کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر خاتمی: دولت آینده هم اصلاح‌طلب است!

13 بهمن 1397 ساعت 8:38


به گزارش جهان نیوز، «مرتضی حاجی»، فعال اصلاح طلب و از عاملان وضع موجود کشور به تازگی در بخشی از مصاحبه با شفقنا گفته است: ما قدرت های پنهان و غیر مسئول زیادی در کشور داریم. یک کاندیدای ریاست جمهوری برنامه هایی اعلام می کند که این برنامه ها از دیدگاه او ناشی می شود. مردم به او رأی می دهند و او انتخاب می شود ولی در اجرای برنامه هایش با بخش دیگری از نظام که خارج از دولت است برخورد می کند بنابراین این چالش ایجاد می شود.

به طور مثال در مورد حصر که در وعده های انتخاباتی بود ولی خارج از اختیارات رییس جمهور است. باید در ساختار قدرت بازنگری کرد و کسی که منتخب مردم است بتواند به آنچه به مردم وعده کرده است عمل کند. رأی پشتوانه مردمی دارد و اگر برنامه ها عملیاتی نشود به رأی دهنده ها پشت کرده ایم. باید مکانیزمی طراحی شود که کاندیداها قبل از اعلام برنامه ها نشستی با سایر بخش های قدرت داشته باشند و برنامه های خود را اعلام کنند و از قوه قضاییه و شورای نگهبان و نیروهای نظامی و انتظامی و… برآیندی حاصل شود وگرنه چطور می توانند به وعده هایی که داده اند عمل کنند!

او در بخش دیگری از صحبت های خود نیز پیرامون دولت آینده می گوید:
من نمی دانم مردم در انتخابات آتی چقدر حضور پیدا می کنند، ولی باید باور پیدا کنیم که مسیر هر تغییری در کشور از صندوق های رأی می گذرد. مردم باید پای صندوق ها حاضر شوند و با رأی خود خواسته های خود را طلب کنند. قهر کردن با صندوق ها هیچ کمکی به کشور نمی کند. نمی توان پیش بینی کرد، ولی به نظر من دولت آینده نیز دولتی اصلاح طلب و با گرایشات اصلاح طلبی خواهد بود چون اصولگرایان موفق به نشان داده کارنامه ای موفق نشده اند. در حداقل تصور می توان گفت دولتی معتدل بر سر کار می آید و اصولگرایان تند رو هیچ شانسی نخواهند داشت. اصولگرایان میانه اگر بتوانند با اصلاح طلبان به توافق برسند مورد استقبال قرار می گیرند.

*درباره اظهارات نقل شده از حاجی بیان ۲ نکته ضروریست:
یکم_ مسئله حصر فتنه گران یک رفتار عقلانی و قانونی است و به شاکله نظام و جامعه ربطی ندارد که فردی یا افرادی قصد دارند خارج از این رفتارهای عقلانی و قانونی عمل کنند و بدون عذرخواهی رسمی، پای فتنه گران را دوباره به عرصه جامعه باز کنند.

دوم_ اصولاً متأسفانه چیزی به نام «عذرخواهی» و بازنگری اشتباهات در اردوگاه اصلاحات جایی ندارد.

مرتضی حاجی در حالی از این می گوید که مردم در انتخابات ۱۴۰۰ و دولت سیزدهم نیز به اصلاح طلبان رأی میدهند که وضعیتی که دولت آقای روحانی بعنوان منتخب اصلاح طلبان پدید آورده؛ در مقابل چشم مردم هست.

مردم در سال های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ عملاً به اصلاح طلبان رأی داده اند و این روزها با گوشت کیلیویی ۱۰۰ هزار تومان، دلار چند برابر، مسکن گران تر و حتی احتمال گران تر شدن بلیط مترو مواجه شده اند.

آیا این تجربه که ثمره «تَکرار می کنم» لیدر اصلاح طلبان است کافی نیست برای اینکه نگاه منطقی تری به انتخاب مردم در رأی گیری های آینده وجود داشته باشد؟

منبع: مشرق


کد مطلب: 669653

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/669653/وزیر-خاتمی-دولت-آینده-هم-اصلاح-طلب

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com