شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

رتبه نخست ایران در اهدای عضو از مرگ مغزی در آسیا

چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۲۵
کد مطلب: 670935
رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: تاکنون حدود ۳ میلیون ثبت‌نام کارت اهدا داشیم.
رتبه نخست ایران در اهدای عضو از مرگ مغزی
به گزارش جهان نيوز، فرحناز صادق بیگی با اشاره به اینکه واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مستقر در بیمارستان دکتر مسیح دانشوری در سال ۱۳۸۳ آغاز به کارکرد، گفت: در این سال‌ها با یاری خداوند، ایثار خانواده‌های بزرگوار اهداکننده، سخت‌کوشی شبانه‌روزی مدیران، پزشکان، پرستاران و دیگر کارکنان این واحد رشد و توسعه فراوانی داشته و توانسته است در نجات جان بیماران نیازمند به پیوند بیش‌از پیش کوشا باشد.

رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ایران در سال ۱۳۹۶ موفق شد با قریب به ۱۰۰۰ اهدای عضو از موارد مرگ مغزی رتبه‌ اول آسیا را در این مورد به دست آورد.

وی ادامه داد: نسبت اهدای عضو از مرگ مغزی به ازای هر یک‌میلیون جمعیت کشور ایران در حدود ۱۲ بوده است اما این نسبت در مورد جمعیت تحت پوشش واحد فراهم آوری بیمارستان مسیح دانشوری به بیش از ۳۰ اهدا نسبت به هر یک‌میلیون نفر رسیده است.

صادق بیگی بابیان این مطلب که فعالیت‌های تحقیقاتی همواره پشتیبان شیوه درمان است، اظهار داشت:  در این واحد فعالیت‌های تحقیقاتی شامل طراحی پروژه‌های تحقیقاتی، نگارش مقاله، تالیف کتاب، ترجمه کتاب، طراحی و نگارش پمفلت های آموزشی و همکاری با مراکز تحقیقاتی دیگر، آگاهی‌رسانی به افرادی که در حال تحقیق روی مرگ مغزی هستند و پایان‌نامه‌های مرتبط با مقوله مرگ مغزی  به‌صورت بسیار منسجم انجام می‌گیرد.

رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه در ادامه بررسی الگوهای مختلف داپلرترانس کرانیال در علل مختلف مرگ مغزی در اهداکنندگان اعضای پیوندی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری، بررسی نگرش و سطح اطلاعات جامعه معلمین از اهدای عضو،  بررسی میزان آگاهی پرسنل ICU بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی از مفهوم مرگ مغزی،  بررسی میزان آگاهی از اهدای عضو و تمایل به ثبت رضایتمندی به اهدای عضو در کارت گواهی‌نامه در استان تهران و  بررسی اثر اطلاع‌رسانی در زمینهٔ اهدای عضو در میزان افزایش سطح آگاهی شهروندان منطقه یک تهران و مقایسه آن با سطح آگاهی شهروندان منطقه سه تهران را ازجمله فعالیت‌های این مرکز ذکر کرد.

بررسی نگرش ائمه جماعت از مسئله اهدای عضو، بررسی علل عدم رضایت به اهدای عضو در خانواده‌های بیماران مرگ مغزی، بررسی ارتباط رفلکس‌های نخاعی با سایر متغیرهای موجود مغزی در اهداکنندگان اعضای پیوندی، بررسی اپیدمیولوژی علل مرگ مغزی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و بررسی اثر برگزاری ۶۰ کارگاه آموزشی مرگ مغزی جهت افزایش سطح آگاهی پرسنل درمانی (متخصصین رشته‌های ICU داخلی، اورژانس، بیهوشی، نورولوژی، کودکان، پرستاران، پزشکان عمومی، کارورزان و دستیاران ) از واقعیت مرگ مغزی و ...، از دیگر مواردی بود که صادق بیگی به عنوان فعالیت های این مرکز از آنها نام برد.

رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه ادامه داد: تأمین ارگان‌های حیاتی از بیماران مرگ مغزی، فقط با اطلاع‌رسانی در جامعه و بالا بردن سطح آگاهی مردم و ایجاد نگرش مثبت نسبت به اهدای عضو در آن‌ها امکان‌پذیر است ازاین‌رو در سال ۱۳۸۴ سایت www.ehda.ir راه‌اندازی و درزمینهٔ مرگ مغزی شروع به اطلاع‌رسانی کرد.

صادق بیگی تاکید کرد: در کنار این اطلاع‌رسانی، کمک به فرایند صدور کارت اهدای عضو به‌صورت رایگان، نقطه عطف فعالیت‌های فرهنگی شد و تاکنون توانسته حدود ۳ میلیون ثبت‌نام کارت اهدا داشته باشیم.

وی همچنین راه‌اندازی پویش ۸=۱، ارتباط مستمر با هنرمندان، ورزشکاران و حامیان فرهنگ اهدای عضو در کشور، عقد تفاهم‌نامه همکاران پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، برگزاری ده دوره جشن نفس، تهیه برنامه هفتگی «رگ به رگ» با همکاری شبکه تی وی پلاس  را از اهم اقدامات واحد فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری ذکر کرد.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *