جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

قصد یا قصور؛ ایران از پاکستان انتقام خواهدگرفت؟

سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب: 673038
عناصر گروهک تروریستی جیش‌الظلم که در دو حادثه تروریستی میرجاوه (اردیبهشت ۹۶) و خاش زاهدان (بهمن ۹۷) موجب شهادت ده‌ها تن از مرزبانان غیور هم‌وطنمان شدند در پاکستان پنهان هستند و بنا به گفته مقامات کشورمان حتی ارتباطاتی میان این تروریست‌ها و سیستم اطلاعاتی آن کشور وجود دارد.
قصد یا قصور؛ ایران از پاکستان انتقام خواهدگرفت؟
به گزارش جهان نيوز، عناصر تروریستی برخی گروهک‌های ضدانقلاب که با حمایت لجستیکی رژیم‌های مرتجع عرب بویژه سعودی و امارات، برای ایجاد ناامنی در ایران ما توطئه چینی می‌کنند، در خاک پاکستان سکنی گزیده‌اند و از آنجا اقدامات تروریستی خود را علیه مردم ایران سازمان‌دهی می‌کنند.

نکته قابل تامل آنکه سیستم امنیتی و اطلاعاتی پاکستان از محل اختفای این عناصر تروریستی آگاه است، اما در کمال تعجب و برخلاف اصل حُسن همجواری، اقدام عاجلی برای متلاشی کردن این تروریست‌ها انجام نمی‌دهد.

در «پاسگاه میل ۱۰۰» چه گذشت؟
حوالی غروب چهارشنبه ۶ اردیبهشت سال ۹۶، خبر ناگواری فضای سیاسی و اجتماعی کشور را تحت تاثیر گذاشت؛ خبر از نقطه صفر مرزی می‌آمد و حکایت از حادثه‌ای تروریستی داشت. آنطور که در اخبار و بر مبنای اطلاعات صادره از فرماندهی مرزبانی استان سیستان و بلوچستان قید شده بود ساعت ۱۹ روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت، ۱۰ تَن از نیرو‌های مرزبانی پاسگاه میل ۱۰۰، از گروهان چاهندو (هنگ مرزی میرجاوه) در درگیری با اشرار مسلح به شهادت رسیدند و تعداد دیگری از مرزبانان نیز مجروح شدند.

دقایقی بعد از وقوع حادثه تروریستی فوق‌الذکر مرکزاطلاع‌رسانی ناجا اعلام کرد: درحین گشت‌زنی مرزبانان منطقه میرجاوه، متاسفانه تعدادی از تروریست‌ها از داخل خاک پاکستان، مرزبانان را با استفاده از سلاح‌های دوربرد به شهادت رساندند. مسئولیت این اقدامات به‌عهده دولت پاکستان است.

ساعتی پس از وقوع این حادثه، گروهک تکفیری - تروریستی جیش‌الظلم، مسئولیت حمله به مرزبانان جمهوری اسلامی ایران در «پاسگاه میل ۱۰۰ میرجاوه» و شهادت ۱۰ سرباز ایرانی را برعهده گرفت.

سفر هیئت عالی‌رتبه سیاسی، نظامی و امنیتی به پاکستان
اما موضوع حادثه تروریستی میرجاوه و احتمال قصور و اهمال پاکستانی‌ها در این حادثه به اندازه‌ای حاد بود که موجب شود یک هیئت عالی رتبه سیاسی، نظامی و امنیتی از جانب جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد عزیمت کند.

از این رو یک هفته پس از وقوع حادثه تروریستی میرجاوه و شهادت ۱۰ مرزبان غیور کشورمان و مفقودشدن یکی دیگر از این عزیزان، در روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۶ ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به همراه «محرابی» معاون ستاد کل نیرو‌های مسلح، «ذوالفقاری» معاون امنیتی وزارت کشور، «رضایی» فرماندهی مرزبانی کشور و «هاشمی» استاندرا وقت سیستان عازم اسلام آباد پاکستان شدند و مذاکراتی جدی با مقامات پاکستانی برای مراقبت بیشتر مرزی از جانب آن‌ها صورت دادند و همچنین در خصوص راه‌های تامین امنیت مرز‌های دو کشور و بستن راه‌های نفوذ گروهک‌های ترویستی و تضمین امنیت مرز‌های مشترک، با مقامات بلند پایه پاکستان گفتگو و تبادل نظر کردند.

قولی که پاکستانی‌ها اردیبهشت ۹۶ به ایران دادند
طرف پاکستانی در جریان ملاقات‌های اردیبهشت ۹۶ به هیئت ایرانی قول تجدید نظر در آرایش نیرو‌های خود را در مناطق مرزی داد؛ همچنین آن‌ها بر نظارت مداوم و همکاری لحظه‌ای با ایران پیرامون اتفاقات مرزی تاکید کردند؛ علاوه بر این‌ها مقرر شد طرف پاکستانی در دستگیری عوامل اقدام تروریستی در مرز میرجاوه همکاری‌های لازم را انجام دهد.
 
پاکستان زیر قولش زد!
اما ۲۲ ماه پس از حادثه مرزی میرجاوه که به موجب آن ۱۰ مرزبان غیور کشورمان به سبب قصور یا تقصیر مرزی پاکستان توسط عناصر گروهک تروریستی جیش‌الظلم به شهادت رسیدند، در شامگاه ۲۴ بهمن، گروهک تروریستی مزبور که ترور ده‌ها مرد و زن و کودک بی‌گناه را در کارنامه خود دارد، با حمله انتحاری به اتوبوس پاسداران کشورمان در جاده خاش - زاهدان، موجب شهادت ۲۷ مرزبان ایران اسلامی و زخمی شدن ۱۲ تن از آن‌ها شدند.

ردپای آشکار قصور یا تقصیر سیستم‌ امنیتی پاکستان
نکته قابل تامل آنکه مجددا در این حادثه تروریستی، همچون حادثه تروریستی میرجاوه، ردپای قصور و یا تقصیر آشکار پاکستان و سیستم‌های امنیتی این کشور نمایان بود. در واقع عناصر گروهک تروریستی جیش‌الظلم که در دو حادثه تروریستی میرجاوه (اردیبهشت ۹۶) و خاش – زاهدان (بهمن ۹۷) موجبات شهادت ده‌ها تن از مرزبانان غیور کشورمان را فراهم آوردند، در داخل پاکستان پنهان هستند و بنا به گفته مقامات کشورمان حتی ارتباطاتی میان این تروریست‌ها و سیستم اطلاعاتی پاکستان وجود دارد.

وعده انتقام سفت و سخت ایران از تروریست‌ها
بلافاصله پس از حمله تروریستی خاش - زاهدان، فرماندهان ارشد نظامی کشورمان در پیام‌ها و سخنان خود، از انتقام سفت و سخت ایران از تروریست‌ها «در هر جایی که باشند» خبر دادند. سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، سرلشکر «محمدعلی جعفری» فرمانده کل سپاه، سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش، امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و سردار سرتیپ «محمد پاکپور» فرمانده نیروی زمینی سپاه، از جمله این فرماندهان بودند.

 وعده انتقام از عربستان و امارات و هشدار صریح به پاکستان
سرلشکر «محمدعلی جعفری» فرمانده کل سپاه پاسداران روز شنبه (۲۷ بهمن) در مراسم تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی جاده خاش - زاهدان طی سخنان مهمی به ارتباط تروریست‌های عامل شهادت ۲۷ مرزبان کشورمان با سرویس‌های جاسوسی ارتجاع عرب اشاره کرد و نسبت به حمایت سازمان اطلاعات پاکستان از گروهک‌های تکفیری - تروریستی فعال در نوار مرزی جنوب شرق ایران به اسلام آباد هشدار داد. سرلشکر جعفری در همین ارتباط گفت: اطلاعات موثقی داریم که سرویس‌های جاسوسی عربستان و امارات، در راستای ایجاد ناامنی به ویژه در جنوب شرق کشور با توجه به زمینه‌ای که در بلوچستان ایران و پاکستان وجود دارد، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهند. طبق آنچه مسئولان کشور ما و مقامات مختلف از جمله رئیس شورای عالی امنیت ملی و رئیس جمهور اشاره کردند، مِن‌بعد جمهوری اسلامی دیگر ملاحظات قبلی را انجام نخواهد داد و برای انتقام خون این عزیزان مستقیما وارد خواهد شد.چرا ارتش پاکستان و سازمان امنیتی پاکستان به این گروهک‌های ضدانقلاب و تکفیری پناه می‌دهد؟ ما این پناه دادن و سکوت را نوعی حمایت از این گروهک‌ها می‌دانیم و سازمان امنیتی پاکستان باید در این رابطه پاسخگو باشد.سازمان اطلاعاتی پاکستان بدون تردید محل اختفا و توطئه‌ریزی‌های این گروهک‌ها را می‌داند، ولی سکوت کرده است. دولت‌های خائن عربستان و امارات بدانند صبر جمهوری اسلامی به سر آمده و دیگر نظام ما حمایت‌های مخفیانه شما از جانیان اسلام ستیز و گروهک‌های تکفیری را تحمل نخواهد کرد. ما انتقام خون شهیدان‌مان را از دولت‌های عربستان و امارات خواهیم گرفت و از رئیس‌جمهور می‌خواهیم به دنبال وعده‌ای که دادند دستان ما را برای عملیات‌های انتقام‌جویانه بیش از گذشته باز بگذارند. دولت پاکستان نیز بداند مِن‌بعد باید هزینه حمایت سازمان اطلاعات پاکستان از گروهک‌های تکفیری در کشور خود را بپردازد و بی‌شک این هزینه برای آن‌ها بسیار سنگین خواهد بود.

پاکستان نمی‌تواند غیرمسئولانه عمل کند
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز یکشنبه (۲۸بهمن) در آغاز جلسه علنی مجلس، به دولت پاکستان درباره تحرکات تروریست‌ها علیه ایران از خاک این کشور هشدار داد و گفت: دولت پاکستان باید پاسخگوی حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان باشد که از خاک آن کشور این اقدام رخ داده است.

وزارت خارجه و دستگاه‌های امنیتی باید رسیدگی جدی انجام دهند و پاکستان نمی‌تواند غیرمسئولانه عمل کند. اینگونه رفتار‌ها سطح همکاری دو کشور را به شدت مخدوش خواهد کرد.


سفیر پاکستان به وزارت امور خارجه احضار شد
بعدازظهر روز یکشنبه (۲۸ بهمن) پس از سخنان با صلابت و هشدارآمیز سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه و واکنش رئیس مجلس به اهمال و یا تقصیر پاکستانی‌ها در کنترل مرز با ایران، بالاخره وزارت امور خارجه دست به کار شد و سفیر پاکستان را احضار کرد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام خبر احضار سفیر پاکستان گفت: در پی حادثه تروریستی ۲۴ بهمن ماه در جاده خاش _ زاهدان خانم رفعت مسعود سفیر پاکستان توسط دستیار وزیر و مدیرکل آسیای غربی به وزارت امور خارجه احضار شد.

قاسمی تاکید کرد: در این ملاقات ضمن اشاره به افزایش اقدامات تروریستی از داخل خاک پاکستان، از جمله حادثه تروریستی اخیر در جاده خاش _ زاهدان، اعتراض کشورمان ابلاغ و با صراحت تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران از دولت و ارتش پاکستان انتظار دارد با قاطعیت و جدیت لازم علیه پایگاه ها، تحرکات و استقرار گروهک‌های تروریستی فعال در مناطق مرزی این کشور با جمهوری اسلامی ایران برخورد کند و اجازه ندهد این گروهک‌های تروریستی بیش از این با اقدامات تروریستی و غیرانسانی خود موجبات تشدید ناامنی و بدبینی و بی اعتمادی بین دو کشور را فراهم نماید. در ادامه از دولت پاکستان خواسته شد که اقدامات سریع و لازم جهت شناسایی و دستگیری عوامل جنایت تروریستی جاده خاش _ زاهدان را انجام دهد.

سفیر پاکستان در این دیدار اعلام کرد که موضوع اعتراض کشورمان را به دولت متبوع خود منتقل خواهد کرد.

سفر هیئت تخصصی پاکستان به ایران
در همان روز یکشنبه ۲۸ بهمن، دقایقی پس از مخابره خبر احضار سفیر پاکستان به وزارت امور خارجه، خبر رسید که «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان در تماس تلفنی با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ضمن ابراز همدری، تسلیت و محکوم کردن شدید حادثه تروریستی اخیر در شرق کشور گفته که یک هیئت تخصصی برای گفت‌وگو با مقامات ذیربط به ایران اعزام خواهد شد و پاکستان آماده هرگونه همکاری برای بررسی این حادثه تاسف‌بار و مبارزه مشترک با گروه‌های تروریستی است.

حمله تروریستی به موازات «نشست حامیان تروریست‌ها در ورشو» و «سفر صدامک سعودی» به پاکستان
اما یک نکته قابل تامل در مورد حمله تروریستی خاش- زاهدان آن است که این اقدام تروریستی در آستانه سفر بن‌سلمان ولیعهد جنگ‌طلب و تروریست‌پرور سعودی به پاکستان و نشست ضدایرانی ورشو صورت گرفت. در واقع رخ دادن حمله تروریستی خاش- زاهدان در آستانه سفر بن‌سلمان به پاکستان، بسیاری را متقاعد کرد که هدف ولیعهد سعودی از سفر به پاکستان، دادن دستمزد به عوامل دخیل در اقدام تروریستی جاده خاش - زاهدان است.

در همین ارتباط سردار «رسول سنایی‌راد» معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا تصریح کرد: پاکستان با ایجاد عمق مرزی به نفع تروریست‌ها، دارای همکاری با گروهک‌های تروریستی است که شاید این همکاری به شکل سیستمی نباشد اما احتمالا شکل شبکه‌ای دارد. بعد از انتخابات اخیر در پاکستان و روی کار آمدن «عمران‌خان» این تصور وجود داشت که این نوع اقدامات تصحیح شود اما عملا این اتفاق نیفتاد.

به هر ترتیب همانطور که مقامات و فرماندهان ارشد نظامی کشور هشدار داده‌اند و سابقه تاریخی یکی دو سال اخیر به اثبات رسانده، عاملان حمله تروریستی خاش - زاهدان و شهادت ۲۷ تن از بهترین فرزندان ملت ایران، به سختی مجازات خواهند شد و در این امر تردیدی وجود ندارد. همچنین مجازات حامیان این تروریست‌ها که همان مرتجعین عرب هستند نیز در دستان منتقم و باکفایت پاسداران ایران اسلامی محفوظ است.

در همین زمینه، سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح روز دوشنبه (۲۹بهمن) گفت: گروهکی که در کشور پاکستان با پول و سلاح عربستان و امارات لانه کرده و با نفوذ دادن نفراتی به کشور اقدامات تروریستی در ایران انجام می‌دهد باید بداند آتش انتقام ملت ایران، دودمان آن‌ها را خواهد سوزاند. 

متلاشی‌شدن خانه‌های تیمی تروریست‌های عامل جنایت تروریستی جاده خاش - زاهدان
روز دوشنبه (۲۹ بهمن) روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از اقدام قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در شناسایی و متلاشی کردن خانه‌های تیمی عوامل جنایت تروریستی اخیر سیستان و بلوچستان، در سراوان و خاش و دستگیری آنان خبر داد.
در اطلاعیه روابط عمومی کل سپاه آمده بود: در این عملیات موفق، سه تن از تروریست‌ها دستگیر و ۱۵۰ کیلوگرم مواد آماده انفجار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد انفجاری در حال ساخت و مقادیری سلاح و مهمات نیز کشف گردید.
در این اطلاعیه با اشاره به اینکه تروریست‌های دستگیر شده همان عواملی بودند که خودروی انتحاری عامل جنایت تروریستی اخیر در جاده خاش- زاهدان را تهیه، هدایت و پشتیبانی کرده‌اند، تاکید شده است: اقدامات سپاه در پیگیری سرنخ ها برای انتقام قطعی و کامل از هسته مرکزی گروهک عامل این جنایت، ادامه داشته وانتظار است با همکاری دولت و ارتش پاکستان این امر به سرعت محقق گردد.
 
اقدام فوق اولین انتقام سپاه سرافراز ایران اسلامی از عاملین حمله تروریستی خاش - زاهدان بود؛ بی‌تردید ضربات کوبنده‌ای به تروریست‌ها و حامیان مرتجع آنها در راه است.

منبع:میزان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *