شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

روسیه در پذیرش کودکان داعشی پیشتاز است

دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب: 672831
در حالی که داعش در سوریه تقریبا شکست خورده است، سرنوشت خانواده‌های افراط‌گرا به یکی از مسائل چالش‌برانگیز تبدیل شده است. در این میان روسیه در پذیرش کودکان افراط‌گرایان پیشتاز است.
روسیه در پذیرش کودکان داعشی پیشتاز است
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، در حال حاضر بسیاری از زنان خارجی که در گذشته برای پیوستن به داعش و دیگر گروه‌های افراطی به عراق و سوریه رفته بودند، اکنون با کودکان‌شان می‌خواهند به کشورهایشان باز گردند، اما بیشتر کشورها از پذیرش آنها به دلیل وجود تهدیدات بالقوه خودداری می‌کنند.

در این میان روسیه در پذیرش کودکان داعشی نسبت به کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی پیشتاز است. اوایل این ماه میلادی ۲۷ کودک از چهار ساله تا ۱۳ ساله که از عراق فرار کرده بودند، وارد مسکو شدند. به هنگام استقبال از این کودکان اسباب‌بازی و همچنین لباس‌های گرم به آنها داده شد.

این کودکان پس از گذراندن آزمایشات پزشکی به پدربزرگ و مادربزرگ، عمه و عموها در قفقاز شمالی روسیه تحویل داده شدند. همچنین ۳۰ کودک نیز در اواخر ماه دسامبر به روسیه منتقل شدند.

خدا ساراتووا، مشاور رهبر چچن که نقش اصلی در روند پذیرش خویشاوندان افراط‌گرایان دارد، اعلام کرد: کودکان به مدارس و کودکستان‌ها فرستاده شدند. داوطلبان با آنها کار کرده و از نظر روانی با آنها صحبت می‌کنند.

مقامات روسیه اعلام کرده‌اند که تعداد قابل توجهی از افراط‌گرایان که به دنبال بازگشت بوده‌اند وارد کشور شده‌اند.

در همین راستا ساراتووا اعلام کرد که نزدیک به ۲۰۰ کودک به روسیه آمدند، اما هنوز نزدیک به ۱۴۰۰ کودک در عراق و سوریه به سر می‌برند.
رمضان قدیروف، رهبر چچن برای بازگشت کودکان در سوریه و عراق تلاش‌های خود را از سال ۲۰۱۷ آغاز کرد. همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در حمایت از قدیروف اعلام کرد که بازگشت این کودکان باید به شکل درست و توأم با احترام باشد.

رئیس سرویس اطلاعات روسیه (اف، اس، بی) الکساندر بورتنیکوف اعلام کرد: بسیاری از زنان با کودکانشان در سوریه و عراق حضور دارند و افراط‌گرایان از آنها به عنوان عوامل انتحاری و یا عوامل جذب نیرو استفاده می‌کنند.

ساراتووا اعلام کرد: سازمان اف اس بی این زنان را یک تهدید بالقوه و خطرناک می‌داند. برخی از افراط‌گرایان از زنان‌شان سوء‌استفاده کرده و به عنوان گروگان از آنها بهره می‌برند.

سال گذشته میلادی دو زن که از سوریه به داغستان بازگشتند به هشت سال زندان محکوم شدند. البته دادگاه این حکم را تا زمان بزرگ شدن کودکان‌شان به تعویق انداخت. همچنین کودکان این زنان داعشی با شرایط بسیار دشواری مواجه هستند.
مقامات روسیه امیدوارند که آنها بتوانند به خویشاوندانشان سپرده شوند تا در این صورت میزان خطر رادیکالی شدن آنها کاهش یابد.

در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از کشورهای اروپایی خواسته که نیروهای خارجی را که می‌خواهند به کشورشان بازگردند بپذیرند، اما کشورهای اروپایی نسبت به پذیرش آنها بی‌میل هستند. در این میان آلمان نگرانی‌های خود را در این باره اعلام کرده و دانمارک از پذیرش آنها خودداری کرده است.

در همین راستا سخنگوی نخست وزیر دانمارک اعلام کرد: ما درباره افرادی صحبت می‌کنیم که خطرناک‌ترین افراد در جهان هستند. ما نباید آنها را بپذیریم.سخنگوی وزارت کشور آلمان با اتخاذ موضعی نرم‌تر اعلام کرد: در تئوری، شهروندان آلمانی که برای داعش می‌جنگیدند حق بازگشت دارند، اما در این باره موانع حقوقی وجود دارد که از بازگشت بلافاصله آنها جلوگیری می‌کند.قرار است به این افراد دسترسی کنسولی مناسب پیش از تصمیم درباره بازگشت آنها، داده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *