پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۲

ارز 4200 تومانی به دست رانتخواران رسید/ در حال حاضر کاهش قیمت طلا ناممکن است

چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۸
کد مطلب: 670903
عضو اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا گفت: ارز 4 هزار و 200 تومانی به‌هیچ‌وجه به دست اقشار آسیب‌پذیر نرسید بلکه به دست رانت‌خواران رسید و سهم اقشار آسیب‌پذیر در قالب کالای قاچاق به افغانستان و عراق و دیگر کشورها می‌رود
ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست رانتخواران رسید
به گزارش جهان نيوز، محمد پوراقدم شربیانی بعد از ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه آذربایجان‌شرقی در خصوص تاریخچه تأسیس اتحادیه‌ها و جایگاه اتحادیه تبریز در کشور، اظهار داشت: اتحادیه طلا و جواهر تبریز دومین اتحادیه طلا و جواهر کشور بوده و جالب‌تر اینکه اولی اتحادیه در تبریز را هم توسط تبریزی‌ها تأسیس‌شده و این نشان‌دهنده جایگاه تبریز در موضوع طلا است.

وی افزود: برند «ناوزر داماص» متعلق صمد رضوان تاجر اهل تبریز بود که پایه‌گذار اتحادیه‌های طلا در ایران بود و پس‌ از آن آقای فرامرزی در تبریز اتحادیه را تأسیس کرد.

به گفته نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز  نوسانات ارز در بازار طلا و جواهر ناشی از کنترل قیمت‌ها بوده و مشکلی مزمن است که از سال‌های بسیار دور وجود داشته و بازار طلا نیز تحت‌الشعاع بازار نرخ ارز قرارگرفته متأسفانه کنترل قابل‌توجهی بر قیمت آن اعمال نشده است.

پور اقدم شربیانی ادامه داد: برای قیمت ارز باید بازاری داشته باشیم، هرچند امروز شرایط بهتر شده اما می‌بینیم چندین مدل قیمت به وجود آمده و اگر بازار متشکل ارزی ایجاد شود هرکسی برای خود قیمت تعیین نمی‌کند.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران بابیان اینکه به دلیل بالابود نوسانات ارز بالای 30 درصد مصرف مصنوعات طلا کاهش‌یافته است، گفت: متأسفانه نخواسته‌ایم به‌طرف واقعیت‌گرایی حرکت نماییم چند تصمیم بزرگ مانند قطعنامه ۵۹۸، بحث یارانه‌ها و برجام که تأثیر بسزایی در بازار ارز، طلا و جواهر داشته است، اما بعد از تصمیمات بزرگ حرف‌های زیادی گفته‌شده است همیشه واهمه داشته‌ایم که نرخ ارز را تک‌نرخی کنیم، اگر شفاف کنیم مسائل را همه‌ چیز تمام می‌شود و تکلیف روشن می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با این موضوع که می‌خواهیم با اعلام قیمت مثلاً 4 هزار و 200 تومانی ارز از اقشار آسیب‌پذیر حمایت کنیم، درحالی‌که به‌هیچ‌وجه به دست اقشار آسیب‌پذیر نمی‌رسد بلکه به دست رانت‌خواران رسید و سهم اقشار آسیب‌پذیر به افغانستان و عراق و دیگر کشورها می‌رود به همین دلیل باید بیش‌ازپیش به شفاف‌سازی بپردازیم!

به گفته پور اقدم شربیانی کاهش قیمت طلا در بازه زمانی فعلی را ناممکن بوده است چرا که قیمت جهانی آن متغیر بوده و در دنیا هم در این خصوص قطعیت وجود ندارد و کاهش انس جهانی در آینده بعید به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: می‌بینیم فردی آمده و رئیس‌جمهور آمریکا شده که صحبت‌هایش اعتباری ندارد و همه دنیا با این مشکل روبه‌رو هستند که این موضوع انتظارات تورمی در دنیا را مطرح می‌کند و به خاطر این عدم قطعیت پایین آمدن ارزش انس جهانی بعید به نظر می‌رسد.

عضو اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا گفت: افراد به نوع خود تأثیری در قیمت بازار ندارند و تنها معاملات سوداگرانه هستند، شاید در قطعی مردم را به سمت خرید ارز و طلا سوق دهند اما خارج از این انتظارات هیچ فردی به‌تنهایی نمی‌تواند در قیمت ارز و طلا تأثیرگذار باشد.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران با تأکید بر اینکه شهروندانی که به خرید ارز می‌پردازند در واقع به معامله پر ریسک وارد می‌شوند به همین خاطر توصیه می‌کنیم تا حد امکان از خرید نامعقول ارز خودداری کنند، بهترین راه برای حفظ سرمایه بخش تولید است.

این عضو اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا با تأکید بر ضرورت تک‌نرخی شدن ارز، گفت: باید تصمیم جسورانه‌ای در خصوص نرخ ارز و تک‌نرخی شدن آن گرفته شود چر که بهترین راه مقابله با مشکلات اقتصادی کشور است.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Poland
....
Iran, Islamic Republic of
....