پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

تصمیمات احزاب ترکمان درباره کرکوک

دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب: 672918
یک عضو ائتلاف البناء(سازندگی) تاکید کرد نام فالح الفیاض همچنان به عنوان یکی از نامزدهای تصدی وزارت کشور عراق مطرح است، وی از توافقات جدیدی خبر داد که به زودی نتایج آن مشخص خواهد شد.
تصمیمات احزاب ترکمان درباره کرکوک
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، بهاء الدین النوری از نمایندگان ائتلاف البناء(سازندگی) تاکید کرد نام فالح الفیاض همچنان به عنوان یکی از نامزدهای تصدی وزارت کشور عراق مطرح است، وی از توافقات جدیدی خبر داد که به زودی نتایج آن مشخص خواهد شد.

النوری از دستیابی به توافقات جدید درباره وزارتخانه‌های باقی‌مانده کابینه عادل عبدالمهدی خبر داد و تاکید کرد به زودی نتایج این توافقات مشخص خواهد شد. وی افزود فالح الفیاض همچنان تا این لحظه به عنوان یکی از نامزدهای رسمی برای تصدی وزارت کشور عراق مطرح است.

النوری که با شبکه السومریه گفت‌‌وگو می‌‌کرد، اظهار داشت توافقات و همسویی میان گروه‌های سیاسی با هدف ایجاد سازوکار همسویی و تفاهم برای مشخص کردن تکلیف وزیران باقی مانده کابینه وزارتی و عبور از این مرحله به دست آمده است.
وی افزود طرح‌های زیادی از طریق رسانه‌ها درباره اسامی جایگزین برای نامزد تصدی وزارت کشور و دیگر سناریوها ارائه شده است، ولی تا این لحظه، فالح الفیاض نامزد معرفی شده از سوی نخست وزیر و ائتلاف البناء به صورت رسمی بوده و رسما تغییر نکرد هاست.

وی گفت اعتراضات در دوره گذشته به یک نام مشخص از سوی طرف دیگر بود، ولی امروز برای وضع چارچوب‌های کلی برای نامزدی کار خواهیم کرد که مسئله تعیین کننده درباره گزینه وزارت کشور خواهد بود.

عضو ائتلاف البناء(سازندگی) تاکید کرد توافقی برای به سرانجام رساندن وزارتخانه‌ها(باقی‌مانده) به دست آمده و شاید با تغییر اسامی همراه باشد، ولی تا این لحظه نام مشخصی برای تصدی وزارتخانه مشخصی مطرح نشده و تمام اسامی که مطرح شده، صرفا مسائلی است که در رسانه‌ها مطرح شده و هیچ مذاکرات رسمی درباره آن وجود ندارد.

ائتلاف‌های الفتح و سائرون، روز 11 فوریه(22 بهمن) 2019 نشستی در بغداد در دفتر شورای سیاسی جریان صدر برگزار کردند که طی آن تعداد پرونده از جمله فعال کردن پرونده خدمات و توسعه استان‌ها و تکمیل کابینه وزارتی دولت عادل عبدالمهدی مورد بحث تبادل نظر قرار گرفت.

از سوی دیگر هیثم الجبوری گفت نوری المالکی هرگز خود را برای ریاست ائتلاف البناء(سازندگی) نامزد نخواهد کرد و هادی العامری بیشترین شانس را برای تصدی ریاست البناء دارد. هیثم الجبوری رئیس فراکسیون شایستگی‌های پارلمانی احتمال داد که هادی العامری ریاست ائتلاف البناء را برعهده بگیرد.

چهار تصمیم ترکمان‌ها درباره کرکوک
جنبش ملی ترکمان‌های عراق از چهار تصمیم مهم درباره کرکوک خبر داد. جنبش ترکمان‌های عراق اعلام کرد احزاب سیاسی ترکمان‌، چهار تصمیم مهم درباره کرکوک اتخاذ کرده‌اند. این جنبش در بیانیه‌ای که السومریه منتشر کرد، اعلام کرده است با توجه به تحولات سیاسی اخیر در استان کرکوک، احزاب سیاسی ترکمان و جنبش‌های ملی با حضور اعضای ترکمان مجلس و شورای استان نشست برگزار کردند.

شرکت کنندگان در این نشست خواستار آن شدند تا پست استانداری کرکوک به منظور ایجاد ثبات سیاسی و امنیتی در استان، به ترکمان‌ها واگذار شد . آنها بر ضرورت باقی مانده پرونده امنیتی تحت مدیریت دولت فدرال(بغداد) و مشارکت عنصر ترکمان در اداره آن تاکید کردند.

این بیانیه آورده است در این نشست تاکید شد که هیچ جلسه‌ای از سوی شورای استان خارج از ساختمان استانداری کرکوک بدون اراده عنصر ترکمان برگزار نشود. شرکت کنندگان بر ضرورت تحقق موازنه سیاسی و اداری به میزان 32 درصد و تشکیل کمیته‌ای از احزاب سیاسی ترکمان و نمایندگان جنبش‌های ملی برای پیگیری این موضوع تاکید کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *