جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۱۳
برندهای ناکارآمد در کابینه؛

تنها صورتی که ژنرال زنگنه یک قهرمان ملی می‌شود

پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب: 670800
درحالی که زنگنه سعی داشت توپ را به زمین دیگری بیندازد و مشکلات مدیریتی این حوزه را به نوعی پنهان سازد این جمله محوری را به زبان آورد که «اروپا برای خرید نفت جواب تلفن ما را هم نمی‌دهد!»
تنها صورتی که ژنرال زنگنه یک قهرمان ملی می‌شود
گروه سیاسی جهان نيوز: سخنان اخیر «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت دولت دوازدهم با تصویر وی روز چهارشنبه در صفحه یک بسیاری از روزنامه‌ها از جمله جراید اصلاح طلب درج شده است. زنگنه در نشستی كه به مناسبت 40 سالگي انقلاب و بيان دستاوردهاي اين صنعت در طول اين سال‌ها برگزار شد به سئوال خبرنگاران پاسخ گفت.

از جمله خبرنگارانی که از وی درباره دستاوردهای وزارت نفت در دو دولت روحانی سئوال کرد خبرنگار روزنامه کیهان بود که زنگنه سعی کرد دوقطبی کاذب و نخ نما شده‌ای را با دولت و روزنامه کیهان بوجود آورد. روزنامه‌های اصلاح طلب نیز با تیترهای حماسی «توفان زنگنه» سعی کردن شیخ الوزرای دولت را حمایت کنند. اما فارغ از این حاشیه‌هایی که مطبوعات اصلاح طلب سعی کردند پررنگ تر از متن نشان دهند، سخن اصلی این نشست این بود که زنگنه گفت: «اروپا برای خرید نفت جواب تلفن ما را هم نمی‌دهد!»

درحالی که زنگنه سعی داشت توپ را به زمین دیگری بیندازد و مشکلات مدیریتی این حوزه را به نوعی پنهان سازد این جمله محوری را به زبان آورد. زنگنه به عنوان وزیر ژنرال و برند از سوی حسن روحانی در اوائل دولت دوازدهم و جلسه دفاع از وزرای پیشنهادی این دولت نامگذاری شده است که می تواند در کار این وزارتخانه گشایش جدی بوجود آورد اما وی بیان می کند که نه تنها گشایشی وجود ندارد بلکه قاره سبزی‌ها حتی جواب تلفن ژنرال‌های دولت را هم نمی‌دهند. 

این گفته زنگنه با رویکرد دولتی که مدعی بود «زبان دنیا» را بلد است بسیار متناقض است. حسن روحانی در کمپین انتخاباتی خود خطاب به رقیب گفته بود: «شما می خواهید با دنیا مذاکره کنید؟ شما بلد هستید که با دنیا مذاکره کنید و آیا زبان دنیا را می دانید؟» زنگنه درباره صادرات نفت به اروپا نکته مهمی گفت: «بعد از تحریم فقط کشور ترکیه است که از جمع کشور‌های اروپایی از ما نفت می‌خرد و اروپایی‌ها به هیچ عنوان نفت از ایران برداشت نمی‌کنند با اینکه دو کشور اروپایی عملاً مجوز خرید نفت از ایران را دارند و ما بار‌ها با آن‌ها تماس گرفته‌ایم، اما جواب تماس ما را نمی‌دهند.»

سخنان زنگنه یک روی دیگر برجام اروپایی را به نمایش گذاشت. روی دیگر آن را نیز در بیانیه دوازده بندی توهین آمیز و اتهام افکن چشم آبی‌ها علیه کشورمان دید که چندی پیش منتشر شد.

همین یک هفته پیش بود که 72 تن از نمایندگان مجلس در نامه‌ای اعتراضی به سران قوا نگرانی خود نسبت به اتفاقاتی که در وزارت نفت رخ می دهد را انتقال دادند. نمایندگان در این نامه تاکید کرده‌‌اند که زنگنه نه‎ تنها اهتمام عملی برای مقابله با تحریم‎ها ازخود بروز نداده است بلکه تقریبا همه روزنه‎های موجود جهت بی‎اثر کردن تحریم‎ها را خواسته یا ناخواسته مسدود کرده است.

نگاهی به سرنوشت وزرای برند دیگر از جمله «عباس آخوندی» و «سید حسن قاضی زاده هاشمی» نشان می‌دهد که این وزرا با استعفا از دولت جدا شده اند. البته استعفای آخوندی و قاضی زاده ماهیت جداگانه‌ای داشت. اما هر دو از دولت جدا شدند که نشان دهند نسبت به اتفاقاتی که در دولت در حوزه مدیریتی‌شان افتاده است، مقصر نبودند. حالا آخوندی به منتقد دولت تبدیل شده است درحالی که به قول خود افتخار می کند که حتی یک مسکن مهر افتتاح نکرده است و قاضی زاده هاشمی با این استدلال که دولت هزینه لازم برای طرح تحول سلامت در اختیار وی قرار نداده و دیگر وزارت بهداشت را جای کار کردن ندید به اصطلاح در اوج خداحافظی کرد. اما بسیاری از کارشناسان از جمله نمایندگان اصلاح طلب فراکسیون بهداشت و درمان منتقدان جدی طرح تحول سلامت هستند.

زنگنه هم به عنوان یکی از وزرای ژنرال دولت نتوانسته انتظارات را برآورده کند و مشکلات را هم به گردن دیگران می اندازد و با همان سناریویی که دو وزیر مستعفی در مقابل مشکلات عظیم وزارتخانه‌هایشان برخورد کردند رفتار می کند.

در همین رابطه زنگنه جمله عجیبی به کار برده است و خطاب به رقبای سیاسی مطرح کرد: «وضع ما خوب بود، شما دعا کردید و برجام را به هم زدید»!

فرار به جلو وزیر نفت با سخنان عجیب درحالی است که دولت قول داده بود که با برجام مشکلات صادرات نفت کشور حل شود اما اینک که این مشکلات حل نشده است وزیر آنرا به گردن رقبا می اندازد. در ماجرای توتال هم منتقدان نسبت به بدقولی و بی تعهدی شرکت فرانسوی به زنگنه هشدار دادند اما وزارت نفت بدون این هشدارها عمل کرد و تاریخ بدعهدی توتال باز تکرار شد و همان شد که منتقدان گفته بودند.

زنگنه به جای عذرخواهی نسبت به مشکلاتی که در این وزارتخانه بوجود آمده است سعی می کند با ترفندهای سیاسی و به کمک رسانه‌های اصلاح طلب فشارها را از وزارت نفت بردارد و حتی آنرا به گردن منتقدان بیندازد اما آنچه در واقعیت قابل مشاهده است، تلنبار شدن مشکلاتی است که با تاکتیک های سیاسی و رسانه ای قابل پنهان نیست.

می توان گفت وزیر برند آقای روحانی و یا ژنرال نفتی معروف اصلاح طلبان که از جمله عناوین پوچ در رثای وی بود هرچند هیچ وقت در این چندسال در اوج نبوده است که بگوییم در اوج خداحافظی کند اما می تواند با یک ژست خوب و البته یک اعتراف صحیح به آنکه دیگر از دستش کاری بر نمی آید عطای وزرات را به لقایش ببخشد و با یک چهره قهرمان فهمیده که خودش حد و اندازه توانش را می داند، از کرسی مهم دفتر وزیر در خیابان طالقانی بلند شده و اگر به واسطه پرونده های مفتوح راهی دادگاه نشد به منزل رود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ژنرال ژنرال می گفتن این بود!
مهدی
Iran, Islamic Republic of
امروز در دنیا یک بشکه نفت را به 1300 دلار ارزش افزوده تبدیل می کنند آنوقت حالا ما بعد از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب با مدیریت امثال جناب زنگنه بدنبال خام فروشی نفت هستیم !
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
وزیری که با انعقاد قرارداد کرسنت بیش از 50 میلیارد دلار به کشور خسارت وارد نموده است نباید از سوی مجلس رای اعتماد می گرفت .
Iran, Islamic Republic of
شما بیشتر می فهمید یا نمایندگان مجلس سالهای ۹۲ و ۹۶؟
کلاه گشاد برجام
Iran, Islamic Republic of
اروپا به ظاهر در برجام مانده اما عملا"با نخریدن نفت ایران و اعمال تحریم های جدید برعلیه ایران از برجام خارج شده و به برجامیون دهی کجی کرده است .
فرانک
United States
معافیت های آمریکا برای تحریم در مورد چند کشور. دیگر تمدید نخواهد شد. بیخودی زور نزنید. درآمدزایی کنید. وگرنه بدون درآمد مردم نمی‌توانند زندگی کنند.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
زنگنه به قصد تحریم بنزینی ایران پالایشگاه نساخت.
امیر
United States
.....
Iran, Islamic Republic of
.....
علی
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
نباید گذاشت این وزیر هم مثل وزرای بهداشت و راهسازی بدون پاسخگویی به مشکلات به وجود آمده قصر در برن.
Iran, Islamic Republic of
این وزیر باید جوابگوی قراردادهای کرسنت و توتال باشه که به چه حقی کشور رو در معرض این ضررها قرار داده.