سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۴
۳۹
دولت ۲ هفته فرصت پیدا کرد

برنامه جدید دولت برای فشار به مجمع تشخیص چیست؟

دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۰۰
کد مطلب: 668371
مجمع دگر بار تصویب این لایحه را به تعویق انداخت. علت این تعویق دوهفته ای نیز بررسی بیشتر این موضوع با وجود مخالفان و موافقانی است که در این نهاد دارد.
برنامه جدید دولت برای فشار به مجمع تشخیص چیست؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی، موسوم به پالرمو چندی است که به ایستگاه «مجمع تشخیص مصلحت نظام» رسیده است. روز شنبه دگر بار این مجمع با حضور اعضا و البته بدون حضور یکی از اعضای شاخص آن یعنی «رئیس جمهور» که از زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی در جلسات مجمع شرکت نمی‌کند، تشکیل شد. سه رئیس مجمع و دو سرپرست تغییر کرده است و بعد از مرحوم هاشمی رفسنجانی و آیت الله هاشمی شاهرودی، آیت الله آملی لاریجانی بر کرسی ریاست مجمع تکیه زده است‌ اما هنوز خبری از رئیس جمهور نیست. در این شرایط «محمد جواد ظریف» با توجه به اینکه جلسه مجمع درباره لایحه پالرمو به مجمع آمده تا نماینده دولت و رئیس جمهور باشد.

در این شرایط مجمع دگر بار تصویب این لایحه را به تعویق انداخت. علت این تعویق دوهفته ای نیز بررسی بیشتر این موضوع با وجود مخالفان و موافقانی است که در این نهاد دارد.

«محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره علت تعویق بررسی این لایحه در جمع خبرنگاران گفت: « ما به دنبال آن هستیم که آنچه منافع مردم هست و در بهبود زندگی ملت ایران موثر و به نفع نظام هست را تصویب کنیم. ما اینجا نمی توانیم تحت تاثیر فشارهایی قرار بگیرم، باید آن چیزی که به نفع مردم و کشور است را پیش ببریم. بر همین اساس قرار شد که موافق و مخالف از جلسات آینده بحث های خودشان را شروع کنند و این بحث ها ادامه پیدا کند.»

وی افزود: « مخالفینی در مجمع وجود دارد درباره تشخیص مصلحتی که مجلس داده است و موافقینی هم وجود دارد، باید به این افراد وقت کافی بدهیم، حرف هایشان زده بشود که در آینده کسی بهانه ای نداشته باشد ما نتوانستیم نظراتمان را در مجمع تشخیص طرح بکنیم. اگر در شرایط تحریم نبودیم یک شرایطی بر تصمیم گیری ما حاکم بود و امروز که در شرایط تحریم هستیم، شرایط دیگری حاکم است. برخی از منتقدان می گویند که پیوستن به این لایحه یک نوع «خودتحریمی» است و تحریم‌ها را اضافه می کند و برخی نیز بیان می کنند که اینطور نیست و اگر ما این موارد را تصویب نکنیم راه برون رفت نخواهیم داشت. این مباحث را نمی توان با شتاب زدگی بررسی کرد. مجمع تشخیص مصلحت نظام آخرین سنگر نظام و منافع ملی است، بایستی با دقت کامل تمام جزئیات را بررسی کند.»

از جمله مخالفان لایجه پالرمو و اعضای مجمع تشخیص «سید مصطفی میرسلیم» است که اعتقاد دارد پالرمو گروه‌های آزادی‌بخش را با گروه‌های مجرم فراملی دسته‌بندی می‌کند و در FATF هدف دیگرى غیر از آنچه در ظاهر الفاظش خوانده می‌شود نهفته است. میرسلیم تاکید می کند نباید مشت‌مان را برای آمریکا باز کنیم.

یکی از انتقاداتی که به تصویب برجام خصوصا در مجلس وجود دارد، تصویب شتاب زده این لایحه مهم در مجلس است که هنوز نمایندگان و منتقدان مثال آنرا به عنوان یک تجربه برای عدم تعجیل در کارهای حساس مورد تاکید قرار می دهند.

از سوی دیگر، تصویب یا عدم تصویب کنوانسیون های پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام در هفته های آتی، هیچ اثری بر نشست آینده FATF ندارد زیرا این نهاد بین الدولی برای بررسی های کارشناسی، چند هفته قبل از نشست خود مستندات اقدامات ایران را دریافت می کند و اگر پالرمو و CFT هم نهایی شود، برای رساندن مستندات آن به بررسی های کارشناسی FATF، عملا فرصتی باقی نمانده است. بنابراین اگر تصویب این کنوانسیون ها بخواهد اثری بر تصمیمات FATF بگذارد، به نشست اسفند ماه نمی رسد و در نتیجه، لازم نیست عجله ای در این زمینه صورت بگیرد.

با این شرایط همانطور که محسن رضایی مطرح کرد فشارهایی بر روی مجمع برای تصویب لایحه پالرمو وجود دارد.

نامه چند تن از وزراء به رهبر معظم انقلاب از جمله همین موارد است. در این میان اسامی برخی از وزراء به چشم می  خورد که در حوزه خارجی چندان ارتباطی میان کار انان و لوایح مربوط به اف ای تی اف مشاهده نمی شود. برخی رسانه‌ها این نامه را نوعی فشار برای تصویب هر چه سریعتر لایحه مذکور تلقی کردند که در همین راستا «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با تأیید پاسخ مقام معظم رهبری به نامه وزرا، گفت: «نامه‌ای که دو هفته قبل فرستاده شد، در شورای‌عالی مبارزه با پول‌شویی نوشته شده است. در این شورا هشت نفر از اعضای کابینه عضو هستند و مسائلی که ممکن است در آینده بر اثر عدم تصویب لوایح چهارگانه به وجود‌ آید و محدودیت‌هایی که در این زمینه ایجاد می‌شود مورد بررسی قرار می‌گیرد. تصمیم دوستان این بود که ما جمع‌بندی جلسه را خدمت مقام معظم رهبری گزارش دهیم، این اتفاق افتاده و این کار انجام شده و مسئله خاصی نبوده است».

او افزود: «مقام معظم رهبری هم محبت فرمودند و پاسخ نامه را دادند که تا اینجا یک روال عادی انجام شده است. مقام معظم رهبری هم در پاسخ خود رهنمودهای بسیار خوبی فرمودند و به همین دلیل هم این نامه نوشته شد.»

همچنین، «محمدباقر نوبخت»، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه طی گفتگویی، در پاسخ به این سوال که کدام ارکان حاکمیتی با دولت در موضوع قانون شدن لوایح چهارگانه موافق هستند؟ اعلام کرد: « مجلس شورای اسلامی که لوایح را تصویب کرد. رئیس قوه قضائیه نیز همکاری لازم را دارند و شورای عالی امنیت ملی نیز موافق این مسئله است». اما یک عضو شورای عالی امنیت ملی با تکذیب خبر مذکور گفت: « از آنجایی که شورای عالی امنیت ملی یک نهاد بالادستی محسوب می‌شود، طبیعتا اگر چنین موافقتی از سوی شورا صورت گرفته بود، دیگر نیازی به بررسی و تصویب در مجمع تشخیص مصلحت نظام نداشت.»

به هر جهت دو هفته برای بررسی لایحه پالرمو در مجمع فرصت مجدد بدست آمد اما با توجه به این فضاسازی‌ها به نظر می رسد که بازهم در حوزه رسانه‌ای شاهد نوعی تحرکات دیگر برای تصویب هر چه زودتر لایحه مذکور باشیم. آنچه مشخص است و دبیر مجمع تشخیص هم بر روی آن صحه گذاشت روی مجمع فشارهایی وجود دارد که سعی دارد مجمع را مجاب به تصویب این لایحه کند. این دو هفته نیز فرصت برای فشار بیشتر بر مجمع فراهم شده است اما منطق حکم می‌کند که موافقان آن با سعه صدر بیشتری روند بررسی را پیش ببرند چراکه در این دو هفته رفتار مجمع نشان داده که به این فشارها وقعی نمی نهد. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امیر
United States
احتمالا برنامه دولت افزایش قیمت دلار در دو هفته آینده است تا فشارهارو بیشتر کنه
Iran, Islamic Republic of
موافقم
Iran, Islamic Republic of
مطمئنم تصویب میشه همانطورکه برجام بیفایده رو تصویب کردن تو این دوهفته تمام قیمتارو میبرن بالا همیچی رو کمیاب میکنن مجمع تو فشار قرار بگیره
سرور
Iran, Islamic Republic of
البته اگر جهان نیوز سانسور نکند!
مجلس قبل و فعلی در بسط علی لاریجانی است اما در مجمع آدمهای صاحب خردی مثل دکتر رضایی هستند که با کسی رودربایستی هم ندارند باج هم نمی دهند.
Iran, Islamic Republic of
💬 پراید شده ۴۰میلیون؟ سکه رفته بالای ۴میلیون؟ گوشت شده کیلویی ۱۰۰هزار تومن؟ پوشک بسته ای ۸۰هزار؟ ناراحتی نداره. برید خدا رو شکر کنید هوا هست نفس بکشید، آب هست بیاشامید، زمین هست راه برید، خورشید هست گرم بشید. اگه ما نبودیم که اینها هم نبود!

بد_و_بدتر
منطق_بنفش

✍"فرید ابراهیمی"
Romania
تمام ناراحتی میرسلیم این است که ایا می توان به یمن و سوریه و افعانستان و عراق و .. کمک کرد یا نه.
مجید
Iran, Islamic Republic of
بزرگوار، لطفا مقداری مطالعه تون رو بیشتر کنید.
Iran, Islamic Republic of
ناراحتی آقای میرسلیم بجاست تحریم حزب الله لبنان و نیروهای مقاومت باعث تضعیف اقتدار ایران در منطقه و تقویت اسرائیل و تروریسم و تقویت داعش می شود.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
....
بوشناس
Iran, Islamic Republic of
قرصاتو خوردی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
یه پیشنهاد
درمجمع قانون کنند که هرکسی یعنی هرشخص حقیقی ویا حقوقی که سه بار پشت سرهم درجلسات مجمع شرکت نکند عضویت وی خودبهخود لغومیشود
Iran, Islamic Republic of
ظهرا عدم شرکت رییس جمهور در مجمع بد جوری دلواپسان را میسوزونه
Iran, Islamic Republic of
درود بر مجمع تشخیص مصلحت.
محمد
Iran, Islamic Republic of
چرا قضیه رو وارونه جلوه میدی جهان چرا از پیامکهای مداوم دوستان دلواپس برای اعضای مجمع چیزی نمیگی؟راستی چرا دوستان شما هر موقع دلشون بخواد و به هر کسی دوست داشته باشن میتونن پیامک بزنن؟چرا بقیه مردم مثل شما شماره هیچ کدوم از مسئولین رو ندارن؟
😂😂😂
Iran, Islamic Republic of
محمدجان !تو که از همه دستت بازتره !چون همه تلفنهای اعضای مجمع رو کنترل کرده وبعد رد پیامکهاشون رو زدی ودیدی که همه اش از طرف دلواپسهاست! ای تو قویتر از سازمان اطلاعات !!!!!!!!!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
احتیاجی به کنترل کردن نیست دوست عزیز برو صحبتهای احمد توکلی رو بخون بعد میفهمی که پیامک ها از طرف کی برای اعضا مجمع ارسال میشه در ضمن من مثل شما و دوستان شما نیستم که راحت تهمت بزنم و برای یه دستمال قیصریه رو به اتش بکشم اگه باور نداری برو کامنت هایی که از طرف دوستان گرامی شما برای ایت الله جوادی املی گذاشته شده رو بخون شاید بفهمی الان دقیقا کجا ایستادی یا حق
Iran, Islamic Republic of
فدای مظلومیت تون
گران کنید جانم گران کنید؛ ان شاء الله دارویی باشد بر آلام تون
Iran, Islamic Republic of
عزیزم بگیر بخواب . خبری نیست
Iran, Islamic Republic of
...
کشفی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
علی
Iran, Islamic Republic of
مجمع با یک شرط لوایح استعماری را تصویب کند! . و آن شرط این است تمام موافقان این لوایح در دولت ، مجلس ، مجمع تشخیص و سایر سران اصلاح طلب تعهد محضری بدهند در صورتی که امنیت و اقتصاد کشور بر اثر تصویب این لوایح به خطر افتاد ، همگی استعفا داده ، تمام اموال و دارائی هایشان ضبط و تا آخر عمر از هر گونه فعالیت سیاسی محروم شوند.
Iran, Islamic Republic of
بهترین پیشنهادی که میشه داد همینه
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
مگه آقای ظریف نگفت من و رئیس جمهور قول نمی دیم که با تصویب fatfتحریم ها لغو بشه
بنابراین اینها هیچ تعهدی نمیدن دوست من
فقط مردم باید تحمل کنن ولی در انتخابات مجلس سال آینده سیلی محکمی بهشون بزنن
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
رضا
Iran, Islamic Republic of
عزیزان مجمع تا الان چه میکردند پس ؟ تازه رفت برای بررسی ؟
Iran, Islamic Republic of
وقت کشی!
عبد الله
Iran, Islamic Republic of
...
شجاع
Iran, Islamic Republic of
چرا منتشر نمی کنی جهان عزیز
Iran, Islamic Republic of
برجام اولین قدم برای تقدیم موقعیت های ایران به نظام سلطه جهانی و نرمالیزه کردن رفتارایران از نظر نظام سلطه بود....
Iran, Islamic Republic of
مشکل آمریکا با ایران اسلامی، بمب اتم، پولشویی، دفاع از تروریسم یا موشک های دور برد نیست، بلکه مشکل استقلال ایران اسلامی چهل ساله و عدم پذیرش نظام سلطه جهانی است؛ مشکل بلند کردن پرچم هیهات من الذله حسینی است؛ مشکل الگو شدن برای ملت های تحت ستم و جنبش های آزادی بخش جهان است و الا پاکستان هم بمب اتم دارد، چرا تحریم نمی شود، عربستان ناقض حقوق اولیه بشر است چرا تحریم نمی شود؟
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
از دید جهان نیوز ، نامه نوشتن چند از وزرا برای رهبری ودرخواست مساعدت وتوصیه ایشان برای تصویب این لوایح ، کار بد وناشایستی است ولی تحصن در مسجد لولاگر ، فرشتادن پی در پی پیامک برای اعضا مجمع ، مناظره جفتی مخالفین لوایح در شب قبل از رسیدگی به لوایح در مجمع در صدا وسیما ، محکوم کردن لوایح در تریبونهای عمومی از جمله نماز جمعه و... اقدام خوب و پسندیده وانقلابی است.
Iran, Islamic Republic of
از دید نیروهای انقلاب فروش موقعیت های کشور غلط است و تلاش برای ممانعت از فروش موقعیت ها جائز می باشد.فقط همین
میثم
Iran, Islamic Republic of
مرفهین بی درد خاک و ناموس این مملکت رو هم میفروشند و به اجنبی میدن رو شون نمیشه- یواش یواش
Iran, Islamic Republic of
برنامه جدید دولت به مردم نه به مجمع چهارتا ادم نشسته اید انجا که چه بشود