جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۶۵
در اجلاس امنیتی مونیخ مطرح شد

دفاع ظریف از توان موشکی ایران/ مگر قرار است با شمشیر از خود دفاع کنیم؟!/ دیگر هزینه امنیت اروپا را نمی‌دهیم/ غربی‌ها به ما درس اخلاق ندهند/ تسلیم آمریکا نمی‌شویم

يکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۷
کد مطلب: 672669
وزیر امور خارجه در نشست مونیخ با یادآوری حمایت کشورهای غربی از صدام، به دفاع از برنامه موشکی ایران پرداخت و گفت ایرانی‌ها ابزارهای دفاعی خود را کنار نمی‌گذارند.
دفاع ظریف از توان موشکی ایران/ مگر قرار است با شمشیر از خود دفاع کنیم؟!/ دیگر هزینه امنیت اروپا را نمی‌دهیم/ غربی‌ها به ما درس اخلاق ندهند/ تسلیم آمریکا نمی‌شویم
به گزارش جهان نيوز، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه با حضور در کنفرانس مونیخ به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مختلف خارجی پرداخت.

ظریف  با اشاره به ارتباط برخی مقام‌های امریکایی با گروه منافقین از جمله سخنرانی جان بولتون در نشست سالانه این گروه اظهار کرد: ما می‌بینیم که جان بولتون به منافقین قول می‌دهد که آن‌ها سال بعد در ایران جشن می‌گیرند و سخنانی را علیه ایران مطرح می‌کنند.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال مجری این برنامه مبنی بر اینکه آیا به نظرش دولت ترامپ به دنبال این است که رژیم ایران را تغییر دهد، اظهار کرد: آن‌ها گفته‌اند که تنها هدف‌شان تغییر رژیم در ایران است. اقدامات‌شان را در این چارچوب انجام می‌دهند. هدف‌شان از خروج از برجام نیز تغییر رژیم ایران بود. ایالات متحده در حال گوش دادن به سخنان افراد اشتباهی است. آن‌ها ۴۰ سال است که تصور می‌کنند جمهوری اسلامی ایران از بین می‌رود و بخار می‌شود، در حالی که هفت دولت تغییر کرده و ما اینجا هستیم.

ظریف با اشاره به حملات غیرقانونی اسرائیل به نقاط مختلف سوریه و مورد هدف قراردادن برخی از مناطق این کشور، اظهار کرد: هیچ‌کس اسرائیل را سرزنش نمی‌کند که به صورت غیرقانونی عملیات انجام می‌دهد. وزیر خارجه کشورمان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از رفتار‌های دوگانه غربی‌ها در ارتباط با موضوع حقوق بشر، افزود: ماجرای جمال خاشقجی مشخص کرد که ماهیت مسئله حقوق بشر برای آن‌ها چگونه است. رفتار امریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها کاملاً برخلاف حقوق بین‌الملل است. آن‌ها از حقوق بشر استفاده ابزاری می‌کنند. یک جا بولتون گفت: حقوق بشر برای ما ابزاری در جعبه ابزار است که هر وقت بخواهیم از آن استفاده می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه ما بعضاً در کشورمان با مشکل‌ها و کمبود‌هایی روبه‌رو هستیم که باید به آن توجه کنیم و در جهت حل آن تلاش کنیم، ولی این ربطی به اروپا ندارد، خطاب به مجری این برنامه گفت: شما به ما نگویید که تجار اروپایی برای سرمایه‌گذاری به ایران نمی‌آیند، چون نگران حقوق بشر هستند در حالی که می‌بینیم آن‌ها در عربستان سعودی حضور پیدا می‌کنند و سرمایه‌گذاری می‌کنند. من خودم در دانشگاه در ارتباط با موضوع حقوق بشر درس داده‌ام در این مورد دغدغه دارم و معتقدم که این موضوع باید رعایت شود و یک نیاز امنیتی است، اما کشور‌های غربی از جمله ایالات متحده در موقعیتی قرار ندارند که به ما درس اخلاق بدهند، در حالی که در جنگ هشت ساله از صدام حمایت کردند. شما می‌بینید که عربستان سعودی از بیانیه شورای حقوق بشر علیه ایران حمایت می‌کند، در حالی که این کشور خود ناقض حقوق بشر است و آیا آنچه که شما از آن سخن می‌گویید حقوق بشر است؟

اما در بخش پرسش و پاسخ، برنامه موشکی یکی از موضوعاتی بود که «لیس دوست» مجری جلسه از ظریف پرسید و به اظهارات «ژان ایو لو دریان» وزیر خارجه فرانسه اشاره کرد که ایران را به تحریم مرتبط با برنامه موشکی تهدید کرده است.

ظریف در پاسخ گفت: «بگذارید از شما سؤالی بپرسم... آیا صرفا چون کسانی نمی‌خواهند ما از خود دفاع کنیم، ایران باید خود را به کشتن دهد؟»

مجری سپس مدعی شد: «اما قطعنامه شورای امنیت که از توافق هسته‌ای حمایت می‌کند، از ایران می‌خواهد که موشک‌های بالستیک نسازد.»

ظریف پاسخ داد: «دوست من، من در مورد قطعنامه ۲۲۳۱ مذاکره کرده‌ام و تک‌تک کلمات آن را می‌دانم. این قطعنامه از ایران تقاضا می‌کند، نه الزام، که این چیز متفاوتی است. تقاضا کرده که موشک‌ها بالستیکی نسازد که برای داشتن قابلیت حمل کلاهک اتمی طراحی شده‌اند. تک‌تک کلمات این قطعنامه حاصل ماه‌ها مذاکره هستند. ما هیچ‌یک از موشک‌هایمان را برای داشتن قابلیت حمل کلاهک اتمی طراحی نمی‌کنیم، چراکه ما اصلا تسلیحات اتمی نداریم. پس هیچ ربطی به سازمان ملل ندارد.»

وی افزود: «اروپایی‌ها این را می‌دانند، روس‌ها این را می‌دانند و حتی آمریکایی‌ها می‌دانند. آمریکایی‌ها در این مورد در کنگره شهادت داده‌اند. [قطعنامه‌ای که] این توافق بر مبنای آن است، در مورد اصل موشک‌ها نیست، بلکه موشک‌هایی که برای داشتن توانایی حمل کلاهک اتمی طراحی شده‌اند.»
 
او سپس به یادآوری حمایت کشورهای غربی از رژیم صدام در حمله به ایران پرداخت و گفت: «مسئله این است که صد میلیارد دلار سلاح به [مناطق همجوار] ایران صادر می‌شود. هیچ‌کس به ما حتی یک جنگنده نمی‌فروشد. هیچ‌کس. چطور باید خودمان دفاع کنیم؟ زمانی که با موشک‌های «اگزوسه» فرانسوی، تسلیحات شیمیایی آلمانی، با جنگنده‌های «میگ» روسی، با تانک‌های بریتانیایی، با «آواکس‌های» جاسوس آمریکا، چه کسی به کمک ما آمد؟»

برای خوشایند کسی، خودمان را بی‌دفاع نمی‌کنیم
ظریف ادامه داد: «چرا زمانی که عراق مردم ما را موشک‌باران می‌کرد، هیچ‌کس کوچکترین ابزار دفاعی در اختیار ما نگذاشت؟ نه پدافند هوایی و نه موشکی برای پاسخ. هیچ‌کس. باید برایش التماس می‌کردیم. الان، من به خاطر جلب رضایت دوستم وزیر خارجه [ژان ایو] لودریان [وزیر خارجه فرانسه] یا هرکس دیگری، مردم خودم را بی‌دفاع نمی‌کنم تا صدام حسین بعدی منطقه برخیزد و مردم مرا بکشد، بی‌آنکه ما ابزاری برای دفاع داشته باشیم.»

وزیر امور خارجه ادامه داد: «ما همین الان کسانی را در ایران داریم که به خاطر تسلیحات شیمیایی که از سوی اروپا در اختیار [رژیم بعث] عراق قرار گرفت، نمی‌توانند نفس بکشند. اگر قرار بود مذاکره‌ای در مورد جنگ‌افزارها صورت گیرد، اروپا باید در مورد خیلی چیزها پاسخ می‌داد. [در آن صورت] اروپا در جایگاه بازجویی و پرسش نبود، بلکه از اروپا سؤال می‌شد چرا از صدام حسین حمایت کرد؟ چرا از بمباران در یمن حمایت می‌کند؟»

در ادامه، مجری از ظریف در مورد بیانیه آمریکا علیه برنامه فضایی ایران و همچنین گزارش نیویورک‌تایمز درباره تلاش واشنگتن برای خرابکاری در برنامه موشکی ایران سوال کرد.

ظریف در مورد اینکه آیا برنامه آمریکا برای خرابکاری، در ناموفق بودن پرتاب ماهواره‌برهای ایرانی نقشی داشته یا نه، گفت: «ما در این مورد تحقیق می‌کنیم، اما فکر می‌کنم بیش از ایران، این جامعه بین‌المللی است که باید نگران باشد، چراکه دفعه قبل که ایالات متحده به همراه اسرائیل درگیر چنین عملیاتی بود، نتیجه آن ترور ۶ دانشمند هسته‌ای بود. فکر می‌کنم مهم است که جامعه جهانی برخیزد و بگوید که اینجا جنگل نیست. اینجا قانون جنگل حاکم نیست، که شما در دفاع مشروع یک کشور مداخله کنید.»
 
 
وی افزود: «از شما سؤالی می‌پرسم. آیا ایران حق دارد از خودش دفاع کند؟ و اگر حق داریم از خود دفاع کنیم، آیا باید این کار را با شمشیر انجام دهیم؟ باید این کار را با تفنگ انجام دهیم؟ یا به ابزارهای پیشرفته دفاعی نیاز داریم؟»

ظریف در مورد صادرات تسلیحاتی آمریکا به منطقه، گفت: «پیشرفته‌ترین ابزارهای جنگی به منطقه ما فروخته می‌شود و رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ خیلی راحت به آن‌ها می‌گوید "تجهیزات زیبای نظامی". ما این تجهیزات زیبای نظامی را نمی‌گیریم. یمنی‌ها دارند این تجهیزات زیبای یمنی را می‌گیرند، دارند با آن کشته می‌شوند و فکر نمی‌کنم که این‌ها از نظر یمنی‌ها زیبا باشد.»

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه جلسه پرسش و پاسخ این برنامه که در میان حضار، افرادی، چون یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان، خاویرسولانا دیپلمات پیشین اسپانیایی، مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه پیشین امریکا، وندی شرمن دیپلمات پیشین امریکایی و عضو تیم مذاکره‌کننده این کشور در جریان مذاکرات هسته‌ای و... حضور داشتند، در مورد برخی از تحلیل‌ها مبنی بر اینکه شاید هدف امریکا از تهدید علیه ایران و اعمال تحریم‌های گسترده این است که بار دیگر با ایران مذاکره کند، تصریح کرد: اگر آن‌ها به دنبال مذاکره بودند ما که داشتیم مذاکره می‌کردیم. تا آوریل سال گذشته برایان هوک که اکنون به دنبال ایران در جاه‌های مختلف است با معاون من (سید عباس عراقچی) در مورد برجام مذاکره می‌کرد، ولی آن‌ها بودند که تصمیم گرفتند مذاکره را ترک کنند و از برجام خارج شوند در حالی که ما بر سر میز مذاکره بودیم.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان اینکه ما سیگنال‌های متفاوتی را از امریکایی‌ها می‌شنویم، تصریح کرد: پمپئو برای مذاکره با ایران ۱۲ شرط گذاشته است. آن‌ها می‌خواهند که ما تسلیم شویم؛ کاری که ما نمی‌کنیم.

لازم به ذکر است، ظریف پس از نشست هم توئیتی منتشر کرد و نوشت: ایران نمی‌تواند برای همیشه همه هزینه‌های حیاتی امنیت جهانی را بپردازد؛ خواه برجام باشد، خواه مبارزه با قاچاق مواد مخدر یا قاچاق انسان. وقت آن است که اروپا برای شنا کردن خیس شود، وقتی می‌خواهد در مقابل یکجانبه‌گرایی امریکا بایستد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
واقعا اين حرفاي اقاي ظريفه
United Kingdom
خوب آخرش هم هیچ جا بهتر از خونه بابا نیست
البته خوب در این چند سال در و پنجره ها رو خورد کردند
خوب به هم اتاقی ها و فامیل فحش و فضیحت نثار و ایثار کردند
الان هم که خودشون از در رفتند بیرون باز دوست دارند از پنجره وارد بشن
باید پنجره ها را درز گرفت
ما این حرفهای سوپر انقلابی را باور کنیم یا اصرار به تصویبFATF?
Iran, Islamic Republic of
قسم حضرت عباس(ع) را باور کنیم یا دم خروس؟
Netherlands
...
شیعه علی(ع)
Netherlands
خداوکیلی چی در این نظر بود که نقطه چین شد؟
شاید بدیلیل اجرای قانون قصاص است که وضعتان این و حرفتان در جهان نقطه چین می شود.
یا حق
مخالف برجام
Iran, Islamic Republic of
ظریف نباید اجازه می داد تا قطعنامه 2231 به بحث موشکی ایران بپردازد که دشمنان امروز با استناد به این قطعنامه به کشور فشار وارد نمایند.
Iran, Islamic Republic of
آقای ویرانگر: تا دیروز به دنبال برجام موشکی دو بودید، چی شده حال سوپر من شدید.
Iran, Islamic Republic of
برای دلواپسی دیر شد.
Iran, Islamic Republic of
یه چیزی گفته، جدی نگیرین، ما که عملی ندیدیم و فکر هم نکنم ببینیم
Iran, Islamic Republic of
ظریف با 5 سال تاخیر و البته پس از بسته شدن رآکتور اراک 'دلواپس' شد
Iran, Islamic Republic of
ديگر همه خسارتها وارد شده بيدار شو اي رهرو خواب آلوده
Iran, Islamic Republic of
...
حقگو
Romania
مرحبا به برادر ظریف که حرف انقلابی زده است.
خداوند در این مسیر ان شاءالله مستدامش بدارد
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوش بین نباش. آدم یه شبه اینهمه تغییر نمیکنه!...
Iran, Islamic Republic of
نه پاپا عطايش را به لغايش بخشيديم
Iran, Islamic Republic of
درود به شرفت مرد
Iran, Islamic Republic of
كدام شرف؟ بتن ريزي ؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا شما به دنبال بیچارگی هستی، خدا بهتان بدتری بدهد، مرد.
Poland
...

عزیز من اینا عرضه اداره کشور ندارند
بازم صد رحمت به امثال احمدی نژاد و قالیباف
United States
این کنفرانس جنبه تشریفات داره.
مهم مذاکرات پشت پرده هستند.
Iran, Islamic Republic of
به هر حال قانع کردن افکار عمومی دنیا مهم هست، حتی اگه پشت پرده اتفاق دیگه ای داره میوفته
Iran, Islamic Republic of
سوالم از ظریف اینه داداش شما که افتخار میکنید که ۸۰ میلیون ایرانی بخاطر ۸ میلیون فلسطینی تحت فشارن چرا موشک و نمیدی بده بره مرگ یه بار شیونم یه بار بده بذار حمله کنن همه ما رو بکشن از مرگ تدریجی و فشار تورم و کرایه خونه و گرانی دلار و بی لیاقتی در محافظت از مرزها و ورود مواد مخدر از افغانستان و تقدیم زعفران به افغانستان و تحریمهای نفتی و بانکی و تروریسم کردستان عراق و پاکستان و اختلاس و فقر و بیکاری و حقوقهای عقب افتاده و سموم شیمیایی و محصولات تراریخته و ۲ برابر سد کرج آب مصرف کردن برای کاشت و صادرات هندوانه به کشورهای عربی و برنج هندی و چای سریلانکایی و پولی کردن مدارس دولتی و ...راحت شیم مردم مظلوم کیه مردم مظلوم ایرانه لعنه الله علی الظالمین
Iran, Islamic Republic of
شما خیلی عصبانی هستید. حق هم دارین. ولی خداییش محصول تراریخته و سم کشاورزی چه ربطی به فلسطین داره. خیلی چیزها از ماست که بر ماست
Iran, Islamic Republic of
...
حمید
Iran, Islamic Republic of
دوست زود تصمیم من ، دو خط اول نوشتارت ، خیلی زپرتیه !!!
ولی بقیه متن را کاملا درست گفتی و ای کاش با حفظ قدرت نظامی و اقتدارمون کسی به فکر رفع مشکلاتی می شد که به درستی عنوان نمودی.
Iran, Islamic Republic of
دیگه واسه این حرفا دیر شده.... مگه این ظریف نبود که به ( اف ای تی اف) رای موافق داد ؟؟؟؟؟؟...
Iran, Islamic Republic of
طوري نيست ماهي را هروقت بگيري مرده است
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
خوبه ولی دیگه دیره... شش سال اعتماد به کدخدا با یک سخنرانی اتشین، درست نمیشود
Iran, Islamic Republic of
اینا که حرف تازه ای نیست. موشک موشک کردن برای خارجیا کاربرد داره
الان شب عید یه برنامه بذارن که به مردم نحوه جواب دادن به بچه هاشون را که چرا هیچی نمیتونن بخرن را یاد بدن. توی این سی سال یه بار نشده عید واقعی داشته باشیم امسال که دیگه نور علی نوره. یه مشت آدم حراف و به درد نخور هم داریم با یه مشت سخنرانی و پیام صد تا یه قاز که توی کاخهاشون نشستن و هزینه حفاظت از جونشون سر به فلک میزنه
بابا شماها که تا خرخره خوردین و بیت المال را بردین یه شب جمع کنید همه با همه برین و این ملت را بحال خودش بذارین
منت موشکهایی که هنوز قدرتشون توی هیچ جنگ واقعی ثابت نشده را سر مردم زیرخط فقر نذارین. امنیت به درد پولدارا و رده بالاها میخوره که همه چیز دارن
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا زدی توی خال
وقتی انقلاب یا کودتا میشه توی کشوری و همه چی بهم میریزه اون وقت طبقات پایین جامعه بهتر فرصت میکنن خودشون را بکشن بالا اما وقتی همه چی آرومه حالشو طبقات بالایی میبرن و پایینی ها هر روز ناامیدتر از دیروز میشن چون بر اساس همین امنیت قانونی اگه اعتراض کنن بشدت سرکوب میشن
شما فکر میکنی اگه داعش حمله میکرد یا امریکا حمله کنه جوانان طبقات فقیر و فرودست که از این همه تبعیض عاصی شدن طرف چه کسی را میگیرن؟؟ مفتخورهای بالانشین را؟؟!!
Iran, Islamic Republic of
احسنت دادش 819 فقط تصرف و حراج خانه هاي احتكاري و خالي گام اول است
Iran, Islamic Republic of
ماشين هاي مولتي ميلياردي مفت خورها لواسانات نشين فراموش نشه ديگه كافيست نوبت ماست عشق و حال كنيم شما بلندشيد
M.sh
Iran, Islamic Republic of
چرا انتخاب اشتباه خودمونو گردن نظام وانقلاب بندازیم وبه فکر انتقام از انقلاب باشیم. اون روزی که میری رای بدی درست انتخاب کن. به نظام و انقلاب چیکار داری.
...
M.sh
Iran, Islamic Republic of
اشتباها مثبت دادم
حمید
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیزم ، معلومه حرفات از شدت زور و فشار مشکلاته،
ولی وقتی دندون درد اومد همه درد های دیگه را آدم فراموش میکنه، امنیت چیزی نیست که نبودش فقط مال یه گروه خاص باشه و تا داریمش قدرش رو نداریم ، یعنی مثل ماهی تو آب میمونه که مدام میگه این آبی که میگن کجاست ؟ اگه الان همه مون مشکلات اقتصادی و شاید شما خیلی بیشتر دارید ولی می دونیم دشمن نامرد هنوز جرات دست درازی به ناموسمون را نداره و ....
Iran, Islamic Republic of
آفرین آقای ظریف، بسیار عالی بود
خوشحالم که ترامپ و بولتون شما رو به آغوش انقلاب برگردوندن و ای کاش فریب جان کری رو نمی خوردین
Iran, Islamic Republic of
درود بر ظریف موقعیت شناس ، مذاکره به وقت خودش ، مقاومت هم به وقت خودش
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
و اعدوا لهم ما استطعتم من قوة و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم و اخرین من دونهم لا تعلمونهم الله یعلمهم و ما تنفقوا من شی‏ء فی سبیل الله یوف الیکم و انتم لا تظلمون
هر نيرويى در قدرت داريد، براى مقابله با آنها [= دشمنان‏]، آماده سازيد! و (همچنين) اسبهاى ورزيده (براى ميدان نبرد)، تا به وسيله آن، دشمن خدا و دشمن خويش را بترسانيد! و (همچنين) گروه ديگرى غير از اينها را، که شما نمى‏شناسيد و خدا آنها را مى‏شناسد! و هر چه در راه خدا (و تقويت بنيه دفاعى اسلام) انفاق کنيد، بطور کامل به شما بازگردانده مى‏شود، و به شما ستم نخواهد شد!
Iran, Islamic Republic of
لزوم آمادگی کافی برای جنگ با متجاوزان
اینکه فرمود: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ» امر عامى است به مؤمنین که در قبال کفار به قدر تواناییشان از تدارکات جنگى که به آن احتیاج پیدا خواهند کرد تهیه کنند، به مقدار آنچه که کفار بالفعل دارند و آنچه که توانایى تهیه آن را دارند، چون مجتمع انسانى غیر از این نیست که از افراد و اقوامى داراى طبایع و افکار مختلف تشکیل مى‏یابد، و در این مجتمع هیچ اجتماعى بر اساس سنتى که حافظ منافعشان باشد اجتماع نمى‏کنند مگر اینکه اجتماع دیگرى علیه منافعش و مخالف با سنتش تشکیل خواهد یافت، و دیرى نمى‏پاید که این دو اجتماع کارشان به اختلاف کشیده و سرانجام به نزاع و مبارزه علیه هم برمى‏خیزند، و هر یک در صدد برمى‏آید که آن دیگرى را مغلوب کند.
Iran, Islamic Republic of
مساله جنگ و جدال و اختلافاتى که منجر به جنگهاى خسارت‏زا مى‏شود امرى است که در مجتمعات بشرى گریزى از آن نبوده و خواه ناخواه پیش مى‏آید، و اگر این امر قهرى نبود انسان در خلقتش به قوایى که جز در مواقع دفاع بکار نمى‏رود از قبیل غضب و شدت و نیروى فکرى، مجهز نمى‏شد. پس اینکه مى‏بینیم انسان به چنین قوایى در بدن و در فکرش مجهز است خود دلیل بر این است که وقوع جنگ امرى است اجتناب ناپذیر، و چون چنین است به حکم فطرت بر جامعه اسلامى واجب است که همیشه و در هر حال تا آنجا که مى‏تواند و به همان مقدارى که احتمال مى‏دهد دشمنش مجهز باشد مجتمع صالحش را مجهز کند.
Iran, Islamic Republic of
در تعالیم عالیه دین فطرى اسلام که دین قیم است و خداى تعالى آن را براى بشر فرستاده حکومتى را براى بشر اختیار کرده که باید اسم آن را حکومت انسانى گذاشت، حکومتى است که در آن حقوق فرد فرد جامعه را محفوظ و مصالح ضعیف و قوى، توانگر و فقیر، آزاد و برده، مرد و زن، فرد و جماعت و بعض و کل را بطور مساوى رعایت کرده است، حکومتش فردى استبدادى نیست تا قائم به خواسته‏هاى شخص حاکم باشد، و او به دلخواه خود در جان و عرض و مال مردم حکومت کند. و حکومت اکثریت یعنى پارلمانى هم نیست تا بر طبق خواسته اکثر افراد دور زده و منافع ما بقى پایمال شود، یعنى «نصف جمعیت به اضافه یک» به مراد خود رسیده و «نصف منهاى یک» آن محروم گردد. و شاید سر اینکه بعد از خطاب به شخص رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) در آیات قبل یعنى آیه «فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِی الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِمْ مَنْ خَلْفَهُمْ» و آیه «فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلى‏ سَواءٍ» و «لا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَبَقُوا» و همچنین قبل از آیه «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها» و غیر آن که خطاب در آنها نیز متوجه شخص رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) است خطاب را متوجه عموم مردم کرده و فرموده: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ» همین نکته باشد، زیرا گفتیم که حکومت اسلامى حکومتى است انسانى، به این معنا که حقوق همه افراد انسانها را رعایت نموده و به خواسته‏هاى آنان احترام مى‏گذارد، و لو هر که مى‏خواهد باشد، نه اینکه خواسته‏هاى افراد را فداى خواسته یک نفر و یا خواسته اکثریت کرده باشد.
Iran, Islamic Republic of
دشمن منافع یک جامعه اسلامى دشمن منافع تمامى افراد است، و بر همه افراد است که قیام نموده و دشمن را از خود و از منافع خود دفع دهند، و باید براى چنین روزى نیرو و اسلحه زیر سر داشته باشند، تا بتوانند منافع خود را از خطر دست برد دشمن نگهدارند، گو اینکه پاره‏اى از ذخیره‏هاى دفاعى هست که تهیه آن جز از عهده حکومت‏ها بر نمى‏آید، و لیکن پاره‏اى دیگر هم هست که مسئول تهیه آن خود افرادند، چون حکومت هر قدر هم نیرومند و داراى امکانات زیادى باشد به افراد مردم محتاج است، پس مردم هم بنوبه خود باید قبلا فنون جنگى را آموخته و خود را براى روز مبادا آماده کنند. پس تکلیف «و اعدوا ... »، تکلیف به همه است
Iran, Islamic Republic of
قدرت دفاعی برای ترساندن دشمنان خداوند
این قسمت از آیه شریفه «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ وَ آخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ» در مقام بیان تعلیل جمله «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ» است، و معنایش این است که این قوا و امکانات دفاعى را تدارک ببینید تا به وسیله آن دشمن خدا و دشمن خود را ترسانیده و از آنان زهر چشم گرفته باشید، و اگر دشمن دین را هم دشمن خدا و هم دشمن ایشان خواند براى این بود که هم واقع را بیان کرده باشد و هم اینکه ایشان را تحریک نموده باشد.
Iran, Islamic Republic of
«ارهاب- ترساندن» به وسیله تدارک دیدن نیرو هر چند خود از اغراض صحیحى است که فواید بزرگى بر آن مترتب مى‏شود، و لیکن غرض اصلى از تهیه دیدن قوا ارهاب نیست، و به همین جهت دنبال آن فرمود: «وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَیْ‏ءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ» تا تمامى غرض را برساند. چون غرض حقیقى از تهیه نیرو این است که به قدر تواناییشان بتوانند دشمن را دفع کنند و مجتمع خود را از دشمنى که جان و مال و ناموسشان را تهدید مى‏کند حفظ نمایند. و به عبارت دیگرى که با غرض دینى نیز مناسب‏تر است این است که به قدر تواناییشان نائره فساد را که باعث بطلان کلمه حق و هدم اساس دین فطرى مى‏شود و نمى‏گذارد خدا در زمین پرستش شود و عدالت در میان بندگان خدا جریان یابد خاموش سازند.
Iran, Islamic Republic of
چه عجب باید 5 سال طول میکشید اینهمه امتیاز میدادین و فرصت سوزی تازه به این نتیجه برسید کهباید جلوی دشمن محکم ایستاد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
: تجهیز قوا براى غرض دفاع از حقوق مجتمع اسلامى و منافع حیاتى آن است، و تظاهر به آن تجهیزات دشمن را اندیشناک مى‏کند که خود تا اندازه‏اى و به نوعى یک نحوه دفاع است، پس اینکه فرمود: «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ» یکى از فواید تجهیز قوا را که عاید جامعه مى‏شود ذکر مى‏کند، و اینکه فرمود: «وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَیْ‏ءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ» این معنا را مى‏رساند که آنچه را در راه خدا انفاق کرده‏اند فوت نمى‏شود بلکه دوباره عایدشان مى‏شود بدون اینکه حق کسى از ایشان از بین برود.
Iran, Islamic Republic of
دشمنان آشکار و پنهان مسلمانان
اینکه فرمود: «وَ آخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ» دلالت دارد بر اینکه منظور از «آخرین: دیگران» که در مقابل اولین است آن افرادى هستند که مؤمنین از دشمنى آنان بى خبرند، و منظور از «اولین» آن افرادى هستند که مؤمنین ایشان را به دشمنى خدا و دشمنى خودشان مى‏شناسند، و بطورى که از اطلاق لفظ آیه برمى‏آید منظور از «آن افرادى که مؤمنین ایشان را نمى‏شناسند» نه تنها آن افراد منافقى هستند که مؤمنین را به عداوت تهدید مى‏کنند، و مؤمنین از خطر آنان بى خبرند، چون در میان مؤمنین علامت و امتیازى نداشته در لباس مؤمنین و در زى ایشان با خود ایشان نماز مى‏خوانند و روزه مى‏گیرند، و به حج مى‏روند، و بحسب ظاهر جهاد مى‏کنند، بلکه غیر منافقین یعنى کفارى را هم که مؤمنین هنوز مبتلاى به آنان نشده‏اند شامل مى‏شو
Iran, Islamic Republic of
در برابر آنها (دشمنان ) آنچه توانائی دارید از نیرو آماده سازید (و همچنین ) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد) تا به وسیله آن دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید و (همچنین ) گروه دیگری غیر از اینها را که شما نمی شناسید و خدا می شناسد و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام ) انفاق کنید.

به شما باز گردانده می شود و به شما ستم نخواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
افزایش قدرت جنگی و هدف آن
به تناسب دستورات گذشته در زمینه جهاد اسلامی، در نخستین آیه مورد بحث به یک اصل حیاتی که در هر عصر و زمان باید مورد توجه مسلمانان باشد اشاره می کند، و آن لزوم آمادگی رزمی کافی در برابر دشمنان است .

نخست می گوید و در برابر دشمنان هر قدر توانائی دارید از نیرو و قدرت آماده سازید (و اعدوا لهم ما استطعتم من قوة ).

یعنی در انتظار نمانید تا دشمن به شما حمله کند و آنگاه آماده مقابله شوید، بلکه از پیش باید به حد کافی آمادگی در برابر هجومهای احتمالی دشمن داشته باشید.

سپس اضافه می کند: و همچنین به اندازه کافی اسبهای ورزیده برای میدان جهاد فراهم سازید (و من رباط الخیل ).

رباط به معنی بستن و پیوند دادن است، و بیشتر به معنی بستن حیوان در نقطهای برای نگهداری و محافظت به کار رفته، سپس به همین تناسب به معنی محافظت و مراقبت به طور کلی آمده است، و مرابطه به معنی محافظت مرزها و همچنین به معنی مراقبت از هر چیز دیگر می آید، و به محل بستن و نگاهداری حیوانات رباط گفته می شود و بهمین تناسب کاروانسرا را عرب رباط می گوید
مالک
Iran, Islamic Republic of
دیر شده برا ژست قهرمان گرفتن ظریف.

اون موقع که فشار ایمیلی میاوردی امریکاییا فهمیدن که شما هیچی نیستی جز ایمیل
Iran, Islamic Republic of
خوبه ان شاالله به قیمت تعطیلی هسته ای و تحریم ایران به فهم و یقین رسیده باشند که انریکا و اروپا قابل اعتماد نیستند ولی باز دوصد گفته چون نیم کردار نیست
😶😶😶😶😶!!!!
Iran, Islamic Republic of
جواد جان دلواپس شدی !!!!! اون وقتی که یه عده همین حرفا رو می زدن ، حسن تون می گفت اینا کاسب تحریم هستن . اوباما مودبه ،اروپا با ما دوسته ، موگرینی مهربونه ، جان کری حرفش سنده (این آخری رو خودت گفتی ) الان همه بد شدن ؟ یا اگه همین الان هم دوباره این دموکردموکرات های روباه صفت مکار که با پنبه سر می برن دوباره بیان بر مسند قدرت شما دلواپس بودن میزاری کنار و میری هتل کوبورگ ؟
فرانک
United States
...
میرپورفرد
کاش 5 سال پیش به این نتیجه رسیده بودید و اینقدر برای کشور ایجاد هزینه نکرده بودید و در جهت گرفتن بهانه های بی پایان دشمن زیر ساختهای هسته ای کشور که دست آورد دانشمندان شهید و دانشمندان جوان هسته ای بود را نابود نمی کردید .
ولی خداوند را شاکریم که بعد از آزمودن چندین باره ی عدم صداقت دشمنان اسلام در نهایت به این نتیجه رسیده اید .
Iran, Islamic Republic of
...
اصغر
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف تنش ایجادنکن بااین حرفهایت علیه آمریکا خدای ناکرده بهانه دست آمریکامیدی واون هم بایک بمب تمام مراکزحساس مارانابودمیکنه نگوازاین حرفها
Iran, Islamic Republic of
احتمالا داره قيل و قال ميكنه كه گرين كارت ها باطل نشه فكر كنم اخر كاره بزودي اموال اقازادها در امريكا مصادره ميشه
Iran, Islamic Republic of
اره موافق مردم حرف ميزنه حداقل لواساناتو از دست نده ولي دادش ما از ترامپ كمتر نيستيم بزودي انرا مصادره ميكنيم
سید هادی
Iran, Islamic Republic of
...
United States
این حرفها برتی مصرف داخلی هست که من و شما خام شیم، اگر راست می گی آقا ظریف اینقد فشار نیار برای تصویب cft
عمار
Iran, Islamic Republic of
-انتظار از دولتمردان این بود که با تاسی به سیره امام ومنویات رهبری در مقابل دشمنان محکم باشند.
-این موضع آقای ظریف میبایست از اول دولت11گرفته میشد.گرچه دیر انجام شد اما جلوی ضرر را از هرکجا بگیری منفعت است.
-آقایان حداقل درس عبرتی شود واینقدر بدنبال تصویب معاهدات تکمیلی برنامه مشترک اروپا وامریکا برای به زانو درآوردن ایران نباشند.