پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

۵۰۰ محله آسیب‌خیز شناسنامه‌دار شدند

دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب: 672829
رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از اجرای فاز دوم طرح «پازک» در ۵٠٠ محله شهری و روستایی به منظور پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان خبر داد.
۵۰۰ محله آسیب‌خیز شناسنامه‌دار شدند
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، ماریت قازاریان با بیان اینکه طرح «پازک» اقدام ویژه‌ای است که به موضوع «پیشگیری از اعتیاد در زنان و کودکان» می‌پردازد، افزود: این طرح شامل فعالیت‌های پیشگیری از اعتیاد در ۵٠٠ محله شهری و روستایی است.

وی با بیان اینکه این طرح در فاز اول در ١٢ استان اجرا می‌شود، اظهار کرد: دو گروه زنان و کودکان به این دلیل انتخاب شده‌اند که گروه‌های آسیب پذیر جامعه هستند و نسبت به گروه‌های دیگر بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه از این ۵٠٠ محله در ابتدا یک شناسنامه کامل محلی تهیه شده است، تصریح کرد: در واقع یک دارایی سنجی کامل و جامع از ۵٠٠ محله‌ای که توسط خود استان‌ها انتخاب شده، تهیه شده است. همچنین محلات مذکور نقاط خیلی آلوده نیستند، چراکه قرار است کارهای پیشگیری در سطح اولیه در آنها انجام شود و اگر لازم بود وارد سطح دوم و سوم شویم.

قازازیان افزود: بنابراین محله‌هایی در استان‌ها انتخاب شدند که امکان فعالیت سطح اول پیشگیری در آنها وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شناسنامه‌های هر محله تهیه شده است، گفت :۵٠٠ شناسنامه کامل و جامع از سوی تسهیل گران محله‌ای به کمک خود بهزیستی استان‌ها تهیه شده و فاز دوم این طرح نیز که در حال اجراست، شامل مصون سازی کودکان زیر سن دبستان در محله‌های مذکور است.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه این کار به دو شیوه انجام می‌شود، گفت: اگر محله مورد نظر مهدکودک داشته باشد، این طرح در مهدکودک مذکور اجرا می‌شود. این درحالیست که اتفاقاً بسیاری از این محلات مهدکودک ندارند و بچه‌های زیر دبستان از مهدکودک رفتن محروم هستند و بسیاری اوقات هم بضاعت مالی آنها این اجازه را به آنها نمی‌دهد.

قازاریان ادامه داد: در این محلات هم این گروه‌ها شناسایی می‌شوند و برای آنها و والدینشان طرح مصون سازی در برابر اعتیاد در محیط مناسبی که در همان محلات است که معمولاً یک محیط فرهنگی مثل کتابخانه مدرسه و … است اجرا می‌شود.

به گفته وی در اقدامی دیگر نیز برای همسران افراد معتاد پکیج‌های خاص ساختاریافته‌ای تهیه شده است که این پکیج به شکل ٨ جلسه برای آنها اجرا می‌شود. در این آموزش‌ها همسران افراد معتاد شرکت می‌کنند تا از طریق آموزش‌های لازم توانمند شوند و به آنها آگاهی داده شود.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: بنابراین هدف از این کار توانمندسازی زنان از طریق اطلاعات پیشگیرانه است تا از مشکلات جدی و پیچیده‌تر در خانواده پیشگیری شود.

به گفته قازاریان برای این دو اقدام پکیج‌های ویژه تهیه و آموزشگرانی آماده شده است و این فاز نیز در حال اجراست.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: این طرح در ١٢ استان از جمله لرستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، هرمزگان، کرمان، چهارمحال بختیاری و … اجرا می‌شود و قرار است طی سال آینده تعداد این ١٢ استان به تدریج بیشتر شود.

قازاریان با بیان اینکه این استان‌ها براساس شاخص‌های ویژه‌ای انتخاب شده‌اند که تنها شامل بزرگی و وسعت آنها نبوده است، اظهار کرد: در فاز بعدی قصد داریم پکیج‌ها را حتی برای زنانی که فرد معتادی در خانه ندارند تهیه کنیم و کارزارهای رسانه‌ای ویژه‌ای نیز در هر محله اجرا شود. به این ترتیب در نهایت می‌خواهیم ۵٠٠ محله پاک داشته باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *