جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

وزیر ارشاد: غایت قرآن، رسیدن به حقیقت است

سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 673009
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: غایت قرآن وهم نیست بلکه غایت ارتباط با قرآن مشاهده حقیقت متن است و اینجاست که قرآن را با کتاب‌های عادی دیگر متمایز می‌کند.
وزیر ارشاد: غایت قرآن، رسیدن به حقیقت است
به گزارش جهان نيوز، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیست و سومین دوره تکریم از خادمان قرآن جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی گفت: قرآن کریم به عنوان کتاب الهی تمایزات گوناگونی با کتاب‌های عادی دارد و این تمایزات این کلام و این کتاب را به گونه‌ای دیگر قرار داده و می‌دهد. در کتاب‌های دیگر حالات ظاهری انسان، با نسبت انسان با آن کتاب تاثیری ندارد و یا کمتر تاثیر دارد امّا ما لیست و فهرستی از آداب ظاهری ارتباط با قرآن را داریم که این نشان می‌دهد، این ویژگی‌ها و نوع ارتباط بین ظاهر انسان و نوع رابطه انسان با کتاب موثر است.

وی ادامه داد: در کتاب‌های عادی اینکه انسان چگونه بنشیند و چگونه مواجهه با کتاب کند، علی‌القاعده تاثیری در نسبت انسان با آن کتاب ندارد امّا ما در حالات ظاهری قرآن مشاهده می‌کنیم که چگونه توصیه شده است به اینکه وقتی قرآن می‌خوانید، اینگونه آداب را رعایت کنید. همچنین در کتاب‌های دیگر شاید و یا قطعاً اینگونه نیست که اگر انسان، کتابی را می‌خواند، فهمش از کتاب، در قرائت و تلاوت تاثیری داشته باشد. صدا به معنای خواندن و گوش‌دادن در فهم کتاب، تاثیری ندارد و حتی می‌تواند مُخل باشد امّا این قرآن است که یک  رابطه کهکشانی می‌خواهد بین آنچه در ظاهر است با فهم معنا برقرار کند.

وزیر ارشاد یادآور شد: آنچه در دستورات دین آمده این است که اگر می‌خواهید بهتر بفهمید، بخوانید و اگر می‌خواهید، بیشتر بدانید با ترتیل و قرائت خوش به فهم قرآن نزدیک‌تر می‌شوید. بر این فهرست می‌توان افزود که چگونه قرآن که خود را "ذلک‌الکتاب لاریب فیه" معرفی می‌کند، یعنی کتابی نه چون کتاب عادی و در ظاهر مناسباتی را باید برقرار کرد که این کتاب نسبتی برگزید و حلقه اتصالی پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه ارتباط با مفاهیم و معانی قرآنی این فهرست بلند بالاتر است، افزود: در کتاب‌های دیگر با ذهن‌مان با آن کتاب ارتباط برقرار می‌کنیم و به اندازه تیزهوشی‌مان نسبت به مفاهیم ارتباط برقرار می‌کنیم، حلقه ارتباط با کتاب‌های عادی ذهن است اما خط ارتباط با قرآن، جان است. ذهن معبر است و اگر این معبر مقصد نشود، نمی‌تواند ما را به معرفت و حقیقت برساند.

صالحی ادامه داد: غایت قرآن وهم نیست بلکه غایت ارتباط با قرآن مشاهده حقیقت متن است و اینجاست که قرآن را با کتاب‌های عادی دیگر متمایز می‌کند. ما نمی‌خوانید بفهمیم بلکه می‌خوانیم تا ببینیم و این تفاوت بزرگی است بین خواندن قرآن با دیگر کتاب‌ها که انسان برای بیشتر فهمیدن و نه بهتر دیدن ارتباط برقرار می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین خطاب به خادمان قرآن گفت: اولین خادم‌القرآن، حقیقت اعظم، رسول خاتم(ص) است. به همه عزیزانی که در این دوره‌های متوالی که تعدادشان بالغ بر 200 نفر است، تبریک می‌گویم که به وجود پیامبر(ص) قرابت بیشتری پیدا کرده‌اند و این افتخاری بزرگ و بی‌مانند است.

صالحی ادامه داد: افتخار می‌کنیم در چهلمین سال پیروزی نظام اسلامی در نظامی زیست می‌کنیم که تحرکات و اتفاقات بسیار گسترده و عظیمی در ارتباط با خدمت به قرآن در این نظام اتفاق افتاده است. به روح امام راحل(ره) درود می‌فرستیم که دریچه‌هایی را برای خدمت به قرآن گشود و سپاس می‌گذاریم نعت ولایت آیت‌الله خامنه‌ای را که خلف صالح ایشان در رهپیمایی این مسیر هستند.

وی تأکید کرد: اتفاقات بسیار وسیع و گسترده هستند و حجم وسیعی را تعقیب می‌کنند، امّا فاصله زیادی تا آنچه را که باید پیمود، وجود دارد. ما به صدف‌های قرآنی نزدیک‌تر شده‌ایم و صدف‌های بسیاری را از ساحل قرآن گرد آورده‌ایم که بسی مبارک است. گوهر قرآن جامعه قرآنی است و گوهر قرآن این است که ما بتوانیم از فرد، شبیه محمد(ص) بسازیم و از جامعه شبیه به مدینه النبی. فاصله‌های اندکی نداریم، امّا فرصت‌های بی‌شماری در اختیار داریم. امیدواریم همت همه کسانی که در این مسیر حرکت می‌کنند این راه طولانی را کوتاه‌ و کوتاه‌تر کند.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *