کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در جلسه مجمع برای پالرمو چه گذشت؟/ لاریجانی مردد شد!

6 بهمن 1397 ساعت 17:08

مسئولان دولتی همانند زمان تصویب برجام، استدلال‌های خود را دارند و امروز هم در مورد بحث مشکلات اقتصادی سخن می‌گویند که ما در مضیقه هستیم و ملحق شدن به کنوانسیون پالرمو می‌تواند گشایشی را ایجاد کند.


گروه سیاسی جهان نیوز: هرچند موضوع جلسه امروز و هفته گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لوایح اختلافی CFT و پالرمو میان مجلس و شورای نگهبان بود که از باب مصلحت به مجمع تشخیص ارجاع شده است، اما در نهایت نتیجه نهایی در جلسه امروز هم حاصل نشد و به هفته های بعد موکول شد. 

در جلسه امروز، پس از ارائه گزارش کمیسیون‌های مجمع، نوبت به کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی رسید و سپس مسئولان دولتی مانند ظریف، همتی و دژپسند در این خصوص صحبت کردند. در مجموع به علت کمبود زمان و تفصیلی بودن صحبت ها، جلسه به رأی‌گیری و نتیجه نهایی منتهی نشد. جلسه بعدی مجمع تشخیص مجمع دو هفته دیگر برگزار خواهد شد تا تصمیم نهایی درباره لایحه جنجالی پالرمو گرفته شود.
 

روایت مجتهد شبستری از نظر دولتی‌ها/ استدلالشان برای تصویب «پالرمو» مثل برجام است
نظر دولت این است که اگر ایران به کنوانسیون پالرمو نپیوندد مشکلات بیشتر خواهد شد ولی از طرفی به این موضوع پاسخی نمی‌دهند که اگر به کنوانسیون پالرمو پیوستیم، مشکلات اقتصادی حل می‌شود یا خیر؟ امروز تحریم‌هایی از جانب آمریکا بر ملت ایران تحمیل شده است که با پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو احتمال اینکه شرایط کشور بدتر هم شود، وجود خواهد داشت زیرا آمریکا به راحتی خواهد توانست دور زدن تحریم‌ها توسط ما برای فروش نفت را به عنوان پولشویی و خلاف مقررات آمریکا تلقی کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: دولتی‌ها استدلال‌شان این است که شرایط کشور با پیوستن به این کنوانسیون بدتر نخواهد شد. آنها همانند زمان تصویب برجام، استدلال‌های خود را دارند و امروز هم در مورد بحث مشکلات اقتصادی سخن می‌گویند که ما در مضیقه هستیم و ملحق شدن به کنوانسیون پالرمو می‌تواند گشایشی را ایجاد کند ولی برای اثبات این گشایش سندی ندارند. البته برخی اعتراف می‌کنند که گشایشی قرار نیست حاصل شود ولی اگر به این کنوانسیون نپیوندیم شرایط کشور بدتر خواهد شد. البته برای این سخن خود نیز دلیلی ارائه نمی‌کنند.

نظر لاریجانی چیست؟
مجتهدشبستری درباره اظهارنظر رئیس مجلس در جلسه امروز که از موافقان جدی این طرح شناخته می شود، گفت: علی لاریجانی مانند اعضای دیگر، مزایا و معایب پالرمو را مطرح کرد؛ اما هنوز او خودش درباره پالرمو به نتیجه قطعی نرسیده است، لذا باید منتظر برگزاری رأی‌گیری نهایی ماند تا مشاهده کنیم چه کسانی نظر مثبت دارند و چه کسانی نظر منفی.
 
نظرات مثبت درباره پالرمو در مجمع بیشتر است!/ بحث «مصلحت است»
سید محمد صدر، عضو اصلاح طلب مجمع تشخیص در گفت و گو با جماران با اشاره به اینکه رأی گیری در مورد این لایحه به جلسه هفته آینده مجمع تشخیص مصلحت نظام موکول شد، افزود: من فکر می کنم در جلسه بعد به نتیجه ای خواهد رسید. هیأت نظارت یک مسائلی را مطرح کرده بود که شورای نگهبان آنها را به مجلس هم منعکس کرد؛ ولی الآن دیگر بحث هیأت نظارت نیست و همان بحث «مصلحت» مطرح است که در جلسه بعد در مورد آن تصمیم گیری می شود.

وی در واکنش به خطبه های روز گذشته نماز جمعه تهران گفت: من نمی دانم آقای صدیقی از کجا مطلع است که مجمع با این لایحه مخالفت دارد؛ چون هنوز رأی گیری نشده است. من فکر می کنم نظرات مثبت در این مورد بیشتر از نظرات منفی است!

مخالفت اعضای شاخص مجمع با تصویب پالرمو
الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی در روایتی دیگر از جلسه امروز مجمع گفت: علی‌رغم اصرار مجلس و دولت برای تصویب لایحه پالرمو، برخی اعضای شاخص با این لایحه مخالفت دارند و قرار است در جلسه بعدی، مخالفان و موافقان این لایحه استدلال‌های خود را برای اعضای مجمع ارائه کنند.

مظفر: اعضای مجمع به این سادگی درباره «پالرمو» قانع نمی‌شوند/ اسناد جدید آمده
حسین مظفر با رد اخباری مبنی بر اینکه ظریف، وزیر امور خارجه در نشست امروز مجمع توانسته است، اعضا را نسبت به موافقت با این لایحه قانع کند، اظهار داشت: بعید است که اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به این سادگی درباره الحاق به کنوانسیون پالرمو قانع شده باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در نشست امروز مجمع مطالب جدیدی در مورد کنوانسیون پالرمو در اختیار اعضا گذاشته و مقرر شد اعضا با مطالعه این مطالب در نشست بعدی رأی نهایی خود را درباره پیوستن کشورمان به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فرا ملّی بدهند.

محسن رضایی: تحت فشارها قرار نمی‌گیریم/ مجمع آخرین سنگر نظام است
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما در پی این هستیم که آنچه به منافع ملی مربوط و در بهبود زندگی مردم مؤثر است و نیز آنچه به نفع نظام و انقلاب است مدنظر قرار دهیم، اظهارداشت: در حقیقت مجمع آخرین سنگر منافع ملی و منافع جمهوری اسلامی است و ما در اینجا نمی‌توانیم تحت تأثیر فشارها قرار بگیریم و باید آنچه به نفع ملت و کشور است پیش ببریم.

محسن رضایی تاکید کرد: بر همین اساس مقرر شد که موافقان و مخالفان از جلسات آینده گفتگوها را آغاز کنند و بحث‌ها ادامه یابد.

وی افزود: اگر در تحریم نبودیم شرایطی بر تصمیم گیری ما حاکم بود و اکنون که در تحریم هستیم شرایط دیگری هست، بعضی می‌گویند پیوستن به این کنوانسیون نوعی خود تحریمی است که تحریم‌ها را می‌افزاید و برخی با رد این دیدگاه می‌گویند اگر آن را تصویب نکنیم راه برون رفت نخواهیم داشت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه این موضوعات را نمی‌شود با شتاب زدگی و عجله پیش برد، گفت: مجمع آخرین سنگر نظام و مدافع منافع ملی است پس باید تمام جزئیات را با دقت کامل بررسی کند که در حال انجام این کاریم.

وی افزود: موضوع الحاق ایران به پالرمو در کمیسیون‌های تخصصی به مصلحت دانسته نشده است، اما تصمیم نهایی را در این باره مجمع می‌گیرد.


کد مطلب: 668244

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/668244/جلسه-مجمع-پالرمو-گذشت-لاریجانی-مردد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com