پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱
۳

فرمان پوست‌اندازی

محمدحسین وزارتی
شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۳
کد مطلب: 672450
تنها راه موفقیت و پیشرفت انقلاب در دومین چله از زندگی خود و نیز اصلاح عیب‌ها و نقایص موجود، ورود جوانان به عرصه‌های حاكمیتی و مدیریتی كشور است.
جهان نيوز - محمدحسین وزارتی: بیایید تصور كنیم مسیری كه با پیروزی انقلاب اسلامی پیموده‌ایم همانند یك دوی امدادی می‌ماند كه دور اول مسابقه اگرچه پرفراز و نشیب اما با موفقیت به پایان رسیده و دونده باید چوب‌دستی را به نفر بعدی تیم خود بدهد تا او با همان هدف و در همان جهت، اما با سرعت بیشتر به مسابقه ادامه دهد. حال چله اول انقلاب اسلامی ایران به پایان رسیده و باید چوبدستی به نفر بعدی داده شود تا «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» آغاز شود.

پیامی پرمحتوا و تحلیلی جامع نسبت به گذشته، حال و گام دوم انقلاب اسلامی از سوی حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای منتشر شد؛ پیامی سراسر اقتدار و امید و مصداق بارز آرمان‌خواهی واقع‌بینانه. به زعم نگارنده اما مهم‌ترین نكته این پیام، فرمان پوست‌اندازی در بدنه حاكمیتی جمهوری اسلامی در آغاز چله دوم انقلاب است؛ یعنی لزوم گشودن عرصه حاكمیتی برای ورود «نسلی كه اینك وارد فرآیند بزرگ و جهانی 40 سال دوم می‌شود» و «پا به میدان عمل می‌گذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز كند.»

شاید این طور به ذهن متبادر شود كه رهبر انقلاب همیشه به نقش جوانان در مسیر پیشرفت كشور تأكید می‌كرده‌اند و نام جوانان را در كنار دیگر ظرفیت‌های كشور برمی‌شمردند و امید و نوید آینده‌ای خوب را برای ایران ما مژده می‌دادند. اما به نظر می‌رسد تفاوتی در این پیام با سخنان گذشته رهبر انقلاب وجود دارد. درست است كه رهبری همیشه به مسؤولان كشور توصیه می‌كنند از ظرفیت جوانان استفاده شود، اما این‌بار امیدواری به آینده كشور را منوط به حضور جوانان در عرصه حاكمیتی كردند: «راه طی‌شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی است.

دنباله این مسیر كه به گمان زیاد، به دشواری گذشته‌ها نیست، باید با همت و هوشیاری و سرعت عمل و ابتكار شما جوانان طی شود. مدیران جوان، كارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعالان جوان، در همه میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسؤولیت دهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه انقلابی و عمل جهادی را به كار بندند و ایران عزیز را الگوی كامل نظام پیشرفته اسلامی بسازند.»

با این اوصاف می‌توانیم بگوییم تنها راه موفقیت و پیشرفت انقلاب در دومین چله از زندگی خود و نیز اصلاح عیب‌ها و نقایص موجود، ورود جوانان به عرصه‌های حاكمیتی و مدیریتی كشور است. حال این نقشه راه، دو مخاطب اصلی دارد: اول، جوانان هستند كه باید با درك موقعیت كشور، خود را آماده این انتقال بزرگ كنند و دوم، سیستم حكمرانی كشور كه باید ضمن زمینه‌سازی و فراهم كردن مقدمات این انتقال نسلی در عرصه حاكمیتی و مدیریتی، خود را آماده تحویل این عرصه و میدان به جوانان بكند. به نظر می‌رسد این كار بزرگ به یك نقشه راه اجرایی و زمان‌بندی واقع‌بینانه نیاز دارد تا با كمترین هزینه و حاشیه، این پوست‌اندازی صورت پذیرد. اگر جمهوری اسلامی بتواند این اتفاق بزرگ را به‌خوبی رقم بزند، یكی از مهم‌ترین گام‌های خود را در جهت اصلاح چرخه معیوب اجرایی و نیز شكستن حلقه تكراری و بعضا بسته مدیریتی كشور برداشته است. گرچه سابقه خوبی از این تغییر و تحولات در اذهان ما وجود ندارد و حتی در برهه‌هایی بیشترین مقاومت را در برابر این‌گونه تغییرات شاهد بوده‌ایم، اما امیدواریم با انتشار این پیام، راه برای این اتفاق حیاتی و سرنوشت‌ساز هموارتر شود. همیشه در مسابقات دوی امدادی، چهار دونده را طوری چینش می‌كنند كه نفرات آخر، توانایی و سرعت عمل بیشتری نسبت به نفرات اول داشته باشند تا بتوانند قدم‌های نهایی را بهتر بردارند و هم این‌كه اگر نفرات قبل، بنا به هر دلیلی ضعف و كاستی داشتند، با توانایی نفر آخر جبران كنند. بنابراین به انگیزه، همت و استعداد جوانان‌مان اعتماد كنیم و چله دوم انقلاب را به آنها بسپاریم.  
منبع:جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
همین برنامه عصرجدید که اغلب شرکت کنندگانش جوانان هستند بعضی از رسانه های عیب جو مدام در حال بحث کپی بودند ماجرا است ولی کور هستند نمی بینند و نمی گویند چرا بعضی از جوانان به تقلید شلوار پاره می پوشند هدف شان تخریب صداوسیماست بخاطر جذب جوانان و نوجوانان دوم اکثر شرکت کنندگان جوان هستند و دوست دارند دیده شوند یا وسیله ای ایجاد شود تا بپرند به جایی برسند. سوم مگر تقلید از کار خوب دشمن عیب دارد. بنظرم بسیج و سپاه باید وارد این کار شود در تمام استان ها، جوان ها می خواهند کارشان دیده شود، مورد توجه واقع شوند، دوست دارید کارهاشونو بذارند تو شبکه ها مجازی، اینجوری دوست دارید که جوان ها هجوم ببرند به شبکه ها مجازی تا کارهای شان و خودشان دیده شود؟
سروش
Iran, Islamic Republic of
پلی‌استور بازی ساخت جوانان حزب‌الله لبنان را مسدود کرد .
جواد
Iran, Islamic Republic of
پوست اندازی لازمه اش شناخت افراد نخبه و زیرک است اما آیا چنین سیستمی در کشور نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد؟ یا چطور می شود می شود چنین آفرادی را پرورش داد؟ مشکلی نظام از آن رنج می برد مدیران توانمند است، بنظرم روسا بیش از هر چیز با میدان دادن به جوانان می توانند مدیران ورزیده تربیت و آماده کنند. نهاد های انقلابی باید این زمینه را فراهم کنند. نمی شود دستوری به نهادی دستور داد جوانان نخبه و ورزیده را انتخاب و آماده کند