کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت الله استادی:

منبر جای طرح شبهه یا نقل خواب و رؤیا نیست

21 بهمن 1397 ساعت 8:29

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که امروزه جوانان در حدّ کامل در تیررس شبهات فضای مجازی هستند گفت: منبرهای امروزی جای طرح شبهات جدید و یا نقل خواب و رؤیا به جای بیان مُحکمات نیست.


به گزارش جهان نیوز، آیت الله رضا استادی شنبه شب و در جمع عزاداران حضرت فاطمه زهرا (س) در مجتمع آموزش عالی طلوع مهر بیان کرد: اگر انقلابیون و افراد حزب اللهی عملشان را درست کنند قطعا دیگران هم جذب انقلاب و دین و خدا می شوند.

وی ادامه داد: تعبیر روایت از امام معصوم (ع) این است که «کونوا دُعاه للنّاس إلینا صامتین» یعنی با سکوت خود مردم را به سوی ما دعوت کنید. در این جا بود که یکی از یاران آن امام معصوم (ع) پرسید که برای دعوت به سوی خدا و معنویت قاعدتا باید حرف زد؛ پس چگونه با سکوت دعوت کنیم. آن گاه امام (ع) پاسخ فرمود که با عمل خود، مردم را به سوی خدا و به سوی ما دعوت کنید. بنابراین می توان چنین گفت که حرف زیاد زده شده است و اکنون نوبت عمل است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم سپس به بیان روایتی از رسول الله (ص) پرداخت و اظهار کرد: در این روایت، حضرت نبی مکرّم (ص) در پاسخ به درخواست جناب ابوذر (ع)، چنین بیان می دارند که خداوند اهل بیت مرا مانند کشتی نجات در قوم نوح نبی (ع) قرار داده است که هرکس از این کشتی سود ببرد؛ نجات می یابد و سایرین، غرق خواهند شد.

وی اضافه کرد: دو روایت دیگر با همین مضمون چنین بیان می دارد که دنیا، بحر عمیق است و بسیاری در آن غرق خواهند شد بنابراین می توان چنین گفت که این دنیای دریایی، نیاز به کشتی نجات دارد که در این دو روایت، از «ایمان به خدا» و «تقوا» به عنوان «کشتی نجات» تعبیر شده است. اکنون اگر این سه روایت را در کنار هم قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که بین «ارتباط با اهل بیت»، «ایمان به خدا» و «تقوا» رابطه ای وجود دارد؛ به بیان دیگر هرکه با اهل بیت (ع) ارتباط دارد باید ایمان و تقوا هم داشته باشد.
 
«محبت اهل بیت (ع)» و «عمل صالح» مکمل یکدیگرند
وی در ادامه پاسخ شبهه ای را در این زمینه مطرح کرد و گفت: ما روایات متعددی داریم که محبت اهل بیت (ع) را سبب نجات معرفی کرده است؛ به همین دلیل در زمان امام صادق (ع) این فکر انحرافی پیدا شد که اگر محبت سبب نجات است پس عمل لازم نیست! در این جا بود که امام صادق (ع) و امامان بعدی این شبهه را با بیان روایات متعدد پاسخ گفتند که همان گونه که عمل بدون محبت اهل بیت (ع) به درد نمی خورد محبت بدون عمل نیز کارساز نیست؛ به طور مثال امام رضا (ع) روایت فرموده است که به اعتماد محبت ما، عمل صالح را کنار نگذارید و به اعتماد عمل صالح، ریسمان محبت ما را رها نکنید.

آیت الله استادی افزود: پس محبت و عمل صالح باید با هم باشد که قرآن هم همین را می گوید؛ یعنی هرجا صحبت از ایمان و «الذین آمنوا» است «عملوا الصالحات» هم در کنارش آمده است. همچنین فراموش نکنید که ایمان اشاره شده در آیات قرآن، در ظاهر ایمان به خداست اما بر اساس تفسیر روایات، ایمان به خدا همان تبعیت از اهل بیت (ع) هم هست.

استاد سطوح عالی حوزه های علمیه همچنین روایاتی مانند «سفینه نوح» و «ثقلین» را با توجه به سند و متن محکم و صریح، دلایلی استوار بر ولایت اهل بیت (ع) عنوان کرد و گفت: ما در عین این که به وحدت امت اسلام اعتقاد داریم اما این صحبت های معنوی و تأمل برانگیز باید در مجامع بویژه مجامع علمی گفته شود تا شاید برخی از خواب غفلت بیدار شوند و پند گیرند.

وی ادامه داد: حضرت امام (ره) هم که خود بزرگترین منادی وحدت امت اسلامی بود وصیت نامه سیاسی الهی خود را با حدیث ثقلین آغاز کرده است؛ حدیثی که نشان می دهد پیامبر خدا (ص) تمام تلاش خود را کرد تا راه دین خدا پس از فقدان او، ادامه یابد و امت به انحراف کشیده نشود.

آیت الله رضا استادی در عین حال یاد مرحوم آیت الله علامه طباطبایی و آیت الله احمدی میانجی را گرامی داشت و خاطرنشان کرد: در تفسیر المیزان علامه طباطبایی این نکته آمده است که در زمان پیامبر (ص) کسانی بودند که به عنوان یاران پیامبر، اسلام را در ظاهر پذیرفته بودند اما در باطن منافق بودند و به همین دلیل، پیامبر از مردم می خواست تا با تبعیت و پیروی از علی (ع) و فاطمه زهرا (س)، به دام منافقان نیفتند؛ اما به تعبیر مرحوم احمدی میانجی، پیامبر (ص) از دنیا رفت و جای اهل بیت (ع) با منافقین عوض شد که همین امر به انحراف امت اسلام انجامید.
 
زبان باید سنجیده و دقیق سخن بگوید
استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه به بندهای دیگر وصیت پیامبر خدا (ص) به ابوذر (ع) اشاره کرد و گفت: در یکی از این وصایا، پیامبر چنین بیان می فرماید که برای دروغگو بودن هر فرد کافی است که هرچه را می شنود؛ بدون تحقیق نقل کند؛ نکته ای که امروزه گریبانگیر جامعه ما هم شده است و انواع شایعات به همین دلیل پخش و گسترده می شود.

وی ادامه داد: پیامبر (ص) همچنین به ابوذر فرمود که زبان انسان از هر چیزی برای زندانی شدن مستحق تر است؛ یعنی سخن را باید با دقت و سنجیده گفت و سخن بی دقت ممنوع است.

آیت الله استادی سپس خطاب به خود و سایر اهل خطبه و منبر گفت: یکی دیگر از این وصایا، آن است که هیچ یک از اهل منبر و وعظ و خطبه نیست که خطبه ای بخواند مگر این که در قیامت، همان خطبه و گفتار را به وی عرضه می کنند و از او می خواهند تا قصد و نیتش را از آن گفتار، بیان دارد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به وصیت دیگر پیامبر (ص) به ابوذر (ع) افزود: پیامبر (ص) فرمود اگر کسی کار خیر و نیکی انجام می دهد نباید با اتّکاء به آن کار خوب، عمل خلافی را انجام دهد و چنین پندارد که این عمل بد در برابر آن عمل خوب چیزی نیست و اشکالی ندارد. این نکته امروزه هم در جامعه دیده می شود که برخی افراد گاهی کاری انجام می دهند و توجیه می کنند که این که چیزی نیست؛ در حالی که این تصور بسیار خطرناک است و فرد را به انحراف قطعی می کشاند.

منبع:فارس


کد مطلب: 671193

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/671193/منبر-جای-طرح-شبهه-یا-نقل-خواب-رؤیا-نیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com