جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

۴۰ سال سرافرازی از نگاه مسئولان دانشگاهی

دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب: 671337
به مناسبت یوم الله ۲۲ بهمن قصد داریم دستاورد‌های انقلاب اسلامی را از نگاه برخی مسئولان دانشگاهی بررسی کنیم.
۴۰ سال سرافرازی از نگاه مسئولان دانشگاهی
به گزارش جهان نيوز، دهه فجر امسال شور و حال دیگری نسبت به سال‌های گذشته دارد و چهلمین سال پیروزی انقلاب و دستاورد‌های ۴ دهه سرافزاری ایران و ایرانی بسیار قابل توجه و ارزشمند است، در این مدت سعی کردیم گوشه‌ای از برترین دستاورد‌های پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را به همگان معرفی کنیم و امروز به  مناسبت یوم الله ۲۲ بهمن می‌خواهیم دستاوردها، موفقیت‌ها و نقطه نظرات برخی مسئولان دانشگاهی پیرو چهل سال سرافزاری را گردهم آوریم و بر شکوه این روز بی افزاییم.

اداره امور کشور از سوی متخصصان داخلی بزرگترین دستاورد انقلاب است
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با کمبود نیروی انسانی متخصص جوان در کشور روبه‌رو بودیم؛ زیرا تعداد دانشگاه‌ها کم و ظرفیت‌هایی که جذب می‌شدند با توجه به شرایط خاص قبل از انقلاب محدود بود، لذا اغلب کار‌هایی که نیاز به متخصص و کارشناس داشت یا بدون کارشناس انجام می‌گرفت یا بعضاً در مراکزی مثل مراکز نظامی، صنعتی و نفت و ... با کارشناسان خارجی اداره می‌شد.

غلامی افزود: از دهه اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در یک حرکت‌های بسیار خوب، مجموعه دانشگاه‌ها شکل گرفتند؛ توسعه پیدا کردند و پذیرش دانشجو و تربیت نیروی انسانی جزء اهداف اصلی بود که به خوبی محقق شد. امروزه تمام امور مهم کشورمان توسط کارشناسان و نیروی متخصص داخلی اداره می‌شود و این دستاورد بسیار بزرگی است.

وی بیان کرد: پس از آن و در مراحل بعدی وظایف وزارت علوم، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، انجام پژوهش برای رفع نیاز‌های پژوهشی و به دست آوردن یافته‌های جدید علمی بود که آن هم به خوبی در دهه دوم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با شکل‌گیری تحصیلات تکمیلی و مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها شکل گرفت.

به گفته وی، امروزه ایران با سربلندی در رتبه ۱۶ تولید علم جهان قرار گرفته و دانشگاه‌های متعددی از کشورمان؛ قریب به ۳۰ دانشگاه جزء دانشگاه‌های مهم دنیا هستند.
 
۴۰ سال سرافزاری از نگاه مسئولان دانشگاهی/ پیشرفت در تمام حوزه‌های علمی افتخار استقلال ایران بعد از پیروزی انقلاب است

دانشگاه یکی از کانون‌های اصلی انقلاب بود
سید احمد معتمدی رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه دانشگاه به عنوان یکی از کانون‌های اصلی انقلاب بود و جز مراکز فعال در روند پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می‌رود، تصریح کرد: اگر نقش دانشگاه‌ها را در زمان مبارزات انقلابی بررسی کنیم، مشخص می‌شود که اصل مبارزه در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه بوده است.

وی ادامه داد: دانشگاه پلی تکنیک جز سردمداران در مبارزات انقلابی بود و در تمامی حرکت‌ها حضور داشت. بعد از انقلاب شاهد جنگ و سازندگی بودیم که دانشگاه‌ها نقش مهمی در این دوران داشتند و اکنون نیز رسالت این مراکز تمام نشده است.

تا اوایل انقلاب هیچ آورده‌ای در دنیای علم نداشتیم
محمد مهدی طهرانچی رییس دانشکاه آزاد با اشاره به پیشرفت‌های علمی ایران گفت: یکی از افتخاراتی که استقلال ایران پس از پیروزی انقلاب داشت پیشرفت در همه حوزه‌های علمی بود. در ابتدای انقلاب از جمعیت ۳۳ میلیونی ایران تنها ۷۰ دانشجو و هشت هزار استاد داشتیم که تنها می‌توانستند تا مقطع کارشناسی ادامه تحصیل دهند، اما امروز از جمعیت ۸۵ میلیون نفری حدود ۴ میلیون دانشجو داریم و ۸۰ هزار استاد که در همه مقاطع تحصیلی حضور دارند کرد.

طهرانچی گفت: تا اوایل انقلاب ما هیچ آورده‌ای در دنیای علم نداشتیم، اما امروز به عنوان اولین کشور در منطقه و در رتبه ۱۶ جهانی در تولید علم هستیم.

وی تصریح کرد: در آزمایشگاه‌های ما کار‌هایی انجام می‌شود که غرب ناچار است به آن رجوع کند، همچنین ما در حوزه علوم فضایی هم توانستیم اقدامات خوبی انجام دهیم که این باعث ناراحتی غرب نیز میشود.

پژوهش محوری دانشگاه‌ها ثمره پیروزی انقلاب اسلامی
محمدرضا زالی رییس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در مورد مهمترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی طی چهل سال گذشته اظهار کرد: کشور در حوزه کیفی و کمی نظام آموزش عالی، نسبت به چهل سال گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. همزمان با تغییرات نظام آموزش عالی جهان تحولات چشمگیری را به ویژه طی ۱۵ سال اخیر در آموزش عالی و دانشگاه‌های کشور شاهد هستیم.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم تبدیل دانشگاه‌های آموزش محور (که عمدتا برای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بوده اند) به پژوهش محور است همچنین طی ۲۰ سال اخیر با توجه به اهمیت پیدا کردن تولید دانش و فناوری در کشور، نوشتن مقالات علمی و ISI بسیار جدی گرفته می‌شود.
 
۴۰ سال سرافزاری از نگاه مسئولان دانشگاهی/ پیشرفت در تمام حوزه‌های علمی افتخار استقلال ایران بعد از پیروزی انقلاب است

تحول شگفت انگیز دانشگاه‌های علوم پزشکی از دیروز تا امروز
طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، در سه دهه پس از انقلاب اسلامی تعداد دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی رشد بیش از ۴ برابری، تعداد رشته‌های تحصیلات تکمیلی رشد حدود ۳ برابری، تعداد دانشجویان علوم پزشکی رشد تقریبی ۵ برابری و تعداد اعضای هیئت علمی به عنوان مهمترین زیرساخت توسعه آموزش عالی گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی رشد حدود ۷ برابری داشته اند.

راه اندازی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی، راه اندازی سامانه واژه شناسی تحول آموزش، راه اندازی تخصص پزشک خانواده، راه اندازی مرکز ملی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای و تصویب دوره‌های متعدد آموزش مهارتی و اعتباربخشی و تصویب مراکز مختلفی در مناطق آمایشی توسط این مرکز، راه اندازی پردیس‌های خودگردان بخشی از این دستاورد‌ها بوده است.

همچنین راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی، توسعه دانشکده‌های مجازی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و مجازی سازی برنامه‌های آموزشی مقاطع تحصیلات تکمیلی، راه اندازی سامانه Education IRAN به منظور معرفی ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش علوم پزشکی و تحصیل ۳ هزار دانشجوی خارجی در ایران از جمله اهم اقدامات معاونت آموزشی وزارت بهداشت در راستای توسعه نظام آموزش عالی سلامت کشور در دهه‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.

بالاترین میزان اشتغال مولد در دستان دانشگاه فنی و حرفه‌ای
حسین سلمانی مدیرکل روابط عمومی و حوزه ریاست دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه تعداد مراکز این دانشگاه از تعداد انگشت شمار در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اکنون به ۱۸۰ مرکز دایر و دارای موافقت اصولی رسیده است، افزود: اکنون ۱۸۴ هزار و ۹۰۰ دانشجوی فعال در دانشگاه فنی و حرفه‌ای مشغول تحصیل هستند و دانش آموختگان این دانشگاه بالاترین میزان اشتغال مولد را به خود اختصاص داده اند.

منبع:خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رر
Iran, Islamic Republic of
دروغ نگو! دروغگو دشمن خداست ! مگر اينو تا حالا نميدونستي!؟