کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا مذاکرات فلسطینی‌ها در مسکو موفقیت آمیز بود؟

25 بهمن 1397 ساعت 12:30

نیروهای سیاسی فلسطینی شرکت کننده در نشست مسکو، نتوانستند درباره بیانیه پایانی به توافق برسند، ولی دیدگاه آنها درباره محکومیت طرح آمریکایی "معاله قرن" و کنفرانس ضدایرانی ورشو، کاملا یکسان بود و روسیه نیز از مواضع آنها حمایت می‌کند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو، امروز در تحلیلی نوشته است: نمایندگان جنبش‌های فلسطینی در پایان مذاکرات سه روزه خود در مسکو، بیانیه مشترکی که روسیه به عنوان برگزار کننده این نشست، رسما از آنها درخواست کرده بود را به تصویب نرساندند. البته شرکت کنندگان در نشست مسکو، در دو مسئله با یکدیگر اتفاق نظر داشتند: آنها طرح‌های آمریکا درباره حل و فصل مناقشه اعراب-اسرائیل را محکوم کردند و همچنین از برگزاری کنفرانس ورشو درباره مسائل خاورمیانه که روز گذشته (چهارشنبه) در پایتخت لهستان آغاز به کار کرد، انتقاد کرده‌اند. روسیه از این موضع‌گیری‌ فلسطینیان، به طور کامل حمایت می‌کند.

در سومین دور از مذاکرات بین فلسطینی‌ها در مسکو، 12 حزب و جنبش فلسطینی شرکت کرده بودند و این مذاکرات به طور مرسوم در موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه برگزار شد. روز سه شنبه "سرگئی لاوروف"وزیر امور خارجه روسیه نیز با نمایندگان جنبش‌های فلسطینی دیدار و گفت‌وگو کرد. وی بر حمایت کامل مقامات مسکو از انجام گفت‌وگوهای سازنده بین فلسطینیان تاکید کرد و الویت‌های پیش روی برای حل و فصل مشکلات را برشمرد. به گفته وی، طرف روسی اصرار دارد که حل و فصل مناقشه فلسطین-اسرائیل، تنها پس از آن امکان پذیر خواهد بود که نیروهای سیاسی فلسطینی مشکلات موجود بین خود را حل و فصل کنند. صحبت قبل از هر چیز بر سر اختلافات بین دو جنبش فتح و حماس است.

به نوشته این روزنامه، سازمان دهندگان روسی این نشست دچار توهم نشده بودند که فلسطینیان بتوانند با انجام این گفت‌وگوها، اختلاف نظرات خود را رفع کرده و درباره تشکیل دولت وحدت ملی به توافق برسند. ولی موفقیت مسکو در این مسئله است که گفت‌وگوهای بین فلسطینی‌ها بعد از یک وقفه طولانی بار دیگر از سر گرفته شد. البته تصویب بیانیه پایانی می‌توانست نقطه اوج آن باشد که متاسفانه این مسئله تحقق نیافت، هرچند نیروهای سیاسی شرکت کننده، همگی از نظریه برقراری وحدت فلسطینی استقبال کردند.

در کنفرانس مطبوعاتی در پایان مذاکرات، فلسطینیان تلاش کردند تا اختلاف نظرات خود در مورد برخی مسائل را کنار گذاشته و روی مسائل اصلی مورد توافق طرفین تمرکز کنند که از جمله آنها مخالفت با طرح آمریکا برای حل و فصل مناقشه فلسطین-اسرائیل است که به "معامله قرن" معروف شده است. دیدگاه همه گروه‌‌های فلسطینی درباره این مسئله یکسان بود. هرچند جزئیات "معامله قرن"مورد نظر دولت "دونالد ترامپ" به طور دقیق مشخص نیست و اطلاعات مربوط به آن هر روز تغییر می‌کند، ولی تجربه گذشته به نیروهای سیاسی فلسطینی نشان داده که نمی‌توان به مقامات واشنگتن اعتماد کرد و آنها بیشتر در جهت منافع طرف اسرائیلی اقدام می کنند تا مردم فلسطین.

از جمله دیگر مسائل مورد توافق شرکت کنندگان در مذاکرات مسکو انتقاد از برگزاری کنفرانس ورشو درباره مسائل خاورمیانه بدون شرکت نقش آفرینان اصلی در آن، از جمله ایران و روسیه، بود. مقامات فلسطینی از  شرکت در این کنفرانس خودداری کردند.

روسیه نیز پیش از این رسما دعوت دولت لهستان برای شرکت در این کنفرانس را رد کرده بود. "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه در این باره توضیح داده است که دستورکار کنفرانس ورشو، آشکارا تنها پوششی برای حرکت به سمت اهداف مورد نظر دولت آمریکا در راستای بازدارندگی ایران در منطقه تنظیم شده و مقامات مسکو با این اقدامات بشدت مخالف هستند.


کد مطلب: 672013

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/672013/آیا-مذاکرات-فلسطینی-ها-مسکو-موفقیت-آمیز

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com