کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دو اظهارنظر قابل تامل:

پمپئو: ایران اگر سلاح اتمی هم داشت برای مذاکره پیش‌شرط نمی‌گذاشتیم/ مرکل: برجام، اهرم مهار ایران است

28 بهمن 1397 ساعت 8:35

آیا ملغی اعلام کردن تنها توافق‌نامه معتبر هسته‌ای که با ایران داریم، به هدف مشترک ما که همانا مهار نقش مخرب و دشوار ایران است، کمک خواهد کرد؟ یا اینکه کمک بیشتر این خواهد کرد اگر همین اهرم کوچکی را که در اختیار داریم حفظ کنیم و آن را به اهرم فشار در حوزه‌های دیگر تبدیل کنیم؟


گروه بین الملل جهان نیوز: مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا در گفتن و گویی جداگانه، یک بار دیگر لایه‌های زیرین سیاست قدرت در امریکا را آشکار ساخته و تلویحاً گفته که اگر ایران هم مثل کره‌شمالی سلاح هسته‌ای داشت، امریکا به جای ۱۲ شرط، بدون پیش شرط وارد مذاکره با مقام‌های ایرانی می‌شد.

به گزارش جهان نیوز، خبرنگار بی‌بی‌سی از پمپئو می‌پرسد که امریکا از ایران خواسته که قبل از هرگونه مذاکره هسته‌ای، شرط را برآورده سازد، چرا چنین پیش‌شرط‌هایی برای کره‌شمالی نگذاشتید؟» پمپئو پاسخ می‌دهد: «ما به صراحت روشن کرده‌ایم که شرایط این‌ها خیلی متفاوت است. ما هرکدام از این شرایط را محقق شود، پیگیری می‌کنیم. کره شمالی امروز سلاح دارد، سلاح هسته‌ای دارد که به امریکا می‌رسد. این تهدیدی است که پرزیدنت ترامپ گفته که ما باید همین حالا و فوراً به آن رسیدگی کنیم.»‌

پمپئو می‌گوید: «رئیس‌جمهور این را انتخاب کرده که با رئیس کیم ملاقات کند، من خودم شخصاً چند بار با او ملاقات کرده‌ام.»‌پنس البته مدعی شده که کره‌شمالی رفتاری متفاوت از ایران دارد.(1)

مرکل: به هم بزنیم که چه بشود؟ برجام، اهرم مهار ایران است

صدراعظم آلمان می‌گوید اگر برجام به هم بخورد، نمی‌توانیم نفوذ منطقه‌ای ایران را از این طریق مهار کنیم.
 
ه گزارش دویچه وله، آنگلا مرکل در کنفرانس امنیتی مونیخ و در واکنش به خواسته مایک پنس معاون ترامپ برای خروج اروپا از برجام، گفت: آمریکا و اروپا هدف مشترکی دنبال می‌کنند و آن مهار نقش «مخرب» ایران در منطقه است.

صدراعظم آلمان تصمیمات دولت آمریکا در مورد سوریه و ایران را به طور اصولی مورد تردید قرار داد.

وی تأکید کرد: آمریکا و اروپا در منطقه خاورمیانه در واقع هدف یکسانی را دنبال می‌کنند و آن «مهار نقش زیانبار» ایران است. از نظر او اما عقب‌نشینی یکجانبه آمریکا از سوریه و خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران این تهدید را خواهد داشت که نتیجه‌ای عکس آن حاصل شود.

مرکل با اشاره به توافق هسته‌ای برجام افزود: «آیا ملغی اعلام کردن تنها توافق‌نامه معتبر هسته‌ای که با ایران داریم، به هدف مشترک ما که همانا مهار نقش مخرب و دشوار ایران است، کمک خواهد کرد؟ یا اینکه کمک بیشتر این خواهد کرد اگر همین اهرم کوچکی را که در اختیار داریم حفظ کنیم و آن را به اهرم فشار در حوزه‌های دیگر تبدیل کنیم؟»
وی تصریح کرد: اختلافات ما با آمریکا تاکتیکی است. (2)


پی نوشت:
1)http://www.javanonline.ir/fa/news/945862
2)http://kayhan.ir/fa/news/154763


کد مطلب: 672474

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/672474/پمپئو-ایران-اگر-سلاح-اتمی-هم-مذاکره-پیش-شرط-نمی-گذاشتیم-مرکل-برجام-اهرم-مهار

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com