کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بهزاد نبوی از فعالین اصلاح‌طلب:

مدتي است ضدانقلاب شده‌ام/ اگر تجربه امروز را داشتم، هرگز مردم را به انقلاب تشويق نمی‌كردم/ وضع موجود تقصیر مخالفان برجام است نه دولت و اصلاح‌طلبان

25 بهمن 1397 ساعت 11:08

بارها در مصاحبه‌ها گفته‌ام مدتي است ضد انقلاب شده‌ام يعني موافق وقوع هيچ انقلابي نيستم


گروه سیاسی جهان نیوز: پشیمانی چهره های شاخص اصلاح طلب از انقلاب کردن و سقوط رژیم شاهنشاهی البته موضوع جدیدی نیست ولی بیان صریح آن در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی بسیار قابل تامل و توجه است.

به گزارش جهان نیوز، گزیده اظهارات اخیر بهزاد نبوی از فعالین فتنه 88 به شرح ذیل است:

* به عنوان اصلاح‌طلب به طور طبيعي مخالف انقلاب هستم. مدتي است كه نظراتم را درباره كل انقلاب‌ها بيان مي‌كنم و در مجموع ضد [برپايي] انقلاب شده‌ام. انقلاب به معني زير و رو كردن، امر ميمون و مباركي نيست. نكته ديگر اينكه در شكل‌گيري انقلاب يك سري عوامل دخالت دارند و به اراده من و شما رخ نمي‌دهد. هنر رهبري انقلاب استفاده بهينه از اين رويدادها است به طوري كه با كمترين هزينه بيشترين فايده را ببرد.

* در مقطعي از جمله مرحوم بازرگان خوش‌مان نمي‌آمد؛ او مي‌گفت انقلاب ما دو رهبر داشت؛ يكي امام (ره) و ديگري شاه. البته اين گفته وي درست بود. شاه آن قدر بد عمل كرد كه انقلاب شد و امام (ره) هم اين انقلاب را بسيار خوب رهبري كرد. ميان سال‌هاي 42-39 در وضعيت مشابه، رهبران توان استفاده بهينه از آن شرايط را نداشتند و نتوانستند مبارزات را به پيروزي برسانند. نمي‌توانيم بگوييم به همه آرمان‌هاي خودمان رسيده‌ايم. براي سنجش ميزان تحقق ايده‌آل‌هاي هر انقلاب بايد آن را با انقلاب‌هاي ديگر مقايسه كنيم و همچنين ببينيم چه مقدار توانسته به اهدافش نزديك شود.

* انقلاب ما باز هم از انقلاب‌هاي ديگر وضع بهتري دارد و در تحقق اهداف، زير و رو كردن و از هم پاشيدن وضعيت قبل، كمي بهتر از ديگران عمل كرد البته ما هم كارهاي غيرقابل قبول و غيرقابل دفاع انجام داديم ولي نسبت به ساير انقلاب‌ها وضعيت انقلاب ما بهتر است و در تحقق اهداف خود يعني «استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي» جلوتر است چرا كه توانسته است تا حدي به شعارهايش تحقق ببخشد.

* اگر بنا داريم ميزان آزادي و دموكراسي در انقلاب اسلامي را بسنجيم بايد آنها را با ميزان آزادي‌ها در انقلاب روسيه زمان لنين، استالين و خروشچف يا انقلاب الجزاير، كوبا و ويتنام مقايسه كنيم نه با ميزان آزادي و دموكراسي در كشورهايي چون سوئد و نروژ. اين اشتباهي است كه برخي‌ها آن را مرتكب مي‌شوند. البته اينجا هدفم الزاما دفاع از انقلاب نيست بلكه اعلام نظر در مورد چگونگي ارزيابي انقلاب ما و با هر انقلاب ديگر است.

* بارها در مصاحبه‌ها گفته‌ام مدتي است ضد انقلاب شده‌ام يعني موافق وقوع هيچ انقلابي نيستم. «ولي اگر به 40 سال پيش برگرديم و شرايط هماني باشد كه آن زمان بود؛ مطمئنا من همچون 46 سال قبل، در زندان شاه بودم و انقلاب هم در اثر عملكرد رژيم وي به وقوع مي‌پيوست. اگر در سال 1351 تجربه امروز را داشتم و حكومت شاه هم مانند رژيم‌هاي تركيه، كره جنوبي، برزيل و ...در سياست‌هاي استبدادي خود تجديد نظر كرده بود، هرگز مردم را به انقلاب تشويق نمي‌كردم.»

* ده‌اي از اصلاح‌طلبان به دو دليل مي‌خواهند خرج خودشان را از دولت جدا كنند. يكي اينكه احساس مي‌كنند جامعه از وضع موجود ناراضي است و نمي‌خواهند اين نارضايتي متوجه خودشان شود. دسته دوم، تعداد كمي از دوستان هستند كه مي‌دانند مشكل از كجاست ولي چون انتقاد از دولت بي هزينه‌ترين انتقاد است، ترجيح مي‌دهند همه كاسه و كوزه‌ها را سر دولت بشكنند. البته معني حرفي كه مي‌زنم اين نيست كه دولت انتقاد ندارد، ولي آنچه امروز جامعه را به اين وضعيت درآورده دولت و اصلاح‌طلبان نيستند. به عقيده من برخي اصلاح‌طلبان متاسفانه با اين كار دارند گل به خودي مي‌زنند. حتي خود شما هم با اين سوالي كه پرسيديد در واقع توپ را به زمين اصلاح‌طلبان فرستاديد.

* «وضعيت موجود نه سهم دولت و نه اصلاح‌طلبان است. سهم اصلي را كساني دارند كه مخالف دولت، اصلاح‌طلبان و حتي اصولگرايان ميانه‌رو هستند. سهم كساني است كه مي‌خواهند برجام به نتيجه نرسد و با ترامپ هم موضع هستند تا تحريم‌ها كارساز شود و مردم از دولت، اصلاح‌طلبان و اصولگرايان ميانه‌رو رويگردان شوند.»

* «با همان تصوري كه در دي سال گذشته با شعار «مرگ بر روحاني» شروع و با تبديل آن به مسائل ديگر عقب‌نشيني كردند. كساني كه دنبال ناكامي برجام و عدم سرمايه‌گذاري خارجي در كشور هستند، اين مشكلات را شكل داده‌اند و مانند حوادث دي ماه 96 پشيمان خواهند شد كه آن پشيماني سودي براي كشور و ملت و حتي خودشان نداشته باشد. مشكلات اصلي كشور، اينها هستند، نه يك وزير يا يك استاندار خوب يا بد كه البته در جاي خود مهم است.

* دولت هم بايد بداند جامعه به حرف اصلاح‌طلب يا من كه تعريف يا تكذيب مي‌كند، توجه نكند. مردم خودشان با تمام وجود وضعيت را لمس و نتيجه‌گيري مي‌كنند و اگر وضعيت خوب باشد راضي و اگر بد باشد ناراضي مي‌شوند. البته برخي مطالب به شكل ملموس براي مردم، چندان عمق نداشته باشد، ولي به هر حال وقتي مي‌بينند يكي مي‌گويد يارانه را 20 برابر مي‌كند، مي‌گويند خدا پدرش را بيامرزد. براي مردم قابل بررسي نيست كه اين يارانه 20 برابري از كجا خواهد آمد. به من هم اگر بگويند قرار است ماهيانه يك ميليون تومان يارانه بدهند خوشحال مي‌شوم و به طراح آن شعار راي مي‌دهم. معنا و خطر پوپوليسم هم همين است. اصلاح‌طلبان نبايد تصور كنند كه مي‌توانند خرج‌شان را از دولت جدا كنند. اگر مردم احساس كنند چون روحاني وضع خوبي ندارد، شما خرج‌تان را جدا مي‌كنيد، شما را به «نامردي» هم متهم خواهند كرد. دولت هم اگر بخواهد از اين دسته انتقاد كند همچنان كه برخي از آقايان اين كار را مي‌كنند باز هم به ضرر هر دو طرف است.


کد مطلب: 671984

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/671984/مدتي-ضدانقلاب-شده-ام-اگر-تجربه-امروز-داشتم-هرگز-مردم-انقلاب-تشويق-نمی-كردم-وضع-موجود-تقصیر-مخالفان-برجام-نه-دولت-اصلاح-طلبان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com