شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۴
۳۳
خرید به دغدغه مردم تبدیل شده است

با این دست فرمان دولت نباید نگران بازار شب عید بود؟

جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب: 671018
التهابات بازار نگرانی خاصی را هم در مورد بازار شب عید بوجود آورده است. شب عیدی که مردم به تکاپو می افتند تا نیاز خود را برای تعطیلات نوروز و مهمانداری آبرومندانه برآورده کنند.
با این دست فرمان دولت نباید نگران بازار شب عید بود؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: «ما یک دولتی را در گذشته دارا بودیم که فقط کار می‌کرد ولی فکر نمی‌کرد، اما اکنون دولتی داریم که فکر می‌کند ولی کاری انجام نمی‌دهد، اگر بتوان این 2 را مخلوط کرد نتیجه خوبی حاصل می‌شود.» این جملات شوخی معنادار «محمدرضا باهنر» فعال سیاسی اصولگرا درباره دولت روحانی و دولت پیش از اوست. طنز سیاسی که در کلام باهنر وجود دارد مانند همه طنزها یک تلخی ناخوشایند نیز دارد و آن حاکی از انتظار جامعه و فضای سیاسی از دولت جهت در دست گرفته سررشته امور است. شوخی که بیشتر یک مطالبه جدی است تا یک مطایبه و مزاح.

بازار اقلام و کالاهای اساسی مورد استفاده مردم یکی از حوزه‌هایی است که به شدت نیازمند سروسامان گرفتن است. سال 97 افکارعمومی و بازاریان شاهد اوج گیری سرسام آور برخی از کالاهایی بودند که در سبد غذایی مردم قرار داشت و دولت در تنظیم بازار نتوانست درست عمل کند. کمیاب شدن رب گوجه فرنگی، بالا رفتن قیمت لبنیات و گوشت مرغ و حالا گران شدن عجیب و غریب گوشت تا کیلویی 140 هزار تومان باعث شده بازار مواد غذایی پرتلاطمی را شاهد باشیم و سفره مردم هر روز کوچک و کوچکتر شود.

جالب اینجاست با کمیاب و گران شدن هر کالا و پس از اینکه موج گرانی آن کالا بازار را فرا می گیرد و سپس بهم می ریزد و پشت سر می گذارد شاهد عدم کنترل صحیح این موضوع از سوی دستگاه‌های دولتی هستیم و سپس با خوابیدن این موج، موج گرانی قیمت کالای دیگر بازار را فرا می گیرد و همان رویه تکرار می شود. رویه‌ای نفس مردم را گرفته است.

گوشت یکی از اقلامی است که حالا آنقدر حاشیه ساز شده که فروش اینترنتی آن توسط دستگاه‌های دولتی مطرح شده است. پیدا شدن سر سلاخی شده الاغ در برخی از مناطق کشور که متعاقب آن مطرح شد برخی سعی کرده اند از این فضا سوء استفاده کنند و گوشت این حیوانات را به جای گوسفند و گاو به مردم بفروشند از جمله دیگر حواشی گرانی قیمت گوشت است. اینکه سودجویان به سمت این تخلفات روی آورده‌اند نشان از نوعی یله بودن بازار و عدم نظارت کافی دارد که متخلفین حاشیه امنی را برای خود متصور شده‌اند که به این تخلفات جدی روی آورده اند.  

افزایش سرسام آور قیمت کالاها و سپس پایین آمدن جزئی آن ازجمله مشکلات دیگر مردم است. درواقع اقلام با بی سروسامانی بازار اغلب گران می شوند و سپس نه تنها به جایگاه اولیه خود باز نمی گردند بلکه نوسان خفیف قیمت خود را رو به صعود حفظ می کنند و از این رو باید پرسید که آیا دست سودجویان در کار است که اینطوری در غیاب نظارت و تنظیم صحیح بازار دست به کار پر کردن جیب‌های خود شده‌اند؟

جالب اینجاست ضعف عملکردی در حوزه‌های دیگر تاثیر خود را در بازار می گذارد. درباره یک نمونه این مدیریت غلط، «غلامعلی فارغی»، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران بیان می کند: «افزایش قیمت مرغ ناشی از تولید نیست و دلیل آن تاخیر در حل مشکل کامیونداران است. در شرایطی که نهاده‌ها به بخش تولید نرسید، برخی از مرغداری‌ها تلفات دادند و یا دوره تولید برخی مرغداری‌ها طولانی شد و جوجه ریزی نکردند.»

التهابات بازار نگرانی خاصی را هم در مورد بازار شب عید بوجود آورده است. شب عیدی که مردم به تکاپو می افتند تا نیاز خود را برای تعطیلات نوروز و مهمانداری آبرومندانه برآورده کنند و دقیقا بازار با حجم زیادی از تقاضا در کالاهای مختلف از جمله مواد غذایی روبرو می شود.سئوال اینجاست آیا دولت می تواند به خوبی این نیازها را مدیریت کند. سئوال دیگر اینکه مردم با این حجم از گرانی چقدر می توانند در شب عید مایحتاج مورد نیاز خود را تامین کنند و آیا دولت نمی خواهد فکری برای تنظیم بازار به قدر وسعت توان مردم و کاستن قیمت برخی از اقلام مانند گوشت و مرغ کند؟

با این حال خرید امروز به کابوسی برای مردم تبدیل شده است. مشکل نیز گرانی یکی دو کالا نیست؛ چراکه در مشاهده کلی و میدانی از بازارهای حوزه های دیگر مانند خودرو و مسکن نیز این بی سروسامانی دیده می شود. مشکل بیشتر از اینکه بازار و تنظیم آن باشد مدیریت و خود دولت است.

اگر به شوخی باهنر بازگردیم حالا بیشتر عمق مشکلات را درمی یابیم. از دولت این انتظار وجود دارد نه تنها بازار را سروسامان دهد بلکه در برابر مشکلات و گرانی‌ها نیز با تدبیر عمل کند تا امید مردم به زندگی کم نشود اما حالا دولت نیز بیشتر به تماشاچی موج های گرانی تبدیل شده که هر وقت کارد به استخوان می رسد و بحران فوران می کند، وارد معرکه می شود که کار از کار گذشته و این ورود هم با توجه به تثبیت قیمت‌های گران و عدم تاثیرگذاری در جهت کاهش قیمت‌ها، چندان ورود مقتدرانه و تاثیرگذاری نیست.   
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


....
Iran, Islamic Republic of
....
دریغ از یک عذر خواهی
Iran, Islamic Republic of
مردم عزیز یادتان است در دولت قبل با تحریم همه جانبه و چرخش کامل سانتریفیوژها به همراه آزمایش ماهانه موشک با وفور کالا و دلار 3800 تومان مواجه بودید؟! الان با برجام و برداشتن تحریم ها .......! دولت تدبیر و امید مچکریم!!!
Iran, Islamic Republic of
بعد از دفن تدبیر دولت در حال دفن امید است ....
امیرحسام
Iran, Islamic Republic of
با این قیمت های سرسام آور آجیل و شیرینی و میوه و گوشت و مرغ و پوشاک و غیره مردم ایران امسال عید ندارند و سال 98 هم چشم انداز روشنی ندارد.
United Kingdom
چه عیدی دیگه استخوانهای مردم زیر بار این همه گرانی و تورم خورد شده مگر دیگه خدا فقط به داد این ملت برسه
امین
Iran, Islamic Republic of
ماشا ء الله به دولت مردان ... علی برکت الله ...
saaidi50@yahoo.com
Iran, Islamic Republic of
ادرس غلط ندهید . دیروز نوشتید در چهل سال 1337 میلیارد دلار نفت فروختیم که بیش از 50 درصد مال دولت پاک بود 628 میلیارد دلار . جز نابودی و تحریم وویرانی و غارت و اختلاس چیزی نصیبمان شد . دولت روحانی در 6 سال با دلار 220 میلیارد .......
France
ادرس غلط نده همتون تقضییر دارید و ربطی به این دولت و اون دولت نداره ،
آدرس غلط نده
Poland
آدرس غلط نده
خودت کامنت نوشتی و خودت هم جواب دادی
به همین کامنت نویسی ها شاد باشید
اما ملت 22 بهمن حرفش رو تمام و کمال زد
پاسخ به سعیدی 50
Iran, Islamic Republic of
درآمد ریالی دولت یازدهم و دوازدهم از دولت قبل خیلی بیشتر است زیرا دولت احمدی نژاد دلار را با نرخ 1000 تومان تا 3000 تومان چنج می کرد اما دولت فعلی دلار را با نرخ 3000 تومان تا 12000 تومان چنج کرده است.
United States
دولت احمدی نژاد مسکن مهر ساخت، یارانه داد، پل و جاده و سد ساخت، راه آهن کشید، کارخونه ساخت، دانشگاه و خوابگاه ساخت، پژوهش و توسعه علمی داد، حقوق کارمندا و هیات علمی رو زیاد کرد، ماهواره و ماهواره بر ساخت، توسعه موشکی داد، هواپیما ساخت، نانوتکنولوژی رو توسعه داد، تحریم دور زد و هزارتا کار مفید دیگه؛

به نظرت دولت روحانی که تو ۶ سال نصف احمدی نژاد نفت فروخته یک دهم این کارا رو برای کشور کرده!؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز همین که روحانی باعث شده کسی مثل احمدی نژاد نتونه زمام امور ما رو دست بگیره برای ما کافیه
خخ
Iran, Islamic Republic of
قبل از برجام دلار 3 هزار تومان و گوشت 25 هزار تومان همین که روحانی باعث 4 برابر شدن نرخ دلار و گوشت و غیره شد برای اثبات سوء مدیریت دولت کافی است .
مطلع
Iran, Islamic Republic of
دولت روحانی در 6 سال گذشته حتی یک آجر روی آجر نگذاشت .
United Arab Emirates
مردم بدبخت مگر عید هم دارند ؟ عیدی گذاشتید ؟ همه کار و کاسبیها داغونه برید بپرسید ، تنها جایی که پول هست دست اونهاست که به بیت المال وصل هستند ،
Iran, Islamic Republic of
امسال عید نوروز ملت ترجیح میده با تلفن حال همدیگر را بپرسند چون پولی برای پذیرایی نیست، ملت در کفش و لباس فرزندان مشکل دارند چه رسد به....
Iran, Islamic Republic of
بی انصافی است که مشکل امروز را به دولت احمدی نژاد وصل کنید.همین آقای باهنر توی همه دولتها نخودی بوده ، فقط بامحافظه کاری موقعیت خودشان را حفظ کردند. بنا به گفته خودش اولین کسی که اون ور جلوش میگیره ، همین برادر شهیدش است. آقای حمزه نژاد چرا اصرار دارید از هر دو طرف انتقاد کنید، هر چیزی جای خودش، الان ۶سال است حزب حاکم بر دولت عوض شده، منصف باشید، خدا را در نظر بگیرید و بعد مقایسه کنید. دو سال آخر دولت احمدی نژاد را ویژه خوران به هر قیمتی رقم زدند تا خودشان حاکم شوند ونتیجه اش وضع موجود است.
سید
Iran, Islamic Republic of
آفرین
همین جواب حمزه نژاد کافیه و بره رو این جواب فکر کنه
محمد
Iran, Islamic Republic of
شک نکنید همه بد بختی های دولت روحانی به خاطر خرابکاری های اقتصادی احمدی نژاده
مهدی
Iran, Islamic Republic of
آیا دولت احمدی نژاد 18 میلیارد دلار 4200 تومانی و 50 تن طلای بانک مرکزی را بصورت نذری توزیع کرد و منابع ارزی و طلای کشور را هدر داد یا دولت روحانی ؟!
پاسخ به محمد
Iran, Islamic Republic of
همه بدبختی ما زیر سر اصلاح طلبان و کارگزارانی هاست که 30 سال بعد از انقلاب زمام اداره امور کشور را بعهده داشتن و نتیجه عملکردشون افزایش فقر و بیکاری و فساد و فاصله طبقاتی بوده است .
محمد
Iran, Islamic Republic of
باز هم تکرار میکنم که همه بدبختی ملت و دولت به خاطر خرابکاری های احمدی نژاده
خخ
Iran, Islamic Republic of
مردم با تکرار میکنم اصلاح طلبان به خاک سیاه نشستن.
حسین
Iran, Islamic Republic of
شک نداریم بلکه مطمئن هستیم ارتباطی با دولت 9 و 10 ندارد بلکه بی عرضگی و بی عملی دولتمردان 11 و 12 باعث چنین وضعی شده است.
Iran, Islamic Republic of
دولتی که دلواپسان جیب خود مدام زیر پاش پوست خربزه می اندازند و از رو بهش خنجر می زنند چطور با صلابت و قدرت بفکر تدبیر امور باشد !!!
برجام فرصت سوزی بزرگ بود.
Iran, Islamic Republic of
اگر به حرف دلواپسان توجه می کردند و 5 سال از فرصت طلایی کشور را در گفتگوی بی حاصل با شیطان بزرگ هدر نمی دادند امروز اینقدر مشکلات نداشتیم .
پاسخ به 18:21
Iran, Islamic Republic of
اگر اینو نگی چی بگی ؟!
Iran, Islamic Republic of
چرا همه چیز و گردن روسای جمهور میندازید سیاست کلی نظام باعث این فشارها و تحریمهاست نه هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد و روحانی
Iran, Islamic Republic of
برجام ، سیاست نظام بود یا فشار دولت؟ به باد دادن 18 میلیارد دلار 4200 تومانی و 50 تن طلا بصورت سکه طی یکی دو ماه سیاست نظام بود یا اشتباه دولت ؟ توهین به دیگران سیاست نظام بود یا روش دولتمردان؟ ول شدن بازار و عدم کنترل و نظارت بر قیمت ها سیاست نظام است یا کم کاری دولت؟ و.....
مهدی
Iran, Islamic Republic of
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولته زیرا تصمیمات کلان اقتصادی برعهده قوه مجریه میباشد.
محمد
United Kingdom
در این کشور مردم درجه 2 (غیر وابسته ها)پناه و امیدی جز خدا ندارند.خدا نجاتمان بدهد.
صالح
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
خواهش می کنم شما انقلابیون یه فکری به ما دهک های پایین بکنید.
دولت که کاری نمی کند یا نمی تواند بکند، یعنی به نظر می رسد که دیگر کاری بلد نباشد، بکند؛ خواهش می کنم از شما روحانیون، اساتید انقلابی، امام جمعه ها، خلاصه هرکسی که می تواند کاری بکند، یه فکری بکنید و الا با این وضع معلوم نیست تا کی بتوانیم دوام بیاوریم. هر روز هم که اجناس گران تر می شود.
خلاصه صبر هم اندازه ای دارد! نکند یک وقتی به فکر بیافتیم که دیر شده باشد!!