جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۴۳
نگاهی اجمالی به «اينس تكس»

۱۱ نکته درباره INSTEX/ لطفا مردم را به شرایط اقتصادی قبل از برجام برگردانید!

شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب: 669701
با این روند آیا این گزاره طنز و تلخ آیا اتفاق نمی‌افتد که با برجام به نقطه‌ای خواهیم رسید که همان مزایای اقتصادی که قبل از برجام داشتیم را هم باید از طرف اروپایی و آمریکایی گدایی کنیم؟ بهتر نیست از دولت مطالبه کنیم مردم را به شرایط اقتصادی قبل از برجام برگرداند؟
۱۱ نکته درباره INSTEX/ لطفا مردم را به شرایط اقتصادی قبل از برجام برگردانید!
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: یک: پس از 9 ماه وعده های پی در پی برای حفظ برجام سازوکاری با نام INSTEX یا همان «ابزار پشتیبان فعالیت‌های تجاری»  ایجاد شد. این تاخیر قطعا همه آن طبیعی نبوده است. تاخیر برای چه بود؟ آنچه مسلم است اینکه همزمان با این تاخیر آمریکا همه تحریم‌های را که می توانست به سرانجام برساند را انجام و عملیاتی کرد. ضمن اینکه هنوز زمان مشخصی برای عملیاتی شدن این کانال اعلام نشده است و عملا معلوم نیست از همین کانال محدود نیز ایران دقیقا کی می تواند منفعتی ببرد. این را بگذارید که کنار این مساله که اروپایی ها در تمام سالهای اخیر کش دادن منفعت های برجام برای ایران بخشی از سیاست کلی شان بوده است. در بیانیه رسمی سه کشور اروپایی آمده است: «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری در دراز مدت قصد دارد به روی فعالان اقتصادی از کشورهای ثالث که مایل به تجارت با ایران هستند گشوده شود. سه کشور اروپایی کماکان نحوه تحقق این هدف را بررسی می‌کنند

دو: INSTEX برای هرچه که اروپایی ها می گویند، هست، ولی خودشان می گویند برای دور زدن تحریم های آمریکا نیست! این کانال پرسر و صدا اصلا کاری به فروش نفت ایران و تضمین فروش نفت ایران ندارد! یعنی در حقیقت به اساسی ترین منبع درآمد ایران در این جنگ اقتصادی که مورد تحریم قرار گرفته کاری ندارد. به تعبیر دیگر اروپا حتی از SPV (مبادله نفت در مقابل کالا) هم عبور کرده اند.  به همین دلیل است که آمریکایی ها نیز گفته اند که این کانال به تحریم های آنها ضربه ای وارد نمی کند. با اینس‌تکس همچنین قرار نیست پولی وارد ایران شود. مگر هدف اصلی تحریم های آمریکایی ها محدود کردن دسترسی ایران به ارز نبود؟ به معنای دیگر دور زدن تحریم همچنان باید اولویت جمهوری اسلامی باشد! 
 
سه: برخی رسانه‌های زنجیره‌ای خط رسانه‌ای مشخصی را طی کرده‌اند. آنها معتقدند «INSTEX» نخستین سازوکاری است که دلار را می‌خواهد دور بزند. اما مساله این است که این کانال به چه میزان بزرگ است که بتواند دلار را تحت تاثیر قرار بدهد؟ سوال اساسی دیگر این است که اروپا چه برنامه برای تحریم این کانال و فشاری که از همین الان آمریکایی ها برای تحت تاثیر قرار دادن آن شروع کرده اند، دارد؟ آیا چشم انداز مقاومت اروپا در برابر آمریکا در اینباره برای ایران مشخص است؟ زیرا «INSTEX» در حال حاضر با آنچه غربی ها گفته‌اند ضعیف و محدود متولد شده است .

چهار: با «INSTEX» ما رسما پذیرفته‌ایم که به کمترین سهم و منفعت از برجام راضی شده‌ایم و یا حداقل برای رسیدن به منافع اقتصادی برجام سالها می‌توانیم صبر کنیم. چه پیامی مخرب تر از این می‌توانیم به دشمن خود منتقل کنیم؟

پنج: با «INSTEX» همچنین رسما پذیرفته‌ایم که طبق نقشه اروپا به تقابل با آمریکا می‌رویم و نقشه راه خودمان که همان عملیاتی کردن شروط 9گانه‌ای که رهبری برای برجام در نظر گرفته بودند و یا شورای عالی امنیت ملی و مجلس بر آن مصوبه گذرانده بود، تمایلی نداریم. کسی با نقشه دوست دشمنش به جنگ خواهد رفت؟ همچنانکه  " مارکوس ادرر" سفیر اتحادیه اروپا در روسیه تاکید کرده که ساز و کار مالی اروپا ویژه کار با ایران برای مقابله با آمریکا راه اندازی نشده است. بنابراین به لطف دولت تدبیر و امید  ملت ایران باید دور جدیدی از اعتماد به اروپا را اجبارا مجدد تجربه کند!

شش: اما اینکه «INSTEX» تا چه میزان شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی را محافظت می‌کند و مهمتر اینکه مجاب به همکاری با ایران؛ بسیار در ابهام قرار دارد. قبلا مقامات اروپایی به صراحت گفته بودند که بخش اقتصادی آنها خصوصی است و نمی‌توانند کسی را به زور وارد همکاری با ایران بکنند. بنابراین این کانال تا چه میزان برای این شرکت‌ها قوی و دلگرم‌کننده به نظر می‌رسد؟ همچنانکه عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه نیز به صراحت گفته است: هدف اصلی این سازوکار این است که از شرکت‌‌هایی که می‌خواهند با ایران وارد تعاملات تجاری شوند، حمایت کند. این‌که این شرکت‌ها چقدر رغبت کنند تا وارد این کار بشوند منوط به این است که سازوکار به‌درستی طراحی شده باشد و به‌درستی هم به شرکت‌ها معرفی شود، که البته این گام بعدی است که باید انجام شود!

هفت: طرف اروپایی همین کانال نحیف مالی را هم با پیش‌شرط های به ما عرضه کرده است. آنها اجرایی شدن همه عناصر برنامه اقدام  FATF را از ایران مطالبه کرده‌اند. بسیار جای تعجب دارد که ایران در حال ضرر کردن اجباری برای توافق هسته‌ای است ولی طرف اروپایی با هیچ پیش‌شرط مشخصی از طرف دولت ایران مواجه نمی‌شود. ضمن اینکه انها به جای ما تضمین می‌خواهند! 

هشت: بی شک محصول تجربه برجام برای اروپایی ها هست! تجربه برجام می گوید دولت ایران نسیه غربی را به جای نقد می‌پذیرد. «INSTEX» در حال حاضر کاملا روی ورق و به تعبیر دقیقتر یک موضوع نسیه به جای نقد است. تلخ‌تر اینکه اروپایی ها دریافته اند که ایران به جای منفعت های برجام به INSTEX هم راضی است. آیا این روند خود دلیلی نمی شود که آنها حتی از برخی منفعت های کوچک INSTEX هم در آینده به مرور عبور کنند؟

نه: اما سوال اساسی این است که تا زمان راه اندازی این سازگار جدید قرار است در اقتصاد ایران چه اتفاقی بیافتد؟ اقتصاد ایران با برجام سالهاست در تعلیق خودخواسته قرار گرفت و هر چندماهی یکبار این تعلیق شوک خود را به بازار ایران وارد کرد. ادامه این تعلیق، اینبار با INSTEX در حال تکرار است. همزمان با این تعلیق، اروپایی‌ها قرار است چند ماه دیگر بازار ایران را در انتظار قرار بدهند و شوک جدید چه خواهد بود؟

ده: نهایت اینکه از INSTEX قرار نیست ظاهرا آبی برای مردم چندان گرم شود و فقط ابزاری است که ایران همچنان در برجام بماند. همچنانکه یک دیپلمات اروپایی نیز به رویترز گفت: ابزار پشتیبان مبادلات تجاری (اینس‌تکس) تغییر محسوسی در اوضاع ایجاد نخواهد کرد، اما یک پیام مهم سیاسی است که به ایران نشان دهیم مصمم به حفظ برجام هستیم.

یازده: با این روند آیا این گزاره طنز و تلخ آیا اتفاق نمی‌افتد که با برجام به نقطه‌ای خواهیم رسید که همان مزایای اقتصادی که قبل از برجام داشتیم را هم باید از طرف اروپایی و آمریکایی گدایی کنیم؟ بهتر نیست از دولت مطالبه کنیم مردم را به شرایط اقتصادی قبل از برجام برگرداند؟ حداقل قبل از برجام قیمت گوشت و دلار بسیار کمتر از الان بود! و اینقدر پیش شرط برای تهیه غذا و دارو هم نداشتیم. ضمن اینکه ایرانی که روزگاری با ثروت غنی سازی بیست درصد فقط برای رفع تحریم ها حاضر به معامله بود، اینک غربی ها طمع دارند که حتی برای حفظ غذا و دارو کنترل شده، ثروت های همچون موشک و نفوذ منطقه ای خود نیز پای میز معامله بیاوریم.

*مدیر مسئول جهان نيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
عزیز برادر
اینقدر توضیح نمی خواهد
مطمینا عده ای با تگرار کردن عامل نفوذی خارجی در دولت و مجلس و شورای شهر وارد شدند تا خیانت کنند و لاغیر....
لطفا ان عده را برای مردم افشا نمایید.
خخخ
Iran, Islamic Republic of
بعد از 5 سال انتظار به نفت در برابر غذا رسیدیم که آنهم مشروط است !
Iran, Islamic Republic of
وقتی پول حاصل از درآمدمان را می گیرند و ما مجبور هستیم کالای مشخص و محدود از شرکت های خاص بخریم یعنی بردگی و استثمار.
Iran, Islamic Republic of
تازه الان شدیم مثل عراق دوره صدام در زمان تحریم
Iran, Islamic Republic of
...
مرادی
Iran, Islamic Republic of
....
سعید110
Iran, Islamic Republic of
درد اصلی اینجاست که با دست خودمان چنین سرنوشت بدی را برای خود رقم زدیم! این در حالی بود که وظیفه ما اتکاء به فضل و رحمت الهی بود و نه شیطان بزرگ!
Iran, Islamic Republic of
برگشت به قبل از برجام؟....
مخالف برجام
Iran, Islamic Republic of
قبل از برجام دلار 3000 تومان و گوشت 25000 تومان بود ما را به شرایط پیش از برجام برگردانید.
Iran, Islamic Republic of
خوب همه تلاش دولت هم برای همین بوده وهست وخواهد بود! فکر کردید برای دولت چی مهمه ؟!= عشق کدخدا وغرب ودیگر هیــــــــــــــــــــــــچ.
Iran, Islamic Republic of
سركاريم حتي درست و حسابي هم دارو و غذا نمي دند غذاي تاريخ گذشته انبار مونده و داروي بدرد نخورتاريخ گذشته مانند عراق
Iran, Islamic Republic of
تاريخ اجراي ان هم مشخص نيست در حال حاضر ثبت شده اگر لوايح چهار گانه را بپذيريم شايد در اينده اجرايي كنند در مجموع اينست كه به كشورهاي مستحقق كمك دارويي و غذايي مفتكي ميكنند و لي ما بايد پول هم بديم تا دارو و غذا دريافت كنيم
Iran, Islamic Republic of
كمك هاي دارويي بابت خود اروپاييها هم هست چراكه از شيوع بيماري جلوگيري ميشود
Iran, Islamic Republic of
صف گوشت امروز همان صف رای دیروز است .
محب
Iran, Islamic Republic of
عیبی نداره مدتی هم اشگنه و پیاز میخوریم.
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
صنعت 30 میلیارد دلاری هسته ای تخریب و بتن ریزی شد برای اینکه مردم چلوکباب بخورند نه اشگنه و پیاز !
عماد
Iran, Islamic Republic of
قبول FATF راه را براي مبادلات بانكي با اروپا باز مي كند و كمبود ارز را تا حدي مرتفع مي كند ، هم جلوي باز شدن راه
مبادلات بانكي را مي گيريد هم از گراني مي ناليد و هم موشك هوا مي كنيد ؟ الان كه اروپا هم جلوي امريكا ايستاده به خاطر برجام شما نمي گذاريد اين ارتباط بانكي برقرار شود ؟....
Iran, Islamic Republic of
دادش عماد يا خوش خياليد و يا عامل تبليغي ظريف
Iran, Islamic Republic of
FATF بخشی از ساختار وزارت خزانه داری امریکاست و پیوستن به آن باعث هوشمند شدن تحریم ها و افزایش نرخ دلار خواهد شد.
پاسخ به عماد
Iran, Islamic Republic of
زمان برجام هم از این حرف زیاد می زدید قرار بود با برجام همه تحریم های پولی و مالی و بانکی لغو بشوند و دلار 1000 تومان بشود پس چرا نشد ؟!
اگر موشک نبود امنیت هم نبود
Iran, Islamic Republic of
ما در برجام تعهد نداده بودیم که موشک هوا نکنیم تعهدات ایران فقط در زمینه ی هسته ای بود نه بیشتر.
M
Iran, Islamic Republic of
...
United States
هر جا مسافرت کردید اگر آدرس جایی را خواستید از یک اصلاحطلب نپرسید
والسلام
سرور
Iran, Islamic Republic of
بپرسید ولی دقیقا مخالف آن حرکت کنید.والسلام.
United States
اتفاقا شرایط اقتصادی قبل از برجام به ثبات رسیده بود و آمریکا در تحریم هاش به نقطه آخر
شرایط قبل برجام از الان که خیلی بهتر بود
ملتی که به کدخدا امید ببنده نا امید بر میگرده
Iran, Islamic Republic of
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریم ها فرو ریخته بود.
Iran, Islamic Republic of
ذيل بند هفتم قطعنامه هاي سازمان ملل قرار داشتيم. اجازه فروش نفت نداشتيم ، كشتيراني ، بيمه و .... بصورت
جهاني تحريم بوديم ولي الان تحريم يك كشور هستيم دلبندم .
مطلع
Iran, Islamic Republic of
فروش نفت ایران از 2 سال قبل از برجام به میزان 1/5 میلیون بشکه در روز ثابت مانده بود برجام فقط باعث کاهش قیمت نفت شد.
علی
Switzerland
یک مغلطه بسیار بسیار بزرگ اینجا نهفته است که احتمالا هم نخواهید ذهن مخاطبتون روشن بشه. یک قیاس مغالطه امیز عجیب. بعد ازبرجام هم تا روی کار امدن ترامپ و زمزمه خروج امریکا ازبرجام قیمت دلار همون 3500 بود. شما برید تا اذر 96 نگاه کنید. یعنی وقتی که ترامپ امد. حتی من دقیق یادمه که درست بعد برجام یک دوره ای حتی قیمت دلار کاهشی شد و به 2800 رسید ولی بانک مرکزی به دلایلی مانع شد. میخوام بگم اتفاقا برجام تا وقتی که با همون روند کج دار و مریز ادامه دشت ولی امریکا در اون حضور داشت، باعث ثبات نسبی قیمت ها بود. دلار نوسان بسیار بسیار کمی داشت. تا رسیدیم به خروج امریکا از برجام (یعنی همون نبود برجام). بنابراین ازبعد اقتصادی و خیلی چیزهای دیگر نمیتونید بگید ما را برگردونید به سال 92 قبل برجام. نخیر. شما باید یک امتدادیابی یا extrapolation از همان وضعیت قبل برجام بکنی تا الان اونوقت ببین دلار چقدر میشده. گوشت چقدر بوده و بقیه چیزها. بنابراین برجام تا وقتی بود کمک حال بود. چون مطمینا اگر نبود شما دلار 20 هزار تومن را سال 94 تجریه میکردی (یعنی با همون فرمون قبل از برجام بیا جلو) در حقیقت خروج امریکا ازبرجام، در حقیقت یک نوع شبیه سازی نبود برجام است. منتها ما ایرانیها کلا حافظه تاریخی بسیار بسیار کوتاه مدتی داریم. شرایطی که در آمت بودیم را یادمان پ میرود . لطفا مقایسه هاتون دقیق و عقلانی و منطقی باشه.
Iran, Islamic Republic of
این کار خود دولت بود تا کسری بودجه ش رو تامین کنه،بعدش که کسری بودجه تامین شد کشید نرخو پائین،تحلیلات اشتباهه داداش،اگه الان بجامی وجود نداره چرا دولت نمیاد بیرون ازش؟
علی
Switzerland
برای اینکه اگر رسما بیاد بیرون اونوقت ببین چی میشه. اونوقت تازه طعم واقعی قبل برجام ولی در سال 97 را حس خواهی کرد. ....
Iran, Islamic Republic of
بعد از خروج ترامپ از برجام قیمت دلار از 19000 تومان به 12000 تومان سقوط کرد و قبل از برجام هم دلار 3000 تومان و گوشت 25000 تومان بود.
سرور
Iran, Islamic Republic of
علی آقا البته معنی extrapolation می شود برون یابی.اشتباه دوم این است که در علم اقتصاد برون یابی اصولا قابل تعمیم نیست.
اما پیش فرض سیاسی شما این است که اروپا با امریکا فرق دارد و همچنین دولتهای مختلف امریکا، که متاسفانه این هم اشتباه است.
علی
Switzerland
بله میدونم میشه برون یابی منتها برای اینکه به مفهومی که میخواستم برسونم نزدیک تر باشه از امتدادیابی استفاده کردم. برون یابی میگفتم برای خیلی ها ناملموس میشدِ بابا بخدا من دانشجوی دکترا الکتروسرامیک ETH زوریخ هستم. تا این حد را میفهمم.
Iran, Islamic Republic of
زمانی نه خیلی دور همین ۳۹ سال پیش انقدر آمریکارو معطل رو هوا نگه داشتیم تا اونی که میخواست رئیس جمهور بشه نشد. و درست بعد از اومدن رئیس جمهور بعدی گروگان هارو آزاد کردیم. اما الان برعکس شده. ۶ سال دولت و ملت رو با کمک رسانه های خودمون! و بکار بردن کلمات و تیترهای عوام فریب معطل کردن تا رسیدیم به اینجا و دولت هم کوتاه نمیاد.
Iran, Islamic Republic of
همین اینستکس میشه ابزاری برای فتنه ی ۹۸
Iran, Islamic Republic of
بنده این را به شما عرض بکنم، امروز اقتصاد کشور را از راه برجام اروپایی نمیشود درست کرد؛ اقتصاد کشور از این راه درست نخواهد شد. قرائن فراوانی دارد که همین حالا دارید مشاهده میکنید: بعضی از شرکتهای قابل‌ توجّهِ غربی اعلان میکنند که خواهند رفت، بعضی‌ها رفته‌اند، بعضی‌ها میگویند معلوم نیست چه‌کار کنیم؛ رؤسا و مسئولین دولتهای غربی، همین‌جور حرف میزنند؛ آلمان یک‌جور، فرانسه‌ یک‌جور، آن یکی یک‌جور. بحثِ تصحیح کار اقتصادی کشور را از راه برجام اروپایی نمیشود درست کرد. حالا برجام اروپایی یک مقوله‌ای است امّا برای اقتصاد به آن نباید دل بست؛ اقتصاد راه‌های دیگری دارد که حالا من اشاره‌ای خواهم کرد. این یک نکته است.

نکته‌ی دوّم این است که سه کشور اروپایی در سیزده چهارده سالِ قبل، یک بدعهدی و بی‌صداقتی بزرگی با ما کرده‌اند سر همین قضیّه‌ی هسته‌ای؛ سالهای ۸۳ و ۸۴ یک بی‌صداقتیِ بزرگی با ما کردند؛ یک چیزی را قول دادند، عمل نکردند، برخلافش عمل کردند. بایستی ثابت کنند که آن حالت را دیگر ندارند؛ این به عهده‌ی آنها است. دولتهای اروپایی باید اثبات کنند به جمهوری اسلامی که امروز آن بی‌صداقتی و بدعهدیِ آن روز را نخواهند داشت؛ باید آن را جبران کنند. این هم نکته‌ی بعدی.
سخنان در دیدار مسئولین ۲ خرداد ۹۷
Iran, Islamic Republic of
علی آقای14:31 فرض گیریم برجام مفید بود و ترامپ در مورد دلار خرابش کزد.آیا برجامیان که بعد از سال57دشمنی امریکا با ایران را دیده بودند می پنداشتند که اوبامای مودب تا ابد رییس جمهور امریکاست؟! آیا اوباما چند روز بعد از اجرای برجام و وقتی خرش از پل گذشت ایران ما را تحریم نکرد؟ واقعیت این است که برجام به خواست امریکا و با کوشش غربگدایان بدنیا آمد و هر چه در آن دست و پا بزنیم بیشتر دست و پای ایران را می بندیم.FATF ادامه برجام است.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
با اینستکس همان کشورهایی مثل چین که با در زمان تحریم کمک می کردند را از دست خواهیم داد.
Iran, Islamic Republic of
نمیدونم درست میگم یا نه ، ولی حس میکنم واقعیت این است که بخش قابل توجهی از ملت ما حوصله و انگیزه روبرو شدن تمام قد با دشمن را ندارند و این بی انگیزگی ملت ، در نتیجه انتخابات ها خودش را نشان میدهد ۰
این دولت که از غیب نیامد ! مردم انتخاب کردند ، سیره این دولت هم مشخص بود ، یک بخش قابل توجه و تاثیر گذار از ملت ما و به تبع آنها مسئولین منتخب ، دنبال اجرا کردن مر دین نیستند و تن به سختی های آن نمیدهند « ولو این که این سختیها در دراز مدت به نفع ما باشد » لذا دنبال توصیه های قهرمانانه و دلاورانه رهبری نمیرویم ، خب نتیجه این میشود که این همه امتیاز دادیم تا بالاخره ی چیزی امضا شد و در نهایت آمریکا که رفت و اروپا هم ذره ذره ی چیزکی جلوی میاندازد
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
.....
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
اینکه کاملا مشخص بود و خواهد بود که اروپایی‌ها چه برنامه ای دارند!!! از همان ابتدای خروج آمریکا از برجام مشخص بود که اروپا نقش پلیس خوب را خواهد داشت. هدف آمریکا خروج از برجام و بازگرداندن تحریم ها بدون هیچ هزینه ای و هدف اروپایی‌ها نگه داشتن ایران در برجام بدون عمل به تعهداتش. فقط موندیم چرا چنین کلاه گشادی سر دولت رفت!!!؟؟؟