پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
۳

دستمزد کارگران باید تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کند

يکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب: 671229
باید دستمزدها افزایش پیدا کند و همین مساله قدرت چانه‌زنی کارگران را بیشتر می‌کند.
دستمزد کارگران باید تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کند
به گزارش جهان نيوز، چانه‌زنی‌های مزد 1398 کارگران در کمیته دستمزد شورای عالی کار آغاز شده و دو نشست به‌روزرسانی سبد معیشت در دستور کار قرار داشته است؛ نشست سوم این کمیته نیز چهارشنبه برگزار می‌شود.

نماینده کارگران در کمیته دستمزد شورای عالی کار با بیان این مطلب اظهار داشت: اگر هر سال کارفرماها می‌گفتند سال سختی برای ما است اما امسال باید این گزاره را برعکس کنیم و بگوییم سال سختی برای کارگرهاست و دولت باید این مساله را بپذیرد، در غیر این صورت باید آسیب‌های اجتماعی در بخش معیشت و دستمزد را به جان بخرد. فرامرز توفیقی در گفت‌وگو با فارس، افزود: مبنا، آمار مرکز آمار خواهد بود که البته افزایش هزینه‌ها را به صورت ماهانه و کشوری اعلام می‌کند.

توفیقی یادآور شد: این افزایش هزینه‌ها یک حداقل، حداکثر و میانگین دارد و حالا که قرار است در کل کشور دیده شود، میانگین‌ها را در نظر می‌گیریم، چرا که اگر بخواهیم حداقل‌ها را بگیریم به استان‌های صنعتی و برخوردار اجحاف کرده‌ایم چه آنها حداکثر افزایش قیمت را دارند.

وی درباره نسبت سبد معیشت و دستمزد در مذاکرات دستمزدی گفت: در این باره 2 سبد حداقلی، سبد میانگین تعریف شده و ضریب تاثیر آنها را در کل بودجه خانوار محاسبه کردیم؛ قرار شد نمایندگان کارفرمایی هم بررسی‌هایی انجام دهند که تا هفته آینده مذاکرات نهایی انجام شود. توفیقی درباره سناریوهایی که برای نسبت سبد معیشت و دستمزد مطرح است، اضافه کرد: سناریوهای زیادی وجود دارد؛ اینکه سبد معیشت در نهایت هر عددی که به دست آمد، این اتفاق‌نظر وجود دارد که حتی یک‌ساله هم امکان رسیدن حداقل دستمزد به سبد معیشت وجود ندارد. بنابراین راهکاری که قرار شد راجع به آن فکر کنیم و نمایندگان کارفرمایی نیز با آن موافق بودند این بود که سبد معیشت را به دست بیاوریم؛ هر عددی که به دست آمد، درصد تورم تحمیل شده بر آن را به دست آوریم و همان درصد افزایش را روی حداقل دستمزد ببینیم و به شورای عالی کار پیشنهاد بدهیم.

وی در ادامه توضیح داد: به این صورت که اگر درصد تورم تحمیلی بر سبد معیشت، ۵۰ درصد بود این ۵۰ درصد را روی حداقل دستمزد ببینیم؛ یعنی اگر حداقل دستمزد یک میلیون تومان است، ۵۰۰ هزار تومان روی آن می‌آوریم و سپس مقایسه کنیم چه عدد و رقمی می‌شود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: این بحث‌ها هنوز نهایی نیست و چانه‌زنی‌ها باید انجام شود تا ببینیم درنهایت چه روی می‌‌‌‌دهد.

نماینده کارگران در کمیته دستمزد شورای عالی کار درباره وضعیت مذاکرات مزدی سال 98 تصریح کرد: از آنجا که امسال دولت در روند افزایش قیمت‌ها دست صاحبان صنعت را سخاوتمندانه باز گذاشته و افزایش قیمت‌ها آنچنان سرسام‌آور بوده که هیچ قدرت خریدی برای دستمزدبگیران نگذاشته است و از سوی دیگر تنها چیزی که سال گذشته ثابت مانده دستمزد بوده است، بنابراین باید دستمزدها افزایش پیدا کند و همین مساله قدرت چانه‌زنی کارگران را بیشتر می‌کند.

منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
احسنت
چوبین
Iran, Islamic Republic of
قیمت ها 300 درصد رشد کرده، دستمزد را می خوان 50 درصد اضافه کنن!
فرانک
United States
میگن ۵۰ درصد به ۲۵ راضی میشن!!!!