پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

پ.ک.ک و پول‌شویی؛ تبدیل پول کثیف به سلاح

سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب: 673087
درآمد پ.ک.ک از قاچاق مواد مخدر به دو شیوه عمده تامین می‌شود: «۱- تامین امنیت مسیر برای قاچاقچیان و ۲-دخالت مستقیم در تجارت مواد مخدر و تولید، توزیع و صادرات آن به خصوص هروئین و تریاک».
پ.ک.ک و پول‌شویی؛ تبدیل پول کثیف به سلاح
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم ، خبرگزاری بریتانیایی رویترز روز 12 فوریه (23 بهمن 1397) در خبری اعلام کرد که دولت آلمان که دو مرکز وابسته به گروه پ.ک.ک را تعطیل کرده است.

رویترز افزود: «وزارت کشور آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرده است که بنا به دستور هورست زیهوفر وزیر کشور آلمان، موسسه انتشاراتی «مزوپوتامیا» و شرکت چندرسانه‌ای «MIR Multimedia»، به دلیل ارتباط با گروه پ.ک.ک در آلمان اجازه فعالیت ندارند و تعطیل می‌شوند.

آلمان 2 موسسه مرتبط با پ ک ک را تعطیل کرد 

این دو نهاد تحت پوشش چاپخانه فعالیت کرده و عواید مالی خود را به طور اختصاصی در اختیار پ.ک.ک قرار می‌دادند؛ در حالی که فعالیت پ.ک.ک در آلمان ممنوع است. دولت آلمان در بیانیه خود تاکید کرده حضور و فعالیت پ.ک.ک، خطر جدی برای نظم و قانون و امنیت آلمان است».

تعطیلی نهادهای وابسته به پ.ک.ک در اروپا و به ویژه آلمان، امری مسبوق به سابقه است. گروهک تروریستی پ.ک.ک برای انجام عملیات مسلحانه و خشن خود، به پول نیاز دارد تا توانایی تامین سلاح و نیرو را برای خود فراهم کند.

از آنجه که این فرقه تروریستی در لیست سیاه اتحادیه اروپا و آمریکا، ترکیه و ایران قرار دارد، از طریق عادی امکان جمع آوری کمک مالی به نفع خود را ندارد. به همین دلیل، برای تامین منابع مالی خود باید به سراغ پولشویی و پول کثیف برود. دو منبع عمده در این خصوص، قاچاق مواد مخدر و پولشویی هستند.

قاچاق مواد مخدر منبعی پردرآمد برای تروریست‌ها به ویژه پ.ک.ک است.

موقعیت جغرافیایی پ‌ک‌ک، حضور در مناطق مرزی و کوهستانی صعب العبور، استفاده از نیروی انسانی بومی و آشنا به منطقه و همچنین داشتن شبکه توزیع گسترده در اروپا از طریق مهاجران و پناهجویان کرد، در قاچق مواد مخدر و ترانزیت آن به ترکیه و اروپا، مزیت نسبی مناسبی در اختیار پ.ک.ک گذاشته است تا از رهگذر مواد مخدر، منابع مالی خود را سامان دهد.

درآمد پ.ک.ک از قاچاق مواد مخدر به دو شیوه عمده تامین می‌شود: «1- تامین امنیت مسیر برای قاچاقچیان و 2-دخالت مستقیم در تجارت مواد مخدر و تولید، توزیع و صادرات آن به خصوص هروئین و تریاک».

قاچاق مواد مخدر به سودمندترین منبع تامین مالی پ.ک.ک بدل شده است. این امر، چند دلیل دارد: اول؛ انتقال مواد مخدر و مخفی کردن آن در بسته‌های کوچک آسان و رهگیری آن برای نیروهای مرزی و امنیتی دشوار است.

دوم؛ قاچاق مواد مخدر در مدتی کوتاه پول زیادی، نصیب گروه می‌کند، چون تولید مواد نسبتاً آسان و متقاضی آن نیز زیاد است. سوم؛ قاچاق مواد در مقیاس زیاد نیازمند ارتباطات بین‌المللی است. پ.ک.ک این ارتباط را از طریق مهاجران کرد در اروپا ایجاد کرده است.

گفتنی است بنا به گزارش‌های اطلاعاتی و امنیتی، پ.ک.ک واحدی به نام گمرک در ساختار خود ایجاد کرده که این واحد وظیفه اخذ عوارض از قاچاقچیان و همچنین صادرات مواد مخدر در پوشش‌های مختلف به اروپا را دارد.

در مورد پولشویی و شیوه‌های آن نیز باید گفت که استفاده از موسسات پوششی مانند خیریه‌ها، بنگاه‌های اقتصادی، شبکه‌‌های رسانه‌ای و موسسات انتشاراتی، به دلیل ماهیت مدنی و غیرسیاسی خود، بسیار مورد توجه پ.ک.ک هستند.

پ.ک.ک از طریق رسانه‌های خود تبلیغ می‌کند که در حال نبرد برای آزادی کردها است و به این طریق با پولشویی و جمع‌آوری کمک‌های مالی، منابع فعالیت تروریستی خود را تامین می‌کنند.

فروش نشریات، کتب و جمع آوری کمک مالی از طریق کمپین‌های تبلیغاتی از دیگر منابع مالی پوششی پ.ک.ک است. عمده این کمک‌های مالی به این گروهک، از آلمان در اختیار این گروه گذاشته می‌شود.

همچنین جذب آگهی در شبکه‌ها، روزنامه‌ها و سایت‌های اینترنتی، یکی دیگر از منابع مالی پ.ک.ک است.

به دلیل تبدیل این پول‌های کثیف به سلاح و صادرات اسلحه به مناطق کردنشین غرب آسیا، برای فعالیت‌های تروریستی، و همچنین درگیری بخش عظیمی از جمعیت ترک و کرد مقیم اروپا در این فرایند، عملاً رهگیری قطعی و کامل این افراد و پول‌ها ممکن نیست.

لذا پ.ک.ک توجه بیشتری به تامین مالی خود از طریق پولشویی و قاچاق و صادرات مواد مخدر می‌کند. این گروه، حتی آزمایشگاه‌های مخصوص خود را نیز تاسیس کرده است در در تولید مواد مخدر به ویژه هروئین، کاملا مستقل عمل کند.

اگرچه تعیین میزان دقیق درآمد پ.ک.ک به خاطر ماهیت مخفی آن ممکن نیست، اما می‌توان تصور کرد به خاطر این جریانات مالی پردرآمد، درآمد آن زیاد باشد. به همین دلیل است که رسانه‌ها تقریبا هر روز از تعطیلی مراکز وابسته به پ.ک.ک در اروپا خبر می‌دهند.

این مراکز، پوششی برای توزیع مواد مخدر و پولشویی هستند. این دو منبع، بعد از آن مورد توجه پ.ک.ک قرار گرفتند که کمک‌های دولتی به این گروه از طرف کشورهایی مانند شوروی و بلغارستان، پس از فروپاشی شوروی با کاهش قابل توجه مواجه شد و دولت ترکیه نیز منابع مالی پوششی این گروه در ترکیه، هدف قرار داد.

به دلیل ماهیت سلولی، خانواده‌ای و شبکه‌ای قاچاق مواد مخدر توسط پ.ک.ک، رهگیری این تجارت توسط کشورهای اروپایی بسیار دشوارتر از تعطیلی مراکز پوششی وابسته به این فرقه تروریستی هستند.

اما به دلیل تهدید جدی پ.ک.ک علیه قاره سبز، دولت‌های اروپایی کاملا احساس خطر کرده و تلاش خود برای مبارزه با پ.ک.ک و بازداشت آن را شدت بخشیده‌اند.

البته نباید فراموش کرد که قاچاق انسان، تجارت جنسی و فعالیت‌های مافیایی نیز در تامین مالی پ.ک.ک نقش دارند؛ اما مهمترین منبع مالی این فرقه خطرناک، قاچاق مواد مخدر و پولشویی است.

دولت‌های اروپایی باید به این درک عمیق و راهبردی برسند که برای تامین امنیت کشورهای خود، راه حل نه صدور تروریسم به کشورهای اسلامی و حمایت از جریان‌های تکفیری؛ که مبارزه با گروه‌های سکولاری است که به نام آزادی و رفاه مردم کرد، در تجارت مواد مخدر و قاچاق انسان و پولشویی فعال هستند.

مبارزه جدی با حامیان پ.ک.ک در اروپا، تعطیلی شبکه‌های وابسته به این گروهک و شاخه‌های ایرانی و سوریه‌ای آن، تعلیق فعالیت‌های حساب‌های کاربری طرفدار پ.ک.ک و پژاک، می‌تواند نقش قابل توجهی در تامین امنیت اروپا ایفا کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *