پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲

انهدام پایگاه جاسوسی سیا در خراسان؛ ضربه کاری «انقلاب» به آمریکا

پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۸
کد مطلب: 671078
یک کارشناس لبنانی میگوید در نتیجه انقلاب اسلامی در ایران، آمریکا ضربه مهمی دریافت کرد و پایگاه شنود و جاسوسی خود در خراسان ایران را از دست داد.
انهدام پایگاه جاسوسی سیا در خراسان
به گزارش جهان نيوز، «انیس نقاش» تحلیلگر سیاسی مسائل منطقه در گفت‌وگو با شبکه المیادین، در خصوص پیروزی انقلاب اسلامی و شکست آمریکا در حفظ پایگاه خود در ایران، گفت، یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های آمریکا، از دست دادن پایگاه تجسسی از شوروی در شمال شرق ایران بود.

نقاش گفت، «مردم از قضیه گروگان‌گیری در سفارت آمریکا (در تهران) مطلع هستند. اما توجه نکرده‌اند که قبل از این قضیه، گروگان‌های دیگری در مرز ایران با شوروی در استان خراسان بود. آنجا یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های شنود و تجسس آمریکا از شوروی بود.

رادارها و تجهیزات این پایگاه قادر بود بخش بزرگی از خاک روسیه [شوروی] را حتی قزاقستان و ازبکستان کنونی را پوشش بدهد؛ جایی که محل شلیک موشک‌های فضایی و موارد مشابه دیگر بود».

نقاش توضیح داد: وقتی آمریکایی‌ها بعد از پیروزی انقلاب ایران، عقب‌نشینی کردند قبلش حقوق کارمندان را تسویه نکردند. کارمندان هم برخی از آنان را بازداشت کردند و به نوعی گروگان گرفتند. مذاکراتی انجام شد، تا اینکه حقوقشان پرداخت شد. منظورم این است که با انقلاب اسلامی در ایران آمریکا یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های جاسوسی خود در ایران علیه شوروی را از دست داد.

این تحلیلگر منطقه‌ای تأکید کرد: این مهم‌ترین پایگاه جاسوسی آمریکا بود. این باخت بزرگی برای آمریکا بود. برای همین برخی شاخه‌ها و چشم‌هایش را از دست داد اما این به معنای این نیست که شبکه جاسوسی‌اش از بین رفت چون یکی از مهم‌ترین نبردهایی که در ظاهر دیده نشد، نبرد اطلاعاتی بود.

نقاش افزود: شبکه اطلاعاتی نوپای ایران که تجربه هم نداشت و چهار پنج سال بیشتر از عمرش نمی‌گذشت، موفق شد یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های جاسوسی آمریکا در ایران را که فرانکفورت نامیده می‌شد -چون مرکزش در فرانکفورت بود- کشف و منهدم کند. هر چند همه عواملش که با آمریکایی‌ها همکاری می‌کردند،کشف نشد اما شیوه‌هایی که آمریکا در منطقه استفاده می‌کرد، شناخته شد بنابراین آمریکا هم ناچار شد امکاناتش را در نتیجه این ضربه، از صفر بازسازی کند. 

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
United Kingdom
ازکی تا حالا ایشون شده کارشناس. اقای سانسورچی قبل ازاینکه حرف من را سانسور کنی شما را ارجاع میدم به برنامه خود صدا و سیمای ایران. مصاحبه ای که آقای یامین پور با همین اقای انیس نقاش داشت. ایشان مگر مامور ترور بختیار نبودند. رسما اقای یامین پور گفت و اون هم تایید کرد. از کی تا حالا یک مامور ترور میشه کارشناس و تحلیگر. بله دیگه تحلیل گرهایی شما بهشون ارجاع میدید از همین جنس هستند. باید هم شخصی مثل انیس نقاش بشه کارشناس و تحلیلگر مورد استناد شما. میخوام بدونید افرادی مثل من خیلی زیاد هستند که آگاه آگاه هستند. میفهمند.
Iran, Islamic Republic of
....