پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۳

«دیوار» در بن‌بست «فیلترینگ»/ تجربه دنیا درباره اپ‌های خریدوفروش

چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۴
کد مطلب: 670898
«دیوار» پرکاربردترین اپلیکشین خرید و فروش اجناس دست‌دوم، به علت تخلفات گسترده در حال فیلتر شدن است. سوءاستفاده از اپ‌های خریدوفروش در دنیا نیز نمونه‌هایی دارد.
«دیوار» در بن‌بست «فیلترینگ»
به گزارش جهان نيوز، با افزایش استفاده از اپلیکیشن‌ها و خدمات اینترنتی، سبک زندگی جدیدی نیز پدیده آمده که همچون هر پدیده اجتماعی، علاوه بر منافعش، ضررهایی هم دارد.  اپلیکشین و سایت دیوار یکی از خدمات اینترنتی پراستفاده ایرانی‌هاست که در بستر آن، کالاهای دست‌دوم معامله می‌شود.

طبق آمار الکسا، «دیوار»  نهمین سایت پربازدید ایرانی‌هاست که هر کاربر به طور متوسط ۱۱ دقیقه و ۴۱ ثانیه در آن وقت می‌گذرانند و به طور متوسط بیش از ۱۰ صفحه از آن را نیز باز می‌کنند.

این اپلیکیشن خدماتی اما به علت وسعت اطلاعات و نظارت کم مدیرانش، به محلی برای سوءاستفاده خلافکاران تبدیل شده است؛ یک روز آگهی‌هایی برای سوءاستفاده جنسی و یک روز هم کلاهبرداری به اسم فروش خودرو!

حالا یکی دو روزی است که خبری مبنی بر درخواست پلیس فتا از دادستانی برای مسدود کردن اپلیکیشن دیوار منتشر شده است. رئیس پلیس فتای استان تهران گفته که «۲۰ درصد جرایم سایبری از بستری مثل سایت دیوار است و آسیب‌پذیر بودن این سایت‌ها موجب تبلیغ فعالیت کلاهبرداران و متضرر شدن مردم می‌شود.» بر اساس اعلام پلیس فتا،تنها در ۱۰ ماهه اول امسال،  ۳۰۰۰ پرونده کلاهبرداری مرتبط با سایت دیوار تشکیل شده؛ یعنی هر روز؛ ۱۰ پرونده!

صبح امروز نیز دادستان کل کشور در جمع خبرنگاران درباره وضعیت شکایت از این اپلیکشن گفت: «ظاهراً این پرونده دیروز ارجاع شده است و باید دادسرا به این موضوع رسیدگی کند.»

کشورهای دیگر چه برخوردی می‌کنند؟
علیرضا شیرازی، یکی از قدیمی‌ترین کارآفرینان بخش IT کشور که  سرویس بلاگفا از ابتکارات او بود، متنی درباره این اتفاقات نوشته است: «سایت Backpage یک سایت نیازمندی‌های آنلاین بود (مانند دیوار و ...) و دومین سایت پرترافیک در این زمینه بعد از Craigslist در US وقتی مشخص شد که تخلفات در آن بالارفته و برخی برای آگهی دادن برای فحشا از آن استفاده می‌کنند در سال ۲۰۱۸ توسط FBI (پلیس فدرال آمریکا) کلا بسته شد.

سایت Craigslist که معرف حضور همه هست؛ بزرگ‌ترین و معروف‌ترین سایت نیازمندی‌های آنلاین (مانند دیوار و ...) این سایت مجبور شد که کلا بخش Personals Section سایتش را بعد از حساسیت برخی نهادها وکنگره روی یک سری فعالیت‌ها و آگهی‌ها در این سایت ببندد.

در لتونی یکی از بزرگترین سایت‌های نیازمندی‌های آنلاین این کشور http://ss.lv  توسط دولت این کشور مسدود شد چرا که برخی افراد و کسب و کارها برای دور زدن مالیات و بخصوص خرید و فروش خودرو بدون پرداخت مالیات از آن استفاده می‌کردند.

فیسبوک بابت آگهی‌های مشکوک که تنها چند هزار دلار بودند و حتی یک درصد درآمد میلیاردی فیسبوک نبود و الگوریتم نمایش محتوا در صفحات کاربران مجبور به پاسخگویی (حتی در کنگره) شد و در نهایت متعهد به سخت‌گیری بیشتر در مورد منبع آگهی و تغییرات در نحوه نمایش محتوا شد.»

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امید
Iran, Islamic Republic of
این که کلاه سرشون میره از حماقت هست
با این کارا میخوان درصد سایت شیپور بالا بره
همیشه بد نامی برا اولینهاس
دیوار، اسنپ و....
Iran, Islamic Republic of
ربطی نداره اگه شیپور هم قوانینش رو تغییر نده همین اتفاق برای او هم خواهد افتاد
Iran, Islamic Republic of
مردم عادی چه گناهی دارن ؟؟؟
شما بیا درستش کن نه اینکه ببندش !!!