پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

اعطای لوح خادمی قرآن به وزیر ارشاد

سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب: 673008
۱۲ چهره فعال قرآنی و یک موسسه قرآنی برتر در بیست و سومین آیین تکریم از خادمان قرآن‌کریم جمهوری اسلامی ایران تجلیل شدند.
اعطای لوح خادمی قرآن به وزیر ارشاد
به گزارش جهان نيوز، بیست و سومین آیین تکریم از خادمان قرآن‌کریم جمهوری اسلامی ایران شامگاه دوشنبه 29 بهمن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فعالان قرآنی، اساتید و هنرمندان در تالار پارسیان انقلاب برگزار شد.

نخستین مراسم تکریم از خادمان قرآن در سال 1373 برگزار شد و پس از آن تقریباً در همه سال‌ها به‌صورت منظم با حضور بالاترین مقام‌ دولتی یعنی رییس جمهور اجرا شد، البته به غیر از دوسال که اجرای آن در سال‌های 94 و 95 به بهانه عدم حضور رئیس جمهور معطل ماند. بیست و‌سومین دوره نیز که قرار بود در ماه مبارک رمضان سال جاری و هم‌زمان با شب ولادت امام مجتبی(ع) برگزار شود، به تعویق افتاد و نهایتاً با حضور وزیر ارشاد به مرحله اجرا درآمد.

مراسم راس ساعت آغاز شد و میهمانان یکی پس از دیگری خود را به سالن هتل پارسیان انقلاب رساندند. رحیم خاکی قاری بین‌المللی قرآن کریم و یکی از تکریم‌شدگان این مراسم، تلاوت آغازین این برنامه را برعهده گرفت.

عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: ما باید برگزیده‌شدن را نه به‌عنوان پایان خدمتگزاری بلکه به‌عنوان آغاز خدمتگزاری قرآنی قلمداد کنیم.

وی، تکریم از خادمان بااخلاص  قرآن را وظیفه جامعه اسلامی دانست و گفت: در دوره‌ای قرار داریم که ما باید بیش از پیش به معرفی برجستگی‌هایی که در اسلام وجود دارد بپردازیم و می‌بالیم به اینکه این کتاب آسمانی، قرن‌ها پیش به‌عنوان برترین کتاب حاوی آموزه‌های انسانی بر بشر نازل شده است.

فقهی زاده گفت: به واسطه از آیت‌الله سیستانی فراگرفتم که در روایت شریف امام رضا(ع) که می‌فرماید: (فإن‌الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا)؛ مراد از ناس همه مردم نیستند، بلکه کسانی هستند که در جبهه رقیب قرار دارند. کسانیکه به ظاهر دلداده ائمه‌اطهار(ع) نیستند و شاید با آنها زاویه داشته باشند؛ بلکه مراد مخالفان هستند. اگر این معنا را مدنظر قرار دهیم به نظر می‌رسد معنای روایت این است که حضرت امام رضا (ع) دلالت می‌فرمایند که وظیفه مبلغان مکتب اهل بیت(ع) و در دیدی کلان‌تر وظیفه دلدادگان قرآن‌کریم، عرضه بایسته و شایسته معارف قرآن همان‌طور که هست، به جهانیان است.

وی تأکید کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه با عنوان و چه بی‌عنوان در این چارچوب که نفس می‌کشیم، مبلغ قرآن کریم هستیم، بنابراین شایسته است که در این مقام، نخست آموزه‌های الهی قرآن‌کریم و معارف متعالی مکتب اهل‌بیت را آن‌چنان که هست، پیراسته از خرافات و به دور از گزافه‌گویی‌ها در وجه رحمانی دین ببینیم و تلاش کنیم به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم، این آموزه‌های متعالی را به دیگران عرضه کنیم. به آنچه عرضه می‌کنیم، ببالیم و سر خودمان را بلند بگیریم، نه به چشمداشت نام و نان، بلکه افتخار کنیم که عملاً خادم قرآن کریم هستیم، اگرچه این عنوان پر افتخار را ظاهراَ نداشته باشیم.

فقهی‌زاده گفت: معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به‌عنوان نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران که دستاورد خون شهیدان و مبتنی بر مبانی اصیل قرآن و معارف عترت طاهره شکل گرفته است، افتخار دارد که همه‌ساله در عمل به سنت نیکو و گران‌بار، در جستجوی خادمان بزرگوار قرآن کریم در حوزه‌های گوناگونی است که منشأ خدمات قابل توجهی شده‌اند.

فقهی‌زاده ادامه داد: معتقدیم شمار خادمان قرآنی کریم بسیار بیش از آن چیزی است که در توان ما هست و در قالب اداری و مدیریتی همه‌ساله توفیق شناسایی و معرفی آنها را به دست می‌آوریم. معتقدم دریافت عنوان خادم‌القرآن باید به مثابه عهدی تلقی شود که با خدا می‌بندیم.

در بخش دیگری از این مراسم، از خادمان برگزیده این دوره تجلیل به عمل آمد و پس از آن، لوح خادمی قرآن به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطاء شد.
در این مراسم از 13 چهره فعال در عرصه قرآن تجلیل شد که اسامی آنها بدین شرح است.

محمدرضا حکیمی؛ چهره ماندگار قرآن‌پژوه،  امیر آقایی در رشته حفظ کل قرآن کریم، حسین آیات در رشته خوشنویسی و کتابت قرآن کریم، محمدعلی باشه آهنگر در رشته کارگردانی قرآنی، اکبر خاکساری در رشته مدیریت قرآنی، رحیم خاکی در رشته قرائت قرآن کریم، هادی قبادی در رشته مدیریت قرآن، حسین علمی در رشته آموزش قرآن کریم، علی‌اکبر ملکشاهی در رشته قرائت قرآن‌کریم، نسرین نافذ کلام در رشته آموزش قرآن کریم، فتح‌الله نجارزادگان در رشته تحقیق و پژوهش‌های قرآنی، سیدیحیی یثربی در رشته ترجمه قرآن کریم و سیدمرتضی نیکزاد، مدیر انتشارات موسسه قرآنی روشندلان در بخش ناشر برتر قرآنی مورد تجلیل قرار گرفتند.

در این مراسم، از سامانه جامع قرآنی کشور رونمایی شد. سامانه‌ای که برای ایجاد هم‌افزایی و ارائه خدمات مناسبت‌تر در حوزه قرآن و عترت راه‌اندازی شده است.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *