کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دیپلمات‌های غربی هشدار دادند:

حضور بن‌سلمان، نشست عربی-اروپایی را مختل می‌کند

17 بهمن 1397 ساعت 15:42

دیپلمات‌های غربی هشدار داده‌اند که مشارکت ولیعهد سعودی در کنفرانس برنامه‌ریزی‌شده در شرم‌الشیخ مصر، سرنوشت این نشست را بی‌نتیجه خواهد گذاشت.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم ، دیپلمات‌های غربی و اروپایی هشدار داده‌اند که حضور «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی در نشست مشترک عربی- اروپایی، که قرار است طی روزهای 24 و 25 فوریه در شرم‌الشیخ مصر برگزار شود، فعالیت‌های این نشست را بی‌نتیجه خواهد گذاشت.

وزرای خارجه کشورهای عربی و اتحادیه اروپا، روز دوشنبه نشستی در بروکسل برگزار کردند که از دستیابی به توافقی درباره دستور کار این نشست ناکام ماندند.

یک مقام اروپایی تصریح کرد،‌ یکی از دلایل عدم دستیابی به توافقی درباره دستور کار نشست برنامه‌ریزی‌شده در شرم‌ا‌لشیخ  این است که قرار است در نشست مذکور محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی و «عمر البشیر» رئیس‌جمهوری سودان نیز در کنار رهبران اروپایی حضور داشته باشند. انتظار می‌رود طرف‌ها درباره مبارزه با تروریسم و مهاجرت غیرقانونی و نیز اوضاع حقوق بشر در منطقه عربی گفت‌وگو کند. زمانی‌که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در کنفرانس مطبوعاتی در حال توضیح علت عدم حصول توافقی در نشست بروکسل بود، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب صحبت‌های او را قطع و تاکید کرد: «مشکلات در طرف اروپایی بیشتر از گروه کشورهای عربی است.»

موگرینی نیز در واکنش به این سخن ابوالغیط، که اختلاف‌نظر دو طرف را آشکارا نشان می‌داد، گفت: «من برعکس این را خواهم گفت.»
یک مقام دیگر اروپایی نیز درخصوص مذاکرات سطح بالایی، که قرار است اواخر ماه جاری میلادی برگزار شود، گفت: «برگزاری چنین کنفرانسی و تعیین موعدی برای آن بسیار دشوار است؛ زیرا هیچ کسی واقعا خواستار آن نیست. از نظر اتحادیه اروپا کل این مساله به مهاجرت مربوط است ولی مسائل مهم بسیاری وجود دارند که مردم دوست ندارند به آنها پرداخته شود.»

این مقام اروپایی به تغییری که در روابط اتحادیه اروپا با بن‌سلمان، متهم به دست داشتن در قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی ایجاد شده است، اشاره کرد و گفت: «مقدمات برگزاری کنفرانس با کندی بسیار در حال انجام است... همه چیز ناراحت‌‌کننده است. موانع بزرگ بسیاریمانند نشستن پای یک میز با سعودی‌ها وجود دارد که باید از آن اجتناب کرد.»


کد مطلب: 670890

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/670890/حضور-بن-سلمان-نشست-عربی-اروپایی-مختل-می-کند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com