جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

توصیه‌های امام‌علی(ع) به جانشین‌فرماندار بصره

دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۷
کد مطلب: 672720
امام علی علیه السلام در نامه ای به زیاد بن ابیه، جانشین فرماندار بصره، سفارش و توصیه هایی درباره انفاق، میانه روی در دنیا و توجه به آخرت را بیان فرموده‌اند.
توصیه‌های امام‌علی(ع) به جانشین‌فرماندار بصره
به گزارش جهان نيوز، امیرالمومنین امام علی علیه السلام:ای زیاد از اسراف پرهیز، و میانه روی را برگزین، از امروز به فکر فردا باش.

و از اموال دنیا به اندازه کفاف خویش نگهدار، و زیادی را برای روز نیازمندیت در آخرت پیش فرست.

آیا امید داری خداوند پاداش فروتنان را به تو بدهد در حالی که از متکبّران باشی؟
آیا طمع داری ثواب انفاق کنندگان را دریابی در حالی که در ناز و نعمت قرار داری؟ و تهیدستان و بیوه زنان را از آن نعمت‌ها محروم می‌کنی؟

همانا انسان به آنچه پیش فرستاده، و نزد خدا ذخیره ساخته، پاداش داده خواهد شد. با درود


متن حدیث:

فَدَعِ الْإِسْرَافَ مُقْتَصِداً، وَاُذْکُرْ فِی اَلْیَوْمِ غَداً، وَأَمْسِکْ مِنَ اَلْمَالِ بِقَدْرِ ضَرُورَتِکَ، وَ قَدِّمِ اَلْفَضْلَ لِیَوْمِ حَاجَتِکَ، أَتَرْجُو أَنْ یُعْطِیَکَ اَللَّهُ أَجْرَ اَلْمُتَوَاضِعِینَ، وَ أَنْتَ عِنْدَهُ مِنَ اَلْمُتَکَبِّرِینَ، وَتَطْمَعُ وَ أَنْتَ مُتَمَرِّغٌ فِی اَلنَّعِیمِ تَمْنَعُهُ الضَّعِیفَ، وَالْأَرْمَلَةَ أَنْ یُوجِبَ لَکَ ثَوَابَ الْمُتَصَدِّقِینَ، وَ إِنَّمَا اَلْمَرْءُ مَجْزِیٌّ بِمَا أَسْلَفَ وَ قَادِمٌ عَلَی مَا قَدَّمَ. وَ اَلسَّلاَمُ

"نهج البلاغه، نامه ۲۱"
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *