کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تعمیق اختلافات بین آمریکا و اتحادیه اروپا

25 بهمن 1397 ساعت 12:33

اقدام اتحادیه اروپا در افزودن نام ۴ منطقه ایالات متحده در فهرست "پول کثیف" با واکنش منفی واشنگتن روبه‌رو شده است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، اتحادیه اروپا 4 منطقه ایالات متحده را به فهرست "پول کثیف" خود افزوده است که این اقدام موجب خشم واشنگتن شده است.

افزوده شدن نام 4 منطقه ایالات متحده از جمله پورتوریکو در فهرست پول کثیف اتحادیه اروپا، یک مناقشه جدید در روابط تیره‌وتار واشنگتن و بروکسل را آغاز کرده است. روابط دو طرف پیش از این نیز بر سر مسائل تجاری و تحریم‌های ایران، متشنج شده بود.

4 منطقه ایالات متحده به فهرست سیاه پولشویی اتحادیه اروپا افزوده شده‌اند و این مسئله بدان معناست که بانک‌های اروپایی باید برای انجام مبادلات مالی با این مناطق، کنترل‌های شدیدتری را اعمال کنند.

این اقدام اتحادیه اروپا با خشم دولت ترامپ روبه‌رو شده و کاخ سفید از روشی که اتحادیه اروپا برای افزودن نام این مناطق به فهرست سیاه پولشویی استفاده کرده، به‌شدت انتقاد نموده است. دولت ترامپ اعلام کرده است که اتحادیه اروپا پیش از اتخاذ این تصمیم هیچ گونه مشورتی با مقام‌های آمریکایی نداشته است.

در این فهرست نام "ساموا، گوام، پورتوریکو و جزایر ویرجین آمریکا" کنار نام کشورهایی مثل کره شمالی، لیبی و یمن قرار گرفته است. عربستان سعودی که خود ظاهراً ریاست مرکز مقابله با تأمین مالی تروریسم را به‌عهده دارد، در این فهرست گنجانده شده است. این تصمیم می‌تواند موجب پیچیده‌تر شدن روابط بروکسل با ریاض شود. این روابط پیش از این نیز به‌خاطر قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی تیره‌وتار شده است.

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا مقابله با فعالیت‌های مالی غیرقانونی را یک اولویت مهم اعلام و از زمان تشکیل این مرکز در سال 2017 تاکنون 2 بار از آن دیدن کرده است.

اتحادیه اروپا اعلام کرده است که این تصمیم اتخاذ شده است تا از فعالیت‌های مالی غیرقانونی در آن مناطق که به‌شدت در معرض خطر چنین فعالیت‌هایی هستند، جلوگیری شود.

"ورا جوروا" کمیسر عدالت و دادگستری اتحادیه اروپا در این باره گفت: پول کثیف خون حیات‌بخش جرایم سازمان‌یافته و تروریسم است. اکنون وقت آن است که اتحادیه اروپا اقدام کند. وقت آن‌که در قبال این گونه مسائل بی‌تفاوت باشیم، گذشته است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا لحظاتی پس از انتشار این فهرست، اقدام اتحادیه اروپا را محکوم، و اعلام نموده است که بانک‌های آمریکایی باید پیشنهادات و درخواست‌های کمیسیون اروپا برای اجرای کنترل شدیدتر بر مبادلات مالی با مناطق درج‌شده در این فهرست را رد کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا بر این باور است که اتحادیه اروپا تنها می‌تواند این قوانین را در خصوص بانک‌هایی که در اروپا فعالیت می‌کنند، اجرا کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا تأکید کرده است که انتشار فهرست اتحادیه اروپا غیرضروری بوده است چرا که نهاد جهانی "اف‌ای‌تی‌اف" استانداردهای بین‌المللی را برای مقابله با فعالیت‌های مالی غیرقانونی تنظیم کرده است.


کد مطلب: 672014

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/672014/تعمیق-اختلافات-بین-آمریکا-اتحادیه-اروپا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com