پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
۳۸

حذف یک برنامه مهم در بیروت/ این بار بهانه چیست؟

جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب: 672121
درحالیکه هواپیمای ظریف در فرودگاه بیروت پارک شده بود تا هرگاه که او اراده کند به تهران بازگرداندش، معلوم نیست ساکنین ساختمان میدان مشق چه بهانه ای برای حذف این برنامه مهم دست و پا کرده اند؟
حذف یک برنامه مهم در بیروت/ این بار بهانه چیست؟
به گزارش جهان نيوز، محمدجواد ظریف در هفته جاری سفری به لبنان داشت. سفری که در شرایط کنونی این کشور و تشکیل دولت بعد از ماه ها تاخیر، رویداد مهمی تلقی می شود.

بواسطه حضور جریانات و اقوام مختلف در این کشور کوچک، برای ظریف دیدارهای متعددی با سران گروه ها و البته مقامات رسمی لبنان برنامه ریزی شده بود. دیدار با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، بعنوان مهمترین هم پیمان منطقه ای ایران هم در چارچوب همین سفر صورت گرفت.

ارتباط وثیق ایران و حزب الله و نزدیکی افکار، رویکردها و اقدامات شان اکنون آنقدر عیان شده است که همه رسانه های بین المللی و کارشناسان سیاسی و نظامی، حضور ظریف در بیروت بعنوان اولین وزیر خارجه پس از تشکیل دولت جدید لبنان را نشان دهنده جایگاه و نقش کلیدی مقاومت اسلامی در این کشور دانستند که بدون شک جز با حمایت و همراهی ایران ممکن نبوده است.

حالا که پیام محوری این سفر تاکید و تداوم حمایت جمهوری اسلامی ایران از جبهه مقاومت اسلامی است، بدون شک باید ظریف و هیئت همراه و برنامه ریزان سفر او تلاش کنند تا این پیام به بهترین و کامل ترین شکل خود منتقل شده و پژواک پیدا کند.

یکی از برنامه های تقریبا ثابت در عرف سفرهای دیپلماتیک، ادای احترام به «مقام نمادین سرباز گمنام» است. مسئله ای که در بیشتر سفرهای دوجانبه وزیرامورخارجه کشورمان به شرق و غرب عالم هم در دستور کار قرار داشته و انجام می شود.

اما متاسفانه در برنامه سفر دو روزه ظریف به بیروت این برنامه مهم به ورطه فراموشی سپرده شد. اتفاقی که قرار داشتن لبنان در خط مقدم مبارزه با تروریسم دولتی اهمیت آنرا دو چندان می کند. بدون شک توقع از هر مقام ایرانی و در راس آن رئیس دستگاه دیپلماسیش این است که در سفر به سرزمین مقاومت در بیان و در عمل، حمایت خود را از محور مقاومت و اقدامات رزمندگان آن نشان دهد و جلوی تفاسیر و برداشت های اشتباه یا سوءتفاهم های احتمالی را بگیرد. با این وجود علی رغم حضور وزیرخارجه در منطقه ضاحیه بیروت، ظریف اقدامی برای حضور در «روضه الشهیدین» و ادای احترام به رزمندگان و فرماندهان حزب الله نکرد. مسئله ای که تقریبا در بین همه هیئت های رسمی ایران در سطوح مختلف بصورت یک پروتکل جاری و همیشگی درآمده است. خصوصا که حضور ظریف در بیروت مصادف با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و از سوی دیگر همزمان با سالگرد شهادت فرمانده ارشد حزب الله لبنان، اسطوره مثال زدنی مقاومت اسلامی، «شهید عماد مغنیه» بود و همین تقارن ها ضرورت و اهمیت حضور بر سر مزار این فرمانده شهید و همرزمانش را دوچندان می کند.

ظریف در نخستین سفرش به بیروت در کسوت وزیر خارجه در سال ۹۲، بر سر مزار این شهدا حاضر شده و به آنها ادای احترام کرد، اما این اقدام بلافاصله از سوی آمریکا محکوم شد و کیتلین هایدن سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، با محکوم کردن اقدام ظریف مدعی شد: مغنیه عامل برخی اقدامات تروریستی بود که به کشته شدن شماری از شهروندان آمریکا انجامید.

واکنش سریع ایالات متحده حکایت از صحت و درستی این اقدام نمادین وزیرخارجه ایران داشت، اما مع الاسف ظریف در ۲ سفر بعدی خود به بیروت، این برنامه مهم و حاوی پیام صریح را حذف کرد! اقدامی که با تفاسیر مختلفی در میان رسانه ها و کارشناسان منطقه ای و بین المللی مواجه شد.

در همین حال در سفر قبلی ظریف، برخی مقامات وزارت خارجه فشردگی برنامه های سفر و قصد او برای ادامه سفر به کشورهای دیگر را دلیل لغو برنامه حضورش در روضه الشهیدین دانستند، اما این بار که هواپیمای اختصاصی آقای ظریف در فرودگاه رفیق حریری پارک شده بود تا هرگاه که او اراده کند، بی دغدغه به تهران بازگرداندش، معلوم نیست ساکنین ساختمان میدان مشق چه بهانه ای برای کنارگذاشتن این پروتکل جاری در سفرهای دیپلماتیک دست و پا کرده اند؟

منبع:مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حزب الله یه تشکل نظامیه بزرگی نیس با این همه تحریم های طرفداری از ایرانو به جون میخره ولی وزیر امور خارجه ایران قدرتمند اینجوری.
عجب انصافی!!
بابائی
Iran, Islamic Republic of
ظریف وزیر امور خارجه کشورمان باید توضیح و پاسخ بدهد چرا آزمایش حمل کلاهک اتمی آمریکا و فرانسه نقض قطعنامه 2231 محسوب نمی شود.
رئیس بی ادب شورای امنیت سازمان ملل باید توضیح و پاسخ بدهد چرا آزمایش حمل کلاهک اتمی آمریکا و فرانسه نقض قطعنامه 2231 محسوب نمی شود.
Iran, Islamic Republic of
هیس ، هیچی نگویید، آمریکا ناراحت میشود!!!
بابائی
Iran, Islamic Republic of
...
بابائی
Iran, Islamic Republic of
عربستان جنایتکار همراه با چند کشور جنایتکار دیگر درسایه سکوت سازمان های بین المللی خیانتکار ازششم فروردین سال 94 تاکنون غیرنظامیان یمنی را با انواع سلاح های ممنوعه و بمب های خوشه ای ساخت آمریکا جنایتکار، اسرائیل جنایتکار و کشورهای اروپایی جنایتکارمی کشد.
حملات عربستان سعودی دریمن جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است.
جنایات عربستان دریمن برای جامعه جهانی شرم آوراست.
اقدام عربستان علیه یمنی ها جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است.
جنایت جنگی عربستان دریمن شرم آوراست.
حملات تحت عربستان دریمن جنایات جنگی است.
حملات هوایی ائتلاف متجاوز سعودی دریمن جنایات جنگی است.
آمریکا جنایتکارهمراه با چند کشور جنایتکار دیگر از2015 تاکنون انواع سلاح های ممنوعه و بمب های خوشه ای اختیارائتلاف عربی به سرکردگی عربستان قرارداده است!
United States
بابائی دست وردار خدایی!
این مطالب رو تو اخبار داریم میخونیم.
برو سایت خودتو بزن فقط لینک مطالبتو بزار اینجا که هرکی خواست بره خودش بخونه!
بابائی
Iran, Islamic Republic of
براساس منشور سازمان ملل هر کشوری این حق را دارد که در مقابل تجاوزات و تهدیدات بیگانگان از خود دفاع کند. سوریه نیز از این قانون مستثنی نیست در جریان اسارت تروریست ها فعلا هویت اتباع 27 کشور خارجی در توطئه های آمریکا جنایتکارعلیه سوریه آشکار شده است. متأسفانه ازسال2011 تاکنون هیچ نهاد و سازمان جهانی پاسخگوی این تروریسم بین المللی وسیع نیست تا بگوید شما چه غلطی در خاک سوریه می کنید؟
Netherlands
کشاندن این مسائل ، که در سیاستهای غرب با سکوت همراه است ، به صحنه بین المللی و دادگا ه های قانونی و نهاد ها اخلاقی بر عهده وزارت امور خارجه است.
تا نگرید طفل ، کی نوشد لبن؟
ظریف از یک طرف علیه آمریکا فریاد می زند ولی بر مقبره شهدا حاضر نمی شود
Iran, Islamic Republic of
ظریف از یک طرف چنان علیه آمریکا لفاظی می کند و از حمایت فلسطین و لبنان و مقاومت، سخن می گوید که از هر انقلابی دیگر، انقلابی تر جلوه می دهد ولی همین ظریف، حاضر نیست بر سر قبر شهدای مقاومت لبنان ادای احترام کند.ما قسم حضرت عباس (ع) ظریف را باور کنیم یا دم خروس؟ سخنان انقلابی او را باور کنیم یا عمل او؟
امىرى
Iran, Islamic Republic of
...
Netherlands
وَلَن تَرْضَىٰ عَنكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ
ترجمه : مکارم شیرازی
هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد، (تا به طور کامل، تسلیم خواسته‌های آنها شوی، و) از آیین (تحریف یافته) آنان، پیروی کنی.
آیا در عمل غیر این را شاهدیم؟
بابائی
Iran, Islamic Republic of
آمریکا، عربستان سعودی، امارات، پاکستان و اسرائیل همچنان حامی گروهک تروریستی جیش الظلم هستند.
عربستان سعودی، پاکستان، امارات، اسرائیل و به سرکردگی آمریکا درتاسیس و حمایت از گروهک موسوم به جیش العدل درایران نقش دارند.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
پول مسلمانان عامل اصلی جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی سعودی ها جنایتکار منطقه خاورمیانه، یمن وسراسرجهان است.
پول مکه خرج تمام تروریست های منطقه خاورمیانه وجهان می شود.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
عربستان جنایتکار به همراه امارات جنایتکار به سرکردگی آمریکا جنایتکار درسایه سکوت سازمان های بین المللی خیانتکار بیش از999 دلار برای تروریسم، القاعده، طالبان، گروهک تکفیری جیش الظلم، گروهک تروریستی منافقین، صدام دیکتاتور، داعش، جبهه النصره، مخالفان سوری و گروه های تروریستی هزینه کرد و همچنان نیز ادامه می دهد.

عربستان سعودی و امارات از گروهک تروریستی جیش الظلم درپاکستان حمایت می کنند.
عربستان و امارات در حمله تروریستی نیکشهر دست داشتند.
جنایات گروه های تروریستی جیش الظم مورد حمایت عربستان و متحدانش باید مانند جنایات نازی‌ها ثبت شود.
ایران انتقام خون شهدای حادثه تروریستی امروز در نیکشهر را می گیرد.
ایران ازعاملان حادثه تروریستی امروز در نیکشهر انتقام می گیرد.
نیروهای مسلح کشورمان به قدرت انتقام خون شهدای این جنایت کور را می گیرند.
درهرجای دنیا جنایتی رخ می دهد دست عربستان سعودی درکاراست.
درهرجای دنیا جنایتی رخ می دهد دست امارات درکاراست
سکوت دربرابرجنایت ازخود جنایت بدتراست.
آل سعود ازدایره اسلام خارج است.
آمریکا درجنایت های عربستان و امارات شریک است.
ازعربستان و امارات انتقام می گیریم

پول مسلمانان عامل اصلی جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی سعودی ها جنایتکار منطقه خاورمیانه، یمن وسراسرجهان است.
پول مکه خرج تمام تروریست های منطقه خاورمیانه وجهان می شود.
Iran, Islamic Republic of
فقط مونده جنابعالی کم کم فتوای تحریم حج واجب را صادر کنید!
ایرونی
Iran, Islamic Republic of
...
بابائی
Iran, Islamic Republic of
سعودی ها جنایتکاردر حادثه تروریستی تهران نقش آشکاری داشتند.

سعودی ها جنایتکاردر حادثه تروریستی اهواز نقش آشکاری داشتند.

سعودی ها جنایتکاردر حادثه تروریستی میرجاوه نقش آشکاری داشتند.

سعودی ها جنایتکاردر حادثه تروریستی چابهار نقش آشکاری داشتند.

ازعربستان سعودی انتقام می گیریم.
انتقام خون شهدای حادثه تروریستی را می گیریم.
ایران انتقام خون شهدای حادثه چهابهار را می گیرد.
نیروهای مسلح کشورمان به قدرت انتقام خون شهدای این جنایت کور را می گیرند.
ایران ازعاملان حادثه تروریستی درچهابهار انتقام می گیرد.
رزمنده ایرانی هشدارداده است که درآینده نزدیک انتقام مهلک و فراموش ناشدنی را ازعاملان حادثه چهابهار خواهد گرفت.
سعید110
Iran, Islamic Republic of
بیشتر نگران جان سید حسن در ارتباط با این سفر باشید!!!!
Iran, Islamic Republic of
نکنه این هم از مفاد برجام است.
عمار
Iran, Islamic Republic of
...
Denmark
...
بابائی
Iran, Islamic Republic of
داعش مورد حمایت آمریکا، کشورهای اروپایی، عربستان سعودی، امارات، ترکیه و اسرائیل 300 ميليون دلار پول دراختيار دارد.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
انگلیس به شهروندان عضو داعش اجازه بازگشت به کشور را نمی دهد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
United States
چرا نامربوط مینویسی!؟
چه ربطی به داعش داره این خبر!؟
United Kingdom
بابا بابائى !
بابا دوست عزيز !
خيلى چونه ميزنى ! تو رو خدا رحمت بحال ما بياد
بابائی
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
...
بابائی
Iran, Islamic Republic of
...
United States
سیاست تنش زدایی حضرات دولت فعلی که مجبورشون میکنه به عقب نشینی از مواضع درست انقلابی، منجر به تجری دشمن و پیشروی هرچه بیشترش شده و میشه.
Iran, Islamic Republic of
کاملا مشخص است که سایت شما دارد بهانه جویی میکند !!! مورد بهتری پیدا نکردید ؟
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف آمریکایی ها اون همه توهین و چرت و علیه ما می گویند آنوقت شما می گویی بهتر است آمریکا در اقداماتش تجدید نظر کند ؟!!!!!! حتما انتظار دارید آنها هم بگویند چشم ! بخاطر گل روی شما و سایر اصلاح طلبان همین الان اطاعت می کنیم و برای همیشه در اقداماتمان تجدید نظر می کنبم ؟!! شما واقعا چند سال آمریکا بوده اید و این حرفها را می زنید ؟! اصلا ما ایرانیها هیچ این را به یک دیپلمات روسی چینی یا حتی ترکیه ای هم تعریف کنند هرهر به ما می خندند !!! شما خودتان را دست انداخته اید یا مردم و دستگاه عظیم دیپلماسی کشور را ؟ آیا احساس نمی کنید که با اینگونه حرف زدنها روی اعصاب مردم شریف ، با عزت ، با آبرو ، قدرتمند ایران که به قول مقام معظم رهبری با گردنی برافراشته در مقابل دشمن استاده اند راه می روید ؟ اگر مشکلی با آمریکا دارید و نمی توانید اعلام موضع کنید با مردم در میان بگذارید تا مردم خودشان جواب آمریکاییها را بدهند.
Iran, Islamic Republic of
ترسید که امریکا برجام را پاره کنه نرفت
Iran, Islamic Republic of
ای بابا
این کارها چیزی را تغییر نمی دهد اما بهانه را از دست آمریکا می گیرد
استدلال معروف ظریف در اعتماد به غربی ها
حسن
Iran, Islamic Republic of
روحیه ظریف خیلی ظریفه .با این جور کارها نمی خونه.
Iran, Islamic Republic of
كدوم لبناني تو جنگ هشت ساله بود كه حالا حرف عماد را ميزنيد
United Arab Emirates
....
Iran, Islamic Republic of
تملق و چاپلوسي براي امريكا كافيست
Iran, Islamic Republic of
حتما آمریکا ناراحت میشد خب نرفت تا کدخدا از دستش ناراحت نشه