شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

روایت "دیوید میلیبند" از شرایط فاجعه‌بار یمن

سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب: 670642
وزیر امور خارجه اسبق انگلیس که اخیراً به یمن سفر کرده است با اشاره به اوضاع فاجعه‌بار این کشور از اتحادیه اروپا و به‌ویژه آلمان خواست تا توجه بیشتری به این بحران داشته باشند.
روایت "دیوید میلیبند" از شرایط فاجعه‌بار یمن
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، "دیوید میلیبند"، رئیس کمیته بین‌المللی "نجات" و وزیر امور خارجه اسبق انگلیس که اخیراً به یمن سفر کرده است در مصاحبه‌ای با روزنامه "دی‌ولت" آلمان درباره توافق بر سر آتش‌بس بین دولت یمن و انصارالله در حدیده و اینکه آیا بالاخره صلح برقرار می‌شود گفت: آتش‌بس تازه حدود چهار هفته است که آغاز شده و اکنون در حال فروپاشی است. این آتش‌بس هفته اول خیلی بهتر از هفته چهارم برقرار بود.

احزاب درگیر توافق کرده بودند که نیروهای خود را از شهر استراتژیک حدیده خارج کنند و این هنوز اتفاق نیفتاده است و حالا هر دو طرف طرف مقابل را متهم می‌کند که تعهداتش را برآورده نکرده است، این شرایط اعتماد را هم نابود کرده است، بنابراین اگر آتش‌بس شکست بخورد خشونت و ناآرامی‌ها در این منطقه بدتر از قبل می‌شود.


میلیبند در ادامه گفت: یمن حالا به یک عملیات بین‌المللی سازنده نیاز دارد. این‌که آتش‌بس پابرجا می‌ماند یا نه تنها به احزاب درگیر در این منطقه بستگی ندارد بلکه همچنین به حامیان این احزاب مرتبط است.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه به شرایط در یمن پرداخته گفت: این تکان‌دهنده و وحشتناک است که کودکان دچار سوء تغذیه را در مراکز سلامت می‌بینیم. زندگی در شهرها پرجنب‌وجوش است اما ما آشکارا ترس و بی‌اعتمادی انسان‌ها را احساس می‌کنیم.

بسیاری از پزشکان، معلمان و پرستاران دیگر هیچ دستمزدی دریافت نمی‌کنند. من کودک 11ساله‌ای را در حالی که یک کلاشینکف روی شانه هایش بود دیدم. شرایط آوارگان در این کشور به‌خصوص بد است. مردم به‌دلیل تحولات سیاسی غیر قابل کنترل در این کشور خود را اسیر این تحولات احساس می‌کنند. آن‌ها احساس می‌کنند که جامعه بین‌المللی آن‌ها را تنها گذاشته است.

وی افزود: استراتژی ائتلاف جنگ علیه یمن به‌رهبری عربستان سعودی به رنج و بی‌ثباتی در این کشور منجر می‌شود. من از این مسئله استقبال می‌کنم که سعودی‌ها و امارات متحده عربی در مذاکرات صلح شرکت می‌کنند. اما این دو کشور باید بدانند که صرف‌نظر کردن از یک طرح صلح یک فاجعه مطلق خواهد بود.

وی خواستار توقف صادرات سلاح انگلیس به عربستان در این اوضاع شده گفت: همه تسلیحاتی که برای سرکوب‌های ملی و یا در حملات خارجی به‌کار برده می‌شود متناقض با قوانین انگلیس است. هر چیزی که از این استراتژی جنگ حمایت می‌کند به‌نظر من غلط است.

میلیبند درباره اینکه مسئله قتل جمال خاشقجی توجهات به جنگ یمن را هم بیشتر کرد گفت: برای مردم یمن این مسئله‌ای عجیب و غریب و تلخ است که درباره مرگ یک نفر بیشتر از رنج میلیون‌ها نفر در یمن گزارش می‌شود. اما پرونده خاشقجی و جنگ در یمن یک وجه مشترک دارند و آن آزادی و مصونیت از مجازات است که ما باید علیه آن مبارزه کنیم.

میلیبند در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه آلمان یک طرفدار جدی و مداوم سیستم چندجانبه قوانین کیفری بین‌المللی و قوانین بشردوستانه است و نیروی اقتصادی و سیاسی بالایی دارد از این کشور خواست از موقعیت فعلی خود در شورای امنیت سازمان ملل استفاده کند. به‌گفته وی طبیعتاً انسجام اروپا مهم است، با این حال آلمانی‌ها نباید هیچ ترسی در این باره داشته باشند که آشکارا درباره یمن صحبت کنند، هرچقدر بیشتر در این باره صحبت شود بهتر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *