کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قالیباف: مشکلات به دلیل ناکارآمدی مدیران است

25 بهمن 1397 ساعت 13:41

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ناکارآمدی مدیران در حوزه اقتصادی تصریح کرد: مشکلات اقتصادی کشور حتی زمانی که درآمد نفت چهار برابر بود هم حل نشد، پس مشکل پول نیست، مشکل ایستادگی انقلاب در برابر ظلم نیست، مشکل از ناکارآمدی در مدیریت اقتصادی کشور است.


به گزارش جهان نیوز، قسمت هشتاد و هشتم از برنامه بدون توقف، 24 بهمن‌ماه از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت. محمد باقر قالیباف، که به عنوان میهمان در این برنامه حضور داشت، با نگاهی به درآمد نفتی کشور در سال‌های گذشته گفت: در اوائل دهه هشتاد به خاطر کاهش درآمد نفت، درآمد کشور 24 میلیارد دلار شد و قیمت نفت رسید به بشکه‌ای حدود 12، 11 دلار، که اگر هزینه استخراج و تولید را کم می‌کردیم می‌شد هر بشکه 6، 5 دلار که البته در اینجا کشور با مشکلات اقتصادی روبرو شد، اما دوباره درآمد نفت رسید به بالای 110 میلیارد دلار در سال و درآمد نفتی ما شد نزدیک به چهار برابر، چه اتفاقی برای اقتصاد ما افتاد، اقتصاد کشور بدتر شد، پس نگاه کنیم مشکل پول نیست، مشکل مقابل ظلم ایستادن نیست، مشکل از ناکارآمدی در حوزه مدیریت اقتصادی است.

وی ادامه داد: ما که پول داشتیم هنوز هم مشکل داعش نبود پس چرا مشکل مدرسه، کولبر و اشتغال را حل نکردیم. پیشرفت کار پول نمی‌خواهد مهم باور افراد است، امام خمینی(ره) جمله‌ای دارند که «اگر مسئولی استقلال فکری نداشته باشد، هرگز استقلال اقتصادی پیدا نخواهد کرد» بقیه استقلال‌ها ذیل استقلال فکری است، اینجاست که می‌گوئیم فرهنگ غربی دوباره خودش را بازآفرینی کرده است.

قالیباف با اشاره به اینکه کشورمان در حوزه مسائل دفاعی و امنیتی کارنامه‌ای قابل دفاع و موفق دارد، گفت: ما در این بخش‌ جزء کشورهای برتر دنیا هستیم اما سوال اینجاست که آخر این کشور چه کشوری است که ماهواره در مدار قرار می‌دهد، موشک نقطه‌زن دارد‌، موشک کروز تولید می‌کند اما در صنعت خودرو پراید دارد. ما می‌گوییم کشوری که در حوزه رشد علمی مقام اول را دارد چرا در حوزه خودروسازی، صنعت،  کشاورزی موفق نیست و در اقتصاد زمین‌گیر است، پس می‌گویم چون ما مردم را از گردونه خارج کردیم.

وی ادامه داد: ما در حوزه‌ای مثل دفاع، از علم، صنعت، تکنولوژی‌، از یک سلاح کوچکش تا سلاح پیشرفته‌اش موفق بوده‌ایم پس قابلیت‌های انقلاب را دیدیم حالا ببینیم ریشه مشکلات امروز کشور در کجاست، من می‌گویم اولین ریشه این موفقیت‌ها این بوده که باور و استقلال فکری وجود داشته، یعنی وقتی عملیات والفجر 8 اتفاق می‌افتد همه آن آدم‌هایی که در عملیات حضور دارند از همه اقشار مردم هستند. 

شهردار سابق تهران باورمندی، حضور مردم و روحیه جوانان را سرمایه اصلی کشور عنوان کرد و گفت: پول سرمایه ما نیست، اگر در همه حوزه‌ها امور را دست مردم بدهیم و آنها را دخیل کنیم همه چیز را بهتر و ارزان‌تر تمام می‌کنند. مثل همین موضوع اشتغال، دولت می‌گوید هر شغلی چقدر هزینه دارد، البته غرضم این دولت نیست منظورم همه دولت‌هاست، که البته دو سوم دولت‌هایی که تا به حال بودند ممکن است با گرایشات سیاسی من همراه نبوده باشند، قطعا با کمک گرفتن از مردم مشکلات بهتر و راحت‌تر حل می‌شد. 

وی در این برنامه تلویزیونی ادامه داد: مثلا در همین حوزه رسیدگی به محرومین و عدالت‌محوری و همین حوزه توزیع یارانه‌ها، مگر درست عمل شد، ما فقط حامی‌پروری کردیم، چرا باید به همه دهک‌ها یارانه بدهیم این چه حرفی است که ما نمی‌توانیم تشخیص دهیم دهک‌های نیازمند کدامند. درد ما اینجاست، پس نباید این اشکالات را پای انقلاب گذاشت، از قضا ما آنجایی از اصول انقلاب فاصله گرفتیم که این ثروت در اختیار عده‌ خاصی قرار گرفت. این اشکالات کارکردی و مدیریتی است و ملت، نخبگان و مسئولان ما نشان دادند که اگر بدانند و مسئله برایشان روشن شود می‌ایستند و مشکل را حل می‌کنند.

قالیباف همچنین با تأکید بر اینکه ما در حوزه زیرساخت‌ها پیشرفت قابل توجهی داشته‌ایم، یادآور شد: مثلا ما جزء کشورهای تولیدکننده فولاد در باشگاه فولاد جهان هستیم اما چرا ثمره این موفقیت‌ها را مردم نمی‌بینند از ناکارآمدی ماست، مشکل از ماست مثل اینکه می‌گویند چرا به دیگر کشورها کمک می‌کنیم، باید اول ببینیم این کمک در درجه اول به خودمان است یا دیگر کشورها، ما اگر می‌بینیم ظلمی بر بقیه می‌رود و ما می‌توانیم با کمک به آنها امنیت ملی خودمان را هم برقرار کنیم و هزینه مادی خودمان را کاهش دهیم و به خودمان هم کمک کنیم کدام یک را انتخاب می‌کنیم.

وی تصریح کرد: همین اسرائیل روزی نیست که ما را تهدید نکند، خوب دو راه دارید یکی اینکه اجازه دهید اسرائیل هزار و خرده کیلومتر بیاید در مرز ما در غرب کشور و با ما بجنگد و دیگر اینکه برویم هزار و خرده‌ای کیلومتر آن طرف‌تر در جولان او را متوقف کنیم، پس با هزینه مادی کمتر، تلفات انسانی و خسارت کمتر می‌توانیم امنیت را برقرار کنیم، حالا کدام بهتر است در اینجا باید این سوال را از خودمان بپرسیم اگر این کار را نکنیم و این هزینه را برای امنیت ملی‌مان نکنیم با این ساختار موجود مشکل آن کولبر حل می‌شود یا خیر. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که «آیا قبول دارید که در حال حاضر سیستم کشور به سمتی پیش می‌رود که بحث مدیریت اشرافی باب شده و دیگر مدیران دغدغه مشکلات مردم را نداشته و اعتقاد دارند که سفره‌ انقلاب پهن است و مردم سهمی در آن ندارند، همین مسئله مردم را نسبت به مسئولان بدبین کرده است» اظهار کرد: من اینکه این اشکالات و موردها در حوزه فساد و آقازاده‌ها است قبول دارم ولی با اینکه بگوئیم اکثر مدیران کشور این طور هستند موافق نیستم.

منبع:فارس


کد مطلب: 672035

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/672035/قالیباف-مشکلات-دلیل-ناکارآمدی-مدیران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com