گروه سیاسی جهان نيوز: مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با روزنامه آرمان گفته است: رئیسجمهور کشور در اصل یک شخصیت مذهبی مجتهد و عضو شورای خبرگان است، بنابراین او میتواند نظریاتی فقهی، دینی و مذهبی ارائه دهد. اینکه یک فرد مجتهد نقطه نظراتی را مطرح میکند میتواند مورد نقد دیگران قرار گیرد، اما افرادی که اینگونه به بهانههای واهی و مختلف دست به حمله، هجمه و تخطئه میزنند از سویی شخصت خودشان را به جامعه نشان میدهند که به جای انتقاد سازنده هرچه به ذهن و زبانشان میآید را مطرح میکنند و دست به موضعگیریهای ناصواب میزنند، جای تامل دارد. از سوی دیگر هم برخی به جهت آنکه دولت و رئیسجمهور خلاف منویات و نقطهنظرات آنها به روی کار بیاید و در هر زمانی دست به هجمه و تخطئه میزنند.
یادآور می شود هرچند آقای روحانی معمم بوده و در مجلس خبرگان نیز عضویت دارند اما نظرات عجیب ایشان پیرامون اسلام رحمانی، مبنای ولایت، صلح امام حسن(ع)، واقعه کربلا، نقد امام زمان(عج)، مقوله حجاب بانوان و... هیچ سنخیتی با مبانی دینی نداشته و در همان زمانی که آقای رئیس جمهور این سخنان عجیب را مطرح می کرد بلافاصله از سوی مراجع تقلید و دیگر شخصیت های برجسته حوزه مورد انتقاد قرار می گرفت و مستدلا پاسخ ایشان را می دادند.
شما نگاه کن به شرایط شرکت در خبرگان در حدی باید باشد که استباط بعضی از بحثهای فقهی رو داشته باشه بعد میگوید ولی فقیه رو بشناسد پس در حدی باشد که ولی زمانش بشناس همین اجتهاد یک تعریف خواص داره عزیزم
فرق مجتهد با فقیه اینست که مجتهد کسی است که در فهم و استنباط احکام متبحر شده و نیاز به تقلید ندارد. اما فقیه کسی است که در مرحله ای بالاتر، نه تنها تقلید نمیکند بلکه اگر جامع الشرایط باشد میتوان از او تقلید کرد.
همواره بزرگترین آسیبهای تهدیدکننده برای جامعه دینی، آسیبهایی بوده است که از درون جامعه نشأت گرفته و دامنگیر آن می شوند. خطر انحراف مسئولین، انحراف جامعه را به همراه دارد و البته گاهی رفتار مردم نیز آتش فساد و انحراف مسئولین را شعله ورتر می کند. از جمله رفتارهای خطرناک مردم که تاثیر بسیار بدی بر مسئولین داشته و اسباب انحراف ایشان را فراهم می کند، تملّق و چاپلوسی نسبت به مسئولین است که اکثر آنها را به ورطه خودبرتر بینی و لااقل اهمال در انجام وظایفشان میکشاند.
شاید بهترین تعریف دینی از تملّق را در تعبیر امام علی علیه السلام بیابیم که می فرمایند: اَلثَّناءُ بِاَكثَرَ مِنَ الاستِحقاقِ مَلَقٌ؛ تعریف بیش از استحقاق، چاپلوسى است
شخص متملّق، با تمجید نابجا از اعتبار و عزّت ساقط می شود. امام علی علیه السلام می فرمایند: كَثْرَةُ الثَّنَاءِ مَلَقٌ یُحْدِثُ الزَّهْوَ وَ یُدْنِی مِنَ الْغِرَّةِ؛ بسیار ستایش کردن از افراد، چاپلوسی است که تکبر را سبب می شود و شخص (متملق) را از عزت دور می سازد.
کسی که تو را دوست دارد، از تو انتقاد می کند و کسی که با تو دشمنی دارد، از تو تعریف و تمجید می کند.
(2) تأسف بارتر آنکه تملّق، شخص مقابل را از بین می برد و باعث بدگمانی در هر دو می شود به همین خاطر امام هادی علیه السلام در جواب شخصی که در تعریف و تمجید آن حضرت زیادهروی کرد، فرمودند: أَقْبِلْ عَلَى شَأْنِكَ فَإِنَّ كَثْرَةَ الْمَلَقِ یَهْجُمُ عَلَى الظِّنَّةِ؛ از این کار خودداری کن که تملق بسیار، بدگمانی به بار آورد.(3) البته بدگمانی در اجتماع نیز، از جمله آثار سوء تملّق است
تعریف و تمجید نابجا نه تنها نشانه دوستی نیست بلکه ...
در تعالیم اسلامی از تعریف و تمجید نابجا نهی شده است تا جایی که این کار نه تنها نشانه دوستی نیست، بلکه چنانکه در ادامه خواهد آمد اثری خلاف دوستی دارد. امام حسین علیه السلام در این باره می فرمایند: مَن اَحَبَّکَ نَهاکَ وَ مَن اَبغَضَکَ اَغراک؛ کسی که تو را دوست دارد، از تو انتقاد می کند و کسی که با تو دشمنی دارد، از تو تعریف و تمجید می کند.به راستی مگر تعریف و تمجید چه آثار زیان باری بر روی شخص مورد تمجید کننده دارد
مهمترین ضرر تملّق، ایجاد کبر و خودبرتربینی شخص نسبت به دیگران است اتفاقی که منشأ همه گرفتاریهای انسان میشود. تملّق باعث می شود به خصوص کسانی که در جامعه اسلامی مسئولیتی دارند و قرار است به آحاد مردم جامعه خویش خدمت کنند، بین خود و مردم فاصله جدی ببینند، لذا از انجام مسئولیتهایشان بازمی مانند. البته آثار خودبرتربینی به همین جا ختم نمی شود بلکه تا انسان را به انواع گمراهیها نکشاند او را رها نخواهد کرد. دلیلش هم این است که خطاهای انسان را از جلوی دیدگانش می برد و نمی تواند اشکالات کار و مسئولیتی که به عهده گرفته است را ببیند لذا در خطا غوطهور میشود بدون آنکه متوجّه شود
امیر مومنان علی(ع) در تبیین مرزهای "تقدیر" و "تملق" می فرمایند :مدح و تقدیر بیش از اندازه تملق و چاپلوسی است كه هم طرف مقابل را گرفتار عجب و خودبينى مى كند و هم شخصيت گوينده را در هم مى شكند
شاردن سیاح معروف فرانسوی می نویسد: شاه عباس در مجلس ضیافتی که درباریان و بزرگان حضور داشتند به خدمتکاران خود دستور داد سرقلیان ها را به جای تنباکو از سرگین خشک اسب پر ساخته و به دست هر کدام قلیانی بدهند.پس از آنکه درباریان مشغول پک زدن به قلیانها شدند، شاه عباس به آنها گفت: این تنباکو را حاکم همدان برای من فرستاده است و گفته که از بهترین تنباکوهاست و خوب تر از آن در هیچ جا پیدا نمی شود. همگی با لحنی چاپلوسانه جواب دادند: شاهنشاها! این تنباکو فوق العاده خوب است و درجهان بهتر از آن پیدا نمی شود
چاپلوسی آفتی است که همه افراد جامعه را در بر می گیرد ولی در این میان ، مدیران جامعه و سیاستمداران بیش از همه درخطر آن هستند زیرا چاپلوسان با چرب زبانی و مدیحه سرایی،سبب می شوند که مدیران و زمامداران هیچ گاه واقعیت ها را درست درک نکنند و خود و کارهایشان را فراتر از آنچه هست پندارند.
اینجاست که دیگر پند ناصحان و نقد منتقدان دلسوز نادیده گرفته می شود و جامعه به سوی جامعهاى تباه ،بى هويت و نیز دیکتاتوری کشیده می شود.
رسول خدا(ص) در نکوهش چاپلوسی دستور دادند: به صورت ستايشگران چاپلوس خاك بپاشيد
امير مومنان علی(ع) در نامه به مالك اشتر، وی را از چاپلوسی افراد درباره اش بر حذر داشت:
تا مى توانى با پرهيزكاران و راستگويان بپيوند و آنان را چنان پرورش ده كه تو را فراوان نستايند، و تو را براى اعمال زشتى كه انجام نداده اى تشويق نكنند، كه ستايش بى اندازه و چاپلوسی خودپسندى مى آورد، و انسان را به طغیان و سركشى وا مى دارد
زمانی که امیرمومنان علی(ع) در صفین مشغول سخنرانی بودند، شخصی آن حضرت(ع) را بسیار ستود، امام(ع) فرمود: ...خوش ندارم در خاطر شما بگذرد كه من ستايش را دوست دارم و خواهان شنيدن آن مى باشم . سپاس خدا را كه چنين نبودم.
من از شما مى خواهم كه مرا با سخنان زيباى خود نستاييد تا از عهده وظايفى كه نسبت به خدا و شما دارم ،برآيم و حقوقى كه مانده است، بپردازم و واجباتى كه بر عهده من است و بايد انجام گيرد، اداء كنم. پس با من آن گـونه كه با پادشاهان سركش سخن مى گويند، حرف نزنيد،... و با ظاهر سازى (چاپلوسى) با من رفتار نكنيد
در دوران معاصر هم ، امام خمينى(ره) در دیدار نمايندگان مجلس شوراى اسلامى زمانی که آقاى فخرالدين حجازى(نماينده اول مردم تهران در نخستين دوره مجلس شوراى اسلامى) ایشان را مورد ستایش قرار داد (و البته نیتش نیز خیر بود) فرمود :«من خوف این را دارم که مطالبى که آقاى حجازى فرمودند درباره من، باورم بیاید. من خوف این را دارم که با این فرمایشات ایشان و امثال ایشان براى من یک غرور و انحطاطى پیش بیاید. من به خداى تبارک و تعالى پناه مىبرم از غرور. من اگر خودم را براى خودم نسبت به سایر انسانها یک مرتبتى قائل باشم، این انحطاط فکرى است و انحطاط روحى
در آثار تملق به ویژه در مسوولان کافی است تنها به یک روایت تاریخی بسنده کنیم: عبداللّه بن عمر که از بیعت با امیر مؤمنان علی علیه السلام امتناع ورزیده بود؛ به محض اینکه عبدالملک مروان به خلافت رسید و حجاج بن یوسف را به استانداری منصوب کرد،- به سبب حدیثی که از رسول خدا(ص) شنیده بود که فرموده بود: «كسى كه شب را روز كند و بيعت خليفه اى بر عهده اش نباشد، مسلمان نيست.»- شبانه نزد حجاج آمد تا بیعت کند، حجاج که از آمدن بی موقع و "چاپلوسانه" عبدالله، تعجب کرده بود،چون به بسترخواب رفته بود، اجازه نداد که عبدالله با او دست بدهد، بلکه پای خود را از زیر لحاف بیرون آورد و گفت: با پایم بیعت کن
به راستی در جامعه امروزین ایران ، آیا هنوز وقت آن نشده است که بر روی چاپلوسان خاک پاشید تا ریشه این بیماری مزمن (چاپلوسی) بخشکد؟چراکه یکی از عوامل مهم عقب ماندگی و مانع رشد و توسعه جوامع ، انتشار ویروس بیماری چاپلوسی در بین افراد و به ویژه مدیران و سیاستمداران جامعه می باشد. چه آن که چاپلوسی ، نردبان ترقی کوتوله ها می شود و چشم بند بزرگترها . بدیهی است نتیجه اشغال پست ها توسط نالایقان ، چیزی جز عقب رفت جامعه نیست ، آن هم در جهانی که مسابقه پیشرفت ، غایتی ندارد
درست فرمودین...
اما الان شده رئیس جمهور و پذیرفته در حوزه اجرا کار کنه م مشکلات معیشتی و اقتصادی ملت رو حل کنه که مهمتر از تئوری پردازیه.
بهتره به جای حرف زدن از ...بگه برا تحقق وعده ها و حل مشکلات چکار کرده؟
950هزار شغل در سال چی شد؟
رفع همه تحریما در روز اجریا توافق حتی تسلیحاتی و اشاعه ای بالمره و یکجا چی شد؟
حل مشکل معیشتی در 100 روز چی شد؟
گرانی و تورم به کجا رسید؟
برگشتن صفهای ...برا چیه؟
و...
پس لطفا" شما هم اینا رو مطالبه کنین و درصدد توجیه کارآمدی دولت برنیاین!
اگه قرار بود ایشون نظریه پردازی کنه و سخنوری جاش تو ریاست مجریه و بر تکیه بر کرسه قوه اجرایی کشور نوبد تشریف میبردن حوزه و دانشگاه و ما رو از تئوریهای مشعشع و نظریات بدیع شون کامل و جامع مستفید کنن...
اینکه روحانی مجتهد است یا خیر، مهم نیست بلکه جایگاه ایشان اجرایی است و باید به امور اجرایی برسد نظرات فقهی را مابه الکفایه وجود دارند و ارائه می کنند. بهتر است روحانی به کار اجرایی که الان 6 سال است متوقف کرده است بپردازد. مهلتش در حال اتمام است و دیگر تمدید نخواهد شد.
در کتاب سیاستمداران جوان، ص ۲۳۶ (مجموعه مصاحبه های علیرضا صلواتی برای همشهری جوان- مصاحبه آقای دیپلمات) چنین می خوانیم :
سوال : شما فقط به تحصیلات دانشگاهی اشاره کردید نه تحصیلات حوزوی ، آن تحصیلات دانشگاهی را چه موقع طی کردید؟
پاسخ : من در حوزه تا وقتی که رسیدم به رسائل و مکاسب درس خواندم . در واقع درس عالی «سطح» می شود. تصمیم گرفتم که بروم درسهای دبیرستانی را هم شروع کنم ،
ایشون رسائل و مکاسب رو خوندن نه درس خارج رو البته تو خارجه درس خوندن ولی نه درس حوزوی رو ، پس نه تنها مجتهد و فقیه نیستند ، بلکه حق صدور فتاوی و اظهار نظرهای شاذ فقهی رو ندارند
نمیدونم این اصلاح طلبا مردم رو چی فرض کردن؟ به قول اون کارشناس شبکه ی من و تو، فکر کنم مغز مردم رو در حد پشه فرض کردن واقعاً. خود ائمه ی معصوم ما فرمودن هر وقت احادیث ما با قرآن تضاد داشت، از ما قبول نکنید. اونوقت این روحانی دقیقاً چه مجتهدیه که فقط دوره ی طلبگی رو گذرونده و تمام حرفاش خلاف قرآن که سهله، خلاف عقل بدیهی و ابتدایی بشری یه؟
تا آنجایی که ما مرتضی مبلغ را می شناسیم هیچ وقت ایشون مقلد نبوده اند مبلغ بوده اند.هیچ مرجع تقلید و یا مجتهدی را از خود بالاتر نمی دانستند اکنون قبولی درجه اجتهاد آقای روحانی با تایید مرتضی مبلغ را یک پدیده نو باید شمرد و به ایشان تبریک باید گفت .
بنده خدا از همه جا عقب افتاده و امثال محمد عطریان که دوست ایشون هستند کاری برای ایشون پیدا نمی کنند بگذارید نامش در رسانه باشد ضرری ندارد.
با اين حساب جهان ! خيلى از افراد معمم مانند : … مجتهد محشوب نميشن ! موضوعاتى كه روحانى در مورد حجاب با استناد به آيات قرآن مطرح كرد را ، بسيارى از آقايون اصلاً متوجه نيستند. اين بحث بحث اجتهادى نيست كه بگيم فلانى مجتهد هست يا نه ؟! يه انسان منصف با كمترين مايه علمى هم متوجه درست يا نادرست بودن آنهاست، اين كه بعضى از معممين با ارائه اين حرف كه آقاى روحانى حد و حدود خود را نگهدار يا به اندازه معلومات و سواد خود حرف بزن ، قبل از اين كه نشان دهنده اجتهاد يا عدم اجتهاد روحانى باشه نشون دهنده حسادت و قلت ادب گوينده است. اين حرفها يا درستند يا غلط، آقايون بجاى اين بازيهاى كودكانه مى بايست دليل ارائه بدن نه … !
باشه ایشون آیت الله العظمیٰ شیخ حسن فریدون روحانی مرجع تقلید شیعیان جهان هستند ، بقول دکتر رحیم پور ازغدی : آقای روحانی فقط تو بگو برای کشور چیکار کردی
پیشنهاد می کنم آقای مبلغ مجله دفترتحکیم وحدت دانشگاه امیرکبیر را که ویژه نامه آقای حسن فریدون است رامطالعه بفرمایند تاببینندکه اقای فریدون تاچه سطحی درس حوزوی خوانده واجتهاد رااقای مبلغ به ایشان داده کی حوزه بازکرده ضمنا دستمالشان رابشویند بعد برای کس دیگراستفاده کند
روزی روزگاری اول انقلاب یک دانشج.یی بود در دانشگاه اصفهان اسم او مرتضی رینگو یود. چرا که یک کاپشن آمریکایی می پوشید یه ژ س می انداخت روی شانه اش و فتوا می داد که کدام یک از داشجویان بوی اسلام نمی دهند. صاحب فتوا بود.
بعد شد اصلاح طلب باز فتوا داد که مسلمانی درست نزد منه.
و بعد..... . بعد..... و بعد
حال ده کارشناس فتوا دهندگان. می گه کی می تونه فتوا بده کی نمی تونه.
البته ترا خدا نگید بهش ای صاحب فتوا لطفا چند آیه از یکی از سوره ای قرآن ره بدون غلط بخوان.
این افرادی که اینقدر در مورد سخنان رئیس جمهور حدیث و احکام می آورند یادشان رفته که رئیس جمهور بر اساس قانون رئیس قوه مجریه است نه مرجع تقلید که مقام معظم رهبری هم در مورد مسدولین قوه مجریه به صراحت فرمودند نباید گفته شود که فلان کار باید اینگونه شود ... بلکه باید بگویند ما فلان کار را کردیم. ....
شجاعت كدومه عموجان ؟! براى آقايون تكفيرى فقط هدف مهمه، وسيله كيلوئى چنده ؟!
مهم اينه كه حضرات - زاكانى ها، فدايى ها، جهان تيغ ها و … - به اهداف دنيوى خود كه همانا قبضه قدرت است دست يابند ! اكثر احزاب و جناح ها سهم خود را از سفره انقلاب نوش جان كرده اند ! گويا فقط آقايونند كه به قبضه تمام و كمال مال و ثروت و قدرت و ايضاً امكان اقامت در امريكا و اروپا نرسيده اند !
اتفاقاً نظریات فقهی داده است چطور خبر ندارید؟ یکی از نظریات فقهی روحانی برجام بوده که با اجرای آن تمام تحریمها بطور کامل حفظ شده و تحریمهای بیشتری هم اضافه می شود. نظر دیگر روحانی اینست که با وجودی که اروپا هیچ علاقه ای به حفظ برجام ندارد اما روحانی بشدت به حفظ برجام ...علاقه مند است و ....!!!!
صرف عضو خبرگان بودن دلیل بر اجتهاد نیست
وشرط عضویت اجتهاد نیست
امتحان از کاندیداها امتحان برای احراز اجتهاد نیست
در ضمن حسن روحانی امتحان هم نداده
.....
جناب آقای مبلغ ، طبق اسناد و سوابق قطعی موجود ، آقای روحانی ۴۰ ( بله چهل) سال است از حوزه و بحث و فحث علمی و فقهی دور است و هیچ یک از علمای مسلم حوزه های علمیه به ایشان مجوز اجتهاد نداده ....
رییس قوه مجریه مشکلات اقتصادیو حل کنه.مجتهدوفقیه واسلام شناس داریم که بحث های دینی بکنند.ضمنا روحانی حجت الاسلامه وخیلی مونده ایت الله بشه بعدفقیه بشه بعدمجتهد بشه.مرتضی مبلغ تعارف کرده مثل این میمونه که به دانشجوی ترم اول دانشگاه بگی پروفسور.هههههههههه
بنده که طلبه ای ساده در قم هستم و هنوز سطح یک هستم می توانم مغلطه ها و اشتباهات فاحش روحانی در اظهار نظر های دینی را بفهمم حال این اقا که افتخارش خواندن حقوق در انگلیس هست چه اجتهادی می خواهد بکند. مردم درک و فهمشان خوب هست این مردم را کم فهم و بی سواد در نظر نگیرید