کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مخالفت ظریف با عملیات ترکیه در شمال سوریه

17 بهمن 1397 ساعت 19:46

وزیر خارجه ایران از گفت‌وگوی تهران و آنکارا درباره عملیات نظامی احتمالی ترکیه در شمال سوریه خبر داد اما تأکید کرد که نمی‌توان اشغالگری را جایگزین اشغالگری دیگر کرد و تنها راه حفظ امنیت استقرار ارتش سوریه در مرز است.


به گزارش جهان نیوز، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران امروز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری «روسیا الیوم» در خصوص عملیات نظامی احتمالی ترکیه در شمال سوریه موضعگیری کرد. 

ظریف از گفت‌وگوی تهران و آنکارا در این خصوص خبر داد و گفت «ما با دوستان خود در ترکیه درباره عملیات نظامی‌شان در سوریه زیاد صحبت کرده‌ایم. گفت‌وگوهای ما دوجانبه و سه‌جانبه بوده است». 

ظریف با بیان اینکه «نمی‌توان اشغالگری را با اشغالگری دیگر جایگزین کرد» تأکید کرد: موضع ما این است که تنها راه بازگشت امنیت و ثبات به سوریه و تأمین امنیت مرزهای سوریه با ترکیه و از بین بردن نگرانی مشروع آنکارا و حمایت از خاکش در مقابل تروریسم، این است که نیروهای دمشق در مرز سوریه و ترکیه مستقر شوند. 

وزیر خارجه ایران ضمن بیان مخالفت با اقدام نظامی ترکیه در خاک سوریه، توضیح داد «نمی‌توان اشغالگری را با اشغالگری جایگزین کرد بلکه نیروهای سوریه که صاحب سرزمین هستند باید آن را آزاد و حاکمیت خود را اعمال کنند. فقط سوری‌ها هستند که می‌توانند امنیت را در آن مناطق (شمالی در مرز با ترکیه) برقرار کنند و ایران و روسیه آماده کمک به ترکیه و سوریه برای رسیدن به راه حل هستند. 

ظریف در پاسخ به سوالی درباره احتمال میانجیگری تهران میان دمشق و آنکارا گفت «ما معتقدیم که روابط آنکارا و دمشق به سود منطقه است و اگر دو طرف از ما بخواهند، ما آماده‌ایم که نقش میانجی را ایفا کنیم». 

طی هفته‌های گذشته ترکیه به بهانه حضور گروهک پ.ک.ک در مرز سوریه با ترکیه و در آستانه خروج نیروهای آمریکایی از شمال و شرق سوریه، ترکیه از آمادگی خود برای ایجاد منطقه‌ای به نام منطقه امن در عمق خاک سوریه خبر داده و گفته آماده عملیات نظامی است؛ اقدامی که دمشق با آن مخالف است.

منبع: فارس


کد مطلب: 670911

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/670911/مخالفت-ظریف-عملیات-ترکیه-شمال-سوریه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com