جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
عضو شورای عالی آموزش و پرورش:

دوره پیش دبستانی باید به دوره های تحصیلی اضافه شود

يکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب: 672612
عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: ما باید از دوره ۱۲ ساله تحصیل یکسال را کم کنیم و این یکسال را از دوره متوسطه کم کنیم و از سوی دیگر باید پیش دبستانی را رسما به دوره های تحصیلی اضافه کنیم.
دوره پیش دبستانی باید به دوره های تحصیلی اضافه شود
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، غلامعلی افروز عضو شورای آموزش عالی آموزش و پرورش در پنجمین همایش ملی روان شناسی مدرسه گفت: در فرایند تعلیم و تربیت چند رکن دخیل هستند. این چند رکن عبارتند از محتوا، شرایط آموزشی، روشی که اتخاذ می کنیم برای آموزش و تربیت و شخصیت معلم. به اعتقاد بنده در راس این رکن ها معلم قرار دارد. به عبارت دیگر خصیصه های اخلاقی و قدرت انتقال معلمان نقش اساسی در فرایند تعلیم و تربیت دارد.

وی ادامه داد: اما از سوی دیگر باید بگویم که محتوا مهمترین مساله در آموزش در کشور ماست. اینکه وزیر محترم هم می فرمایند مدرسه را باید پر نشاط کنیم بسیار حرف درستی است اما کمی باید خودمان این شرایط را فراهم کنیم. یکی از مولفه های نشاط آفرینی و مهمترین آنها، محتواست.

افروز بیان کرد: وقت آن است که در آموزش و پرورش بحث مربوط به گرایشی کردن رشته ها در مقطع متوسطه را از میان برداریم. نظام رشته ای کردن مقطع متوسطه، معنای واماندگی علمی دارد و تنها برای حفط مغازه دیکتاتوری موسسات کنکوری و آموزشی مفید است. چرا که در عرصه تعلیم و تربیت هوش و مهارت و استعداد مهم است و نه رشته تحصیلی.

وی اضافه کرد: شما نگاه کنید به کسانی که برگزیده المپیادهای علوم انسانی هستند و وارد دانشکده های پزشکی شده اند. بهترین دانشجویان این دانشکده ها هستند. چرا که آنها مغزشان را با حفظیات ریاضی و... پر نکرده اند و هوش و استعداد و بینش کسب کرده اند. 

افروز گفت: تا زمانی که محتوای کتاب های درسی ما چنین است بچه های ما دچار بی اشتهایی تحصیلی می شوند. ما باید از دوره ۱۲ ساله تحصیل یکسال را کم کنیم و این یکسال را از دوره متوسطه کم کنیم و از سوی دیگر باید پیش دبستانی را رسما به دوره تحصیل اضافه کنیم. اما در دوره پیش دبستانی نباید دوباره مواد آموزشی به بچه ها بدهیم بلکه باید در آن یکسال بچه ها را برای زیست روانی و روحی دوره مدرسه آماده کنیم. این دوره باید برای تیزکردن توانمندی های دانش آموزان باشد.

وی اظهار کرد: اگر می خواهیم مدرسه با نشاط داشته باشیم باید همه دوره های ما و محتوای دروس ما آموزش عمومی باشد و نه دروس تخصصی ریاضی و تجربی و از سوی دیگر محتوا کاربردی و مهارت محور و در نهایت اخلاق مدار باشد. 

این استاد دانشگاه در پایان گفت: من معتقد هستم هوشمندسازی کلاس ها به دانش اموزان آسیب جدی می زند. ما نیاز به حضور مقتدر معلم در کلاس های درس داریم و نباید هیچ چیز آن را تحت تاثیر قرار دهد. امروزه که خانواده ها دچار نوعی تزلزل هستند بچه ها دوست دارند در مدرسه معلم را و شخصیت او را الگویی از بزرگسالان قرار دهند. باید این منزلت را به معلمان باز گردانیم. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *