز که فقط هدفتون تخریب و کوبیدن ظریف و دولته. شما یک صحبت از ظریف به من نشان بدهید که مخالف برنامه موشکی بوده باشه. مخالف داشتن سیستم دفاعی بوده باشه. یک صحبت در چند سال گذشته به من نشون بدهید که ظریف موافق مذاکرات موشکی بوده باشه.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
جهان جان
به قول امام خامنه ای آقای ظریف فرزند انقلاب است
شاید جایی برای مصلحت حرفی زده باشد
اما برای مردم ایران همانقدر عزیز است که دکتر جلیلی عزیز است
به هر حال ایشان، هم عقاید انقلابی دارند و هم تفکرات انقلابی و هم اقدامات انقلابی
Iran, Islamic Republic of
....
حیدر
Iran, Islamic Republic of
بابا ولشون کن از این جامعه بین الملل چیزی در نمیاد بیا بچسب داخلو درست کن اگه امریکا ...زیاد بخوره ت...شو تو مدیترانه میکشیم
Iran, Islamic Republic of
برجام تله موش بود براي ايران درست كردن دكتر جليلي زير بار نرفت برجام انرژي هسته اي را بتن ريخت و غني سازي ٢٠ درصدي را از بين برد و خيال امريكا و اروپا راحت شد و آمريكا از برجام خارج شد برجام متن فارسي نداشت فرمان مقام معضم رهبري در برجام لحاظ نشده بود
یاسی
Iran, Islamic Republic of
نکات: ۱ در شش سال مذاکرات جلیلی امکان توافقی مثل برجام بود اما امضای کری تضمین نبود پس توافق نشد.دو ما توی اون شش سال سانتریفیوژ ساختیم .غنی سازی مون به درجه بالاتر رسوندیم .تو تحریم رکود اقتصادی خیلی کم و تورم نصف الان بود .جلیلی تحریم نشد اما ظریف شد.امریکا نه به شخص به خاطر استقلال طلبی ما ک مقابل قدرتش و به خاطر اسلامی ک میخواد به حکومت جهانی برسه با ما مشکل داره نه با اشخاص .افزایش تحریم پتروشیمی بعد برجام به ما میگه انسان باید تفکر کنه و مسلمان نباید از یک سوراخ دوبار گزیده بشه