جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۲۹

درباره فیلم «زهرمار»/ مردم حق دارند مداحان را نقد کنند

دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۱
کد مطلب: 670421
همه هیئتی هایی که این فیلم را می بینند، قطعا به این نتیجه می رسند که فیلمساز شناخت درستی از این جامعه نداشته و تصویری کاریکاتوری از یک مداح ارائه می دهد.
درباره فیلم «زهرمار»/ مردم حق دارند مداحان را نقد کنند
گروه فرهنگی جهان نيوز: رضا صیادی، مدیرمسئول پایگاه اطلاع رسانی «عقیق» که به عنوان نخستین و اصلی ترین پایگاه خبری هیئت ها و محافل مذهبی شناخته شده است، در واکنش به «زهرمار»، اولین اثر سینمایی سید جواد رضویان نوشته است:

«زهرمار» فیلم مهمی در سینمای کشور نیست، اما حتما برای جامعه مداحان کشور یک اثر قابل تحلیل است.

ماجرای مداحی که بر اثر یک توطئه، با زنی مواد فروش همراه می شود و قصه فیلم در همین بستر شکل می گیرد.

نخستین تجربه سینمایی سید جواد رضویان از جنس فیلم های سینمای تجاری است که اساسا برای گیشه ساخته می شوند تا در ژانر کمدی و با حضور بازیگران امتحان پس داده، گیشه را تصاحب کنند و چرخ های صنعت سینما را بچرخانند.

اما شمایلی که از یک مداح اهل بیت در این فیلم ساخته می شود، می تواند از چند جهت قابل بررسی باشد:

مداحان اهل بیت باید بپذیرند که «سلبریتی» شدن مصائبی هم دارد. این روزها که بسیاری از ذاکران اهل بیت آوازه کشوری و حتی جهانی پیدا کرده اند، فرصت نقدشان هم رسیده و دیگر نمی توان با عناوینی مانند «نوکران سیدالشهدا» برای آنها مصونیت قائل شد. مردم، اهل رسانه، سینما و کارشناسان حق دارند در عین ارادت به ساحت مقدس اهل بیت، مداحان را نقد کنند. زهرمار نخستین تجربه است و بدون تردید این مسیر ادامه دارد و نمی توان مقابلش ایستاد.

همه هیئتی هایی که این فیلم را می بینند، قطعا به این نتیجه می رسند که فیلمساز شناخت درستی از این جامعه نداشته و تصویری کاریکاتوری از یک مداح ارائه می دهد که بسیار از واقعیت دور است، اما واقعا چه اتفاقی افتاده که نمای بیرونی جامعه ذاکران اهل بیت برای قشری از جامعه اینقدر عجیب شکل گرفته؟ مداح قصه ما با بازی سیامک انصاری، از همان ابتدای فیلم به سبک یکی از ترانه های داخلی مولودی می خواند، سودای انتخابات دارد و می خواهد عضو شورای شهر شود، برای یک مداحی بالای قبر 3 میلیون تومان می گیرد، عرضه دفاع از خودش را در برابر توطئه‌های یک زن ندارد و در نهایت شمایل یک فرد ساده لوح و بی عرضه از او ساخته می شود. جالب تر آنکه در فیلم دیگر جشنواره امسال، «دیدن این فیلم جرم است» که اتفاقا با دغدغه انقلاب اسلامی ساخته شده و به مذاق بسیاری از دوستداران جبهه فرهنگی انقلاب خوش آمده، تصویر دیگری از یک مداح نشان داده می شود که تندخو و عصبانی مزاج است، پرخاش می کند، با منطقی مخدوش از آرمان هایش دفاع می کند و همه دغدغه اش فرماندهی یک پایگاه بسیج است!

در چنین شرایطی بهتر است به جای انتقاد از سازندگان «زهر مار» و فیلم های دیگر، کمی لنز دوربین را به سوی خودمان بگیریم و ببینیم چه کرده ایم که بخشی از جامعه اینگونه قضاوتمان می کند؟ حواشی سال های اخیر و تغییر رفتار برخی از مداحان چقدر در شکل گیری این تصویر چقدر موثر بوده است؟ بپذیریم که زمان نقد رسیده و گریزی نیست .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خیلی تامل برانگیزه
United States
مملکت ارث پدری مداحان هست
United States
....
بلد راه
Iran, Islamic Republic of
حرفی مفت تر از این نمیشه زد....
Iran, Islamic Republic of
...
سید حسین
Iran, Islamic Republic of
وقتی مداح باماشین آخرین مدل میاد و رقمهای نجومی میگیره و آخرش هم شعر و سبک سطح پایین و روضه های بدون سند تحویل ملت میده باید هم نقد بشه و آفت شناسی بشه
کی روضه خوانها و ذاکران قدیمی اینطور بودند؟...
United States
...
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد بخاطر مداحی از خودش به مداحان بال و پر داد طوری که هنوز بعد از گذشتن شش سال حکومت بعضا" ظالمانه شان أزار دهنده س , این قشر که به جرأت می توان گفت 80 درصد آنان از سواد آنچنانی برخوردار نیستند از احساسات پاک مردم به ائمه ی اطهار نهایت استفاده را می برند و جمله ی معروف اغلبشان اینه که " اگر گریه نکنید خانم فاطمه (ع) ناراحت میشه ها" یعنی مداحانی که مداحی آنان تعهدآور و تحول آفرین باشد خیلی کم هست اشتباه نکنید بنده تمام نوشته های استاد مطهری در دو جلد کتاب " حماسه ی حسینی " را از نزدیک لمس کردم چرا که نزدیک سی سال است که سعادت برگزاری روضه در ایام محرم دارم . اغلب با بیموقع آمدن استرس فراوانی به صاحب خانه وارد می آورند و آقایان نیم ساعت و خانمها یکساعت وقت مجلس را می گیرند و تمام مدت با خواهش و تمنا و بعضا" با چند دروغ خواهان گریه ی حاضرین می باشند این در حوزه ی وظایفشان , اینکه بعضی از حسینه ها چگونه به نام مداحان شده و زمین بیت المال چگونه به اسم ائمه ی اطهار (س) به بهانه ی ایجاد حسینه به کام ایشان می شود آنقدر اتفاق افتاده که مثنوی هفتاد من می شود . از نزدیک شاهد تلاش یک مداح متقلب برای تصاحب فضای سبز یک مجتمع مسکونی ( آن زمان زمین خالی از درخت بود) بودم که چطور با تهمت و افتراء سعی در تصاحب زمین داشت و ازبین دو قاضی ای که باید قضاوت میکرد قاضی اول دوست مداح بود ولی نتوانست ادعای تهمت دوست خود را ثابت کند پرونده دو شکایت داشت اولی از طرف اهالی از مداح دومی از طرف مداح از لیدر معترضین , قاصی بی انصاف پرونده دوست خود را به دادگاه تجدید نظر ارجاع نمود ولی پرونده لیدر معترضین را ماست مالی نمود خوشبختانه قاضی تجدید نظر پرونده را خوب مطالعه می کند و رأی میدهد که تهمتی که مداح زده بی اساس است و طرفین را با صدهزارتومان جریمه میکند , اما مداح بخاطر تهمتش هیچ مجازاتی نمیشود , اینطوریه که مداحان به ائمه (س) خیانت می کنند .
Romania
داداش مداح هیئت شما اگه بی سواده اونو ب بیشترشون ربط نده.ما دو تا مداح داریم،هر دوشون دکترن!حالا من باید بگم بیشتر مداحا دکترن؟
متاسفم ک وسعت نگاهت تا نوک پاتم نیس
دیپلمه
Iran, Islamic Republic of
داداش گفتنت یک لفظ عشق لاتی و نشان از کم سواد بودنت است البته نه سواد مدرکی بعضی دکترها فهمیده اند نان توی چه کاریه همانند بعضی دکترها که کلاسهای کنکور را قبضه کرده اند مداحی هم نان توشه
United States
....
Azerbaijan
کاملا موافقم بجز اینکه تصور کردید نمای بیرون این عزیزان اینطوری تقور شده است.اونها دقیقا همینطور هستند
مجتبی
تا حدودی حرف برادرمان درست است..
از ماست که بر ماست
Iran, Islamic Republic of
کاریکاتور!
Iran, Islamic Republic of
ببینید اینها میرند راجع به پولدارهای شمال شهر و لواسان نشینان و آلودگی هایشان فیلم بسازند. فقط به مسایل دینی و مذهبی مردم گیر می دهند و مسخره بازی می کنند.
آدمیزاد
Colombia
مداحان (نوحه خوانان ) از بر مردم فقیر پول در می آورند و به شهرت میرسند ، وگرنه شمال شهری ها و بیدینها اهمیتی به این آدمها(مداحان ) نمیدهند
Romania
چ ربطی داشت!
Iran, Islamic Republic of
کاریکاتور که خوبه. اگه بخواد زندگی حقیقی بعضی مداحا را بسازه کلا غیر قابل پخش میشه. مداح اهل شیطنت و خانم و عرق و زرورق و وافور کم نداریم. هفت تیرکش و عربده کش و سیاست زده هم که الی ماشاالله
آدمیزاد
Colombia
مداحی( نوحه خوانی ) = شغل کاذب
Iran, Islamic Republic of
مداحی یک بدعت است که تنها در مذهب شیعه وجود دارد اگر مداحی از اساس دین بود یقینا در قران ایه ای ذکر می شد واز پیامبر اسلام خداوند می خواست برای پیامبران گذشته نوحه سرایی کند نه تنها ایه ای نیامده بلکه انسان ها را در برابر مصیبت های وارده به صبر دعوت کرده متاسفانه یکی کارهای بدی که در طول انقلاب رونق پیدا کرد همین جماعت مداحها بود که هیچ سنخیتی با تارخ اسلام ندارد تنها ناشی از ذهن انسانها خرافگرا بروز کرده است
آدمیزاد
Colombia
مداحی که پیش ازاین به آن "نوحه خوانی " گفته میشد از زمان قاجارها پدید آمد و ربطی به شیعه ندارد.
Iran, Islamic Republic of
نمیدونم بر چه اساس این حرف رو میزنیدپس روایاتی که در فضلیت گریاندن مردم برای اهل بیت است را نشنیدید مثل من بکی او ابکی او تباکی فله الجنة
یا سیره اهل بیت که در حضورشان مرثیه سرا به مرثیه میپرداخت
Netherlands
بنده حقیر سن و سال زیادی ندارم اما اون چیزی که از بزرگترها و اساتید معرفت یاد گرفتم اینه که هر چیزی که به نوعی به دستگاه حضرت سیدالشهدا وصل میشه احترام داره و باید در موردش مودب بود. حالا اگر افرادی که بنده معتقدم تعدادشون نسبت به مخلصان و خدمت گزارن این آستان زیاد نیست اشتباهاتی مرتکب میشوند باید تذکر داد اما ساخت این گونه فیلم ها بسیاری باعث میشود مردم نسبت به کل مداحان دید منفی پیدا کنند و حتی به تبع اون باعث کم رونق شدن مجالس مصیبت اهل بیت به این بهانه ها شود این در حالی هست که بیشتر این افراد از این گونه مباحث مبرا هستند و حتی کمترین مبلغی را در ازای مداحی دریافت نمیکنند. اوصولا وقتی در مورد یک قشری نظری ارائه میشود به رفتار بزرگان اون قشر استناد میشود آیا واقعا بزرگان جامعه مداحی مثل حاج منصور عرضی، حاج محمود کریمی، حاج میثم مطیعی، حاج مهدی رسولی، حاج علی انسانی و... این گونه اند؟
بهتان شاخ و دم ندارد
Iran, Islamic Republic of
این نام هایی را که شما بزرگ می شمارید به شرطی بزرگن که بابت خدمت به اهل بیت (ع) ریالی نگیرند و از بیت المال سهمی نداشته باشند و مهمتر از همه از کبر و غرور به دور باشند .آیا اینچنین اند . خدا وکیلی بخصوص در زمان قالیباف چه قدر از بودجه ی شهرداری به اینان و نوچه هایشان اختصاص داشت .
Iran, Islamic Republic of
راجع به این نام هایی که اسم برده شده بنده مطمئنم که دریافتی از این راه ندارند شما اگر خلاف این نظر را دارید اشتباه است و رواج آن تهمت آشکار است.
Iran, Islamic Republic of
....
یه بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
دقیقا مداح ها و خانم جلسه ای ها دارن مثل قارچ زیاد میشن و هیچ نظارتی روشون نیست هرچند درصد کمی از اونها دارای سواد کافی هستند و بخاطرائمه کار می کنند نه پول و شهرت تعداد اونهایی که سواد لازم رو ندارن متاسفانه بیشتره
و از اون بدتر کسانی هست که مجلس عزاداری فقط واسه خودنمایی و ریا میگیرن و به این مداحها و خانم جلسه ایها بال و پر میدن