جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۲

خودروهای قاچاق را احتمالاً بفروشیم!

سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب: 673013
در شرایطی که براساس فرمان رهبری کالاهای قاچاق باید آتش زده می‌شد، مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام کرده یکی از گزینه‌ها در زمینه برخورد با خودروهای قاچاق، فروش آنها به صورت قطعات در بازار است.
خودروهای قاچاق را احتمالاً بفروشیم!
به گزارش جهان نيوز، جمشید قسوریان جهرمی مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در مورد اینکه آیا از خودروهای دپو شده در گمرکات به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکنون خودرویی به عنوان متروکه یا قاچاق به سازمان اموال تملیکی واگذار شده، اظهار داشت: هنوز هیچ خودرویی به ما اعلام نشده است.
 
وی افزود: ماهیت خودروهای قاچاق قبلی با آنچه در ماه‌های اخیر اتفاق افتاده متفاوت است. در گذشته این خودروها حجم بالای 2500 سی‌سی داشتند و رویه گمرکی را طی نکردند، اما خودروهای دوره جدید بخشی از فرایند را به صورت قانونی پیگیری کرده، اما ثبت سفارش آنها جعلی عنوان شد. از لحاظ حجم موتور برای واردات به کشور مجاز تلقی می‌شوند.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در مورد اینکه تکلیف خودروهای قاچاق چیست و سازمان برای آ‌نها چه برنامه‌ای دارد، گفت: خودروهایی که نمی‌توانیم بفروشیم به دلیل آن است که حجم موتور آنها بالای 2500 سی‌سی بوده و اساساً از مسیر قاچاق آمدند.

جهرمی ادامه داد: یکی از پیشنهاداتی که در رابطه با خودروهای قاچاق مطرح است این بوده که بتوان به صورت قطعات این خودروها را در بازار داخلی فروخت تا علاوه‌ بر حل مشکل کنونی، لوازم یدکی در بازار این خودروها تامین شود. وی در پاسخ به این سؤال که چرا تاکنون آن دسته از خودروهایی که مشکل ثبت سفارش نداشته‌اند و مهلت قانونی سه ماهه آنها برای ترخیص گذشته، اما تاکنون متروکه‌ نشده‌اند، تصریح کرد: متروکه زمانی می‌شود که صاحب کالا به هر دلیل تشریفات گمرکی را طی نکند، اما وقتی که از سمت دولت باشد، مشمول متروکه نمی‌شود و شرایط آن متفاوت است، زیرا از پروسه تشریفات گمرکی و ترخیص جلوگیری شده است و از ید صاحب کالا خارج است.

گفتنی است، در شرایطی سخن از احتمال فروش قطعات منفصل خودروها می‌رود که بر اساس فرمان رهبر معظم انقلاب کالاهای قاچاق باید در زمان کشف آتش زده شوند تا هزینه این کار (وارد کردن کالای قاچاق) افزایش پیدا کند.

رهبر معظم انقلاب در مرداد 1395 فرموده بودند: «[در موضوع‌] قاچاق، بنده به مسئولین گفته‌ام که آقاجان! وقتی شما آن باند قاچاقچی را پیدا می‌کنید و آن جنس کلان قاچاق را که چند هزار تُن وزن آن است، وارد کشور می‌کنید، این جنس را جلوی چشم همه آتش بزنید؛ ضربه بزنید به قاچاقچی، به جنس دارای مشابه داخلی.»

با این حال برخی مسئولان متاسفانه هر بار به بهانه‌ای از فرمان رهبر انقلاب طفره رفته‌اند. به عنوان نمونه یکی از مسئولین مربوطه چندی پیش گفته بود منظور رهبری آن است که بخشی که امنیت و سلامت اقتصاد و جامعه را به خطر می‌اندازد، آنها را باید امحا کرد!!

به عبارت دیگر برخی مسئولان به جای اینکه به آنچه از سوی رهبری اعلام شده پایبند باشند سعی در توجیه و تفسیر نظر ایشان را دارند. از سوی دیگر، مگر این خودروهای قاچاق چقدر قطعات منفصله دارد که لوازم یدکی خودروهای بازار را تامین کند؟

البته یک اقدام قابل تحسین در روزهای اخیر از طرف مرکز جرایم سازمان‌یافته گمرک رخ داد که براساس بخشنامه آن؛ از هرگونه اقدام درخصوص ترخیص خودروهای موضوع پرونده‌های قاچاق ثبت سفارش‌های تایید نشده توسط وزارت صنعت معدن و تجارت در چارچوب مصوبات هیئت محترم وزیران به طور جدی خودداری می‌شود.

منبع: کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ر
مال دنيا چيزي نيست كه به اين سادگي دل بكنيم ازش ي راه درو براش جور ميكنيم اونم خارجي باشه خب ي كارديگه كنيد مهندسي معكوس