پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۲۱
درباره دشمن‌شناسی وندی شرمن!

چرا وندی‌ شرمن لقب‌ اعتدال را از روحانی‌ و ظریف پس‌ گرفت؟

شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۹
کد مطلب: 672367
وندی شرمن در حالی اینک افرادی همچون روحانی، ظریف و عراقچی را تندرو می‌خواند که پیش از این برخی مقامات و رسانه‌های آمریکایی با زیرکی در ایام مذاکرات برجام، سیاسیون ایران را به دو طیف تندرو و معتدل تقسیم می‌کردند.
چرا وندی‌ شرمن لقب‌ اعتدال را از روحانی‌ و ظریف پس‌ گرفت؟
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی‌جهان‌تیغی: «وندی شرمن» سرپرست تیم آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای برجام در یک مصاحبه که با حضور دو مقام سابق شورای امنیت ملی دولت «باراک اوباما» برگزار شد، اظهارات قابل تاملی بیان کرده است. او که سابقه توهین کردن به مردم ایران را هم در کارنامه خودش دارد، فضای سیاسی ایران را به دو دسته کلی «تندروها» و «تندورهای تندرو» تقسیم‌بندی کرد. شرمن در توضیح اظهارات سخیفش گفته است: من درباره ایرانی‌ها (به دو دسته) تندروها و تندروهای تندرو که قبلا درباره آن صحبت کرده‌ام، قائلم و آنها( اعضای مذاکراه کننده ایرانی برجام) را میانه‌رو نخوانده‌ام.» وی درباره آینده برجام نیز گفته است: تندروهایی که روی برجام( ظریف و روحانی) کار کردند، خواهان آن هستند که بقا پیدا کنند و تندروهای تندرو وقتی که آمریکا از توافق خارج شد، تقویت شدند چرا که آنها گفتند، "ببینید ما به شما گفته بودیم که به آمریکا اعتماد نکنید، آنها به ما احترام نمی‌گذارند، آنها از توافق خارج می‌شوند"

اما در اینباره می‌خوانید:
الف: وندی شرمن در حالی اینک افرادی همچون روحانی، ظریف و عراقچی را تندرو می‌خواند که پیش از این برخی مقامات و رسانه‌های آمریکایی با زیرکی در ایام مذاکرات برجام، سیاسیون ایران را به دو طیف تندرو و معتدل تقسیم می‌کردند. این تقسیم‌بندی به قدری برای برخی داخلی‌ها نیز مهم و افتخار‌آمیز شده بود که از اینکه طرف آمریکایی آنها را محافظه‌کار و معتدل خطاب کنند، خرسند بودند. افرادی همچون ظریف حتی در گفتگو با جامعه تحلیلی آمریکا، به صراحت خود را در جایگاه معتدل می نشاندند و طرف غربی را می‌ترساندند که اگر دقت نکنند تندروها در ایران به قدرت خواهند رسید. اما اینک که ایام مذاکرات گذشته همان مقامات آمریکایی لقب معتدل – که روزگاری بیشتر به دردشان می‌خورد- را از طیف اعتدالی در ایران پس گرفته اند! تلخ تر آنکه وندی شرمن در حالی این لقب را پس گرفته که برخی اعضای مذاکره‌کننده ایرانی از روابط صمیمی خود و با نام کوچک صدا زدن یکدیگر و ...  با اعضای مذاکره کننده آمریکایی سخن گفته‌اند. صمیمتی که ظاهرا وجود نداشته و فقط طرف ایرانی به آن معتقد بوده! و امثال وندی شرمن با ظاهر صمیمی ولی در باطن با بغض و بی‌اعتمادی محض در میز مذاکره در مقابل ایرانی ها قرار می‌گرفتند.

ب: اما باید به نوعی از این پیرزن آمریکایی حتی تمجید هم کرد. زیرا برای او، اعتدالی و غیراعتدالی ایرانی فرقی ندارد و به قول خودشان ایرانی‌ها دشمن آمریکا هستند و بنابراین دشمن، دشمن است! وندی شرمن به خوبی به این اصل توجه داشته که به ظن خود دشمنان آمریکا را به خوب و بد تقسیم نکند. این در حالیست که بسیاری از دلسوزان و در راس آن مقام معظم رهبری بارها از عدم تفکیک مقامات آمریکایی به تندرو و معتدل هشدار داده بودند و تصریح کرده بودند که در اصل و میزان دشمنی دموکرات ها و جمهوریخواهان با ایران نباید تفاوتی قائل بود و فقط پاره ای از تاکتیک‌های‌شان با یکدیگر مقداری متفاوت است.

ج: همین چندی قبل بود که جان‌کری وزیر اسبق خارجه‌آمریکا در کتاب خاطراتش روایت خود را از ایام مذاکرات برجام، مطرح کرد؛ روایتی که بعضا تحقیرآمیز بود. حتی وندی شرمن شهریور ماه سال جاری طی یادداشتی ادعا کرده بود که با گریه کردن در یکی از جلسات سبب تغییر نظر تیم مذاکره کننده ایرانی شده‌است. در هر‌صورت به نظر می‌رسد که هرچه از ایام مذاکرات برجام دور می شویم، مقامات آمریکایی بیشتر از چهره حیله‌گر و دشمنانه‌شان درباره برجام نقاب بر می‌دارند و این بسیار قابل توجه است. اظهارات مستقیم امثال جان کری و وندی‌شرمن ماهیت دموکرات‌های آمریکایی را بیشتر نمایان می‌کند . اما یک نکته مهم؛ اگر دموکرات‌ها که به قول اعتدالیون، جریان معتدل در آمریکا هستند، همچین ذات فریبکار و غیرقابل اعتمادی دارند،  ذات و ماهیت جمهوریخواهان چیست؟ عیجب‌تر از همه این موارد، ذات و ماهیت آن دسته از اعتدالیونی هستند که هنوز هم از احتمال مذاکره با آن سخن می‌گویند...

*مدیر مسئول جهان نيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بابائی
Iran, Islamic Republic of
...
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
امریکایی ها زمان برجام با القاب اعتدالی و میان رو هندوانه زیر بغل ظریف و عراقچی و غیره میگذاشتن تا کار خود را پیش ببرند و تاسیسات هسته ای ایران را تخریب کنند.
United States
القاب با منظور همراه است. با حصول منظور القاب نیز رنگ باخته و عوض میشوند.
منظورشان فلج کردن صنایع هسته ای بود که حاصل شد!
خود کرده را تدبیر نیست
Iran, Islamic Republic of
سیاستمداران آمریکا قابل اعتماد نیستند و هر کس با طناب پوسیده آنها به چاه برود راه برگشتی ندارد.آقای روحانی و آقای ظریف هم علیرغم هشدارهای رهبری و دلسوزان انقلاب به قولها و امضای کدخدا اعتماد کردند و نتیجه اش را هم دیدند ،گرچه خسارت اصلی به کشور و مردم خورده است.
Iran, Islamic Republic of
کاش یک مویش بر تن دستگاه دیپلماسی ما بود
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
ضعف دستگاه دیپلماسی ما در برخورد شدید سیاسی با دولت پاکستان در حادثه تروریستی اخیر مایه تاسف فراوان است .
United States
متاسفانه معنای اسلام سیاسی را متوجه نشده اید. سیاست اسلامی را در مکتب علوی بیاموزید.
به مولایمان نیز می گفتند سیاست بلد نیستی و معاویه سیاست میداند. حضرت جوابی دادند این چنین:
والله ما معاوية بأدهى منّي ، ولكنّه يغدر ويفجر ، ولولا كراهية الغدر لكنت من أدهى الناس ، ولكن كلّ غدرة فجرة ، وكلّ فجرة كفرة ، ولكلّ غادر لواء يعرف به يوم القيامة ، والله ما أُستغفل بالمكيدة ، ولا أُستغمز بالشديدة.
خودتان زحمت بکشید این فقره را مطالعه کنید.

شما مپندار که این غدارین فاجر در غرب عالم سیاست میدانند. اینها اذناب شیطانند و رفتن به راه ایشان جز تباهی و ضلال ندارد.
Iran, Islamic Republic of
...
افتخار
Australia
باید قبول کنیم که ملی مذهبی ها و اصلاح طلبها عموما و ذاتنا در برابر غرب احساس کمبود دارند و بی اندازه فروتن هستند.
Iran, Islamic Republic of
از کمبود گذشته نقطه ضعف دارند
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
رهبر معظم انقلاب : از ادبیات دشمن استفاده نکنید تندرو و میانه رو ادبیات دشمن است تندرو یعنی کسی که پایبند به انقلاب است .
Netherlands
توده ای های ریش دار
اینبار این بازی تا انتها و تا از پا درامدن یک طرف ادامه خواهد یافت . البته زیاد به درازا نمیکشد ؟!
Iran, Islamic Republic of
باز دوباره عناصر نفوذی را میخوان هل بدن توی نظام
با این بازی های خیمه شب بازانه
که آره ضد آمریکایی شده غضنفر
انتخابات مشخص خواهد کرد در چه حدی در این موضوع موفقند
Iran, Islamic Republic of
...
مجتبی
United Arab Emirates
این غربی ها خوب دولت مردان ایران را عین یک بچه سرگرمشان می کنند
United States
شما مانده که مکر مسلمین واقعی را ببینید.
مکری که منشا آن ذات باری تعالی است!
فرانک
Canada
به نظر من فرقی بین اصولگرا و اصلاح‌طلب وجود ندارد....
همین آقای روحانی که اصولگراها قبولش ندارند!!! چند روز پیش به همراه پوتین و اردوغان سیاست حضور نیروهای تحت امر و حمایت قدس سپاه پاسداران در سوریه را تدوین کرد.!!
United States
مگر نیروی قدس نیروی اصولگراست!
نیروی قدس مهمترین یگان فرامرزی کشور است که ماموریت سازمانی آن حضور در جبهه های فراسرزمینی است و در راستای سیاستهای کلی نظام و انقلاب با حفظ قواعد بین المللی ایفای وظیفه میکنند.

تخفیف این یگان مسلح به یک آلت دست احزاب و جبهه های سیاسی بسیار کوته فکرانه و مزورانه است.
مطالعه را توصیه میکنم که به شدت نیاز به آن دارید!
امیر حسین
United States
نیروی قدس حزبی نیست ولی اصولگراها روحانی را قبول دارند؟؟! فرمانده نیروی قدس اصلاح طلب است؟؟! به چه سمتی گرایش دارد؟؟!! روحانی به چه سمتی گرایش دارد؟؟ هیچکدام!!! همگی!!! پس دولت دست اصولگراها است و نیروهای سپاه اصلاح طلب هستند؟؟!! آقای سردار محسن رضایی هم گفت بازی اصولگرا و اصلاح طلب یک بازی سوخته است و از نظر مردم تمام شده.!!! اصلا مهم نیست کدام اصولگرا است و کدام اصلاح طلب. برجام و مرجام و مذاکره و گرانی و ارزانی و .... هیچکدام مربوط به انتخابات گذشته نیست و رقبای روحانی هم اگر می‌آمدند ترامپ تحریمها را شدیدتر میکرد. حالا با وجود برجام لااقل اروپا و چین و روسیه لااقل حالت تهاجمی ندارند. فقط مشکل تمام ابرقدرتها در مورد ایران رفتار تهاجمی سپاه است. فقط همین.
اکبر
Iran, Islamic Republic of
جالب است از نظر شرمن ایرانی ها دو دسته اند تندرو (موافقان برجام ) و تندرو تندرو (مخالفان برجام) . در بیان مشخصه تندروها می گوید کسانی که "خواهان آن هستند که بقا پیدا کنند" این بدان معناست که معتدل در منطق آمریکایی ها افرادی است که خواهان بقا و حیات نیستند یعنی ساکنان بهشت زهرا از نظر این خانم صاحب نظر امریکایی معتدل هستند و بس . این حرف ما را به یاد منطق وحشیانه گلادیاتورها در روم باستان می اندازد. البته این منطق مسبوق به سابقه است ولی برای کسانی که گوشی برای شنیدن داشته باشند و از برچسب تندرو و افراطی نهراسند...