جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۴
۲۴
از ذوق‌زدگی تا بی‌رغبتی؛

اصلاح‌طلبان چگونه از INSTEX استقبال کردند؟+تصاویر

شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب: 669745
رسانه‌های اصلاح طلب با رویکردی متناقض به استقبال راه اندازی کانال اینستکس (ابزار پشتیبانی از تبادل مالی) با ایران رفتند.
اصلاح‌طلبان چگونه از INSTEX استقبال کردند؟+تصاویر
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: راه اندازی شکل اولیه و به قول برخی از رسانه‌ها ماکتی از SPV یا همان کانال مالی میان ایران و اروپا که قرار است قاره سبزی‌ها را در عمل به تعهدات‌شان یاری کند، گویی برای اصلاح طلبان نیز لقمه دندانگیری نیست. پس از برجام شاهد نوعی خوشحالی وصف ناپذیر و تزریق آن به جامعه از سوی رسانه‌های اصلاح طلب بودیم. این جریان سعی می کرد مردم را به شادی خیابانی برای برجام دعوت کند. البته تا حدودی هم موفق شدند و عده‌ای به خیابان‌ها ریختند و با در دست گرفتن یک دلاری و هزار تومانی اظهار امیدواری کردند که برجام قیمت ریال را پایین ببرد و بتوانند از مواهب اقتصادی آن که پیشتر بارها و بارها از سوی مسئولان از جمله رئیس جمهور و دیپلمات‌های هسته‌ای وعده داده شده بود، برخوردار شوند.

رسانه‌های اصلاح طلب سه موضع مثبت، منفی و میانه و خنثی را در پیش گرفتند که در ادامه به برخی از این موارد می پردازیم. 

در خصوص رویکرد مثبت به راه اندازی کانال اینستکس (ابزار پشتیبانی از تبادل مالی) با ایران اینبار نیز برخی از روزنامه‌های اصلاح طلب بنابر سنت برجام سعی کردند نوعی امیدواری در جامعه بر اساس همین موضوع ایجاد کنند.

روزنامه اعتماد با تیتر و عکس بزرگ به استقبال از کانال اینستکس رفت و اینطور القا کرد که اروپا با راه‌اندازی این کانال به دلار دهن کجی کرد. این روزنامه از ابتدای مطلب خود نوشت: «سرانجام انتظارها براي ثبت ساز و كار مالي ويژه ازسوي سه كشور اروپايي براي تسهيل كار با ايران در دوره تحريم‌ها به پايان رسيد.» تا به زعم خود خبر خوشی را به سمع و نظر مردم برساند و القاء کند که انتظارات زیادی برای رسیدن به این موضوع درجامعه بوده و این انتظارات به نتیجه اولیه رسید.

رویارویی اروپا علیه آمریکا درون مایه مطلب اعتماد را تشکیل می دهد و این روزنامه سعی می کند با مطرح کردن موضوعاتی مانند « ايران، نخستين حلقه از شكاف فراآتلانتيكي» و « آغاز پاسخي محكم‌تر به يكجانبه‌گرايي ترامپ» اینگونه وانمود کند که این طرح زمینه برخورد اروپا با آمریکا را فراهم می کند. موضوعی که از لحاظ بین المللی و سطح روابط استراتژیک سیاسی، اقتصادی و نظامی این دو بیشتر آدرس غلط دادن به مخاطب است.

از سوی دیگر روزنامه شرق، دیگر مطبوعه اصلاح طلب در مطلبی با عنوان «فرار اروپا از دلار آمریکا» به مانند روزنامه اعتماد همان خطر خبری را پیش گرفت و نوشت: «هفته گذشته با انتشار خبر مهمي براي اقتصاد تحريمي ايران به پايان رسيد؛ سه کشور اروپايي فرانسه، آلمان و انگليس موسوم به E3 روز پنجشنبه به طور رسمي با ايجاد زيرساخت INSTEX کانال مالي ايران و اروپا را راه‌‌اندازي کردند تا از اين طریق روزنه‌اي براي شکست سلطه دلار بر اقتصاد ايجاد شود.» اینکه دو روزنامه اصلاح طلب اینگونه نزدیک به هم با یک تیتر مشابه در مضمون و شکل روی پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها ظاهر می شوند، بسیار قابل تامل است. 
 
این روزنامه می افزاید: «یک‌جانبه‌‌گرايي آمريکا، اروپايي‌ها را به فکر ايجاد يک شبکه پرداخت جديد مستقل از آمريکا واداشت که حالا دارد عملياتي‌ مي‌شود. اروپايي‌ها در برابر فشارهاي آمريکا عليه ايران مقاومت کرده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و به فکر طراحي يک سازوکار مالي جديدي افتادند که بتواند قدرت اقتصادي آمريکا را کنار بزند. شش ماه از اين تصميم گذشت و بالاخره روز پنجشنبه هفته گذشته سه کشور اروپايي امضاکننده برجام در يک بيانيه، اعلام کردند کانال مالي ايران و اروپا به طور رسمي راه‌اندازي شد.»

شرق همچنین با شرط اروپا برای تکمیل این کانال مالی که بیشتر در حوزه غذا و داروست مطلب خود را به پایان برده است تا اینطور وانمود کند که ارتزاق و معیشت مردم به تصویب لوایح FATF وابسته است. کاری که در برجام انجام شد و حتی آب خوردن و ازدواج و اشتغال جوانان به این سند هسته‌ای پیوند داده شد. 
 

برخی از رسانه‌های اصلاح طلب مانند آرمان، آفتاب یزد و ابتکار نیز بااشاره به سخنان «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان که راه اندازی این کانال را گام اول و ابتدایی برای رسیدن به نتیجه مطلوب خواند، راه اندازی اینستکس را گامی رو به جلو اما ابتدایی و ناقص خواندند.

در همین رابطه روزنامه ابتکار نوشت: «برخی تحلیلگران با برجسته کردن این بخش از بیانیه اروپا معتقدند که باتوجه به بررسی‌های صورت‌گرفته برای تصویب FATF در ایران و مواضع مخالفان و موافقان آن، در واقع این بند بیانگر انداختن توپ تعهدات اروپا به زمین ایران است چرا که در صورت عدم اجماع بر سر تصویب FATF و یا طولانی شدن روند بررسی آن، اروپایی‌ها قادر خواهند بود در مسیر معاملات تجاری ذیل سازوکار جدید INSTEX بهانه‌تراشی کنند.»

ابراز نگرانی روزنامه ابتکار درباره آینده کانال مالی ایران و اروپا با توجه به سابقه برجام بسیار قابل تامل است. این روزنامه اصلاح طلب در انتها مطرح می کند: « نکته مهمی که برخی تحلیلگران به آن اشاره کرده‌اند، انتخابات اتحادیه اروپا است که در صورت تغییر نفرات فعلی و نیز اتخاذ استراتژی متفاوت در شرایط پرتنش اروپای امروز ممکن است روند همکاری‌های آتی را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.»

اما در کنار این رویکرد خنثی در قبال کانال مالی ایران و اروپا برخی از رسانه‎های اصلاح طلب با رویکردی نه چندان مثبت و حتی منفی به سراغ این موضوع رفتند. 

روزنامه اصلاح طلب قانون در تیتری قابل تامل با عنوان «ماکت SPV» نوشت: «اين طور كه به نظر مي‌رسد اتحاديه اروپا در فعاليت اين سازوكار مالي مشترك با ايران بسيار مصمم است و تلاش خودر انيز انجام داده كه به هر طريق ممكن بتواند در مسيري قدم بگذارد كه از تمامي تحريم‌هاي آمريكا در امان باشد. با اين حال با توجه به تهديدهاي آمريكا در خصوص فعاليت اين سازوكار مالي بايد ديد كه اين اقدام تا چه اندازه مي‌تواند موفق عمل كند.» البته انتقاد قانون از راه اندازی ناقص کانال مالی اروپا و ایران بیشتر در تیتر و عبارت ماکت و نه خود کانال به خوبی مشخص است و این روزنامه سعی کرد در متن کمتر منتقدانه به این موضوع بتازد و حتی از راه اندازی مفید آن ابراز امیدواری کند.  
 

روزنامه جهان صنعت نیز در مطلبی با عنوان «گام های لرزان اروپا» از خط و نشان اروپا برای آمریکا و احتیاط ایران در این حوزه نوشت و سعی کرد که در تیتر خود به مانند روزنامه قانون انتقاد خود را نسبت به این موضوع مطرح کند.  
 

 
رویکرد سوم رسانه‌های اصلاح طلب نشان می دهد که رسانه‌های اصلاح طلب چندان نسبت به این کانال مالی امیدوار نیستند و  نگرانی و دلواپسی‌های فراوانی نسبت به آن دارند. تناقض در روزنامه‌های اصلاح طلب که برخی این رسانه‌ها به طور اغراق آمیزی راه اندازی ناقص SPV را مقابله اروپا با آمریکا نامگذاری کردند نشان می‌دهد که در کل ابهامات و تناقض‌هایی در این مسئله وجود دارد که بیشتر باید آنرا از زبان کارشناسان شنید و سنجید. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دادخواه
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلب هم خود بهتر از همه داند اين كانال الكي است و ارسال كمك هاي انسان دوستانه است براي كشورهاي كه با مشكل مواجه ميشوند ولي انها از هر قصه اي كه ذهن مردمو بخود مشغول دارد استقبال ميكنند چونكه مقصد نهايي اونور اب و الان پر كردن جيب است
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان اول گند برجام را جمع و جور کنند.
بی سواد : فکر نان کن ...
United States
به قول ضرب المثل معروف ایرانی
اینها برای ما تنبان نمی شود
فکر نان کن که خربزه آب است
🔒➖🔑=دولت تبخیر امیــــــــــــــــــــد.
Iran, Islamic Republic of
♦ (حتما با صدای جهانگیری خوانده شود)
ملت شریف ایران یادتان هست کِرِه نداشتید بخورید ولی ما برایتان کاری کرده‌ایم کارستان. به فروشگاه‌های رفاه مراجعه کنید برایتان ضایعات گوسفندی آورده‌ایم. بخورید و لذت ببرید همانا این از میوه‌های برجام است
تا ۱۴۰۰ با روحانی دنده عقب.......منتظر میوه های متعفن نهالستان اینس تکس باشید مردم !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
کیک تولد خودم هم از................
Iran, Islamic Republic of
♦️پارادوکس خبیثانه‌ی غرب....اتحادیه اروپا: تحریم‌های آمریکا علیه ایران را به رسمیت نمی‌شناسیم اما این باعث نمی‌شود که با spv مقابل این تحریم‌ها بایستیم❗️
...
Iran, Islamic Republic of
♦امارات نیروگاه هسته ایشو تکمیل کرد،الانم ماهواره به فضا فرستاده،تازه برای اعزام فضانوردان به ایستگاه فضایی برنامه داره!
اما ایران به همت مدیریت ‎ غربگرایانه ، برنامه فضایی تعطیل،ارسال ماهواره ها به فضا و توسعه موشکهای ماهواره بر متوقف،تأسیسات هسته ای منهدم و دانشمندان فراموش شدند!
دولت روحانی هم ما رو به ""نفت در برابر غذا """ رساند.علی برکت الله به این همه..................
Iran, Islamic Republic of
هر دم از این باغ بری می‌رسد ...
خبرهایی تکذیب نشده دال بر پیوستن ایران به معاهده HCOC (پیمان منع گسترش موشک‌های بالستیک) چند روزی است منتشر شده و سعودیها کارخانه تولید انبوه موسک‌های بالستیک را کلید زده اند
برجام و FATF و ۲۰۳۰ و معاهده پاریس ...
دیگه چیزی مونده که این غرب‌زده‌ها... نداده باشن بره ؟
Iran, Islamic Republic of
♦ آیت الله جنتی در مراسم بزرگداشت سالروز ورود تاریخی امام خمینی(ره) به کشور:

🔹مشکلات اقتصادی درست می‌کنند تا مردم باور کنند آمریکا باید برای آنها آب و نان درست کند.
🔹کار به جایی رسیده که برخی از مقامات ما باورشان شده که ما نمی‌توانیم این مملکت را اداره کنیم مگر با کمک آمریکا. ای لعنت بر این فکرهای غلط...
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا مدیران روزنامه های مثلا اصلاح طلب می پندارند که ملت فقط همین روزنامه ها را نگاه می کنند.
ب
Iran, Islamic Republic of
هیچ آشپزی نمگه که آش من شوره حالا اصلاح طلبها سر از پانمی شناسند فقط خدا کند که این گلابی ها چندین ساله را کسی بتواند بخورد بعد گرفتار نشه؟؟؟
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
شادی کودکانه زردنامه های اصلاح طلب مثل تیترهای اغواگر زمان برجام نافرجام است .
اینستکس به معنای روشنی همان برنامه نفت در برابر غذا است که برای ما خیلی توهین آمیز و حقارت آور است
خخ
Iran, Islamic Republic of
این روزنامه های زنجیره ای فقط به درد شیشه پاک کردن می خورند !
سرور
Iran, Islamic Republic of
منفی دادم.چون بدرد این هم نمی خورد، شیشه را زرد میکند.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
💎 تحلیل بسته اروپایی ها برای تحقیر مردم ایران:

🔸دو شرط اصلی اروپا برای اجرایی شدن کانال مالی ویژه INSTEX در بیانیه سه کشور اروپایی عبارت است از:
1- اجرای کامل تعهدات هسته ای ایران در برجام
2- اجرای کامل دستورات FATF

🔸در مقابل اما اتحادیه اروپا فقط لطف می کند و جلوی اجرای اقتصاد_مقاومتی را در ایران می گیرد. به این می گویند معامله برد_برد برای اروپا و البته دو سر باخت برای ایران!

🔸ارسال این پیام به مردم ایران که شما برای غذایتان به ما اروپایی‌ها محتاجید بزرگترین خسارت این معامله باطل است.

🔸قرار نیست در این کانال ویژه غیرمالی (غیر مالی از این جهت که قرار نیست پولی به ایران برسد) اتفاق خاصی بی‌افتد. اروپایی ها خودشان از ایران نفت نمی خرند اما پول نفت‌مان را از کشورهای دیگر تحویل می گیرند و به جای آن غذا و دارو به ما می دهند!! ایران کشوری است که حدود ۱۲۰ میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی تولید می کند که با مدیریت انقلابی می توان این میزان را افزایش داد و بخش واردات کشاورزی را کلا حذف کرد.

🔸اروپا با نشان دادن هویج SPV به ایران در حال تکمیل نقشه آمریکاست. یعنی ایران همچنان تعهدات سنگین برجام را اجرا کند تا از پیشرفت هسته ایش جلوگیری شود و از طرفی تمام خواسته های FATF را اجرا کند تا دشمن به نظام بانکی و مالی مان اشراف اطلاعاتی پیدا کند. در نتیجه اروپا با همراهی آمریکا (هرچند آمریکا ممکن است در ظاهر مخالف باشد) با این سیستم جدید به دنبال خفه کردن اقتصاد ایران برای تسلیم نهایی ایران است./اکبر ابدالی استاد اقتصاد
على رضا
Iran, Islamic Republic of
....
United States
مثلا تقسیم کار فرمودند
روزنامه های پر مخاطب تر شون شدند بزک کاران
روزنامه های کم مخاطب تر منتقدین
تا مثلا بفرمایند در این طیف همه جور نظری وجود دارد

خودتونید عزیزان
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
گوشت کیلویی 110 هزار تومان مبارک باشه
Iran, Islamic Republic of
به نام خدا
موضوع: اعتراض به اینستکس
سلام علیکم
تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر دشمنان زورگو، تکیه بر توانمندی و ظرفیت های داخلی و ارتباط با کشورهای غیر مستکبر است. آمریکا و این سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان حتی اگر در مقابل چشم ما، جنگ زرگری هم راه بیاندازند باز دو روی یک سکه اند. مگر یادمان رفته که امام راحل (ره) فرمود: «آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر.»
خلف صالح او امام خامنه ای فرمود: «آن ها اگر (برجام را) پاره کردند ما (آن را) آتش می زنیم.» پس چرا دولت با وجود خروج آمریکا از برجام پس از گذشت نزدیک به ده ماه هنوز منتظر وعده سر خرمن اروپایی ها است؟ آن هم وعده ای که از SPV به اینستکس تنزل یافت. اروپایی ها همان طور که خود اعتراف کرده اند، هیچگاه تحریم های آمریکا را دور نمی زنند، بلکه فقط در چارچوب آنچه ارباب آمریکایی به آن ها اجازه داده است، فقط به ایران وعده کمک های انسان دوستانه یعنی غذا، دارو و تجهیزات پزشکی را در برابر فروش نفت می دهند و همزمان ما را تحت فشار می گذارند که در برابر همین وعده های ننگ آور توخالی بدون تضمین، به برجام های 2، 3، 4 و 5 ( خود تحریمی مالی FATF، موشکی، منطقه ای و حقوق بشر) بپیوندیم.
باز به این جملات امام خامنه ای توجه فرمایید: «حالا گفته می‌شود که برجام را می‌خواهیم با این سه کشور اروپایی ادامه بدهیم؛ من به این سه کشور هم اعتماد ندارم. من می‌گویم به اینها هم اعتماد نکنید؛ [اگر] می‌خواهید قرارداد بگذارید، ... تضمین به دست بیاورید، تضمین واقعی، تضمین عملی، والا فردا اینها هم همان کاری را خواهند کرد که آمریکا کرد، [اما] به یک شیوه‌ی دیگر.»
بار دیگر در جلسه با حضور هیأت دولت فرمودند: «در روزنامه خواندم که ترامپ گفته که من می خواستم به ترزا مِی سفارش کنم راجع به سخت‌گیری نسبت به ایران، [اما] او به من سفارش کرد درباره‌ی سخت‌گیری راجع به ایران! اینها این [جور] هستند دیگر. آن‌وقت تلفن می زند به آقای دکتر روحانی و اظهار ارادت و اخلاص هم به ایشان می کند. اینها را بایستی این‌جوری و با این چشم نگاه کرد؛ بدند اینها، اینها خیلی بدند. بنده یک سینه حرف دارم در زمینه‌ی اروپایی‌ها - نه به‌خاطر سیاستهای امروزشان ‌- به‌خاطر ذات خبیثی که حکومتهای اروپایی در طول این چند قرن از خودشان نشان داده‌اند؛ خیلی حرف گفتنی اینجا زیاد است، نمیخواهیم حالا وارد آن مسائل بشویم.»