پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۷
۱

سوره‌ای از قرآن کریم که شیطان را از قاری‌اش دور می‌کند

يکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب: 671200
سوره "کافرون" چنان فضیلتی دارد که قرائت آن در زمان‌ها و مکان‌ها و حالت‌های مختلف سفارش شده است.
به گزارش جهان نيوز، قرائت سوره های نورانی قرآن کریم علاوه بر آن آرامش نابی که به فرد اهدا می کند خواصی دارد که هر کسی از آن باخبر نیست و نمی توانید کسی را بیابید که بطور مثال بگوید کدام سوره چه خواص و ثوابی دارد.

سوره کافرون

سوره کافرون صد و نهمین سوره از سوره‌های نورانی قرآن کریم است که درمکه نازل
این سوره از قرآن در جزء سی‌ام جای گرفته است دارای ۶ آیه بوده و به "جحد" نیز معروف است.

متن و ترجمه سوره کافرون

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ ﴿١﴾
لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ﴿٢﴾
وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿٣﴾
وَلا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ ﴿٤﴾
وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿٥﴾
لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ ﴿٦﴾
به نام خداوند بخشنده مهربان
بگو که‌ای کافران (مشرک). (۱)
من آن بتان را که شما به خدایی می‌پرستید هرگز نمی‌پرستم. (۲)
و شما هم آن خدای یکتایی را که من پرستش می‌کنم پرستش نمی‌کنید. (۳)
نه من هرگز خدایان باطل شما را عبادت می‌کنم. (۴)
و نه شما یکتا خدای معبود مرا عبادت خواهید کرد. (۵)
پس اینک دین (شرک و جهل) شما برای شما باشد و دین (توحید و خدا پرستی) من هم برای من (تا روزی که به امر حق شما را از شرک برگردانم و به راه توحید خدا و خدا پرستی هدایت کنم. (۶)

دلیل نام گذاری سوره کافرون
این سوره را کافرون نامیده‌اند؛ زیرا در مورد کافران نازل شده و با خطاب به آنان آغاز شده است. نام‌های دیگری نیز برای این سوره بیان شده است، از جمله «عبادت» و «جَحد».
 
عبادت نامیدن این سوره به این دلیل است که واژه عبادت و مشتقات آن در این سوره بسیار به کار رفته است و «جَحد» به معنای انکار است و به این دلیل به کار رفته که سوره کافرون درباره کسانی سخن می‌گوید که دین خدا را انکار می‌کنند.

معرفی سوره ای که شیطان را از قاری آن دور می کند
شأن نزول سوره کافرون
مفسران (از جمله طبری، طوسی، میبدی، زمخشری، طبرسی و ابوالفتوح) در شأن نزول این سوره نوشته‌اند عده‌ای از بزرگان قریش که پیشوایان کفر و گمراهی بودند از ولید بن مغیره، عاص بن وائل، امیه بن خلف، اسود بن عبدالمطلب و حارث بن قیس نزد پیامبر (ص) آمده بودند و پیشنهاد سازشکاری دو جانبه می‌دادند و می‌گفتند مدتی (سالی) تو بر دین ما باش و بت‌ها و خدایان ما را بپرست و مدتی (سالی) ما به دین تو درمی‌آییم و خدای تو را می‌پرستیم، پیامبر (ص) قاطعانه پیشنهاد آنان را رد کرد و این سوره نازل شد.

فضایل و خواص سوره کافرون
سوره «کافرون» چنان فضیلتی دارد که قرائت آن در زمان‌ها و مکان‌ها و حالت‌های مختلف سفارش شده است. معاویة بن عمار می‌گوید: امام صادق علیه السلام به من فرمود: سوره کافرون را در نماز‌های واجب و غیر آن قرائت کن.

همچنین از ایشان نقل کرده اند در دو رکعت نماز پیش از فجر و دو رکعت زوال و دو رکعت بعد از مغرب و دو رکعت اول نماز شب و سوره کافرون را قرائت کن.
 
اهلبیت علیهم السلام در ماز‌های روزانه خود سوره کافرون را قرائت می‌کردند و به قرائت آن در نماز‌های روزانه سفارش می‌کردند. از امام صادق علیه السلام نقل شده است: در دو رکعت نماز صبح، هر سوره‌ای را که دوست داری بخوان. ولی من دوست دارم سوره اخلاص و کافرون را بخوانم.

از امام صادق علیه السلام روایت شده است که ثواب تلاوت این سوره برابر با تلاوت یک چهارم قرآن است. هر کس سوره کافرون و اخلاص را در نماز‌های واجب خود بخواند خداوند او و پدر و مادر و فرزندانش را می‌آمردزد و اگر از اشقیا باشد نامش در فهرست سعادتمندان قرار می‌گیرد و خداوند او را خوشبخت زنده می‌دارد و شهید می‌میراند و شهید محشور می‌کند؛ و نیز از ایشان روایت شده است: هر کس در هنگام خواب سوره کافرون و اخلاص را بخواند خداوند برای او امان نامه از شرک می‌نویسد.

فضیلت این سوره به قدری است که بازگشت از این سوره در نماز به سوره‌ی دیگر روا نیست.
 
از رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم نقل شده است: که شخصی به ایشان گفت: به من چیزی بیاموز که هنگام خواب بگویم. حضرت فرمودند: هر گاه بخواهی بخوابی سوره کافرون را بخوان و بخواب که آن مایه ایمنی از شرک است.

آثار و برکات سوره کافرون

1) دیدن رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم در خواباز امام جعفر صادق علیه السلام نقل شده است: هر کس این سوره را در شب جمعه صد مرتبه قرائت نماید رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم را در خواب خواهد دید.

2) دور شدن شیطان از قاری این سورهرسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: هر کس سوره کافرون را تلاوت نماید شیاطین از او دور شده و از سختی‌های بزرگ روز قیامت در عافیت می‌باشد.

3) استجابت دعارسول خدا صلی الله علیه واله وسلم فرمودند: هر کس هنگام طلوع خورشید ده مرتبه این سوره را بخواند وآنگاه دعا کند دعایش مستجاب می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فریاد
Germany
....