جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

تعداد نیروها و پایگاه‌های آمریکایی در عراق

دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۶
کد مطلب: 670439
حضور ۱۷۳ هزار نیروی خارجی در عراق در سال ۲۰۰۳ همزمان با سقوط رژیم بعثی آغاز شد که از این میان، ۱۵۰ هزار نظامی آمریکایی بودند و در حال حاضر، ۶۰۰۰ نظامی آمریکایی در عراق مستقر هستند.
تعداد نیروها و پایگاه‌های آمریکایی در عراق
به گزارش جهان نيوز، جنجال حضور نیروهای آمریکایی در عراق بعد از سفر ماه گذشته دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به بغداد به مناسبت کریسمس همزمان با آغاز سال نوی میلادی و حضور در پایگاه آمریکایی «عین الاسد» درالانبار واقع در غرب عراق، پررنگ شده است و اکنون این مقوله پس از مصاحبه دیروز ترامپ با شبکه سی‌بی‌اس جنجالی‌تر شده است.

ترامپ در مصاحبه با شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس، یکی از دلایل حضور نیروهای آمریکایی در عراق را، «زیر نظر داشتن» ایران عنوان کرد و گفت که «حفظ نیروهای نظامی این کشور در عراق مهم است، چون باعث می‌شود که واشنگتن از نزدیک ایران را زیر نظر داشته باشد.»

رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه «سی‌بی‌اس»، با بیان اینکه قصد ندارد نیروهای نظامی آمریکا را از عراق خارج کند، گفت: «ما برای ساخت این پایگاه [در عراق] هزینه هنگفتی کرده‌ایم. می‌خواهیم آن را حفظ کنیم. یکی از دلایلی که می‌خواهم نگهش دارم، این است که می‌خواهم کمی حواسمان به ایران هم باشد، چون ایران مشکلی واقعی است»

این اظهارات ترامپ با موجی از واکنش مسئولان و نهادهای امنیتی و نظامی عراق مواجه شد. پس از «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق که خواستار توضیح دولت آمریکا شد، «حسن کریم الکعبی» معاون اول رئیس پارلمان، «هوشیار زیباری» وزیر خارجه اسبق، ائتلاف الفتح و جنبش حزب‌الله عراق، عمار الحکیم، حیدر العبادی، ائتلاف دولة القانون، جنبش نجباء و دیگر گروه‌های عراقی نیز به صف منتقدان ترامپ پیوسته‌اند.

تعداد نیروهای آمریکایی مستقر در عراق

همزمان با جنگ آمریکا علیه عراق در سال ۲۰۰۳ و سرنگونی صدام، بیش از ۱۷۳ هزار نیروی خارجی وارد عراق شدند که ۱۵۰ نفر از آنها، آمریکایی بودند.
در سال ۲۰۱۱ نیز بر اساس توافق واشنگتن و بغداد، حضور نیروهای آمریکایی در عراق پایان یافت و همه نیروهای آمریکایی این کشور را ترک کردند تا اینکه در سال ۲۰۱۴ همزمان با تشکیل ائتلاف به اصلاح ضد داعش به فرماندهی آمریکا، بار دیگر این حضور تقویت شد.

به گفته وبگاه خبری السومریه نیوز، در حال حاضر ۶۰۰۰ نیروی آمریکایی به بهانه مبارزه با تروریسم و آموزش و مشاوره نظامی و امنیتی در عراق حضور دارند و علاوه بر آن یک سری نیروهای ویژه برای انجام مأموریت‌های مختلف در داخل خاک عراق و سوریه مستقر هستند.

در سال ۲۰۱۴، ۱۱ هزار نظامی خارجی وارد عراق شدند که ۷۰ درصد از آنها آمریکایی بودند و اکنون پس از پیروزی عراق بر داعش، تعداد نیروهای خارجی به هشت هزار نفر کاهش پیدا کرده است که از این میان شش هزار نفر نظامی آمریکایی هستند.

تعدادی پایگاه‌های آمریکایی در عراق

با حمله گروه تروریستی داعش به عراق در اواسط ۲۰۱۴ و اشغال بخشی از خاک این کشور، نظامیان آمریکایی طی چهار سال اخیر با ادعای مبارزه با گروه‌های تروریستی، حضور خود در عراق و منطقه کردستان را گسترش دادند.

آمریکا برای افزایش تعداد تأسیس پایگاه‌های خود در اراضی عراق با اربیل نیز قراردادهایی امضا و در مناطق تحت حاکمیت حکومت محلی کردستان، چند پایگاه ایجاد کرد.
منابع محلی می‌گویند که بر اساس این قرارداد آمریکایی‌ها باید به مدت ۱۰ سال حقوق نیروهای پیشمرگه را پرداخت کرده و آنها آموزش دهند، همچنین باید آنها را به پیشرفته‌ترین سلاح‌های سنگین، متوسط و سبک مجهز کنند.

السومریه افزود: در حال حاضر در عراق هشت پایگاه آمریکایی مشترک با نیروهای عراقی در مناطق تحت حاکمیت دولت مرکزی و مناطق تحت حاکمیت منطقه کردستان عراق وجود دارد که عبارتند از:

-پایگاهی نزدیک سنجار
-پایگاهی در حلبچه واقع در استان سلیمانیه
-پایگاهی در منطقه التون کوبری در کرکوک
-پایگاه القیاره در جنوب موصل
-پایگاه هوایی البلد در صلاح الدین
-پایگاه عین الاسد در الانبار
-پایگاه الحبانیه در شرق شهر الرمادی
-پایگاه ویکتوری در نزدیکی بغداد

تعدادی از رهبران و ائتلاف‌ها و جریان‌های سیاسی عراق پس از پیروزی این کشور بر داعش در صدد لغو توافق امنیتی عراق و آمریکا موسوم به «صوفا» که در سال ۲۰۱۱ انجام شده بود، هستند و قصد دارند قانونی را برای خروج نیروهای خارجی از کشورشان وضع کنند.

«بها الدین نوری» سخنگوی ائتلاف دولت قانون می‌گوید که با شروع دوره جدید پارلمان، نمایندگان با جدیت در خصوص حضور نیروهای آمریکایی در عراق موضع خواهند گرفت و تحرکات جدی و با مصممی برای پایان حضور این نیروها در پارلمان وجود دارد.

ائتلاف بزرگ پارلمانی عراق یعنی ائتلاف «الاصلاح و الاعمار» هم اعلام کرد که لغو قرار داد امنیتی با آمریکا در سال ۲۰۱۱ را با هدف حفظ حاکمیت عراق که «بارها از سوی نیروهای آمریکایی نقض شده است» به پارلمان خواهد برد.

ائتلاف پارلمانی البناء به ریاست «هادی العامری» نیز با ادبیات شدیدی به سخنان ترامپ واکنش نشان داد و «حسن سالم» از اعضای اصلی این ائتلاف در خطاب به ترامپ گفت: عراق ملک آباء و اجدادی تو نیست و اجازه باقی ماندن هیچ نیروی خارجی در عراق را نمی‌دهیم.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بابائی
Iran, Islamic Republic of
حرف وزارت‌خارجه آمریکا جنایتکار دیگر چه اعتباری دارد؟
چه کسی باور می کند وزارت خارجه آمریکا نگران داعش درمنطقه است؟
دولت آمریکا بیشترین حمایت را ازداعش کرد.
آمریکا به همراه رژیم صهیونیستی و با کمک مالی عربستان سعودی و امارات ازسال 2011 تاکنون ازتامین کنندگان تسلیحات و نیازی مالی داعش و گروه های تروریستی درسوریه، لبنان، عراق و منطقه بوده است.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
قطع حمایت مالی عربستان و امارات تنها راه نابودی داعش

اقدامات داعش فقط اسلام هراسی را تغذیه می کند و این امر بهترین هدیه برای داعش و دیگر افراط گرایان است. ما قبلاً هم این وضعیت را دیده ایم و مردم خوب اروپا و خارومیانه هم اکنون با موج دیگری از بی خردی روبه رو شده اند. ... ادامه خبر