پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

گزارش واشنگتن پست از شکنجه زنان زندانی در عربستان

يکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب: 668523
روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشت، اکنون هشت زن زندانی سیاسی در عربستان ضمن نگهداری در زندان انفرادی، به شیوه های بسیار بی رحمانه ای مانند کتک خوردن، شوک الکتریکی و هتک حرمت شکنجه می شوند.
گزارش واشنگتن پست از شکنجه زنان زندانی در عربستان
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، در سرمقاله این روزنامه آمریکایی آمده است: 'هاتون الفاسی' یکی از برجسته ترین و قابل احترام ترین ادیبان عربستان سعودی است. 

این زن بیش از ربع قرن است که در دانشگاه 'ملک سعود' ریاض تدریس می کند. او دو کتاب پیرامون تاریخچه وضعیت زنان در کشور عربستان سعودی نگاشته و تقریرات بیشماری هم در نشریات عربستان دارد. این زن فرهیخته، افتخارات فراوان بین المللی کسب کرده و نام وی در انجمن مفاخر در آکادمی فرانسه ثبت شده است.

بیشتر از یک دهه است که الفاسی به روشی کاملا صلح آمیز در راه پیشرفت جایگاه و وضعیت زنان در جامعه عربستان مجاهدت می کند. او طالب احقاق حق رای دادن زنان در انتخابات محلی است و برای بدست آوردن حق رانندگی زنان هم مجاهدت فراوانی کرد. وی در ماه ژوئن به جرم مبارزه در همین راه زندانی شد و همچنان در زندان است.
خانم الفاسی، یکی از دهها زن کنشگر زندانی در عربستان است.

شاهزاده 'محمد بن سلمان' ولیعهد عربستان به رغم گشایش های قابل توجهی که در کشور انجام داده، اما یک سیاست بگیر و ببند و سرکوب در کشور به راه انداخته است که هیچ وجدان انسانی آن را قابل توجیه نمی داند.

شاهزاده محمد بن سلمان در همین مدت کم زمامداری خود، دست به یک سری اصلاحات اجتماعی و فرهنگی در کشور زده که حقیقتا بی نظیر است. شاخص ترین این اقدامات، اعطای حق رانندگی به زنان بود که در ژوئن گذشته تصویب شد. اما دقیقا همزمان با این حرکت، زنانی که برای احقاق همین حق مبارزه می کردند دستگیر و زندانی شدند. 

اکنون هشت زن زندانی سیاسی در عربستان وجود دارد. مدت مدیدی است که در حبس انفرادی هستند و بسیار بیرحمانه شکنجه شده اند.

نکته حائز اهمیت این است که در این عمل غیرانسانی و ظالمانه حکومت، رسانه های حکومتی نیز همداستان می شوند و همه با هم با بد ذاتی تمام و البته هماهنگ می کوشند نزد افکار عمومی جامعه، شخصیت این زنان را تخریب و آنان را مجرم معرفی کنند. در صورتی که هیچ دادگاهی جرمی علیه این زنان اثبات نکرده است.

'فاسی' یکی از سه زندانی زن است که بعد از مدتها حبس در سلول انفرادی، به تازگی به بند عمومی زندان 'الهیر' در جنوب ریاض منتقل شده است. اخباری از این زندانیان در دست نیست و اخبار فوق هم از حساب توئیتری 'زندانیان سیاسی در عربستان' اخذ شده است. مشخص نیست اوضاع جسمی و روحی این زندانیان به چه ترتیب است.

اواخر سال گذشته سازمان های متعدد حقوق بشری و سازمان های خبری از جمله 'واشنگتن پست' از شکنجه زنان زندانی در سلولهای انفرادی عربستان خبر دادند. 

کتک زدن، ایجاد حس غرق شدن به شیوه استفاده از تخته شنا، شوک الکتریکی و هتک حرمت، از انواع شکنجه هایی است که بر این زنان روا داشته می شود. 

یکی از این زندانیان زن 'لجین الهذلول' نام دارد. خانواده این زندانی می گویند که دختر آنها مقابل چشمان 'سعود القحطانی' از مشاورن عالی بن سلمان شکنجه شده است. 

القحطانی از نزدیک نظاره می کرده است که این زندانی تهدید به تجاوز و مرگ می شود.

همه این جنایات در عربستان و بسیاری دیگر از کشورهای جهان رخ می دهد و جامعه جهانی نسبت به آن بی اعتنا است و بلکه اخبار آن را سانسور هم می کند.

تنها کشوری که به این جنایات غیر انسانی حکومت سعودی انتقاد کرد، کانادا بود. 

دولت کانادا اوت گذشته از بازداشت 'سمر بدوی' فعال سیاسی و 'نسیمه الساده' انتقاد کرد. دولت سعودی بی درنگ سفیر کانادا را اخراج کرد و سفیر عربستان را هم از اوتاوا فراخواند.

و اما در این دعوا، واکنش دولت 'دونالد ترامپ' ناراحت کننده بود. دولت ترامپ به جای آنکه به حکم وظیفه اخلاقی از زنان سعودی و یا کانادایی حمایت کند، از هر دو دولت خواست که اختلافات خود را رفع و رجوع کنند.

'مایک پمپئو' وزیر خارجه آمریکا گفته که موضوع زنان زندانی را در سفر ماه گذشته اش به ریاض مطرح کرده است.

تا به امروز هیچ زنی از زندان های عربستان آزاد نشده است. 

ترامپ هم که محمد بن سلمان را بابت صدور دستور قتل 'جمال خاشقپی' بخشید. بن سلمان نیک متوجه شده که دولت آمریکا وی را بابت این همه نقض آشکار و کریه حقوق پاسخگو نخواهد کرد.

هفته گذشته افزون بر 200 شخصیت فرهیخته از سراسر جهان با امضا طوماری از دولت سعودی خواستند هرچه سریعتر خانم 'الفاسی' و همچنین سایر فعالان زن زندانی را آزاد کند.

این جدال ایجاب می کند کنگره وارد عمل شود و با استناد به 'قانون جهانی ماگنیتسکی'، هر مقامی که مسوول بازداشت و شکنجه این زنان است را تحریم کند. 
کنگره بهتر است هرگونه همکاری اقتصادی و نظامی با رژیم سعودی را منوط به آزاد شدن این زنان زندانی کند. 

هر کشوری که مدافعان صلح آمیز حقوق زنان را زندانی می کند و شکنجه می دهد، سزاوار نیست که آمریکا با او همچون یک متحد رفتار کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *