پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۱۶
هاشمی‌طبا:

اگر اقتصاد خوب می‌خواهیم باید با آمریکا آشتی کنیم!

شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب: 672192
اگر می‌خواهیم کشوری باشیم که اقتصاد بین‌المللی داشته باشیم،GNP کشور افزایش پیدا کند و مردم از مواهب مختلف بیشتر بهره‌مند شوند، یکی از عوامل اصلی آن سیاست خارجی ماست.
اگر اقتصاد خوب می‌خواهیم باید با آمریکا آشتی کنیم!
به گزارش جهان نيوز، «سید مصطفی هاشمی طبا» معاون رئیس جمهور در دولت اصلاحات و نامزد انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «اگر می‌خواهیم کشوری باشیم که اقتصاد بین‌المللی داشته باشیم،GNP کشور افزایش پیدا کند و مردم از مواهب مختلف بیشتر بهره‌مند شوند، یکی از عوامل اصلی آن سیاست خارجی ماست. یعنی اگر بخواهیم در این جهت گام برداریم باید روابط خود را با کشورهای مختلف از جمله آمریکا بهبود ببخشیم. اگر ما بر انقلابی بودن خود پا فشاری کنیم و براینکه سیاست‌های فعلی ادامه پیدا کند و FATF و اینگونه مسائل نیز تصویب نشود، بدین معنی است که اقتصادی بسته، درون گرا و غیرقابل ارتباط با کشورهای خارجی خواهیم داشت. بنابراین باید ببینیم چه توقعی از اقتصاد داریم و براساس توقعات، سیاست‌های خود را کنترل کنیم. اینکه برخی روی بهتر شدن معیشت مردم تاکید دارند با سیاست خارجی فعلی ما و با موضع‌گیری‌های خارجی نسبت به کشورمان تعارض دارد که همه مردم و مسئولان باید دقیق با این موضوع روبه‌رو شوند».
 
هاشمی طبا در ادامه گفت: «اکنون تبلیغات طوری است که همه فلش‌ها را سمت آقای روحانی و دولت گرفته‌اند. گرچه خودم انتقاداتی به دولت دارم، اما معتقدم که از مجموعه مسئولان ما دولت و آقای روحانی بیش از همه درصدد بهبود وضع مردم هستند، اگر نمی‌شود بخشی به سیاست‌های خودشان و بخش دیگر به آنچه در اختیار آنها نیست، بستگی دارد».

اصلاح طلبان با توهین به شعور مردم، تجربه مهم و پرهزینه برجام را نادیده می‌گیرند.

دولت روحانی در سال ۹۲ با رویکرد «باید با کدخدا بست و گشایش اقتصادی ایجاد کرد»! مذاکرات هسته‌ای را کلید زد. دولت با دست فرمان خود-که منجر به عبور از برخی خط قرمزها شد- مذاکرات را پیش برد و سپس برجام امضا و اجرا شد.

دولتمردان تاکید کردند که با برجام تمامی تحریم‌های ضد ایرانی به یکباره لغو می‌شود و با اطمینان گفتند که وزیر خارجه آمریکا با امضای خود تضمین داده و توافق هسته‌ای را فتح الفتوح نامیدند.

تبلیغات حامیان برجام و وعده‌های دولتمردان تا جایی پیش رفت که عده‌ای از مردم در خابان ها به جشن و پایکوبی پرداخته و تصور می‌کردند که با برجام، ارزش دلار به ۱,۰۰۰ تومان کاهش پیدا خواهد کرد.

اما صعود دلار تا مرز ۱۹ هزارتومان و افزایش سرسام آور قیمت مسکن، خودرو، سکه، لوازم خانگی، گوشت قرمز، مرغ و دیگر اقلام مورد نیاز خانوار نشان داد که مسیر بهبود اقتصاد و معیشت از توافق با آمریکا نمی‌گذرد.

روحانی اصلاح طلب سازندگی در وصف وضعیت پسابرجام نوشت: «ایران موبه مو تعهدات هسته‌ای خود را اجرا می‌کند، اما تحریم‌هایی را تحمل می‌کند که به مراتب سخت‌تر از دوره قبل از توافق است و طرف‌های دیگر کاملاً از تعهدات خویش خارج شده‌اند … امروز دولت نیازمند آن است که باور کند برجام به پایان رسیده… اکنون جواب مشخص است. خروج از برجام و بازگذاشتن راه مذاکره با کسانی که قدرت عمل به تعهداتشان را دارند، این گزینه بهتری از ماندن در توافق یکجانبه، تحریم‌های سخت‌تر از پیشابرجام، دلخوش کردن به اقدامات نمادین اروپا و مشاهده رکودی است که این بار می‌تواند اقتصاد کشور را از گروه کشورهای با درآمد متوسط به فقیر مبدل سازد».

روحانی-آبان ۹۶- گفته بود: «امروز آمریکایی‌ها به بعضی از کشورهای شرق آسیا پیغام مذاکره می‌دهند که با ما مذاکره کن؛ مگر دیوانه شدند که با شما مذاکره کنند؛ شما مذاکره دیروز را علنی زیر پا می‌گذارید و به مذاکره امضا شده‌ای که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده بی‌اعتنا هستید».

منبع: مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تمام کشورهایی که با امریکا مشکل ندارند حالشون خوبه؟؟؟؟؟
....
Iran, Islamic Republic of
ما گلهای خندانیم !!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
....
...
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای هاشمی طباءآیا شما و امثال شما نبودید که برای رسیدن به قدرت و پست و مقام همین مردم را تهیج به مبارزه با آمریکا میکردید ؟؟؟...
محمد
Iran, Islamic Republic of
حالا خوبه تو رئیس جمهور نشدی.
بوی فتنه میاد
مسافر
Iran, Islamic Republic of
خاک بر دهان تو و تمام کسانی که بر این باورند.
...
Iran, Islamic Republic of
همان افرادیکه در زمان مولی علی (ع) از روی خیر خواهی می گفتند که حالا وقت عزل معاویه نیست بگذار حکومت مستحکم شود بعد معاویه را برکنار کن این افراد خیر خواه به امام معصوم هم راهنمایی محافظه کارانه می کردند .این آقایان که به واسطه انقلاب مسئول و مشهور شدند حالا توصیه محافظه کارانه و دست برداشتن از انقلابی گری دارند .
Iran, Islamic Republic of
...
...
Iran, Islamic Republic of
انگار ایشون بیانیه چهل ساله دوم انقلاب را نخوانده.
چالش های داخلی را حل کنید آن وقت چالش بیرونی اثر کمی دارد یا حتی بی اثر می شود.
داخلو بچسب آقای مهندس: حقوق نجومی، مدیریت غلط، بی تدبیری، نگاه به بیرون مرزها، نه به ما جوانان و ... .
Iran, Islamic Republic of
متاسفم برای آقای هاشمی تبا. خوب شد رای نیاورد
نسیم
Iran, Islamic Republic of
باید روابط خود را با کشورهای مختلف از جمله آمریکا بهبود ببخشیم....
Iran, Islamic Republic of
من تعجب میکنم دولتمردان قبلی ومیانه ای وفعلی اینطوربهم میتازند.