کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بن سلطان: اوباما منطقه را ۲۰ سال به عقب بازگردانید

6 بهمن 1397 ساعت 22:02

رئیس سابق استخبارات سعودی درباره موضوعات مختلفی از جمله ایران، قطر، سیاست های اوباما و سوریه با ایندیپندنت عربی گفتگو کرده است.


به گزارش جهان نیوز، در گفت‌وگویی طولانی که بیش از ۱۴ ساعت طول کشید، شاهزاده بندر بن سلطان رئیس پیشین استخبارات و دبیر پیشین شورای امنیت ملی و سفیر اسبق عربستان سعودی در آمریکا آنچه در مخزن اسرارش داشت به ایندیپندنت عربی گفت.

وی در گفتگویی که با وی در کاخش در ابحر در جده در غرب عربستان انجام شد، اعلام کرد: باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا بود که با سیاست های خود پای روسیه و ایران را به سوریه کشاند.

بندر بن سلطان به آخرین مکالمه میان ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان و اوباما پرداخته که در آن ملک عبدالله به اوباما می گوید که تا این اندازه که عمر کرده ام ندیده ام که رئیس جمهور آمریکا به وی دروغ بگوید( اشاره به وعده اوباما برای اقدام علیه سوریه).

وی درباره علت بحران روابط میان آمریکا و عربستان در روزهای آخر ریاست جمهوری اوباما نیز گفت: اوباما وعده هایش با اقداماتش متناقض بود به طوری که از بحث کاستن از نقش ایران در منطقه سخن می گفت و در عین حال به شکل محرمانه با آن گفتگو می کرد و این سبب شده بود که سعودی ها اعتمادی به دولت اوباما نداشته باشند.

درباره قطر هم شیخ حمد بن جاسم نخست وزیر سابق را کارشناس نصف حقیقت توصیف کرد و به مذاکرات به بیرون درز کرده شده میان مقامات قطری و معمر قذافی دیکتاتور مقتول لیبی که در آن بن جاسم از طرح حمله به عربستان سخن می گوید، اشاره کرد و افزود: نخست وزیر سابق این گفتگوی به بیرون درز کرده شده را اخبار نصف حقیقت توجیه کرد اما حقیقت کامل توطئه و برنامه ریزی آن است و آنگونه که دوحه سعی در توجیه آن داشت، نیست.
 


درباره قطر به سیاستهای همراه با شکاف قطر اشاره کرد و پایگاه آمریکا را با هدف حمایت از نظام دوحه ندانست بلکه آنرا پایگاهی برای استفاده آمریکایی ها دانست نه قطر.

بندر بن سلطان درباره حضور ترکیه در قطر آنرا حضور امنیتی برای حفظ امنیت در قطر دانست و تاکید کرد: قبلا دوحه برای حفظ امنیت خود از یمن، سودان و عربستان کمک گرفته است.

رئیس پیشین استخبارات عربستان علیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز سخن گفت و افزود: خود من بشار را قبلا از آنکه مطرح شود، می‌شناسم.

بندر، اسد را «پسر بچه» توصیف کرد و گفت: پدرش در حلقه‌ای از مردان بود و بر خلاف خودش قدرت تصمیم‌گیری داشت. وی گِرهی دارد به نام «باسل حافظ الاسد» که هنوز از آن خلاص نشده است.

بندر مدعی شد که او واسطه جور شدن دوره تخصص چشم‌پزشکی بشار اسد نزد لندن بوده است.

وی درباره ایران نیز، شاه سابق ایران را دشمن عاقل دانست و گفت: دشمن عاقل بهتر از دوست جاهل است هر چند که هیچ دوستی بین ما نیست.

بندر بن سلطان از تلاش ملک فیصل شاه وقت سعودی نیز به تفصیل سخن گفته که چطور شاه را راضی کرده تا از بحرین چشم‌پوشی کند.

او با اشاره به تأسیس جمهوری اسلامی، ادعا کرد که عربستان منتظر شد تا امام خمینی(ره) به حکومت رسید و موضعی نگرفت تا اینکه  ریاض یکی از گزینه‌های بد یعنی حمایت از صدام در جنگ با ایران را انتخاب کرد و مذاکرات محرمانه میان تهران و بغداد را در ژنو و همچنین در کاخ ولی‌عهد و وزیر دفاع (وقت) سلطان بن عبدالعزیز حمایت می‌کرد.

بندر در ادامه از سفر چند سال گذشته خود به تهران خبر داد.

رئیس سابق استخبارات عربستان همچنین درباره موضوع فلسطین هم گفت: یاسر عرفات رئیس سابق فلسطینی با مخالفت با طرح صلح و راهکارهایی که بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق آمریکا ارائه داد؛ در حق فلسطین و فلسطینی ها مرتکب جنایت شد.

وی با اشاره به اینکه از عدم دیدار با باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا پشیمان نیست گفت که اوباما با سیاست هایی که در پیش گرفت، منطقه را بیست سال به عقب بازگردانیده است.

منبع: مهر


کد مطلب: 668270

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/668270/بن-سلطان-اوباما-منطقه-۲۰-سال-عقب-بازگردانید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com