کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اروپا مشغول وقت‌کشی است

18 بهمن 1397 ساعت 9:09

عضو اتاق بازرگانی می‌گوید آنچه اروپایی‌ها به نام ساز و کار اینستکس رونمایی کرده‌اند، خلاف تعهداتشان است.


به گزارش جهان نیوز، یحیی آل‌اسحاق که زمانی از افراد خوش‌بین به توافق برجام به شمار می‌رفت، به نامه نیوز گفت: براساس برجام قرار بود همه تحریم‌ها برداشته و روابط پولی بانکی حل و فصل شود اما ترامپ با خروج از برجام به عهد آمریکا وفا نکرد،  با این اتفاق اروپایی‌ها به رایزنی با ایران پرداختند و گفتند خلأ آمریکا را جبران می‌کنند.

وی افزود: اروپایی‌ها مدت‌هاست که برای راه‌اندازی کانال ویژه مالی با ایران مذاکره کردند و در نهایت وعده دادند که اس‌پی‌وی را راه می‌‌اندازند تا همه خسارات وارده بر ایران ناشی از خروج آمریکا از برجام رفع شود اما امروز با یک پله تنزل، مکانیزم دیگری را رونمایی کردند، ضمن آنکه گفتند عملیاتی شدن این مکانیزم 2 ماه زمان می‌برد.

عضو اتاق ایران، اقدام اروپا را وقت‌کشی خواند و یادآور شد: اگر هم این مکانیزم مالی اجرایی شود فقط بین دولت ایران با دولت‌های اروپایی است، حال آنکه شرکت‌های خصوصی اروپایی مجریان اصلی هستند، یعنی آنها باید هزینه- فایده کنند، ببینند توجیه اقتصادی دارد که با وجود خطر تحریم آمریکا، وارد این مکانیزم شوند یا خیر. دولت‌های اروپایی نیز تاکنون هیچ تضمینی برای جبران خسارت شرکت‌های خصوصی در نظر نگرفتند.

وی با بیان اینکه نباید دل به حرف و وعده اروپایی‌ها بست، ادامه داد: اروپایی‌ها مشغول وقت‌کشی هستند. ایران در چهل سال گذشته با تحریم‌ها روبرو بوده است. به ویژه در زمان جنگ راهکارهای عملیاتی، حقوقی، قانونی و تهاتری برای نقل و انتقال پول و کالا وجود داشت. امروز در کنار گزینه همکاری با اروپایی‌ها می‌توان از آن تجارب بهره گرفت.
آل‌اسحاق گفت: امیدواری بیش از حد به اروپایی‌ها و بی‌اعتنایی به راه‌های گذشته، اشتباهی بود که مرتکب شدیم. البته هنوز هم دیر نشده و مسیرهای گذشته قابل احیا است، فقط باید مقداری واقع‌بین بود.

منبع: کیهان 


کد مطلب: 670969

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/670969/اروپا-مشغول-وقت-کشی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com